Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Schienenpanzerspähwagen - Kommandowagens [!]
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 37

Discussie: Schienenpanzerspähwagen - Kommandowagens [!]

  1. #1

    Standaard Schienenpanzerspähwagen - Kommandowagens [!]

    Om mijn mislukt diorama met een Schwerer PanzerSpahwagen ( http://www.modelbouwen.be/show-uw-af...spahwagen.html ) wat nieuw leven in te blazen, kwam ik op het idee om er een zusje bij te zetten. In mijn modelbouwkast heb ik dan nog een Kommandowagen van Revell op 1/35° 'gevonden'.
    Die doos stond al een tijdje te wachten op het juiste ogenblik om gemaakt te worden.



    Voor ik begon met bouwen, heb ik eerst wat informatie gezocht. Een goede bron hiervoor is het uitstekende boek 'Die Panzerzüge des Deutschen Reiches 1904 - 1945' van Wolfgang Sawodny.

    Wat geschiedenis:

    In tegenstelling tot de 'leichten Schienenpanzerspähwagen' (heb ik nog liggen als vacu-form, volgend project?) is de informatie over de zwaardere tegenhanger eerder beperkt. Internet is op dat vlak een hopeloze speurtocht.

    Een heleboel moeilijkheden werden ondervonden tijdens de ontwikkeling van deze wagen.
    Op 03/08/1943 werd door het OKH (Oberkommando des Heeres) bij de firma Steyr een bestelling geplaatst voor 100 schweren Schienenpanzerspähwagen. Op 24/11/1943 volgde een nieuwe bestelling voor nog eens 100 stuks. Hieruit zouden 12 a 16 pantsertreinen worden samengesteld. Men hoopte op een snelle ontwikkeling en levering zoals bij de 'leichten Schienenpanzerspähwagen' die in een mum van tijd werden ontwikkeld.

    Men zou voor de zware versie hetzelfde chassis en motor nemen als voor de lichte versie. Op dat chassis zou een versterkte kast worden gemonteerd met schuine kanten (20 mm dikte). De totale lengte moest op 6,25 m komen. In totaal zouden er vijf verschillende types komen:
    - Infanteriewagen (achthoekige observatietoren).
    - Pionierwagen (zelfde achthoekige toren als de Infanteriewagen).
    - Kommandowagen (observatietoren en raamantenne).
    - Artilleriewagen (toren van een Pz IV F1 met 7,5 cm kanon (prototype), bij de serieuitvoering een toren van een Pz III N).
    - Flakwagen (2 cm Flakvierling of 3,7 cm Flak Zwilling 43).

    Over het al dan niet installeren van een 12 cm mortier die door een opning in het dak zou vuren, werd zwaar gediscussieerd.
    Alle wagens moesten zowel vooraan als achteraan met verende buffers als met normale koppelingen uitgevoerd worden. De voertuigen moesten zowel individueel als als pantsertrein samengevoegd kunnen worden.
    Er werd een totaalgewicht van 18 ton vooropgesteld en een maximum snelheid van 40 km per uur en een actieradius van 700 km.

    Men vermoed dat de bouw van deze wagen vooral moeilijkheden ondervond door een zwaardere opbouw op het chassis van de 'leichten Schienenpanzerspähwagen' te bouwen. Door een grotere lengte waren er problemen met de asafstand van het originele chassis van 2,20 m en was er veel overhang zowel voor of achter de assen. Ook waren er verschillende (technische) problemen doordat de buffers niet op chassishoogte waren maar een stuk daarboven.
    Pas 15 maanden nadat de opdracht werd gegeven aan de firma Steyr kon een prototype worden voorgesteld. De uiteindelijke levering aan de troepen bestond nog uit 2 commandowagens, 4 infanterie en geniewagens en 2 artilleriewagens. De vooropgestelde flakwagens kwamen te vervallen en de flaks werden op lageboord wagons geïnstalleerd.

    De 'schweren Schienenpanzerspähwagen' kwamen pas tot inzet wanneer er reeds een nijpend tekort was aan brandstof zodat het vooropgestelde doel om de wagens alleen te laten opereren teniet werd gedaan en deze pantsertreinen enkel nog gekoppeld werden ingezet, daarbij aangedreven door een (ongepantserde) stoomlokomotief (BR57).

    De referentiebron:

    Groetjes,
    Peter

    nihil sine labore

  2. #2

    Standaard

    Hehe, mooi om zien zo'n voorbereiding al voor men aan het project begint, veel succes hoor

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PeterC Bekijk bericht
    Om mijn mislukt diorama met een Schwerer PanzerSpahwagen
    Zo mislukt was dat nu ook niet hé Peter.
    Ben benieuwd wat je hier van maakt.

    Erik
    Grtz Erik.
    Bezig aan een treintafel en hier en daar de diepvriezer uitladen.

  4. #4

    Standaard

    De inhoud van de doos:






    Het plan met een beetje geschiedenis:





    Een van de gietbomen en de aartslelijke spoorbedding (goed om direct naar de vuilbak te verwijzen):



    Groetjes,
    Peter

    nihil sine labore

  5. #5

    Standaard

    Hmm leuk idee maar ik vond je diorama zeker niet slecht, ik zou het gewoon wat meer verweren, hout realistisch maken, planten wat bijkleuren (niet zo groen).
    Dus alles wat verweren en een verhaaltje maken aan je dio, wat infantrie bijzetten ofzo, deze commandowagen maakt het idee leuk om erbij te zetten maar 1 of 2 wagens gaat je diorama niet veel veranderen zonder dat je het dio zelf aanpast.

    Niks afbreken ! gewoon bijkleuren en wat toevoegen.
    Zet er ook bv aan spoorwegpaal bij zo (hoe noemt dat ding nu weer).
    - There are no stupid questions, only stupid people. -

    Groetjes van Davy aka Ratticus

  6. #6

    Standaard

    Ratticus,
    Het is de bedoeling dat ik het diorama wat meer sfeer geef. Een tweede wagen komt er bij, enkele figuren (mijn figurendoop) en een loskade. Een titel voor het diorama heb ik ook al 'waiting for a train'.
    Met alle commentaren ga ik rekening houden, zeker wat betreft de verwering en het aanwezige groen.
    Nog een beetje geduld...

    Zo'n 'spoorwegpaal' noemt men meestal een sein, maar op een doodlopend spoor staan er geen seinen op het einde van het spoor, enkel een afsluitsein op het stootblok. De eigenlijke seinen of borden staan een heel eind voor het stootblok.
    Groetjes,
    Peter

    nihil sine labore

  7. #7

    Standaard

    Hallo

    Een link met prachtige foto's van deze panzerwagen
    http://clubtm.borda.ru/?1-11-0-00000209-000-0-0

    Het is wel in het russisch maar de fofo's zijn prachtig

  8. #8
    Bijna Goddelijke forum Lid GUnit's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-08-08
    Berichten
    6.272

    Standaard

    Ik zou je diorama zeker niet mislukt durven noemen. Maar je initiatief om het te verbeteren kan ik alleen maar toejuichen. Da's de goeie spirit !

  9. #9

    Standaard

    modeltreinfanaat,
    Dat model vind ik wel overdreven verweerd; het lijkt alsof het een voertuig is dat jarenlang is afgetuigd in de meest extreme weersomstandigheden. Je moet er wel rekening mee houden dat het prototype pas in november '44 klaar was, de operationele voertuigen nog wat later (eind '44, begin '45) en dat ze daardoor maar een beperkte operationele levensduur hebben gehad.

    Ik heb de indruk dat tegenwoordig in de modelbouw er een trend is om alle voertuigen zoveel mogelijk te verweren en deze er te laten uitzien alsof die jaren in allerlei extreme omstandigheden werden (mis)gebruikt. Als je weet hoelang een militair voertuig maar meeging en deze die wel langer meegingen werden regelmatig onderhouden en herschilderd...

    Ik ga in elk geval mijn model zo niet maken. Een lichte verwering wel, maar niet zo drastisch en (waarschijnlijk) onrealistisch.
    Groetjes,
    Peter

    nihil sine labore

  10. #10

    Standaard

    Sein, lolz kon er niet opkomen, erg.
    Alvast veel plezier :-)
    - There are no stupid questions, only stupid people. -

    Groetjes van Davy aka Ratticus

  11. #11

    Standaard

    Momenteel even een modelbouwdipje: teveel werk, te weinig tijd om met modelbouw bezig te zijn, teveel andere zaken om mijn hoofd, maar wordt vervolgd...
    Groetjes,
    Peter

    nihil sine labore

  12. #12
    Banned
    Geregistreerd
    06-12-07
    Berichten
    3.079

    Standaard

    Niks van aantrekken, Peter. Dat komt wel terug goed. Ik spreek uit eigen ervaring.

  13. #13

    Standaard

    Even een update: het model is momenteel (bijna) klaar. Het bouwen ging zonder noemenswaardige problemen. Enkele openingen moesten worden gemaakt en andere opgevuld.
    Enkele foto's van het tot dusver afgewerkte model:








    Een groot minpunt van het model is dat het niet is uitgerust met koppelingen. Bij een alleenstaand model valt dat zo niet op, maar ik wil er twee aan elkaar koppelen en dan is een koppeling noodzakelijk.
    Na een zoektocht heb ik volgende gegevens gevonden: Normen müssen sein. Deze info (modelbouwtechnisch vereenvoudigd) samen met enkele koppelingen van Dragon die heb opgemeten hebben mij aan het werk gezet in AutoCad om zelf een koppeling te tekenen en nadien uit te werken.



    De koppeling ga ik maken uit styrene en voor de koppelingsbeugel ga ik soldeer van 1mm gebruiken. Een buigmal voor deze beugel heb ik er ook bij getekend. De buigmal ga ik op een stukje (dikke) styrene kleven, de nodige gaatjes boren en voorzien van 1mm messing stiftjes en daarna kan ik de beugels plooien.

    Wordt vervolgd.
    Commentaar? Graag...
    Groetjes,
    Peter

    nihil sine labore

  14. #14
    Dirky
    Gast

    Standaard

    Da's modelbouw Peter! Wat ontbreekt zelf maken! Reportage is een must!

  15. #15
    Bijna Goddelijke forum Lid GUnit's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-08-08
    Berichten
    6.272

    Standaard

    Dat heb je knap in mekaar gebouwd, mooie details en dan die constructie bovenop !

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •