Hoofdsponsor

1/35 Tunnelportaal [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
P

PeterC

Guest
Even een oud projectje van stal gehaald: een tunnelportaal op 1/35°. De ruwbouw werd een tijd geleden gemaakt en van de bouw zelf heb ik geen foto's.

Het is een imposant bouwwerk: 275 mm hoog, 340 mm breed en 265 mm diep.

Wanneer er geïnteresseerden zijn, kan ik wel iets vertellen over de bouw (met celluclay).

Hier alvast enkele foto's van voor de afwerking (waar ik nu mee bezig ben):

_IMG_2510.jpg

_IMG_2503.jpg

Ik heb het onderwerp hier geplaatst omdat ik niet direct zag waar het anders moet komen. Of het ooit in een diorama zal komen te staan, weet ik nog niet.
 
Hallo,

Graag mag je eens wat meer uitleg geven over de bouw van het tunnelportaal en misschien ook van de sporen, zo te zien zijn ze misschien ook zelf gemaakt, wat heb je daarvoor gebruikt?
Vince
 
Peter, wat een vraag?
Wanneer er geïnteresseerden zijn, kan ik wel iets vertellen over de bouw (met celluclay).

Natuurlijk zijn we geïnteresseerd!

Je portaal ziet er best goed uit. Maar misschien nog iets de tand des tijds laten toeslaan en verweren zou ik zeggen. Er zijn er hier wel enkele die je hiermee op pad kunnen helpen.
 
@Vince: de sporen en dwarsliggers zijn inderdaad ook zelf gebouwd (uit de tijd dat er nog geen spoorwegmateriaal verkrijgbaar was op 1/35°). Over de bouw daarvan volgt nog wel wat.

@Dominiek: de foto toont enkel de ruwbouw. Er is daar nog geen druppel verf op terecht gekomen. Ondertussen liggen er al enkele lagen op ;-) maar over de afwerking later wat meer.

De bouw van het tunnelportaal (deel 1):
Als constructiemateriaal heb ik 10 mm geschuimde polystyreenplaat genomen. Deze plaat bestaat langs beide buitenkanten uit een dunne styrene plaat en daartussen opgevuld met een soort hard (styrene?) schuim. Die platen worden vooral in de reclamesector gebruikt en dat was ook de leverancier van het stuk overschot dat ik gebruikte.

De buitenkant werd afgetekend en eveneens de ronde tunnelopening. Tijdens het tekenen van die opening heb ik direct ook de dikte van de boogstenen afgetekend. Met een potlood werden alle horizontale lijnen van de stenen getekend. De tussenafstand is niet overal dezelfde om wat variatie te krijgen in de dikte van de stenen. De stutmuur werd op dezefde wijze afgetekend doch op een gelijke steenhoogte van de voorkant van het portaal (om het steenverband te laten doorlopen).

Na het aftekenen werd de figuurzaag erin gezet om de opening uit te zagen en de schuine kant van de voorkant van het portaal. Uit een zelfde stuk plaat werden de boogjes van de ornamenten (bovenaan) uitgezaagd en voorzien van een lijn tekening voor de stenen. Bovenop de ornamenten werd nog een plaatje styrene van 1 mm gekleefd evenals op de schuine muur voor de dekstenen. De kantelen werden ook uitgezaagd. Een stuk zijmuur werd ook klaargemaakt (maar nog niet aangekleefd). Enkel de ornamenten werden op de voorkant gezet zodat ik drie stukken over had (front, zijmuur en steunmuur).

Ik zocht een methode om individuele steentjes te maken en op te kleven, maar dat liep uit op een sisser. Arylgels zijn wel leuk om mee te werken, maar vertonen niet echt een steenstructuur. Toevallig zag ik in de kunstwinkel een zak Celluclay. Ik had in enkele oude modelbouwtijdschriften gelezen dat dat product vaak werd gebruikt om een ondergrond mee te maken. Ik ben toen aan het experimenteren geslagen om met die Celluclay steentjes te 'schilderen' en het lukte.

voor de geïnteresseerden: de verpakking van Celluclay
_IMG_2707.jpg

Met een mengsel van Celluclay, witte lijm (1/3) met water (2/3) en een drupje ontspanner werd een papje gemaakt die niet uitliep (iets vloeibaarder dan een pudding). Dat papje werd gemaakt in potjes van fotorolletjes omdat die goed afsluiten (die potjes gebruik in voor duizend en één dingen en heb er dan ook nog een ganse voorraad van liggen).
Om de steentjes te schilderen gebruikt ik een labospateltje (inox) en een borsteltje nr 4. Ieder steentje werd individueel 'geschilderd' met het papje. Er werd telkens één laag stenen open gelaten om het risico te vermijden dat de steentjes in elkaar zouden lopen. Na een nachtje drogen waren de steentjes al goed uitgehard, maar ook enorm gekrompen. Op de reeds gedroogde steentjes werd een nieuwe laag pap aangebracht en ook laten drogen. Voor sommige stenen waren drie lagen nodig. Dat maal enkele honderden steentjes en je weet wat voor werk er is ingekropen.

_IMG_2696.jpg

_IMG_2698.jpg

Wordt vervolgd...
 
Bij het doorzoeken van oude foto's op de PC ben ik er nog tegengekomen van toen ik aan dat projectje begon. Ik was al vergeten dat ik er foto's van had. Aan de hand van de Exif gegevens kon ik zien dat ik in november 2003 ermee ben begonnen. Het heeft dan enkele jaren staan verstoffen (is bij mij met veel projecten zo) tot ik de draad begin deze maand terug heb opgenomen.
Hierbij enkele foto's van tijdens de bouw:

Het voorste stuk met de opgetekende steentjes en hier en daar al wat 'ingekleurd':
_123-2327_IMG.jpg

Het langszaam vorderen:
_123-2334_IMG.jpg

Detail van de steentjes:
_123-2337_IMG.jpg
 
ziet er goed uit

ziet er gemakkelijker en vluggger uit dan met kurk denk ik

of ben ik verkeerd?


grtz

huge
 
Hey Peter,

met veel interesse volg ik dit draadje. (heb namelijk ook nog een tunnelportaal nodig in die schaal)
Echter zit ik bij het aanschouwen van al dit moois, met één vraag:
- Is er een reden waarom je alle steentjes zo één voor één maakt met die celluclay ?
Ikzelf zou bevoorbeeld proberen om "grote" oppervlakken te maken met "steenstruktuur", en dit nadien in steentjes versnijden.
Of werkt dit niet ?

Verder zou ik zeggen, "keep up the good work" !
Ik kijk uit naar meer foto's van de toekomstige vorderingen :-)


groeten,
Kris
 
@Huge: met kurk zal het wel wat vlugger gaan. Je kan de kurkstenen op voorhand snijden (gaat vlug met een cutter en een chopper) en dan kleven. Het nadeel met kurk is dat het allemaal vlakke stenen zijn met dezelfde dikte (of je moet kurk nemen van verschillende diktes).

@Kris: die celluclay wordt zo hard als steen en heel taai om in te snijden (dat komt misschien omdat ik er nog witte lijm aan heb toegevoegd, normaal zit er al lijm in de celluclay). Ik heb er testen mee gedaan door het papje open te smeren op een vel plastiek (plastiekzakje: om daarna terug te kunnen losmaken), maar tijdens het drogen ging alles verschrikkelijk opkrullen. Het snijden verliep moeizaam en ik ben dan gestopt met experimenteren en begonnen met de steentjes direct op een harde ondergrond te 'schilderen' en dat gaf mij een gunstig resultaat.

Het feit dat ik ieder steentje apart heb gemaakt is omdat ik geen regelmaat in de stenen wou. De ene moest al wat ronder, hoekiger, dikker zijn dan de andere.

Voor ik aan dat grote werk begon, had ik al eens geëxperimenteerd met een parkafsluiting (die nu ook nog staat te wachten om ergens ingepland te worden):

_IMG_2704.jpg
 
tof werkje! ziet er door de verschillende stenen echt echter uit! Nu nog verschillend verven...
 
ziet er inderdaad verbazingwekkend:huh: uit. die celluclay, waar is dat verkrijgbaar?;)
 
@Dirk: dat muurtje heeft enkel nog maar een grondlaag gekregen en een lichte drybrush. Het staat te wachten op een vervolg (zoals zoveel :()...

@Kurt: die cellulay heb ik toevalig tegengekomen in een kunstenaarswinkel(tje) hier in Deinze. Het is een tijdje geleden dat ik er ben binnen gesprongen dus ik weet niet of hij dat nog heeft. Ik ben eens op de site van Schleiper gaan zoeken, maar daar is het blijkbaar niet te vinden.
Het was een verpakking van bijna een halve kilo waar ik nog honderd jaar mee toekom :laugh:.
Ik heb eens zitten googlen en blijkbaar is het in België nauwelijks verkrijgbaar (ik heb weer eens geluk gehad). Via Ebay is het in Amerika te bestellen.
 
bedankt peter, deinze is niet ver voor mijn:) ik ga mij daar wel eens aan wagen om te gebruiken al zal het op schaal 1/87 moeilijk zijn zeker?;)
 
Kurt,
Je hebt PM.
Als je er heel fijn mee werkt, zal het wel lukken op HO schaal ook denk ik :8
 
Dit zou het moeten worden. Een mislukt gietstuk in HO schaal (1/87°) en een mislukt muurgietstuk (gebroken) heb ik gebruikt om de schildertechnieken op uit te proberen (best eerst testen vooralleer te beginnnen).

_IMG_2756.jpg

Het figuurtje is op 1/35°
 
Hallo,

Celluclay wordt verkocht onder een andere naam, papydur.
Via google kann men dan vinden waar deze te koop is
 
Tijd voor een update:

Na het aanbrengen van een grondlaag zag het portaal er al zo uit:

_IMG_2649.jpg

Er is gebruik gemaakt van een acrylverf uit de doe-het-zelf-zaak in een grijze kleur. Na droging zat er een paarse schijn op het geheel wat me als grondlaag niet erg aan stond.
Er werd toen een nieuwe (verdunde) laag acrylverf aangebracht met volgend resultaat:

_IMG_2690.jpg

_IMG_2694.jpg

Dit was een betere basis voor het verweren.

Als eerste heb ik er een zwarte wash op gezet (met water verdunde zwarte acrylverf):

_IMG_2734.jpg

Daarna volgden een wash met gebrande sienna en eentje met raw umber (beiden acryl).
Het geheel staat nu klaar om te beginnen met drybrushen.

Wordt vervolgt...
 
Zeer netjes Peter.
Ik zie daar zo een BR52 door komen.
Ik blijf volgen.

Erik.
 
Erik,
Ik zie er eerder twee Rommhs rongenwagens 'Ulm' met betonkoepels en flak (in scratch-ontwerp) die op een loko wachten of een WR360 en K5(E) doorkomen. Die BR52 ligt momenteel in de diepvries wegens zandstrooier problemen (wordt ook wel opgelost...).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan