Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Le Santisma Trinidad 1:50 ( DONE )
Pagina 1 van 42 1234511 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 630

Discussie: Le Santisma Trinidad 1:50 ( DONE )

  1. #1

    Lightbulb Le Santisma Trinidad 1:50 ( DONE )

    Het is zover

    Ik ga mijn eigen eerste RC-schip maken.
    Nu ga ik de lat direct heel hoog leggen maar dit is een beetje mijn droom. (als jonge snotter vroeger teveel piratenfilms gekeken met Eroll Flynn)

    Ik hoop dat ik op jullie raad kan rekenen want anders is het gedoemd om te mislukken.
    De bedoeling is deze boot met motor uit te voeren, misschien met een paar zeilen als sierraad of misschien helemaal geen zeilen weet het nog niet.(motorsterkte ga ik wel voorzien voor met zeilen).
    Ze hebben mij een paar beginnersbootjes voorgesteld zoals de paulaIII enz ,maar deze zeggen mij total niks, dus waarom daar dan tijd en geld in te steken.
    Graupner heeft een 3-master (duits opleidingsschip) voor 1000 euro. Nogal duur voor in ene keer uit te geven.
    Daarom deze boot .
    Bedoeling is ze met alle kanonnen zichtbaar te laten varen.
    Ipv van schaal 1:90 ga ik ze bouwen op schaal 1:50
    Kiel is ongeveer 110 cm lang met boegspriet kom ik in de buurt van 150cm.
    Breedte van het grootspant 27 cm
    Kwestie van ze nog goed te kunnen zien als ze 15 of 20 meter ver is.

    Le Santisima Trinidad een spaans oorlogschip ,de grootste van haar tijd met 140 kanonnen verspreid over 4 dekken.

    In vol ornaat :


    Sluit uw ogen en beeld u is in dat dit schip statig komt voorbij gevaren, geeft mij de rilingen.



    Ondertussen de spanten uitgeknipt en voor de fun eens op de tafel gelegd van 140cm op 140 cm





    Luc alias "newbie"

    Werkbootje van 1820
    Colin archer van billing boats
    Santisima Trinidad (RC)

  2. #2

    Standaard

    Heel goed Newbie. leuk dat je haar online zet op dit forum. Ik reageer gelijk, waarom? Wel ik vind het een echt gaaf schip. En zoals de meeste wel weten. Dit is toch echt mijn ding. Natuurlijk kun je op mijn hulp rekenen. Beter leuk bouwen met een schip dat je ligt dan een schip die je niet mooi vind. Dat is altijd bijvoorbaat al gedoemd tot mislukken.

    Maar even voor alle duidelijkheid voor de kijkers. Je gaat dat schip uitvoeren met een schroef als aandrijving. Dan ga je het roer laten aandrijven door een servo en de motor zijn werk laten doen via de schroef. De schroef hoort er niet onder maar omdat het jou eerste rc ervaring is en niet voor een zeilend schip wilt gaan is het besluit genomen om dit op deze wijze te doen.

    Daarbij is er al veel discussie geweest over waarom en hoe. Toch heb je het besluit genomen om dit op deze wijze te bouwen. Je gaat dus een klasiek schip dat geen schroef heeft uitvoeren met eens schroef. Het is jou schip. Je weet ik sta achter jou project. Dus maak er iets moois van. Ik blijf je zeker volgen. En natuurlijk voorzien van een stukje advies. Ik hoop dat de discussie over de schroef dan ook gesloten blijft.

    (De discussie was op een ander forum en niet hier)
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  3. #3
    Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-04-08
    Berichten
    2.889

    Standaard

    Schroef of geen schroef, al zet je de masten onderaan de kiel, het is en blijft jouw projekt. Dus, ik zou zeggen laat je maar gaan en maak er iets moois van en laat ons vooral meegenieten van de bouw van deze beauty.

    En ja hoor, ik zie ook Eroll Flynn al over het dek flaneren...


    Veel succes!!


    Droop

  4. #4
    yoni
    Gast

    Standaard

    hallo
    da gaat tof zijn
    en het project is nog niks voor mij
    veel bouwgenot
    ben benieuwt
    mvg yoni

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    06-12-07
    Berichten
    3.079

    Standaard

    Newbie,

    ik ken van dit soort modelbouw helemaal niks, maar volgens mij kies je hier niet de minste uit om te bouwen.
    In elk geval veel succes en nog meer plezier ermee gewenst.
    Ik volg het vanop een afstand(je).

  6. #6

    Standaard

    Bedankt ,allemaal voor de opstekers. (heeft né mens toch af en toe is nodig)

    Deze week de meubelplaat bestellen (zou 1.5 week duren voordat ze er is)(meubelplaat= multiplex watervaste lijm voor buitengebruik)
    Ik kan kiezen tussen 8, 10, 12, 15, 18, 21 mm dikte

    Ik ga voor de 10 mm (goed stevig t'is ook geen kleine boot en de gleuven in de kiel en spanten zijn 9.7 mm dus dit is dan een meevaller.

    Vandaag gevonden dat de waterverplaatsing 2475 ton was.
    Als ik dan de formule gebruik aan 100% kom ik op een gewicht van 19.8 kg (lengte van de keel voor tonnage =54.02m, extreme breedte 16.67 m, diepte 8.26m)(*** Vaargroep Rijnmond ***

    Dus als ik het goed begrijp is dat als mijn schip boven dit gewicht komt dan zinkt ze.
    Nu ik weet niet of dit veel is voor een modelbouwboot als ik niet moet kiezen voor de 10mm gelieve het mij te laten weten
    (ps ik heb 16 spanten op 110 cm.)
    Luc alias "newbie"

    Werkbootje van 1820
    Colin archer van billing boats
    Santisima Trinidad (RC)

  7. #7

    Standaard

    luc,
    als je de 8 m/m neemt is dit zeker voldoende voor een boot van 110 cm,
    hoe dikker, is ook zwaarder.
    en gezien dit schip rc wordt,moet je nog het gewicht van de batery enz by tellen.
    groetjes ,ronny

  8. #8
    Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-04-08
    Berichten
    2.889

    Standaard

    M'n beste naamgenoot,

    Een goeie 20 kg waterverplaatsing over een kiellengte van 110cm vind ik eerlijk gezegd veel. Je mag niet vergeten dat er later nog batterijen e.d. dienen geplaatst te worden.

    Ik zou het meer rond de 13 à 15 kg trachten te houden (indien mogelijk)en eens alles klaar is (incl. batterijen en alle rc toestanden) dan het eventuele tekort aan ballast bijpassen met lood tot ze mooi op haar waterlijn ligt.
    Anders bestaat de kans dat de onderste kanonnen onder water zullen komen te staan.


    Luc

    [edit]: terwijl ik dit zat te typen heeft Ronny ongeveer hetzelfde gereageert. [/edit]
    Laatst gewijzigd door Droop; 14-04-08 om 20:43

  9. #9

    Standaard

    droop,
    dan zyn het waterkanonnen,
    neen is maar een grap.
    luc ,ik keek even de kat uit de boom.
    onze zeehond zal maar rond de 20 a 25 kilo draaien.
    en het bakske is 163 cm lang.

  10. #10
    Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-04-08
    Berichten
    2.889

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ronny Bekijk bericht
    droop,
    dan zyn het waterkanonnen,
    neen is maar een grap.
    )

    Een brutogewicht van 20/25kg over een kiellengte van 163cm (!) klinkt al héél wat aannemelijker.

    Droop

  11. #11

    Standaard

    Ok , 8mm plaat gaat het worden.
    Morgen bestellen.
    + figuurzaag ferm bestellen.

    Volgend vraagje

    Welke motor, schroef, as(lengte), servoroer, accu raden jullie aan.

    Duurt nog wel een tijdje voordat ik zover ben maar vraag het nu al zodat jullie rustig eens kunnen nadenken.(sorry, van het technische ken ik niks van af, misschien steekt mijn bootje wel de raceboten voorbij als ik zelf moet kiezen):eek:
    Luc alias "newbie"

    Werkbootje van 1820
    Colin archer van billing boats
    Santisima Trinidad (RC)

  12. #12
    Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-04-08
    Berichten
    2.889

    Standaard

    Motor: Graupner 900 Torque
    Batterij: Loodaccu van 12v7Ah
    Schroefas: moet je zelf eens bekijken i.v.m. de spanten in het schip. Neem er zeker eentje van Raboesch. Dan heb je gegarandeert kwaliteit!
    Schroef: messing 4-bladsexemplaar van 40mm zou moeten volstaan. Geen plastieken exemplaar!

    Droop
    Laatst gewijzigd door Droop; 14-04-08 om 21:24 Reden: correctie motor

  13. #13
    Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-04-08
    Berichten
    2.889

    Standaard

    Ik bedenk net iets: als je met 1 schroef gaat werken, waar ga je die plaatsen? Ik denk hierbij aan het toch wel grote roer.
    Bij moderne schepen zit het roer achter de schroef. Bij deze dame zit het roer tegen de romp zodat je haast verplicht bent om met 2 schroeven te werken.
    Langs elke kant van het roer eentje dan.


    Droop

  14. #14
    Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-04-08
    Berichten
    2.889

    Standaard

    Bijvoegsel bij m'n laatste post:

    Als je met 2 schroeven, dus 2 motoren gaat werken dan zullen de Graupner 720 Torques volstaan.
    Die lopen met hun 4100 toeren erg rustig en met een verbruik van 0.75A - 3A zit je zeker goed.


    Droop

  15. #15

    Standaard

    Ik dacht een inham in de kiel te maken, zodat de schroef daarin past of de schroef plaatsen en een inham in het roer maken(desnood roer een beetje groter maken + bij het uitzagen, de kielbalk langer maken zodat het roer daarin bevestigd kan worden en gedragen wordt.

    Dat was mijn gedacht als beginneling.

    Voordeel van 2 motoren is wel gemakkelijker varen denk ik, + met 1 schroef moet ik een gat boren van ongeveer 13 cm lang door een volle plaat van 8 mm is niet gemakkelijk denk ik.
    Met 2 motoren gewoon door de huidplanken.
    Luc alias "newbie"

    Werkbootje van 1820
    Colin archer van billing boats
    Santisima Trinidad (RC)

Pagina 1 van 42 1234511 ... LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •