Hoofdsponsor

1/35 11CV Citroën Traction Avant. (Tamiya) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

GUnit

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 aug 2008
Berichten
6.550
Hallo collega's-bouwers,

Omdat er nog slechts een paar details aangebracht moeten worden aan mijn gesculpteerde Duitse stormtroeper, begin ik alvast met het openen van dit nieuwe topic.

Het was na enkele huizen toch weer eens tijd voor een voertuig en jullie inspirerende werk heeft terdege z'n uitwerking gehad.

Dit is het project waar ik de rest van het jaar mijn tijd aan wil besteden :

tam35301-1.jpg

Geen bruut geweld voor de verandering, maar een burgervoertuig dat ik weliswaar een WOII kantje wil meegeven via een plezante camouflage.

Hoewel ik daar nog niet helemaal uit ben, zou ik hem graag in een zandkleur steken, met wat subtiele serpentines in groen en/of bruin. Maar ik ga niet te veel vooruitlopen op de zaken want ik zit hier natuurlijk zonder camera, op foto's is het dus even wachten.

In die zin zal het ook, sorry, geen echte build log worden.

Ik probeer het iig. naar omstandigheden zo boeiend mogelijk te houden.

Vriendelijke groeten ! GUnit.
 
We hopen toch en niet alleen in stilte dat je er een mooi project van maakt en zeker alle details met ons deelt GUnit, ik kom zeker af en toe eens een kijkje nemen bij dit project, veel succes maat.
 
Zal wel reporter ter plaatse spelen :P
Hij ontsnapt niet aan een buildlog:tongue:

Erik.
 
laat maar komen guy

jou projekten zijn altijd om naar uit te kijken
volg ze allemaal;)


grtz

peter

alias hugemikus
 
Pantani : ik heb zonet ons Modelbouwerke nog gezien op het werk en hij is bereid om me zelfs even z'n reservecamera te lenen. Van kameraadschap gesproken !

Kurt : ik heb ondertussen alweer zitten brainstormen en (oops) het roer inzake kleur omgegooid. Maar het is wel definitief !
Het wordt een zwarte en ik ga er niettemin toch iets heel plezants mee aanvangen, waardoor het dan ook goed in het diorama zal passen als zijdelings 'verhaaltje'.

Erik : hoe meer build log ik erin kan verwerken, hoe liever.

Peter : dank u, het is alleen altijd lang wachten eer ik iets afrond, zelf word ik er soms compleet onnozel van.

Alvast even de zijdelingse plotlijn mbt. het diorama :
De Citroën werd zojuist ontdekt in de garage van een burgerwoning en aangeslagen door de aanwezige officieren. Hij heeft een hele tijd gedeeltelijk onder een zeil gelegen en is half onder het stof gaan zitten. De plaats waar het zeil lag, is proper gebleven.
Als ik nu een Duitser zou kunnen aanschaffen/sculpteren die op de straat reeds de eerste airbrushwerken heeft aangevat met donkergeel...

Zo snel mogelijk meer !

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Laatst bewerkt:
G, een mooie kit. En van jou hand met het in gedachte te volgen diorama moet dit weer een juweeltje worden. Dankzij Erik zullen de pics wel snel volgen zeker?

Grtz,

Swa
 
Dag Guy,

Heb er onlangs ééntje gemaakt omdat een collega gaat probreren om er voor- en achteraan verlichting in te monteren.

hier zie je hem voorlopig afgewerkt:

3_25.jpg

en zo zou hij moeten worden na verloop van tijd

1_citroen_traction_11_bl_2_03.jpg

Zoals gezegd dit is een proefwagen om te kijken of we er verlichting en een geluidsmodule kunnen in monteren.
zoals je ziet komt er ook nog een beetje scratching aan te pas voor de vlag de jerry cans en het bagagerek.
 
Hoewel ik wat betreft "militaire" voertuigen al lang geen fan meer ben van Tamiya, ben ik toch echt benieuwd naar de plezante camouflage.
 
Yoooo Guy, long time no see en wat zie ik hier ! een leuk tuffertje :laugh:
Ik zou zeggen : laat je maar eens gaan é (zoals gewoonlijk);)
 
Swa : ik ga proberen om toch zo snel mogelijk een fotoreeks te plaatsen.

Dikkie Dik : het is een heel eenvoudig kitje, weinig onderdelen, maar toch is er iets van te maken. Als ik de door jou geplaatste foto zie met de zandkleurige versie en leuke toevoegingen, begin ik alweer te twijfelen !

Dany : ach, zal ik dan toch maar gaan voor de camo ?

Famo : ik wil me wel laten gaan, maar ik heb zoveel keuze om hem af te werken dat ik me suf zit te twijfelen. Wellicht zal ik er nog eentje aankopen !?
 
UPDATE stap 1 :

De bodemplaat vergde tamelijk veel opkuis, nadat het uit het raampje werd verwijderd. Het gaat hier om gietnaadjes die in het schilderstadium roet in het eten zouden gooien. Vooral chromekleurig geverfde delen verraden gebrekkig poetswerk.
De punten waar later de bumpers bevestigd dienen te worden, vragen aandacht. Deze zouden immers gemakkelijk kunnen afbreken tijdens het 'scheren'.

Morgen stap 2, uitlaat en wielen.

Cheers ! GUnit.
 
Eerst foto's want Erik is langsgeweest met z'n camera.

Stap 2, uitlaat en wielen zijn ook achter de rug. Vanavond wat verder kunnen werken.

Tot nu toe heb ik nog geen noemenswaardig probleem gehad, er moeten enkel twee grote openingen gesloten worden in de wielkasten achterop. Dat doe ik met dun plastic card.

Morgen ga ik eens zien wat ik eventueel kan verbeteren qua details aan de carosserie.

Erikscamera013.jpg

Een vlekkeloze test fit =Tamiya kit !

Erikscamera012.jpg

Tot morgen ! GUnit.
 
Dag Guy,

Heb er nog eentje met een leuke camo.

1_citroen_traction_11_bl_04.jpg

Hij staat ergens in Frankrijk.
via deze link ASPHM - Véhicules Français
Je vind allerlei voertuigen van verschillende landen uit WWII.

Grtz,
Dikkie dik
 
je gaat guy helemaal van zijn stuk brengen:P de twijfel zal toeslaan.;)
 
Nee hoor Kurt, uit de twijfel zal ik vroeg of laat zeker iets disstilleren waar ik achter kan staan. Het feit dat mensen foto's plaatsen die alles met het onderwerp te maken hebben en bruikbaar zijn, kan ik alleen maar aanmoedigen.
 
Een illustratie van, naar men zegt, een vooroorlogse Citroën TA 11cv :

interior.gif

Zwart langs buiten, indien twee kleuren niet tot de mogelijkheden behoort.
 
Ik heb een update van de bouw, de Traction Avant is klaar voor de verfwerken. De ruitenwissers ga ik nog zelf scratchen maar daar heb ik nog tijd voor.

De bouw van het autootje ging vlekkeloos en ieder onderdeeltje paste prima. Toegegeven, het is niet voorzien van ieder detail, maar er is een prima projectje van te maken.

Nadat de bodemplaat gezuiverd was van gietnaden etc. is het opkuiswerk geminderd.

Eén kanjer van een onbegrijpelijke toestand die Tamiya al dan niet over het hoofd heeft gezien : de achterste spatborden vertonen langs beide zijden een brede spleet.

Deze heb ik weggewerkt door een op maat gesneden strip plastic card over de rand van de wielkasten binnenin te lijmen en heel erg dun bij te schuren, tot de fit vrijwel naadloos aansloot op de carosserie bij het droogpassen. Je merkt zelf hoeveel je er moet afhalen als je dit doet.

Omdat ik toch een minimum aan vuil in de wielkasten wil gaan aanbrengen, heb ik hier tevens een laagje surfacer getamponneerd voor goede grip van de latere pigmenten.

Qua extra details heb ik twee pedalen gescratcht uit photo etch overschotjes. Als er drie nodig zijn kan ik er gemakkelijk nog eentje bij plaatsen. Ik vond geen goede referentiefoto's.

Er werden tevens twee hendels naar foto's geplaatst. De ene (schakelpook) werd door Tamiya meegegoten (halfreliëf=lelijk dus) maar door mij verwijderd. Met koperdraad en houtlijm (bol maken) kom je een heel eind.

Ook de chromé kader waarin de schakelpook in het dashbord zit is vervangen door een PE'tje.

Verder nog een chromé knopje voor de 'tekening' bij het handschoenkastje...

Nu liggen de subonderdelen te ontvetten in een badje water met wat Dreft.

Foto's :

BILD0024.jpg

BILD0032.jpg

Tot later !
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan