Hoofdsponsor

1/64 Marseille 1764

Status
Niet open voor verdere reacties.
@ Newbie.

Ja ik had het over het boegbeeld. Op de een of andere wijze was de foto weggevallen. Ik zal iets verkeerds gedaan hebben. :confused:

@ iedereen. Voor mijn vraag, de onderste foto is toegevoegd bij mijn laatst upload/reactie.
 
dat ziet er heel leuk uit, en dat na zo weinig tijd :p

die slee wat meegegeven was, die ziet er echt niet uit. dat heb je dan ook weer goed verbeterd.

en voor dat boegbeeld:
misschien wat gescratch? ik weet dat het moeilijk is, maar zo gauw je een bril hebt, kun je dat misschien eens proberen?
of iets anders, ik stel maar iets voor ;)
 
Idd. als ik mijn brilletje heb dan zal dit wel een andere kijk op de zaak geven. :D

Maar goed. Klaar met de opbouw ofwel het dekhuisje. Ben nu bezig met de update. ;) Dus nog even geduld.
 
Allen dank voor de fijne woorden. Dat doet een mens goed. Maar nu weer even on topic.

Ik heb het dekhuis gemaakt. Nu zat er op het dek nog een tweetal spanten waar het dekhuis van samengesteld moest worden. Dit heb ik dus niet gedaan. Dit vond ik niet mooi. En moest het dus maar zelf gaan knuteselen. Zo gezegd zo gedaan. Zie de foto's.

2_SANY1066.jpg
Het dekhuisje wordt van fineer notenhout samengesteld. Dan om de stevigheid te verkrijgen dit eerst met houtlijm maar op een blaadje dun karton gelijmd. Straks wanneer alles er op zit en goed stevig is geworden door de uitharding van de lijm zal ik het karton er achter vandaan wegkrabben met een schraper.

2_SANY1067.jpg
Daar zou dan het raam opgelijmd moeten worden. Dit wilde ik niet gebruiken. En vond dit dus echt niet mooi.

2_SANY1070.jpg
Dus de omtrek van het raam bepaald en deze overgenomen op het schot voor het dekhuis. Dan alles netjes uitgesneden. En natuurlijk bekleed met fineer als raamkozijn. Maar we zijn er nog niet.

2_SANY1071.jpg
En dan natuurlijk een middenstijltje er tussen.

1_SANY1072.jpg
En het kruisje is nu compleet. Als dit gelakt is ziet dit er als een echt raampje uit. Dan moet het natuurlijk wel eerst helemaal af en en goed geschuurd worden. Natuurlijk moet de andere kant nog even afgemaakt worden. Ik heb zoals jullie zien ook nog een tweetal potlootstreepjes er op staan. deze zijn voor de maat van de deur.

1_SANY1073.jpg
Dit is het resultaat van de raampjes zoals ze er allemaal uit moeten komen te zien.

1_SANY1076.jpg
En daar moet het dan komen. De schotten waar dit tegenaan komt te zitten zouden eigenlijk moeten blijven zitten. Ik zal deze echter weg gaan halen en de binnenzijde van de romp zwart gaan schilderen om zo tot een mooier resultaat te komen. Een raam is in mijn beleving open.

1_SANY1077.jpg
Om een lang verhaal wat korter te maken, het geheel met meer wanden gedaan en zo de eerste zijden al aan elkaar gelijmd.
2_SANY1078.jpg


De deurzijde van het dekhuisje. Als je goed kijkt zie je dat het niet haaks is. De deurzijde is schuin naar achteren gericht. Dit is volgens de tekening zo de bedoeling. Dus heb ik dat maar zo gedaan.



Vervolg nieuw antwoord.;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een mooie update Rik.

De mensen beseffen nauwelijks wat een werk er is aan zo'n houtbouw om het allemaal presentabel te krijgen (schuren, verven enz.).

Keep up the good work. :)


Droop
 
2_SANY1079.jpg
Weer een stukje verder. Het dakje zet er op en natuurlijk gaan we rustig verder met de opbouw.Dit is het panneel voor de deuren en de zijkant heeft een aantal verticale steunen gekregen.

2_SANY1080.jpg
Omdat de deur hoger is dan het dekhuisje zelf moet hier nog een schuine inloop gemaakt worden. En natuurlijk mag deze op mijn model niet ontbreken. Mischien hebben jullie al gezien dat ik zoveel mogelijk met verschillende kleuren hout probeer te spelen. Dit geeft net iets meer effect lijkt mij.

2_SANY1082.jpg
En het dak van de inloop zit er inmiddels ook op. Dan ben ik nu bezig met de deuren. Meestal maak ik een deur los zodat deze in een iets open positie geplaatst kan worden. Helaas heb ik het hout er niet meer van in de juiste kleurstelling waardoor ik het nu maar gedaan heb zoals de BB het aangeeft.

2_SANY1083.jpg
Ook komt er nog een dakvenster of daglicht in te zitten. Ook deze zou eigenlijk bestaan uit het plastic. Dit vond ik ook niet mooi, zeker niet bij de andere zelfgemaakte ramen. En dus ook maar zelf maken. Maar deze zou er niet in moeten komen zoals de BB aangeeft. Maar ik heb hem hoger gemaakt. Dus met een opstaande rand.

2_SANY1084.jpg
Dus eerst het kozijn gemaakt en dan de verhoging er onder gemaakt. Vond ik op de een of andere manier het gemakkelijkst.

2_SANY1085.jpg
Dan is dit het resultaat van de complete bouw. Nu goed schuren en afwerken zodat het gehaal gelakt kan worden. Zoals ik al een paar posten eerder heb beschreven heb ik afgezien van olie ivm de stof die er vanaf komt. Daar ben ik allergisch voor. Dit is tevens een dryfit van het dekhuisje nadat de orginele steunen van de spanten zijn verwijderd. Deze waren gemakkelijk om als de maat aanduiding te gebruiken vandaar dat ze er nog op zaten.

2_SANY1086.jpg
Dan het gelakte en reeds bevestigde eindresultaat van het dekhuisje.

2_SANY1087.jpg
En een van de andere kant.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat is een van de mooiste dekhuisjes die ik ooit heb gezien op schaal.
heel mooi, proficiat
PS: de ogen zijn precies veel beter als je dit zo in mekaar zet
 
prachtig gedaan ,alleen al dat dakvenster is een meesterstukje.

nu weet ik bij ik een offerte kan aanvragen voor mijn ramen van de trinidad.
 
nu weet ik bij ik een offerte kan aanvragen voor mijn ramen van de trinidad

Huh, dat is nu na mijn twee updates toch niet meer nodig. :D Kun je nu gemakkelijk zelf. Zeker weten dat het gaat lukken. ;)Gewoon doen.
 
Het dekhuis zit er op. Maar dit schip heeft ook nog een soort van dakhuisje midden op het dek staan. Een zogenaamd daglicht. Dit is een soort koekoek. Wel ook daar moet natuurlijk weer het een en ander zelf aan geknutseld worden. En met de pijnlijke oogjes kan ik nog niet echt naar buiten. Dus gaan we maar lekker binnen aan de slag. Met dit als resultaat. :D Het is niet veel, maar zo nu en dan tussen het rustmoment door bouwen. Daarmee komen we natuurlijk een heel eind.

2_SANY1088.jpg
Het was de bedoeling dat dit op het dek gelijmd zou worden. Ik ben het daar dus nu net weer niet mee eens. En ga maar zelf aan de knutsel.

2_SANY1089.jpg
Dus de maat maar over genomen. Die heb ik alleen een mm tegroot genomen. Dit is alleen in de lengte zo. Gelukkig komt dit het resultaat nu alleen maar ten goede en dus laten we het maar zo. Ik ben nu via dezelfde wijze tewerk gegaan als het eerste, dus daar zal ik jullie niet mee vermoeien. :D

1_SANY1092.jpg
Met dit als tussen stand. Ook nu weer een net hokje met een mooie afwerking. Maar dat is waar ook. Ook hier moeten raampjes in. Dus moet ik morgen maar eens wat gaatjes gaan maken om dan daar weer op de zelfde wijze het dekhuisje te gaan voorzien van zijn raampjes.

2_SANY1093.jpg
Anders zal ik het zo moeten doen. En dat was nu juist niet wat ik voor ogen had. :D

Dus ik hoop morgen hiervan het eindresultaat te kunnen laten zien. Anders wordt het Maandag. Zondag is het Vikingdag in Leiden. En als Viking liefhebber moet je daar dan ook echt bij zijn. :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik kan spijtig genoeg ook niet gaan, maar je maakt misschien toch wel een klein verslagje voor ons?
 
Het is niet modelbouw gerelateerd. Dus ik zal wel een paar plaatjes laten zien in het off topic gedeelte. :D
 
@ newbie, zie het offtopic gedeelte. Kun je misschien wel eens aanvullen. Zou leuk zijn. :D

Nu weer ontopic.

Voor nu even de laatste update hier voor de Marseille. Helaas zoals de meeste weten ben ik hier aan verder gegaan omdat ik de ruimte even niet meer had voor de Kareldoorman. Maar omdat ik zo leuk en fijn bezig was met de Kareldoorman wil het niet echt zoals ik wil met de Marseille. Het is dus zo dat ik steeds maar kijk naar de Kareldoorman even zucht en maar weer even verder kijk. Daardoor schiet het niet op. De zinnen zijn op de KD gericht he.

Maar goed. Natuurlijk werk ik zeker wel tussendoor aan de Marseille. Het zal zeker niet verdwijnen, alleen zal het minder vaak zijn. Ik begin weer lekker aan de KD maar dan aan de keukentafel. En nu met dit mooie weer ook buiten. :D

Waar was ik ook al weer.
Ik heb nu het tweede dekhuisje afgekregen. Natuurlijk is dit nu weer voorzien van open ramen zoals het andere dekhuisje. Dat geeft mij toch een beter gevoel dan die plastic raampjes er op.

1_SANY1101.jpg
Dan is dit het resultaat. De tussen stapjes zijn precies het zelfde als die van de andere. Vandaar dat ik jullie niet zal vermoeien met de foto's hiervan. :D

1_SANY1103.jpg
En natuurlijk een totaal overzichtje van de twee dekhuisjes. Ze zijn nu beide op de juiste plaats vast gezet. Hier is het nog een dryfit. En bij het tweede dekhuisje heb ik de binnenkant zwart geschilderd en ook het dekgedeelte zwart geschilderd. Dit om de inkijk te veranderen. Anders kijk je zo tegen het gelegde dek of de spanten aan van het schip. En nu is het gevoel dat daar een open ruimte in zit.

Dit plaatje geeft wel een appart beeld zo. :eek: Het dek lijkt wel heel lang. Vorige week zag ik dit soort zaken helemaal niet. Nu mijn ogen schoon zijn ineens wel. Raar maar waar. Wat zo'n schoonmaak actie en brilletje al niet kan doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat dekhuisje ziet er weer toppie uit zoals gewoonlijk. maar wij verwachten niet anders meer.

spijtig dat je minder actief zult bezig zijn met de Marseille. ze begon er net zo geweldig mooi uit te zien

en wat een brilletje al niet kan doen hé. ik was ook verbaasd toen ik de eerste keer met een bril in de klas zat :p
 
Ik blijf hier wel aan werken, maar niet meer zo actief. ;)Nu wordt het toch de KD waar ik weer actief aan gaat bouwen. Dit puur vanwege het feit dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan. wacko
 
Knap werk Rik, het dek en alles erop of eronder vind ik schitterend gedaan, je bent gewoon zeer goed bezig, mooi man.;)
 
En dan weer een klein updatje. Het is niet veel maar wel plaatjes. :D

2_SANY1609.jpg
Een heleboel latjes van hele slechte kwaliteit hout. Daar ik nu te lui was om deze zelf te maken toch maar gebruikt. Hier worden de roosters van gemaakt. Het zelf maken van de inkepingen vergt toch wel een beetje preciesie maar als je het goed inklemd dan kun je met een fijn zaagje toch heel goed zelf dit soort latjes maken. Maar dat de volgende keer. Bij de Trinidat. Dan ga ik ze wel zelf maken. ^^

eerst maar eens glad gaan schuren. En kijken of ik de goede er uit kan halen. Er zitten er genoeg in voor keuze. ;P

1_SANY1616.jpg
Na het een en ander gelijmd te hebben is dit het resultaat. Ik heb dit met lak gelijmd. Dat is makkelijk omdat ik dan geen lijmresten hoef weg te halen. Daarna wel de hoogte aan mogen passen, dus van beide zijde wat wet geschuurd. Dit door het gehele rekje over het plat gelijmde schuurpapier heen te halen. Simpel geschreven afgevlakt dus.

1_SANY1614.jpg
Daar zit er al een op de plaats. De foto's zijn een beetje door elkaar gekomen en helaas ben ik er ook een paar kwijt. Perongeluk verwijderd. wacko

Verder zie je dat er ook kanonskogels liggen rondom het huisje. Dit zijn dus visloodjes. Die waren mooi zwart en hebben gelijk de juiste kleur dus. Er zaten witte metalen balletjes bij, en ook nog maar heel weinig. De vorige eigenaar had dit zakje al opengemaakt. En ik denk ergens anders voor gebruikt.

1_SANY1612.jpg
Omdat de balken van de kogels rondom het dekhuisje liggen. En ook volgens de maatstaven zoals ik heb kunnen lezen, niet in verstek zijn, heb ik dit ook niet gedaan. Dit waren balken die er vaak als laatste tegen aan gelegd zijn, en met nagels zijn vast gezet. Dan zijn ze vrij eenvoudig te verwijderen. Tenminste volgens mijn bronnen.

1_sany1617.jpg
Het volgende rooster van het midden dek. Daar komt ook een band omheen. En die zal ook een rij kogels gaan dragen. Dit in de volgende foto serie, het accutje was leeg, en kon dus geen plaatjes meer schieten.

Tot de volgende keer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Rik,

Heel leuk om nog eens een update van dit prachtige schip te zien cute

Hier is duidelijk een meester-bouwer aan het werk.

Hoe dun zijn die latjes tussen de ramen ? Ze lijken héééééééél klein.

Groeten

Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan