Hoofdsponsor

1/35 11CV Citroën Traction Avant. (Tamiya) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt voor de reacties, altijd leuk want het airbrushen was weer even geleden...

Vandaag heb ik kans gezien om de zetels en het interieur weer wat verder aan te pakken.

Ik heb gebruik gemaakt van verschillende kleurtonen om tot een beige/blauwige ledertoets te komen (dit is nog niet aan de orde op dit ogenblik).

6-8-1.jpg

Ook wil ik extra met de kleurintensiteit experimenteren daar waar er meer licht in de auto valt, om de effecten te versterken.

Groeten van GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Ook wil ik extra met de kleurintensiteit experimenteren daar waar er meer licht in de auto valt, om de effecten te versterken.

Groeten van GUnit.

Als ik dat goed begrijp wil je dus schilderen naar wat je zelf wilt dat je aanschouwer ziet ? Dus onafhankelijk van de effectieve lichtinval op het model zelf ?
Success gewenst, dat lijk me echt niet makkellijk en vergt een gedegen kennis van zowel kleurenleer als fysica. :O

Niet om negatief te gaan doen, maar dit is een wijziging van mijn oorspronkelijke reactie, wanneer je wilt bereiken wat je in je laatste post aanhaalt, heb je volgens mijn bescheiden en volledig onvoldoende ervaren mening een soort van "forced focus" situatie nodig. Als voorbeeld haal ik je eigen (laatste) foto aan. Heel mooi als je dat kan schilderen zoals die op de foto staat (die lichtinval op de zetels)... echter, stel je voor dat je heel het model gespoten (en geschilderd... en geweathered) hebt naar die bepaalde lichtinval... stel je dan voor dat je dit model showed terwijl er een spot achter staat....... zie je, dan klopt het niet meer, als je met een forced focus wilt werken zal je mijner bescheiden insziens gedwongen zijn om je model te integreren in een soort van kijkkast waar de viewer slechts vanaf één welbepaalde kant het model kan bekijken. (overigens, als ik mij goed herinner, corrigeer me als ik wellicht verkeerd ben, was dit overigens de oorspronkelijke betekenis van het woord "diorama").
 
Laatst bewerkt:
Hoi Dany, man man, wat heb ik je nu aangedaan ? Zo'n lange uitleg om je punt te verduidelijken !

Anyway, ik zie je stellingname zeker niet als negatiefdoenerij, deze discussies zijn nuttig en nodig.

Ik ga me even verduidelijken.

Wat ik zeer zeker niet ga doen en wat ook niet de bedoeling was, is het vastleggen van harde schaduwen op zetels enz.
Wel wil ik pogen om bijvoorbeeld te spelen met de tonale verschillen op de zetels. Gesteld dat ik de linkerdeur open ga laten, zal ik op de bestuurderszetel enkele gradaties lichter gaan dan op de voorste passagierszetel, maar die is dan weer net iets lichter dan de achterste zetel. Zo hoop ik de boel wat visueel uiteen te trekken. Om nog even verder te borduren op dit gegeven, de linkerpunt van de bestuurderszetel wil ik het lichtste maken, zodat het lijkt of deze echt meer licht vangt.

Ik wil dus voor alle duidelijkheid geen harde schaduwen schilderen, want dat laat ik over aan het natuurlijke licht, of aan het kunstlicht dat later mijn diorama zal belichten.

Zoals je het zo mooi uitdrukte, ik ga niet met forced focus werken, dit zou een rommeltje worden van geschilderde en echte schaduwen !

Bedankt voor deze tussenkomst, zo kunnen we dingen netjes uitklaren.

Groeten van GUnit.
 
Oke, even een klein woordje uitleg voor de toekomstige bouwers van dit kitje, toch wel interessant.

Om het interieur visueel wat leuker te maken, heb ik het dashboard naar voren toe verlengd, zodat het meer onder het koetswerk uitkomt.
Er zat daar een ontsierende spleet bovenop. En je zag dat het niet meer dan een plaatje was. Vooral omdat ik de kleur van het dashboard in ongeveer dezelfde kleur ga zetten als de zetels, met de glans van email in de verf (heb hier een referentiefoto van). Ook de bol van de schakelpook komt in deze kleur, veel mooier dan de terugwijkende donkere kleur die ik eerst van plan was te gaan gebruiken.
 
Ik weet het Erik, maar soms ligt de uitdaging gewoon in het zelf iets fabriceren. Milliput, putty, het is er allemaal en je kan er soms leuke dingen mee doen. Gewoon RUDD kan ook fun zijn.
 
De zetels werden nog iets opgelicht, de bestuurderszetel ontving nog wat extra lichte tonen aan de deurzijde, vanwaar het licht komt (de deur zal wat openstaan).

Het dashboard werd in een beige gespoten, alsook de bol van de schakelpook, naar een foto.

De geopende deur werd eveneens wat opgelicht, hierop valt logischerwijze meer licht.

Foto's :

7-3.jpg

8-3.jpg

Morgen zou ik graag wat door kunnen werken.

Vandaag heb ik Humbrol's Chrome silver aangeschaft, maar da's voor binnenkort.

GUnit.
 
Het valt me moeilijk om de verschillende tonen te zien op de foto's :O
Maar zou het kunnen dat ik ze zie aan de zij-onderkant van de zetel???

Zeer subtiel en zeer geslaagd hoor....
 
Ga je de handels aan de deur schilderen met die Humbrol Chrome Silver?
Want ik heb anders nog wel een overschotje Bare Metal Foil liggen.

Erik.
 
Beyond, de tonale verschillen zijn op de camera maar amper te zien, zeker met kunstlicht. Ook probeer ik dit zowieso subtiel te houden, omdat het natuurlijk dient over te komen, het oog moet bedrogen worden zonder dat het echt opvalt.
De zetel vertoont waar jij zegt inderdaad wat kleurverschil.

Erik, het zou fijn zijn om met dat product eens kennis te kunnen maken, als je nog een klein overschotje hebt, graag.
Zou dat lukken, op die reliëf van die hendeltjes ? Hoe werkt zo'n foil eigenlijk, moet je de niet te behandelen delen dan afschermen/maskeren ?
 
Guy,

Kijk eens tussen de howto's. Ik heb daar eentje geschreven over het gebruik van BMF.
En ja, het zal werken, ook op jouw model.
 
Oke, da's heel goed nieuws dan Dominiek, want dat wordt een ervaring rijker dan !
 
Dominiek heeft het reeds gezegd.
Natuurlijk werkt dat bij u ook.
Gewoon een goed mesje nodig en een beetje geduld.
Zal van de week wel eens binnenvallen.

Erik.
 
Bedankt Erik, nogmaals. Na de schilderwerken kan ik me daar eens mee gaan bezighouden.
 
Ik weet het Erik, maar soms ligt de uitdaging gewoon in het zelf iets fabriceren. Milliput, putty, het is er allemaal en je kan er soms leuke dingen mee doen. Gewoon RUDD kan ook fun zijn.

Maar het probleem vind ik met RUDD is dat de details soms nogal heavy zijn . Neem nu de handvaten die binnen en buiten op deuren staan ! waaw, ik denk dat je die met 2 handen moet vastpakken . Allez, er zit geen ruimte tussen de handgreep en deur (binnenkant) en dat maakt het een beetje plomp , vind ik.
Indien je zegt ,ik koop voor die paar kleine dingen geen PE set, dan kan je om zulke details tot leven te doen komen, juist maar die kleine dingetjes scratchen.
Tis maar een gedacht, Guy.
 
Soms ligt het er zeker allemaal nogal plomp bij als je RUDD gaat maar hier valt dat 100 % mee. Zo heb ik aan de binnenkant van de deuren verkozen om niks te gaan wijzigen/verwijderen.
Ik heb momenteel een reuze plezier in mijn airbrushwerkzaamheden en ik denk wel dat het wat kan worden zoals het er nu bij staat recht uit de doos, soms moet een mens ook eens gewoon lekker ontspannen kunnen prullen, en een kit gewoon goed vinden zonder het pe.
 
In dit geval ben ik het wel met GUnit eens, soms moet je weleens iets zo uit het doosje bouwen zonder PE. resin en wat al niet meer.
Lekker in elkaar plakken en een deftige afwerking en je heb toch een mooi model staan.
Okee voor de verwende modelbouwer :laugh::laugh: moet er uiteraard PE op wat het model weer een trede hoger breng, maar af toe een RUDD of OOTB modelletje moet ook kunnen.

Ron
 
Hoi Ron, ik heb weliswaar een paar andere dingetjes toegevoegd, zoals enkele pedalen, een schakelpookje en een hendeltje.
Vanavond hoop ik een update te kunnen doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan