Hoofdsponsor

1/64 Marseille 1764

Status
Niet open voor verdere reacties.
F

Furioza

Guest
En dan nu door omstandigheden even iets heel anders voor mij. Kitbouw. wel hoe kom ik hier zo ineens op. Dat komt omdat ik dit model al heel lang op zolder heb liggen. Is een dootje geweest van iemand die het niet meer zag zitten. Ikke blij dus.

Wel ik had eigenlijk de bedoeling om de Trinidat te gaan bouwen. Daar heb ik nu net het volgende probleem mee. Het hout moet ik dan weg snoepen van de KD. En dat wil ik nu juist net niet. Dus moet ik naar een modelbouw boer. Dat is natuurlijk mogelijk, maar je kunt je centjes maar een keer uitgeven. Dit is nu net even mijn probleem. Hout is duur in de modelbouw winkel. Ik kom maar net tot een derde van de romp. Dan is het op.

Ik zou natuurlijk andere dingen kunnen gaan doen. Maar ik heb tot nader order te weinig zicht en dit is nog maar 60% Dat wordt opgelost maar duurt nog een maandje en iets. Er wordt hard aan gewerkt en dus voor mij even geen figuur schilderen enzo. Ook plastic modelbouw is voor mij even moeilijk, daar zitten vaak kleine dingen in. En dus moet ik mijzelf dan heel erg consentreren. Daar krijg ik dan erge hoofdpijn van. Maar volgende maand nog een paar weekjes krijg ik vloeistoffen in de pupil en de ogebol gespoten om zo de aderen te kunnen zien. Ook word er achter gekeken of er geen zenuw klem zit ofzo. Dit omdat ik geen sinus heb in mijn ogen. En dat betekend dat ik geen plus of min bril kan dragen om dat op te lossen. Alles blijft wazig.

Is even lastig. Maar het is gezegd dat het goed komt. Eerst de onderzoeken, dan de oplossing volgens de artsen.

Maar goed. Om het intro niet vervelend te maken mijn ongemakken. De foto's. Dat is waar het om gaat.

SANY0227.jpg
Ik wil jullie de doos niet onthouden natuurlijk. Dus heb ik deze maar even geplaatst. Het is een oldschool projectje dat door iemand is verklungeld.


Daarbij dus ook dit probleem. Dit is van de spiegel. Zou het mogelijk zijn om dit te lijmen. Er werd gedacht aan dat het whitemetall zou zijn. Alleen het is een bruisende metaal. En dus dacht ik aan gietijzer. Nu krijg ik dit met geen mogelijkheid gelijmd. Iemand sugesties.
1_SANY0228.jpg

Op de eerste foto staat het schip afgebeeld. Daarmee wil ik graag ook aan jullie vragen. Overnieuw beplanken of juist verder gaan. Ik heb genoeg fouten gezien. Maar twijfel toch over het overnieuw maken of juist verder gaan. Ik Heb gecontroleerd of ik hiervoor voldoende nieuw hout heb, en dat heb ik voldoende.

Nu eerst maar eens een bouw standaartje maken. De bouwhelling die ik heb van Billingboats, daar past ze niet in. Te smalle kiel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat zijn die vlekken op de romp,verf ?
 
Laatst bewerkt:
Eerste gedacht :
Dubbelklevende plakband gebruiken en metaal bevestigen op een stuk hout daarna bijwerken indien goed op de spiegel plakken ,niet goed afgietsel maken in resin en nieuwe maken.
 
Dank je Newbie. Ik had het niet in de gaten. Toch kijk ik mijn antwoord altijd even na en is deze ertussen door geglipt.

Die vlekken zijn denk ik een houtvuller of zo. Maar ik zit er aan te denken om de huid er af te halen oz opnieuw te beginnen. Er zitten echte kieren in en ook nog een verkeerde lijn in de overgang naar de kiel.
 
Nog even een reactie van mijn kant. Ik zal vanmiddag even nieuwe plaatjes maken. De oude komen dat te vervallen. Die heb ik net gecontroleerd en zijn te groot. De upload is op de een of andere wijze niet goed. Ik maak ze met een gewicht van 40 max en dan worden ze hier 180. Ben dus even aan het zoeken waar dat dus mis gaat. Zal intern zitten hier in de flaptop. :mad:
 
Zoasl beloofd de foto's van het schip. Ik heb een aantal plaatjes gemaakt om jullie een indruk te geven over hoe dat het nu gebouwd is. Dat wil zeggen. Het zit in elkaar maar het is niet acht op de juiste wijze. Voor zover ik kan zien is het schip wel haaks enzo. Dus dat is wel goed gegaan. :D

1_SANY1011.jpg

1_SANY1010.jpg

1_SANY1009.jpg


Ik hoop dat jullie nu een goed beeld hebben van wat er nu aan moet gebeuren. Ik twijfel nog met uit elkaar peuteren of juist niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is een mooi projekt, Rik.

Daar zal je alvast een tijdje zoet mee zijn en daarom wens ik je alvast veel succes toe bij de bouw.

Wat het metaal van de spiegel betreft kan ik je zeggen dat dit zeker geen gietijzer maar toch een wit metaal is (als ik het goed heb gezien op de foto).
Wit metaal heeft het nadeel dat het zeer fragiel is maar dat het zich gemakkelijk laat lijmen met dikke ca lijm. Ik gebruik steeds het merk Pacer. Het is zeker geen goedkope lijm maar wel kwalitatief zeer goed (te koop bij elke goede modelbouwboer).


Droop
 
foto's platsen is precies gebeurd ;)

het lijkt precies op een oude Mamoli kit, ben ik juist? maar toch vind ik hem er heel leuk uitzien :p

ik kan je alleen maar helpen met beplanking, want ik ken niks van alle soorten metaal en dergelijke :confused: nu ik foto's zie
de beplanking ziet er goed strak uit, dus ik zou het zeker niet afbreken. ik zou hier een laag fineer over doen ofzo iets

omdat ik dit een leuk schip vind, en ik er zeker kan van leren, ga ik dit natuurlijk volgen ;)
 
Vermits de boot niet krom getrokken is en je nog goed kunt zien waar de spanten zitten zodat je een heel juiste berekening kunt maken van de verjonging zou ik deze beplanking laten zitten.

Je weet wel dat je de beplanking wilt afbreken maar waar eindigd het. Spant breekt misschien af, sommige zijn te klein geworden fineer tegen lijmen, heeft hij duimspijkers (punaise ) gebruikt dan zijn als het maar dunne spanten zijn zoals bij billing boats deze "zwaar" beschadigd moeilijk om nieuw punaise in te steken voor uw eigen beplanking.
+ je hebt weeral een 40 tal latjes nodig om te beplanken ,latjes die je misschien best kunt gebruiken voor de KDM of de toekomstige trinidad.(want daar was het probleem hout te kort)
 
Jongens dank voor de reacties. Ik zal het dus niet gaan slopen. Dan ga ik hem opnieuw beplanken met notenhout. Dat zat erbij in de kit en was bedoeld als tweede huidlaag.

Nu dus maar eens goed meten. :)
 
graag gedaan :d nu natuurlijk heel nauwkeurig zijn en dan komt alles in orde. amar daar heb ik het volste vertrouwen in

en veel succes nog
 
En ik had een update beloods. Welnu, hier is ie dan. Wat heb ik gedaan. Eigenlijk alleen maar slopen. De houtenlatten die aangebracht weren als berghout enzo waren naar mijn mening niet goed. Dus alles terug afgeschuurd en met een mesje weggesneden. Ook de spanten die boven het dek zitten weg gehaald. Dan alles netjes geschuurd. Dan is alles netjes glad. En kan de nieuwe afwerking gebeuren. Zo gezegd. Is zo gedaan. En natuurlijk plaatjes.

1_Clipboard01.jpg
De begin situatie. Deze foto is wat lichter dan de rest. Hierdoor is het goed zichtbaar wat er precies is.

1_SANY1001.jpg
Ik heb er maar een liniaal naast neer gelegd. Ik denk dat je dan kunt zien dat ze eigenlijk voor deze schaal veel te groot zijn. Ook ben ik van mening dat er niet genoeg zitten. Dus zal ik er meer maken die wel in schaal zijn.

1_SANY1002.jpg
Na enig hak een breek werk. Maar langs de huidlagen wel heel voorzichtig stukje bij beetje weg gesneden. Anders breekt deze huidlaag ook los. De stevigheid is weg als de spanten weg zijn.

1_SANY1003.jpg
Omdat er geen stevigheid is vanwege het ontbreken van de spanten. Dus moet hier maar een nieuwe verschansing aangebracht worden. Ik heb hier mahogany voor gebruikt. Dit is makkelijk er in te plakken. Ook heb ik volledige lengtes gebruikt. De spanten komen hier weer tegen aan. De stevigheid wordt hiermee hersteld.

1_SANY1004.jpg
Bij de boeg moeten er iets meer klemmen gebruikt worden. Dan pas blijft alles netjes op zijn plek zitten.

1_SANY1005.jpg
En zo plakken wij dus lekker verder.

Binnenkort weer een update, commets altijd welkom. Alsmede kritiek. Daar worden wij alleen maar beter van. :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er al goed uit Rik,

ik heb natuurlijk niet veel te zeggen als beginner zijnde, maar je spreekt over die spanten die boven je dek uitsteken. je zegt dat ze veel te dik in schaal zijn. maar die zie je later toch niet meer? die van jouw is ook van Mamoli, dus ik denk dat de BB ongeveer hetzelfde is.

maar toch een vraagje:
hoe snij je die spanten boven je dek juist los zonder de verschansing te breken?

ziet er erg goed uit hoor :p
 
hoe snij je die spanten boven je dek juist los zonder de verschansing te breken?
Net als twee egeltjes, HEEEEEEEEEEL VOORZICHTIG :D

Ahum,,,,,, okee, Ik heb van een juniorzaagje, dat is zon klein ijzerzaagje in zo'n beugeltje. De zaagblaadjes in stukjes geknip. Dan passen deze perfect in zo'n rond messenhoudertje. Het voordeel is wanneer je die hele goedkope koopt. Dat het metaal te buigen is. Onder een hoek gezet is het makkelijk met het dek mee af te zagen. Dan daarna met een scalpel de stukjes die overzijn er af gesneden en met een rondmesje geschraapt.
 
dus zo doe je dat :D

ik heb dit later ook nog te doen, en nu weet ik hoe en wat ;)
 
Alles ziet er goed uit, vermits de multiplex 4 mm breed is en hij punaises heeft gebruikt door de beplanking ipv eronder (meer kracht gebruiken moeilijk in het midden te mikken , denk ik dat je een goede keuze hebt gemaakt door de beplanking niet af te breken;)
 
Nee, maar het heeft wel heel veel schuurwerk gehad. En achteraf is het misschien meer werk geweest, maar goed dat weet je maar nooit. De latjes die ik om de boeg heen ga zetten moeten met behulp van allelei klemmen en zo vast gezet worden. Deze moeten immers zonder gaatjes op de romp komen.
 
Wel ik denk van niet. Een romp beplankt men tegen een snelheid normaal van 2latjes per dag. Latje links en rechts nat vastmaken, drogen, volgende dag lijmen en de volgende latjes bevestigen.(zo heb ik het toch ergens gelezen.
En waarom gebruik je geen punaise die moeten onder de latjes komen en er niet in. Als je echt nergens gaten wil dan misschien plakband gebruiken, nog nooit gebruikt,gaat alleen denk ik als de latjes al heel goed de kromming hebben anders gaat die plakband dat nooit juist op zijn plaats houden en krijgt men heel kleine kiertjes.
 
Ik tel het aantal uren dat ik er aan werk, niet het aantal dagen. Dus latje inweken en opplakken is zo gebeurt. Ik ben nu vanmiddag begonnen met schuren en net pas klaar, hier en daar even pauze genomen en natuurlijk gegeten. Maar al met al toch een uur of 7 aan het schuren geweest om alles fatsoenlijk te krijgen. Maar goed. Het is ook een project waar ik niet zelf aan begonnen ben. Dus het kan ook wel zo. Ik wil iig niet verder gaan met de fouten van een ander. Dus dit is nu opgelost. Het resultaat is nu wel dat de latjes bijna floeidun zijn :eek: op de ene plaats en wel 2,5 mm dik op een andere plaats. :eek: Om maar even wat verschillen aan te geven.

We gaan nu eerst maar de potdeksels plaatsen en eens kijke of we dan de verschansing recht kunnen krijgen. Lukt dat niet. Gaat alsnog de huid er af. En komt er een nieuw op. Ik heb de tekeningen. Dus ik kan eventueel de spanten overnieuw maken. Maar dit voor de volgende keer.
 
En nu hop weer ontopic. Ik heb het wel eens gehad over dekbeplanking. Nu kennen wij het fenomeen met garen er tussen wel. Daar wil ik het niet over hebben al heb ik wel een stukje gedaan op het dek van dit schip. Dit gaat er ook weer af. Puur vanwege het feit dat ik jullie het verschil wilde tonen heb ik dit gedaan. (Ik heb natuurlijk wel een handig punt daarvoor uitgezocht) cute Dus dat is makkelijk weer weg te halen. Eerst een paar foto's van mijn werk tot zo ver en dan een stukkie uitleg over het leggen van de dekken. Wanneer iemand hier een howto over wil hebben. Laat dat dan even weten. Voor ik dit soort zaken gaat schrijven wil ik graag even weten of hier wel animo voor is. ;)

2_SANY1001.jpg
Dan heb ik allereerst een stukkie geschuurd. De verschansin is nu natuurlijk dikker geworden door de bekleding. Daarom heb ik van zowel de buitenkant als de binnenkant de dikte wat terug geschuurd. Om zo weer aan de gewenste dikt te geraken.

2_SANY1002.jpg
Het geheel na een dagje schuren, zo glad als een babyhuidje. Echt de hele dag schuren. Ik heb geen vingers meer over. boos



En dan gaan we het over de dekken hebben, zoals ik al schreef ga ik het niet hebben over het maken van het dek met behulp van garen. Dat is voor de meeste wel duidelijk. Toch zijn er mensen die het werken met papier niet kennen. Voor hun een kleine uitleg met natuurlijk weer een paar kiekjes erij.

2_SANY1004.jpg
De deklatjes eerst op maat gesneden. Dan op elkaar gelegd. Voor zover niet zoveel moeilijks aan. Dan een stukje zwart papier gepakt. Ik gebruik altijd van dat knutselpapier voor dit soort doeleinden. Is goedkoop en vaak bij mensen met kinderen genoeg op voorraad. Dan plakken we de dekladjes op het stukje papier. Maar let er wel op dat je de deklatjes stevig met de vingers aandrukt vooraleer je ze op het van te voren ingelijmde stukje zwarte papier lijmt. Dan goed laten drogen. Ik gebruik altijd sneldrogende houtlijm en dat geeft en wacht tijd van een half uur. Dan is de lijm goed droog.

3_SANY1005.jpg
En dan het eerste ladje gesneden. Maar de truuk zit nu eenmaal in hoe we het snijden.

1_SANY1006.jpg
Het snijden is een precies werkje. De bedoeling is dat je het mesje tussen twee plankjes in erdoorheen haalt. Gebruik hiervoor wel een scherp mesje. Dit kan een afbreekmesje zijn maar ikzlelf gebruik hiervoor altijd een scalpel van Xacto. Dit kan natuurlijk ook een ander merk zijn. Als het maar scherp is. Dan trek je als het ware in een beweging het mesje erdoor heen. Zorg dat het niet rafeld. Lukt het niet om het ineens door te snijden haal dan het mesje er nog een keer doorheen op de zelfde wijze, maar ga niet heen en weer.

1_SANY1007.jpg
Zoals je gezien hebt, voor de oplettende kijker, heb ik er een stukje aan een kant laten overlappen. Dit is bedoeld voor de kopse einden van de plank. Ook daar moet een breeuwnaad komen. Dit is dan ook gelijk de reden dat ik zo graag met deze wijze werk.

1_SANY1008.jpg
Dan na het lijmen van het dek is dit het resultaat. Op deze foto is te zien dat het voorste gedeelte van de boeg is gedaan met garen. Dit wordt er dus straks afgehaald. Maar nu puur gedaan om het verschil weer te geven. Tevens heb ik het dek ingeolied met een olie. Zo gaat het gehele schip afgewerkt worden en dus niet gelakt deze keer. Die olie is voor mij ook nieuw omdat ik altijd met lak heb gewerkt. Het resultaat bevalt mij prima.

2_SANY1009.jpg
Nu even een plaatje van dichtbij. Links is dus met garen en rechts is dus met de methode waarbij ik dus papier gebruik. De kopse kanten zijn niet met papier omdat deze strak aansluiten tegen het verhoogde voordek. Hier komt nog iets overheen.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen. Het zou dan ook leuk zijn wanneer je dat laat weten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan