Hoofdsponsor

1/35 Schienenpanzerspähwagen - Kommandowagens [!]

P

PeterC

Guest
Om mijn mislukt diorama met een Schwerer PanzerSpahwagen ( http://www.modelbouwen.be/show-uw-afgewerkte-projecten-hier/3302-schwerer-panzerspahwagen.html ) wat nieuw leven in te blazen, kwam ik op het idee om er een zusje bij te zetten. In mijn modelbouwkast heb ik dan nog een Kommandowagen van Revell op 1/35° 'gevonden'.
Die doos stond al een tijdje te wachten op het juiste ogenblik om gemaakt te worden.

_IMG_2625.jpg

Voor ik begon met bouwen, heb ik eerst wat informatie gezocht. Een goede bron hiervoor is het uitstekende boek 'Die Panzerzüge des Deutschen Reiches 1904 - 1945' van Wolfgang Sawodny.

Wat geschiedenis:

In tegenstelling tot de 'leichten Schienenpanzerspähwagen' (heb ik nog liggen als vacu-form, volgend project?) is de informatie over de zwaardere tegenhanger eerder beperkt. Internet is op dat vlak een hopeloze speurtocht.

Een heleboel moeilijkheden werden ondervonden tijdens de ontwikkeling van deze wagen.
Op 03/08/1943 werd door het OKH (Oberkommando des Heeres) bij de firma Steyr een bestelling geplaatst voor 100 schweren Schienenpanzerspähwagen. Op 24/11/1943 volgde een nieuwe bestelling voor nog eens 100 stuks. Hieruit zouden 12 a 16 pantsertreinen worden samengesteld. Men hoopte op een snelle ontwikkeling en levering zoals bij de 'leichten Schienenpanzerspähwagen' die in een mum van tijd werden ontwikkeld.

Men zou voor de zware versie hetzelfde chassis en motor nemen als voor de lichte versie. Op dat chassis zou een versterkte kast worden gemonteerd met schuine kanten (20 mm dikte). De totale lengte moest op 6,25 m komen. In totaal zouden er vijf verschillende types komen:
- Infanteriewagen (achthoekige observatietoren).
- Pionierwagen (zelfde achthoekige toren als de Infanteriewagen).
- Kommandowagen (observatietoren en raamantenne).
- Artilleriewagen (toren van een Pz IV F1 met 7,5 cm kanon (prototype), bij de serieuitvoering een toren van een Pz III N).
- Flakwagen (2 cm Flakvierling of 3,7 cm Flak Zwilling 43).

Over het al dan niet installeren van een 12 cm mortier die door een opning in het dak zou vuren, werd zwaar gediscussieerd.
Alle wagens moesten zowel vooraan als achteraan met verende buffers als met normale koppelingen uitgevoerd worden. De voertuigen moesten zowel individueel als als pantsertrein samengevoegd kunnen worden.
Er werd een totaalgewicht van 18 ton vooropgesteld en een maximum snelheid van 40 km per uur en een actieradius van 700 km.

Men vermoed dat de bouw van deze wagen vooral moeilijkheden ondervond door een zwaardere opbouw op het chassis van de 'leichten Schienenpanzerspähwagen' te bouwen. Door een grotere lengte waren er problemen met de asafstand van het originele chassis van 2,20 m en was er veel overhang zowel voor of achter de assen. Ook waren er verschillende (technische) problemen doordat de buffers niet op chassishoogte waren maar een stuk daarboven.
Pas 15 maanden nadat de opdracht werd gegeven aan de firma Steyr kon een prototype worden voorgesteld. De uiteindelijke levering aan de troepen bestond nog uit 2 commandowagens, 4 infanterie en geniewagens en 2 artilleriewagens. De vooropgestelde flakwagens kwamen te vervallen en de flaks werden op lageboord wagons geïnstalleerd.

De 'schweren Schienenpanzerspähwagen' kwamen pas tot inzet wanneer er reeds een nijpend tekort was aan brandstof zodat het vooropgestelde doel om de wagens alleen te laten opereren teniet werd gedaan en deze pantsertreinen enkel nog gekoppeld werden ingezet, daarbij aangedreven door een (ongepantserde) stoomlokomotief (BR57).

De referentiebron:

_IMG_2634.jpg
 
Hehe, mooi om zien zo'n voorbereiding al voor men aan het project begint, veel succes hoor
 
De inhoud van de doos:

_IMG_2628.jpg

_IMG_2627.jpg


Het plan met een beetje geschiedenis:

_IMG_2631.jpg

_IMG_2630.jpg

Een van de gietbomen en de aartslelijke spoorbedding (goed om direct naar de vuilbak te verwijzen):

_IMG_2637.jpg

_IMG_2635.jpg
 
Hmm leuk idee maar ik vond je diorama zeker niet slecht, ik zou het gewoon wat meer verweren, hout realistisch maken, planten wat bijkleuren (niet zo groen).
Dus alles wat verweren en een verhaaltje maken aan je dio, wat infantrie bijzetten ofzo, deze commandowagen maakt het idee leuk om erbij te zetten maar 1 of 2 wagens gaat je diorama niet veel veranderen zonder dat je het dio zelf aanpast.

Niks afbreken ! gewoon bijkleuren en wat toevoegen.
Zet er ook bv aan spoorwegpaal bij zo (hoe noemt dat ding nu weer).
 
Ratticus,
Het is de bedoeling dat ik het diorama wat meer sfeer geef. Een tweede wagen komt er bij, enkele figuren (mijn figurendoop) en een loskade. Een titel voor het diorama heb ik ook al 'waiting for a train'.
Met alle commentaren ga ik rekening houden, zeker wat betreft de verwering en het aanwezige groen.
Nog een beetje geduld...

Zo'n 'spoorwegpaal' noemt men meestal een sein, maar op een doodlopend spoor staan er geen seinen op het einde van het spoor, enkel een afsluitsein op het stootblok. De eigenlijke seinen of borden staan een heel eind voor het stootblok.
 
Ik zou je diorama zeker niet mislukt durven noemen. Maar je initiatief om het te verbeteren kan ik alleen maar toejuichen. Da's de goeie spirit !
 

modeltreinfanaat,
Dat model vind ik wel overdreven verweerd; het lijkt alsof het een voertuig is dat jarenlang is afgetuigd in de meest extreme weersomstandigheden. Je moet er wel rekening mee houden dat het prototype pas in november '44 klaar was, de operationele voertuigen nog wat later (eind '44, begin '45) en dat ze daardoor maar een beperkte operationele levensduur hebben gehad.

Ik heb de indruk dat tegenwoordig in de modelbouw er een trend is om alle voertuigen zoveel mogelijk te verweren en deze er te laten uitzien alsof die jaren in allerlei extreme omstandigheden werden (mis)gebruikt. Als je weet hoelang een militair voertuig maar meeging en deze die wel langer meegingen werden regelmatig onderhouden en herschilderd...

Ik ga in elk geval mijn model zo niet maken. Een lichte verwering wel, maar niet zo drastisch en (waarschijnlijk) onrealistisch.
 
Sein, lolz kon er niet opkomen, erg.
Alvast veel plezier :-)
 
Momenteel even een modelbouwdipje: teveel werk, te weinig tijd om met modelbouw bezig te zijn, teveel andere zaken om mijn hoofd, maar wordt vervolgd...
 
Niks van aantrekken, Peter. Dat komt wel terug goed. Ik spreek uit eigen ervaring.
 
Even een update: het model is momenteel (bijna) klaar. Het bouwen ging zonder noemenswaardige problemen. Enkele openingen moesten worden gemaakt en andere opgevuld.
Enkele foto's van het tot dusver afgewerkte model:

_IMG_2793.jpg

_IMG_2795.jpg

_IMG_2797.jpg


Een groot minpunt van het model is dat het niet is uitgerust met koppelingen. Bij een alleenstaand model valt dat zo niet op, maar ik wil er twee aan elkaar koppelen en dan is een koppeling noodzakelijk.
Na een zoektocht heb ik volgende gegevens gevonden: Normen müssen sein. Deze info (modelbouwtechnisch vereenvoudigd) samen met enkele koppelingen van Dragon die heb opgemeten hebben mij aan het werk gezet in AutoCad om zelf een koppeling te tekenen en nadien uit te werken.

koppeling.jpg

De koppeling ga ik maken uit styrene en voor de koppelingsbeugel ga ik soldeer van 1mm gebruiken. Een buigmal voor deze beugel heb ik er ook bij getekend. De buigmal ga ik op een stukje (dikke) styrene kleven, de nodige gaatjes boren en voorzien van 1mm messing stiftjes en daarna kan ik de beugels plooien.

Wordt vervolgd.
Commentaar? Graag...
 
Da's modelbouw Peter! Wat ontbreekt zelf maken! Reportage is een must!
 
Dat heb je knap in mekaar gebouwd, mooie details en dan die constructie bovenop !
 
Even een update: Het koppelingsmalletje is ondertussen klaar. Op een stukje styrene van 3 mm heb ik de laserafdruk met Pritt erop gekleefd. 6 gaatjes heb ik met een handboortje van 1 mm geboord en nadien messing pennetjes van 1 mm in de gaatjes gestoken.

_IMG_2820.jpg

De eerste koppelingsbeugel werd gemaakt en direct de vuilbak ingekieperd. Het lukt wel met het malletje om het soldeer te plooien maar om daarna het stuk uit te halen misvormde het stuk volledig. Een tweede stuk verliep beter, voor het uithalen heb ik de messing pennetjes door het onderstuk geschoven zodat het koppelingsstuk vanzelf los kwam. Nu nog plooien en de rest van de koppeling.

_IMG_2822.jpg


Wordt vervolgd...
Commentaar? Graag...
 
Je systeem ziet er goed uit, echter je draad is niet zo mooi recht...
Dit kan je verhelpen door je draad te rollen met een meetlat (op een effen ondergrond :sleep:.)
Je zal zien, als je genoeg druk uitoefent, dat je soldeerdraad mooi recht zal komen ;)
 
Peter, goed om je bezig te zien met zelfgemaakte onderdelen. Zoals Beyond al zei, probeer wel je onderdeel recht te maken als dat in de realiteit ook zo was, anders krijg je daar later spijt van, zeker als je een serieuze bouwer bent.
 
Mannen,
Ik ben net eventjes binnen om mij op te warmen (sneeuwmannen en -vrouwen (met dikke t*tt*n) maken met de zoon... ;-).
Ik heb in het verleden al met soldeer gewerkt en vind het beter om die van de rol te trekken (wordt wel iets dunner, maar veel steviger en rechter). Tot nu toe was het slechts een test. Misschien deze avond (nadat familie 'sneeuw' is afgewerkt) wat meer...
 
Tijd voor een update:
Eventjes verder gewerkt aan de koppelingen. De koppelingshaken zijn af en bevallen mij wel.

Deze keer met een recht stuk soldeer gewerkt:
_IMG_2824.jpg

En in serie enkele beugels geplooid op de plooimal:
_IMG_2830.jpg

Een mallettje gemaakt om de kromming van de beugels gelijk te maken. Ik heb hiervoor een vierkant stuk Evergreen strip gebruikt die ik ook ga gebruiken voor de vierkante stukken in de koppeling zelf. Daardoor is de beugel direct klaar om op het vierkant scharnier- koppelstuk te steken:
_IMG_2829.jpg

En enkele kant en klare koppelingsbeugels (als vergelijk van de grootte een modelmesje bijgevoegd):
_IMG_2831.jpg


Wordt vervolgd...
Commentaar? Graag...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan