Hoofdsponsor

1/72 Dingo II MPPV [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nils

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
331
dit projectje staat al een lange tijd stil, en ben gisteravond opnieuw begonnen met voortwerken, mijn eerste wielvoertuig :D

het is een Revell 1/72 Dingo I ATF, maar ik ben deze momenteel aan het aanpassen naar een Belgische Dingo II MPPV standaard.
enkele aanpassingen zijn ondermeer:

-een nieuwe grill
-een gescratchte FN Arrows geschutskoepel.
-afgemaakte plaat achter de instaptredes
-snorkel aan de voorruit
-radio antenne achteraan.

ik weet dat de MPPV een vast achterkant hebben en geen achtergespannen tent, maar ik had heel wat problemen om dat nieuwe stuk te scratchen, dus daarbij te stock tent.

hier enkele foto's van gisteravond

002.png

001.png

003.png

en hier enkele foto's van vandaag, ik ben begonnen met enkele spleten met plamuur te dichten, dus ben vanavond nog zoet met voldoende plamuur en schuurwerk, misschien ook een eerste laag verf.
decals voor de nummerplaten heb ik al een tijdje geleden uitgeprint, dus die liggen ook al klaar.

004.png

005.png
 
Veel succes met dit project Nils, ik zal zeker af en toe eens een kijkje komen nemen hoe de vorderingen lopen.
 
Dit is interessant.
Heb deze kit ook liggen en had ook de intentie om er een Belgische Dingo van te maken.
Ik heb foto's van een dergelijk voertuig en ook van de geschutstoren maar het is deze toren die mij grotendeels tegen houdt. Heb jij enige ander referenties ?
Heb wel de set TT031 ATF Dingo Wheels van Trachs & Troops aangeschaft. De banden lijken mij veel realistischer dan deze uit de kit.















Zal er nog wat opladen als ik kan.
 
Wel begonnen, Nils. Ik heb ook een Dingo 1 in mijn stock, dus zal ik je werk wachten...
 
de geschutstoren was bij mij ook hte moeilijkste, en om eerlijk te zijn de mijne is niet echt goed gelukt, echt een nachtmerrie om te scratchen.

maar voor de toren heb ik referenties genomen en detail foto's bekeken op de website van FN Herstal. hier een link naar de info en specs van het ARROWS systeem :)

ARROWS with MAG58S

ik heb ook een update :)

alle gaten (toch vrijwel alle) zijn gevuld, en de eerste lagen verf zijn aangebracht, alle onderdelen zijn geschilderd en staan nu te drogen. morgenochtend ga ik wat afwerking erop doen, de onderdelen (carroserie, wielen en geschut) samenlijmen en de decals erop.

geen foto's deze keer, heb een paar probleempjes met de camera, morgenochtend zal ik nieuwe foto's plaatsen van het afgewerkte model B)
 
In hoeveel tijd maak jij zo'n project Nils??
Zo te horen ben je bijna klaar na 2 dagen, das zeer snel.
 
ik was begonnen met de bouw ergens in juli, maar heeft dan lange tijd stil gelegen door gebrek aan motivatie (ben ten slotte een vliegtuig/heli bouwer), dus een deel van de bouw was eigenlijk al enkele maanden geleden gemaakt, maar het model bleef maar op mijn werktafel stof vergaren, dus daarom wilde ik eerst een paar onafgewerkte modellen afwerken, te beginnen met deze Dingo, waarvan enkel het volledige onderstel was gemaakt.

dus gisteren opnieuw van onder het stof gehaald en er van de eerste keer goed ingevlogen, zodat mijn werkbank weer vrij was voor nieuwe bouwprojecten :)

heb nog een kleine update, vanwege dat de verf die ik gebruikte nog redelijk snel droog was, zijn de lichten vooraan en achteraan ook al ingekleurd met behulp van een tandestoker (was te klein om er met een penceel aan te beginnen).

morgen de foto's ;)
 
He Nils, ik heb eigenlijk goed nieuws voor je.
Als je wil kun je die F-16 komen halen die ik bezig ben, die Weasel.
Ik kom maar niet verder, kijk gerust op mijn topic hoever ik sta, echt nog niet ver, dus als je zin hebt om hem te komen halen heef me een seintje.
 
erg vriendelijk, maar nee dank je, 1/48 is iets te groot voor mijn en ik heb hier al 2 1/72 F-16B's liggen die ik nog moet bouwen :)
 
deze morgen er weer ingevlogen, ik dacht dat hij klaar was, maar de flits van de camera heeft weeral veel gebreken blootgelegd, dus weer tijd om de plamuur, schuurpapier en verf boven te halen :wacko:

zoals je kan zien zijn er hier en daar nog plekjes waar er nog eens met verf moet worden overgegaan, maar het is nog niet zo erg of dat ik dacht :8

het FN Arrows systeem is niet echt geslaagd, maar deze ben ik van plan om misschien in de nabije toekomst te vervangen door een nieuwe (als ik er ten minste 1 goed kan scratchen :8 )

001-1.png

003-1.png

004-1.png

006.png
 
Hmmm, Nils is deze handgeschilderd ? Het ziet er in ieder geval zo uit afgaande op de lichtinval.
Je probleem zit inderdaad in de verf. Ik zou volgende aanraden:
1: een goede egale base coat met bvb Humbrol 1
2: pré shading met zwart over de paneellijnen
3: spuit de verf in meerdere dunne lagen zodat de paneellijnen nog wat doorkomen.
 
Mooi voertuigje Nils.
Maar het mist nog een beetje diepte vind ik...
Misschien dat een donkere wash al wat zou helpen?
En zoals Erwin reeds schreef, de verf zou iets dunner aangebracht moeten worden, zo zou je een veel egaler model hebben.
En als ik je een raad mag geven,zou je die antenne niet vervangen door een dunner stukje ijzerdraad? Zou het model veel mooier maken...

Benieuwd wat je er nog mee doet ;)

Grtz,
Beyond
 
En als ik je een raad mag geven,zou je die antenne niet vervangen door een dunner stukje ijzerdraad? Zou het model veel mooier maken...

Antennes maken uit ijzerdraad :O ? 1 duwtje ertegen en je antenne staat krom, Beyond !
Ken je dat "een ufo"? zo'n traag ronddraaiend lichtgevend ding met die glasvezels op. het zijn de uiteinden die lichtgeven en telkens veranderen van kleur. awel die glasvezel gebruik ik voor mijn antennes en daar mag je al eens je gedacht mee doen ze springen altijd weer recht.
 
Doe maar hoor Nils, zelf ben ik een beetje gefixeerd op schaalcorrectheid, dus doe ik het iets fijner, maar elk zijn ding hé ;)

Grtz,
Beyond
 
Het kan aan de foto's liggen hoor Nils, maar als ik ze zo bestudeer, valt het me op dat er rond de scharnieren, bouten etc. verf is gaan zitten, zich heeft opgestapeld rond het detail van je model en daardoor wat afbreuk doet. Heb je ineens nogal veel verf van een stevige dikte gebruikt ? Best superdunne laagjes aanbrengen en haaks in de richting met je penseel opbrengen indien geen airbrush.
 
bedankt voor het commentaar en de tips iedereen,
wat het model betreft is er niet veel aan voort gedaan, alwat er is gedaan is de "pinkers" aan de zijkanten die nog niet waren geverfd ingekleurd.

ook, heb ik het defensie-logo van de achterkant verwijderd en vervangen door een nieuw zwart logo die veel scherper is :)

wat de verf betreft durf ik er niet meer aankomen, ander ben ik bang dat alle detail verloren gaat. wat de antenne betreft gebruik ik niet zograag ijzerdraad of tin, omwille van dat dit nog redelijk gemakkelijk plooit of afbreekt.

het enige wat ik nog ga doen is kijken of er geen gaten meer zitten aan de achterkant, en indien nodig deze opvullen met verf of plamuur ^^
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan