Hoofdsponsor

1/50 Le Santisma Trinidad 1:50 ( DONE )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zou ook voor een schroef gaan. Alleen zou ik aan de achterkant iets van de kiel veranderen. Dus de kiel iets langer maken. Dan de kiel niet zo ver naar achteren laten lopen. Dan heb je daar de ruimte voor de schroef. Dan ook nog een beetje het roer aanpassen door deze iets langer te maken. Volgens mij kom je dan toch al een heel eind. :D
 
luc,
ik heb even de foto van de kiel bestudeerd.
sorry, maar voor rc zal dat niet gaan .
deze is staties bedoeld.
dat word opnieuw tekenen.
wat betreft de schroef,meschien voor een tweeblads opteren .
de mercator heeft deze ook is imers geen speed boot.
en eens uit het water kan je de schroef vertikaal in de kiel plaatsen wat het zicht ten goede komt ,is maar een gedacht.
dus alles mag niets moet
groetjes,ronny
 
Kan ik dan beter ook geen schroef kopen met een straalbuis zoals de HD21 en deze dan beplanken zodat in het zijaanzicht geen schroef te zien is.Natuurlijk is de ruimte voor het aanzuigen van het water beperkt tussen huidplanken en straalbuis.
Ik weet niet of dit een probleem gaat geven.
 
Ik bedenk net dat ik ooit eens een soort 'torpedo' heb gezien waarin een motor zat met achteraan dat ding een (plastic) schroef.
Dit kon je dan onderaan de kiel bevestigen en eens uit het water kon je die sigaar terug verwijderen.

Qua vaareigenschappen heb ik toch m'n twijfels over zo'n ding.

Ik zal eens kijken of ik daar nog iets van terug vind. :confused:


Droop
 
en eens uit het water kan je de schroef vertikaal in de kiel plaatsen wat het zicht ten goede komt ,is maar een gedacht.
dus alles mag niets moet


Ronny ,dit snap ik eventjes niet, .
Een schroef die verticaal staat?

Dus de kiel iets langer maken. Dan de kiel niet zo ver naar achteren laten lopen.
Rik bedoelt je niet de huidplanken ipv van de (2x)kiel.


Ik bedenk net dat ik ooit eens een soort 'torpedo' heb gezien waarin een motor zat met achteraan dat ding een (plastic) schroef.
Dit kon je dan onderaan de kiel bevestigen en eens uit het water kon je die sigaar terug verwijderen

Luc bedoel je zoals de bootjes bij lego en playmobil heb daar ook al aan zitten te denken maar dan de schroef en roer weggewerkt in de (loden bulb) die onderkant aan het zwaard hangt.Die bulb mag toch groot worden,ze moet niet vliegen maar waardig het water doorklieven.
 
Laatst bewerkt:
:eek::eek:Is dit nu niet een prachtig zicht,snap niet dat er niet meer mensen zijn die dit willen bouwen.:eek::eek:

ps heeft deze boot ook een bouwwverslag.(aub,aub,aub)
 
Was aan het surfen voor de prijs van de graupner 900 torque toen ik dit zag
Graupner

Kan ik niet bet gaan voor de voith schneider aandrijving of de schotellaandrijving. roer en motor in een gedeelte en gewoon in het midden van het schip plaatsen.
 
Ik ben even zo vrij geweest om in een foto van jou te kleuren. Ik heb mijn idee maar even getekend. Dat van die straalbuis is een heel goed idee. Maar ik weet dat dit in de papieren gaat lopen. Dus vandaar dat ik toch even op dit idee blijf doorzagen. De keus is nu voor jou. Je hebt heel veel ideeén gehad. Dus daar moet wel een passende op lossing bij zitten denk ik. :D

1_Afbeelding_002_0.jpg

Om deze foto te verduidelijken heb ik er maar even verschillende kleuren aan gegeven. Rood is de schroefas en de motor, blauw is de verlengde keil. Dan kun je die gelijk verzwaren met een beetje lood. Groen datgene wat uit de kiel gehaald moet worden of juist ingekort. Roze het verbouwde roer. Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijker ben geworden.

Verder de keuze is aan jou, nu maar snel gaan bouwen. En mooie plaatjes tonen over de bouw. :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een Voith Schneider aandrijving zou ik zeker niet gebruiken.
Dit systeem is niet goedkoop en je schip is toch geen sleper, niet?
En je hebt er twee nodig om je model bestuurbaar te maken.

Ik zou gewoon doen zoals Rik het hierboven heeft uitgetekend: simpel én goed. ;)

Droop
 
Ok ,opgelost.

Bedankt mannen voor de informatie en de hulp :D


Nog 1 week wachten op de plaat ,moet van londerzeel komen,schrijnwerker zei dat mits juiste verzaging ik 15 jaar garantie op verlijming(aantasting water, toen ik zei dat het voor een boot was,was de garantie opeens weg wacko
 
Wel ik naar dortmund de grootste modelbouwbeurs van europa en bij de eerste handelaar die raboesch verkocht een 4 blads 40 mmm -r-M4 (Brass power prop) gekocht,bladen staan in en iets andere hoek wat meer voorstuwing geeft per omwenteling tegen lage toeren.

De gelagerde assen waren veel te dik(dikker dan mijn kiel dus zo'n witte schroefas gekocht ,geen smeernippel mogelijk (M4x270)
Wilde toen een graupner 900 torque gaan kopen maar deze persoon gaf mij een andere motor een Bühler 12 3Ah, laag toerental ,hoog koppel, kon hem niet tegen houden met een griptang als hij in de bankschroef stond.(ik weet niet of het een goede motor is,hij kwam heel ervaren over en voor 15 euro ,is niet de kop af)

Ondertussen alles verder afgegaan en wat kom ik tegen ,mijn perfecte aandrijving
schip weegt 20 kilo en vaart tegen een snelheid van 6km/uur

hier een paar foto's

Eervolle vermelding voor zijn geweldig idee:



de boot met maker






voorstuwing(komt nog een stuk bij onder het roer)


aanzuiging in het midden van de kiel


de aandrijving gebeurt met een aeronaut pomp die men gebruikt om water te spuiten bij een brandweerboot.

Volgens mij is dit de oplossing voor de aandrijving van de Trinidad, of wat denken jullie.

ps hij zei wel dat het schip met de zeilen vortgestuwd werdt maar het omdraaien en tegen de wind in gebeurte met de pomp.
De grootste pomp was te krachtig dan kreeg hij grote dallen in het water naast het schip.
Ik weet niet of de pomp bv 1 uur aan één stuk kan pompen.
 
Laatst bewerkt:
Het is een idee. Toch is dit voor de meer ervarenbouwer. De zeilen besturing is echt lastig. Maar goed het is jou schip en jou bouw. Dus Als je dit wilt gaan uitvoeren. Ga je gang. Ik denk alleen wel dat het erg veel zal gaan kosten. Mooi is het iig wel. Je ziet er helemaal niets van. Het is dat je een detail hebt gefotograveerd. Anders had het mij niet opgevallen.
 
pompje kost 38 euro + nog motor.

Ik wil het schip voorlopig zuiver op de pomp laten lopen,maar gisteren 2 uur met een grootmeester gesproken,heeft mij uitgelegd hoe zijn schip werkte en andere manieren hoe andere dwarsgestuurde schepen redelijk goed zeilen en mee nagedacht over hoe je het zou oplossen voor de trinidad.

Oek boek gevonden van hoe je oude dwarsgetuigde boten zeilend moet maken.
Gisternacht al een beetje gelezen en daar stond bovenstaande methode ook uitgelegd samen met nog 4 andere.
 
Die prijs valt nog mee. Maar dan komen straks de winches enzo voor de zeilen er nog bij. Ik ben benieuwd naar hoe je het straks gaat aanpakken. Succes met het uitdenken. Ik blijf je volgen. :D
 
Ik ben ook al reuze benieuwd naar het eigenlijke bouwverslag van deze schoonheid. :)


Eventjes off topic:
De liefhebbers van rc-galjoenen enz. moeten eens naar het volgende filmpje kijken.
Dit is een model van de Black Pearl uit Pirates Of The Carribean.


Droop
 
Eventjes wat informatie voor de geinteresseerde.

het gekochte boek :

Afbeelding_013%7E0.jpg

Een paar voorbeelden

Afbeelding_015%7E0.jpg


Afbeelding_016%7E0.jpg

een tip voor het roer

Afbeelding_014%7E0.jpg

de 4 verschillende hulpaandrijvingen behalve de laatste

Afbeelding_017.jpg

Afbeelding_018.jpg

Afbeelding_019.jpg

een tweede boot die de eerste op sleeptouw neemt, gevaar als de grot opeens wind in de zeilen krijgt tja dan murphy
Afbeelding_020.jpg
 
Ziet er ook goed uit. Je kunt het boek ook de ref. voor boeken zetten. En dan daar gelijk een stukje uitleg over geven. Dat is handig voor de toekomst. :D
 
Hoi Luc,

ik heb eens zitten nadenken (ja, 't is niet te geloven, hé? :)) maar voor het geval dat de voortstuwing met een pomp niet tot de mogelijkheid zou kunnen behoren, zou dit dan niet te verwezenlijken zijn met een boegschroef? Dan wel eentje met een schroef en niet met een lepeltje. Je zou dan de pijpen niet overdwars moeten monteren maar over de lengte van het schip.

Nou ja, ik het er gauw-gauw een schetsje van gemaakt en volgens mij moet dit perfekt werken:

Scannen0001-1.png
Als je de straalpijpen lang genoeg neemt, dan zal de boegschroefmotor bijna horizontaal kunnen geplaatst worden.
De ene pijp komt dan onderaan de kiel uit en de andere net voor het roer.
Daar deze installatie zich volledig onder de waterspiegel zal bevinden, zal de boegschroef steeds water genoeg in de pijpen hebben om dit aan te zuigen én terug uit te stuwen.
Het roer zal op die manier ook genoeg water langs zich heen krijgen zodat het model perfect kan gestuurd worden.

Dit moét werken. :)

't Is maar een ideetje, Luc


Gr. Droop
 
Met deze boegschroef zou het moeten gaan:

boegschroef.png

HD21008.png

HD21013.png

Boegschroef: de Raboesch 108-30 (inderdaad, dezelfde die ik voor HD21 ga gebruiken. ;)


Droop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan