Hoofdsponsor

1/35 Schienenpanzerspähwagen - Kommandowagens [!]

Ik zou op dezelfde manier eens proberen met koperdraad Peter. Koperdraad is minder kwetsbaar en zal gemakkelijker recht blijven...
 
Dirk,
Ik zie er een beetje tegen op om de messingdraad die ik heb verschillende keren te moeten uitgloeien om de korte bochten te nemen die ik voor ogen heb. Met de looddraad (soldeer) is er niets mee aan de hand, als die maar niet te ruw behandeld wordt.
 
Nog wat verder gewerkt aan de koppelingen. De beugels komen op blokjes te zitten die met een draadstang verbonden zijn. Die blokjes zijn 3mm in het vierkant. Centraal komt een gaatje van 1,2 mm voor de (imitatie) draadstang en dwars daarop komt een gaatje van 1 mm voor de koppelingsbeugel.

_IMG_2838.jpg

Om alle blokjes gelijk te maken heb ik mijn 'chopper' bovengehaald. Een prachtig stukje gereedschap en onmisbaar om gelijke stukjes styrene te snijden. Wel niet goedkoop maar zeker het aanschaffen waard:

_IMG_2836.jpg

Twee blokjes heb ik uit de hand proberen boren met een handboortje, maar dat viel niet mee om het gaatje vlak in het midden van het blokje te doen uitkomen. Om het mij wat gemakkelijker te maken, heb ik een boormalletje gemaakt uit stukjes styrene. Een vierkant malletje met juist in het center een gaatje van 1 mm. Het blokje past er net in. Het blokje wordt aan één kant licht aangeboord (uit de hand), dan de andere kant ook eventjes en dan nog twee maal draaien om de zijkanten aan te boren. Nadat het blokje uit de mal is geduwd, worden de vier aangeboorde gaatjes doorgeboord.

_IMG_2840.jpg

Wordt vervolgd...
Commentaar? Graag...
 
Heel inventieve vorderingen hier, dat is echt plan trekken.
 
En duidelijk uitgelegd hoe je het gemaakt hebt.

Ben wel benieuwd hoe het geheel er zal uitzien, want ik kan er geen totaalbeeld van maken. Ik heb wel een idee maar ben er niet zeker van :8.
 
Dit maakt al veel duidelijk :)

[Mod aan] Even een kleine opmerking, zou je de laatste foto kunnen verkleinen? Ik moet ferm scrollen om hem te kunnen bekijken....[Mod uit]
 
Een update in mineur:
Even een proefkoppeling gemaakt en de afmetingen kloppen in het geheel niet:

_IMG_2849.jpg

De koppeling is veel te groot. De beugel sleept tegen de biels en het geheel is te groot om twee wagens kort te koppelen. Alle onderdelen moeten opnieuw gemeten, getekend en gemaakt worden. 't Ja 't is een hobby maar het moet wel juist zijn ;)

Door de foto zie ik dat ik onderaan aan de SsP nog wat opvulwerk te doen heb :wacko:
 
Als spoorwegman kan ik zeggen dat een volledig uitgedraaide koppeling wel zo goed als op de biels komt.
Dit komt bijna niet voor, maar dit om je een idee te geven hoe groot een koppeling wel is.

Erik.
 
@Erik: bij mij zijn ze veel te lang; volledig ingedraaid komen de buffers van de wagons niet tegen elkaar en volledig ingedraaid hangen ze bijna op de biels.

In de tekening in Acad heb ik wat zitten knippen en stukken terug aan elkaar gekleefd tot ik de (vermoedelijk) juiste lengte heb. Ik probeer eens met een afdruk van die koppelingen om te zien of dat nu klopt en dan terug aan de slag.
 
Het ziet er anders heel degelijk gedaan uit.
 
Dag Peter, komen we hier elkaar eens tegen, :)

Je koppeling is mooi gemaakt, maar waarom niet in messing ?

Je moet een messingdraad niet steeds opnieuw warmen wanneer je hem wilt plooien, dat kan wel tegen een duw.

Als je niet steeds over en weer plooit op dezelfde plaats moet dat zeker lukken.
 
Rik,

Ik ben een beetje beu gewerkt in messing en daar er toch geen krachten op de koppeling komen wil ik die in looddraad maken (het is momenteel veel te koud om buiten of in mijn garage messing uit te gloeien en te plooien, binnen kan het niet want ik werk nog steeds met benzinebranders (in messing ;))).
 
Tijd voor een update(tje):
Vandaag wat tijd gevonden om verder te werken aan de koppelingen. Daar de eerste versie veel te groot was, heb ik die een heel stuk verkleind.

De koppelingsbeugels heb ik nu ook van soldeer gemaakt want ik had enkele foto's gevonden van volledig gesmeedde koppelingsbeugels.

De beugels en de buigmallen waarin die gemaakt zijn:
_IMG_2869.jpg

De koppeling (testkoppeling - nog belange niet afgewerkt):
_IMG_2872.jpg

En een testje. Nu is het mogelijk om beide wagens te koppelen:
_IMG_2874.jpg

Nu nog al de vierkante blokjes boren, met een punch en die enkele rondjes stansen om de koppelingen af te werken.

Wordt vervolgd...

Commentaar? Graag...
 
Zeer mooi gedaan Peter.
Commentaar, het is nog niet af zeg je, dus misschien is mijn commentaar overbodig:8:8
Ik zou alleen het koperstangetje dat het draadijzer voorstelt een beetje inkorten, maar dat was je waarschijnlijk al van plan.

ERik.
 
Erik,
Dat koper stangetje wordt vervangen door eentje uit styrene (.20 mm dikker) die voorzien wordt van een handvat om de schroefstang vast of los te draaien.
 
Jawel hoor, zeer degelijk werk is hier te zien aan die koppeling !
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan