Hoofdsponsor

1/35 German Railway Gun 28cm. K5[E] "Leopold" [WIP]

Status
Niet open voor verdere reacties.

modelbouwerke

Well-known member
Registered
Lid geworden
18 sep 2008
Berichten
2.399
Het staat op een rail.
Maar het is geen trein, dus hoort het hier thuis :D :D
Vandaag de "Leopold" eens uit de verpakking gehaald.
Wat is die groot.
Ik zoek een diootje te maken met de BR52 en de Leopold samen op een uithoek, gereed om in actie te komen.
Maar ik vrees eerder dat het een Dio zal worden met hoofdletter.

Geschiedenis.
De Krupp K5 is een Duits 280 mm spoorweggeschut uit de Tweede Wereldoorlog. Door de Duitsers werd het "Slanke Bertha" genoemd, naar de Dikke Bertha uit de Eerste Wereldoorlog. Het geschut vuurde een granaat van 255 kg af over een afstand van bijna 70 km. Het woog 120 ton, inclusief treinonderstel en was 32 meter lang. Ze werden bediend door een ploeg van 10 man. De kanonnen zijn ingezet aan vrijwel elk Europees oorlogtheater.
Het meest bekend is de inzet van twee exemplaren Robert en Leopold uit de Duitse Eisenbahnbatterie 712 bij de landing bij Anzio, waar ze het Amerikaanse bruggenhoofd zwaar onder vuur namen. Deze twee exemplaren kregen van de Amerikanen de bijnamen Anzio Annie en Anzio Express.

Beide kanonnen waren in 1944 naar Italië gestuurd. Oorspronkelijk bedoeld voor inzet in Tunesië, werden ze na het einde van de Noord-Afrikaanse campagne en na de aftocht van het Afrikakorps aldaar in de buurt van Milaan opgesteld ter verdediging van de Gustav-linie. Bij de landing van de geallieerden in Anzio werden de vuurmonden in een spoorwegtunnel op het traject tussen Rome-Nettuno gebracht. Het dubbelspoor in de tunnel was de ideale plek om de spoorwegkannonen te verbergen. In de tunnel werden ze vuurgereed gemaakt, naar buiten gereden om te vuren, en weer in de tunnel gereden ter voorbereiding van een volgende vuursalvo. De beide wapens zaaiden dood en verderf op de landingsstranden en de bijnamen Anzio Annie en Anzio Express bezorgde schrik bij velen aan geallieerde zijde.

In 1944 vielen er in Noord Frankrijk en Italië tien K5's in geallieerde handen. De eerste twee werden veroverd in Italië op een rangeerterrein nabij Civitavecchia door het Amerikaanse 5e leger. Het waren de wapens van Eisenbahnbatterie 712, Anzio Annie en Anzio Express. Eén hiervan is verscheept naar de VS waar het te bezichtigen in een Amerikaans legermuseum te Aberdeen, Maryland. Naast het in de VS aanwezige exemplaar is er in Frankrijk nog een K5(E) te bezichtigen in het Atlantik Wall Museum te Audinghen.

Bron Wikepedia

De kit zelf.

Even de boxart op verzoek.
BILD0040-1.jpg

Een grote doos voor veel inhoud. Netjes ingepakt. (zal nu wat anders worden ;) )
PB121082.jpg

Een summiere handleiding, niet veel bouwfases, maar veel bouwen per fase.
PB121083.jpg

Er zit ook reeds een sprue bij met enkele bemanningsleden, hier de bouwhandleiding en kleurschema.
PB121084.jpg

Ook een beetje PE aanwezig.
PB121085.jpg

De figuurtjes.
PB121086.jpg

Eerste sprue met een verstekeling.
PB121087.jpg

Hij/zij heeft de verpakking en reis niet overleeft.
PB121088.jpg

Sommige sprues zitten er meerdere malen in.
PB121089.jpg

PB121090.jpg

PB121092.jpg

De detailering valt goed mee.
PB121093.jpg

PB121094.jpg

PB121095.jpg

PB121096.jpg

PB121097.jpg

PB121098.jpg

PB121099.jpg

Dit word dus een tussendoor(tje), verwacht dus geen snel bouwverslag, maar eerder een tweede vijfjarenplan.

Erik.
 
Laatst bewerkt:
Ach er zijn gelukkig twee Loc`s op het forum om hem te verplaatsen Erik :laugh:

Maar een mooi kitje.

Ron
 
Boel veel onderdelen, ziet er goed uit.
Enne, even een vraagje om je intro kompleet te maken. De voorkant van de doos mis ik toch wel. :O En aangezien ik echt niets weet van oorlogstuig heb ik geen idee wat je gaat maken. :(
 
prachtige kit, veel plezier met de bouw, ik hier in spanning volgen ;)
 
Dat is schoon materiaal......
Veel plezier, Erik!
 
Erik,

Dit wordt bijna een metertje bouwplezier voor je, veel sukses.
Ik ga dit draadje zeker volgen, omdat ik de kit ook nog heb staan van Trumpeter in mijn geval. Ga je trouwens ook nog wat extra PE toevoegen?

Grtz,

Swa
 
Ga ik proberen te volgen deze ligt ook nog op men schap:)

Mark
 
This model was built built right out of the box, it's a real good kit. Take your time smoothing the gun barrel seam.
 

Bijlagen

  • c 081.jpg
    c 081.jpg
    46,3 KB · Weergaven: 24
  • c 083.jpg
    c 083.jpg
    25,2 KB · Weergaven: 20
  • c 089.jpg
    c 089.jpg
    47,4 KB · Weergaven: 20
  • c 096.jpg
    c 096.jpg
    35,2 KB · Weergaven: 21
Ach er zijn gelukkig twee Loc`s op het forum om hem te verplaatsen Erik :laugh:

En de bedoeling is om op het dio nog een diesellok bij te gebruiken.

Enne, even een vraagje om je intro kompleet te maken. De voorkant van de doos mis ik toch wel. :O En aangezien ik echt niets weet van oorlogstuig heb ik geen idee wat je gaat maken. :(

Foutje van mij.
Gelukkig heeft Nortley dit al rechtgezet met enkele foto's van zijn afgewerkt model.

Ga je trouwens ook nog wat extra PE toevoegen?

Geen extra Pe Swa.
Met wat extra aandacht voor het schilderwerk wordt dit volgens mij ook een pracht van een kit.
Er zit een klein beetje PE in de kit evenals enkele kettingen.

@Nortley. Nice job. I hope I get my kit looking as good as yours.

Erik.
 
Deze zou ik graag in 1/87 bezitten om er ooit een dio mee te maken...
Maar die prijzen hé :O

Misschien ooit....

Intussen kan ik wel genieten van jouw bouw van deze in 1/35, met lekker veel details (die ik later misschien kan namaken op kleinere schaal...???? )

Grtz,
Beyond
 
da wordt de moeite.
als ik mij niet vergis kan je de granaten kopen in optie, die bestaan uit alu of koper , weet het niet meer juist
 
brrr spin
tis prcies liesje ze mist toch ook al een poot
dus mensen opgepast als je uw modelbouw open doet
bah
wel ferme kit he de dju
dat word bouwen maatje
 
Hey,

Een metertje modelbouw als tussendoortje???:O:O:wacko::ohmy::$
Goe bezig, ik volg wel.
 
"BR52 en de Leopold samen "

dan zal je inderdaad 2 loc's nodig hebben, een K5 Leopold werd getrokken door een diesel loc (heb ik toch ergens gelezen)
maar die hebben ze ook van trumpeter, niewaar :) :)

en sterkte eens je beseft dat de vitrinekast te klein is om het te zetten (like mine :( )


greetz
 
en sterkte eens je beseft dat de vitrinekast te klein is om het te zetten (like mine :( )

Dan heb ik geluk.
Ik ga zelf een kast maken, dus ik kan ze nog aanpassen.
En de diesel van Trumpeter staat nog op het lijstje.

@Swaken, het is inderdaad een tussendoortje :8 :8 van 5 jaar.

@Scotty, ze was gelukkig al niet meer onder de levenden, bijten deed ze niet meer :laugh:

@Famo, die zijn inderdaad los te krijgen. Prijs valt nog mee dacht ik.

@Beyond, ze bestaan ook in HO als ik het goed voor heb als kit.

Erik.
 
Erik,
De K5(E) werd ter plaatse door een WR360 diesellok verplaatst. Voor de verplaatsing over langere afstanden werden er volledige treinen samengesteld (met oa een BR52) met al de munitie- en personenwagons.
Ik ga dit draadje volgen want ik heb hier nog een Trumpeter K5(E) in de doos liggen.
 
En Academy had/heeft ze ook nog op schaal 1/144 dacht it, of was het Hasegawa.
 
@Beyond, ze bestaan ook in HO als ik het goed voor heb als kit.

Erik.

Ja, ik heb deze ook al eens gezien, maar ik vraag mij af in hoeverre deze dan kunnen gebruikt worden om op de treinbaan te laten rijden???

Lima heeft er vroeger nog één uitgebracht, maar intussen geven ze daar zotte prijzen voor...

Grtz,
Beyond
 
@ Beyond, als je ze goed bouwd misschien.
Zou het echt niet weten.

Ben al gestart met de bouw en reeds één probleempje tegengekomen.
Een bediengswiel/handwiel of hoe zo iets ook genoemd word zit volledig kreupel in de kit. Er ontbreken handvaten aan en het is ook niet echt rond van vorm.
Reeds een mailtje gestuurd naar DragonCare en nu een beetje nieuwsgierig hoe dat afloopt.
Het zal in ieder geval de bouw niet vertragen, daar het later ook nog kan toegevoegd worden.

Erik.
 
Benieuwd of je hun Care gaat mogen bedanken Erik ! Hopelijk krijg je de nieuwe stukjes toegestuurd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan