Hoofdsponsor

1/16 sculpt Friedrich 1/16 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dank je, Erik.

binnenkort het gezicht en de rest.

En dan, op weg naar een vignet.
 
Welke verf heb je gebruikt Rene ? Ik ben zelf een enorm liefhebber van olieverf, omwille van de veelheid aan technieken.

Hij staat er al he, dit gaat een erg geslaagd figuur worden !
 
ik heb diverse kleuren aangemaakt op voorraad in enamel, Guy.

Olie ben ik ook idolaat van maar droogt voor de processen die ik betrek in camo's iets te langzaam.
Een onderdeel van zo'n proces is het leggen van een filter om meer cohesie in de kleuren te krijgen, bij de erwt vind ik dit belangrijk.
Bij olieverf zou alles dan een soep worden.
Achteraf kan je wel highlights aanzetten met olie in de patronen.

Ik kan wat potjes laten zien van kleuren die ik voor mijn pc-scherm aanmaakte door staaltjes te vergelijken en uiteindelijk overging tot overhevelen van grotere porties om in de toekomst niet meer onthand te zijn.

vooropgesteld dat ik niet kleurenblind ben...

René
 
Zal iets vertellen over de kleuren die ik gebruikte en aanmaakte voor dit figuur.

Mijn Duitse 'neutrale' uniformkleur is mat 67 van Revell.
Ik vind deze iets te donker, zeker wanneer je graag zaken wat lichter opzet.
Links zie je mat 67, rechts heb ik wit toegevoegd naar smaak.
DSCF0575.png

Tezamen met een tweetal andere kleuren vormen ze een palet voor het Duits groen voor mij:

DSCF0577.png

oorspronkelijk mat 67 ( voor schaduwen), bewerkt mat 67 met wit, revell mat 66 en Humbrols mat 78.

Het herfstjasje heeft een aubergine/paarsachtig-grijze kleur als basis.
Heb hiervoor Revells mat 83 gemengd met lichtgrijs en een beetje blauw.

DSCF0578.png

Mat 29 van Humbrol mengde ik aan met antraciet (mat 9 van Revell) en was mijn kleur voor de eilandgroeperingen.
DSCF0581.png

Invulling van de eilandjes maakte ik met deze kleur:
DSCF0580.png

Het is een zandkleur, mat 16 revell bijvoorbeeld, die ik met oranje aanmengde. Oranje is een harde kleur, maar je kan er mooie dingen mee doen, mat 25 Revell.

Tezamen deze drie kleuren:
DSCF0582.png

De peapatternbroek is technisch gezien een lastige.
Het is zaak te spelen met de stippen, zoeken naar evenwicht en gewoon keihard de Bob Ross uithangen.
Praat met je broek en alles komt goed 8)

Basis broek die ik gebruik is een huidskleur (mat 35 Revell), vermengd met een beetje zwart.
Aubergine (mat 83) kan ook maar een lichtere basis voor de broek zorgt later voor iets meer diepte in je patroon.
DSCF0583.png

Het palet voor de erwt:
DSCF0584.png

linksboven de bewerkte huidskleur, daaronder mat 35 ( oorspronkelijke huidskleur), rechts mat 59 Revell ( het mintgroen, maar niet te flits)
het anthraciet (mat 9) en mat 66 als vertegenwoordiger van een tweede groen.

Een variant:
DSCF0585.png

in beide gevallen werk ik op het eind met een drietal dunne filters ( aangelengd met White spirit) van olieverf:

gele oker en Napels geel 50/50.
DSCF0586.png

Op het moment dat je het filter aanbrengt worden de kleuren minder fel en worden een samenhangend geheel.
Ik bracht het éen keer aan op het jasje om het oranje een beetje op te halen.
De schaduwen in deze broek deed ik heel lui door in het nat vandijckbrown, verzacht met burnt sienna aan te zetten.

ik hoop dat iemand er iets aan heeft,

René
 
Rene, hartelijk bedankt voor deze interessante uiteenzetting. Het verbaasde me enigszins dat je enamels gebruikt hebt voor je figuur. Je beredenering echter maakt dit begrijpelijk. Ik zou zelf een beetje bang zijn voor het oplossen van deze laag door latere techniekjes zoals washes, filters etc.
 
Ach Guy,

zo graag gedaan.
Het is geen propaganda dat ik dé graal heb ontdekt om dit tenue te lijf te gaan.
Sterker nog, ik denk dat jouw methode, olieverf veel geraffineerder is en mooier resultaat oplevert ( denk aan nat in nat effecten, hoej!).
Het punt is echter dat de patronen voor een eerste try best lastig zijn.
Het is dan fijn voor iemand die er ook eens aan begint ( en daar ging mijn aandacht naar uit) dat er nog wat 'gerommeld' kan worden op het eind als de kleuren bijvoorbeeld te fel zijn.

Ook met het oog op het in voorraad hebben van kleurtjes was het fijn geweest om tubes olieverf aan te kunnen maken, scheelt een beetje tijd, toch?

voor mij persoonlijk geeft het een fijn gevoel speciale potjes te hebben met mijn eigen kleuren, zal ze ook per uniform in een doosje bewaren.
Als lege verfpotjes redelijk te lossen zijn van verfresten, gebruik ik ze zo opnieuw.
Wat me er trouwens aan doet denken weer een lading wit en zo bij te kopen...
 
Wat een prachtig schilderwerk :O

Het figuur is ZO levensecht dat het elk moment kan gaan bewegen, knap gedaan ApplausApplausApplaus

Groeten

"Wet Sellery"
 
Dank, Pascal..

nog wat zaken afschilderen en toch eens richting grondje werken.
Dan komt hij echt tot leven!
 
ziet er mooi uit

zal vast weer een kunstwerkje worden

grtz

peter alias hugemikus
 
ik hoop het Peter.
Ben in elk geval al bezig geweest alvast een sokkeltje te zagen...

vanavond het gezichtje bijgewerkt.

DSCF0594.pngDSCF0600.png

DSCF0601.pngDSCF0603.png

DSCF0604.pngDSCF0605.png
 
Dat ziet er geweldig uit, vooral z'n gezicht wordt al erg echt. Ik wist niet dat de Zeltbahn bestond in deze camo versie. En mocht het een folieke zijn (loopje met de historische juistheid), het staat hem goed en het stoort niet.
 
't is geen folie Guy.
Het zeiltje was er ook in tarn, heb plaatjes van tenten in het patroon.

we hebben groen licht :)
 
Knap René.
Zeer mooi gedaan.
Pracht gezicht met die baardschaduw.

Erik
 
Dank je, Erik.

even iets in de week gezet, moet toch een tijdje drogen en in die tijd kan ik me aan mijn figuur wijden.

DSCF0608.png
fixeren wortel en tevens wapening Rotband

DSCF0614.png
vijfhoekige mal van karton, bedekt van binnen met magnetronfolie, losjes en geplooid aangezet.
Met tape afgedicht en extra druk van boven om zaak op zijn plaats te houden.

DSCF0617.png

met de gedachte; 'makkelijker teveel detail verwijderd dan aangebracht'
doe ik een poging ook de toplaag grond wat structuur te geven.
Losjes propjes magnetronfolie in het gietsel gelegd.

de striemen komen ook aan de zijkant van de sokkel.
Soms pak je zo leuke details mee.

René
 
Ik zal maar wat graag dit pakje uitgepakt zien. Benieuwd naar het resultaat.

Dit gaat onomstotelijk weer wat worden !
 
Guy!

tadaaah :8

het pakje ontdaan van zijn mantel.
wat ik hoopte was gelukt, ook een stuk van een naar beneden groeiende wortel bleef boven aarde zichtbaar.

DSCF0634.pngDSCF0631.png

DSCF0629.pngDSCF0628.png

DSCF0627.pngDSCF0624.png

DSCF0622.pngDSCF0621.png

even wat composities...
 
DSCF0638.pngDSCF0640.png

DSCF0647.pngDSCF0648.png

paars verwerkt om iets meer de kou weer te geven.
iets meer accent onderkant kin en bepaalde trekken aansterken.

René
 
JA MANNEKES

Ik zeg, ik ga eens een kijkje nemen bij die figuren

en dan, zoals Eric al zei , tok ..... kin ook op toetsenbord, mooi man, en zo levensecht, dit blijf ik volgen, is interessant.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan