Hoofdsponsor

1/64 Marseille 1764

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik heb de foto 200% uitvergroot maar ik zie niks op de laatste foto..

alleen op de eerste foto ,zie ik dat je niet overal gelijk hebt verjongd. In het begin bijna niks,dan naar de helft van je plankje en de 3 laatste onderkant kiel zijn terug breder,ben nog aan het twijfelen of 1 ervan geen stealer is.
 
misschien ergens een knik ofzo wat bijna niet te zien is op de foto?
 
Ik zal de fout maar eens bekend maken. Het zijn de zandstroken. Die ben ik vergeten. :confused: Ik was blijkbaar zo lekker enthousiast aan het plakken dat ik dit gewoon door heb geplakt zonder hier even naar te kijken. Het is een klein detail maar toch jammer dat het niet er op zit. :D Maar goed. Weer een kleine update.

Ik ben dus aan de spiegel bezig geweest. Ik had even gekeken of ik misschien een nieuwe zou bestellen of misschien iets anders. Het is solderen geworden. Het ornament was gebroken. En ik heb naar de leverancier een mailtje gestuurd. Die heeft een keurig antwoord gegeven. Ik kan 40 postzegels van 44 ct toe zenden om de kosten te dekken. Dat is dan toch wel veel geld. Dus dan maar schilderen.

De kleuren heb ik naar eigen inzicht gedaan. Hier is dus geen enkele basis van natuurgetrouwheid. Men weet ook niet hoe dat deze spiegel gekleurd was in vroeger dagen. Tips en sugesties altijd welkom.

Daarbij heb ik ook nog een vraagje. Ik kan geen pol uitschrijven dus dan maar ven zo: De onderkant van het schip. Moet dit nu gelakt worden of juist wit geschilderd worden. Het is even een echt dilema.

Maar nu de foto's :D

1_SANY1024.jpg
De basis kleur. Dit kon ik nog zonder hulpmiddelen. :D

3_SANY1025.jpg
De eerste kleurstelling. Nu wordt het voor mijn echt lastig. Nu is het voorbij de basis kleur en moet er precies gewerkt worden.

2_SANY1026.jpg
En dan voel je je ineens even een oude vent. :confused: Maar het bied een beetje de mogelijkheid om toch nog wat te doen. En hiervoor dank aan Oma.

3_SANY1027.jpg

2_SANY1029.jpg
De laatste foto's van het resultaat. Het staat nu te drogen op het model. Het geheel moest om goed te hechten met twee componenten lijm gelijmd worden.

2_SANY1030.jpg
Het roer is nu aan de beurt. Helaas zien we dat een kit ook niet alles is. De scharnieren zijn erg mooi. Niets van te zeggen. Met lagers:eek:
2_SANY1033.jpg
Maar als het scharnier nu groter is dan het roer, ja wat dan. Hier maar eens een oplossing in bedenken. En mijn vriend de dremel eens raadplegen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
proficiat Rik, ziet er weer eens toppie uit ;)

die spiegel ziet er echt geweldig uit. en eht schilderwerk ook natuurlijk.

spijtig van de scharnieren, maar daar kan ik niet mee helpen. ken er zelf niks van :p

en je vraag over lakken of wit schilderen:
in jouw geval zou ik lakken. die romp ziet er nu zo geweldig uit, dat kun je je schip niet aandoen. die beplanking vind ik er zo mooi uitzien dat de verf alleen de romp zou verpesten

PS: de zandstrook, even een doordenker geweest :p dat ziet geen hond
 
de spiegel is zeer mooi gedaan, voor de scharnieren, bij de colin archer zaten er korte en lange bij,vermoed dat je dit al gecontroleerd hebt maar zeg het toch voor alle zekerheid.
 
Weer een kleine update. De scharnieren heb ik uit elkaar gehaald. Ik moest helaas wel. Wanneer ik aan het metaal boog brak het gelijk in stukken. Dus aan de scharnieren was niets te veranderen. Nu is het ook zo dat de scharnieren met de pen wel te buigen waren. Ik heb alleen geen verschil in materiaal kunnen ontdekken. wacko Heel vreemd. Maar goed Die op scharnierdelen die op het schip komen moesten dus vervangen worden voor nieuwe. En de kiel heeft een donker kleurtje gekregen. Nu ben ik alleen nog in twijfel of de onderkant wet moet of juist niet. :confused:

2_SANY1034.jpg
Het opmaat maken kon helaas niet. Wanneer ik de vorm er in wilde buigen. Brak het af.

1_SANY1035.jpg
Dus maar nieuwe veren gemaakt. Deze zijn gelijk iets smaller maar niet veel. Het roer is ook overnieuw gemaakt. De oude vond ik qua hout niet passen bij het model.

1_SANY1036.jpg
Het resultaat van de nieuw verbouwde scharnieren.

1_SANY1038.jpg
Zoals ik al beschreven had. De kiel moest toch een kleurtje krijgen. Ik dacht dat het donker wel mooi zou zijn. Dan steekt het mooi af. :D En zo is gelijk het resultaat van een volle avond werk te zien. De kiel is nu ook af.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Rik, hier doe ik mijn petje voor af. :eek:

Dit is een echt juweeltje aan het worden om dan nog maar te zwijgen over het geschilderde spiegelornament.

Chapeau!


Droop
 
handig ding precies, maar daar is hier geen plaats meer voor, mijn hele kamer staat al vol
on-topic terug:
je maakt er echt iets prachtig van
 
Nu ben ik toch een beetje stom geweest met de bouw van het roer. Ik heb het schip onderste boven gehouden met de bouw van het roer. Is gemakkelijk met passen. Helaas heb ik het roer zo gebouwd dat de pen op dat moment in de goede positie zit. Nooit aangedacht dat wanneer ik het schip omdraai, de scharnieren dan onderste boven zou zitten, en ze dus het roer zou verliezen. :mad:

De tip heb ik gekregen van shipbuilder op het nederlandse modelbouw forum modelbrouwers.nl.

We zullen maar eens zien hoe we nu hiermee zullen omgaan. Dit is toch wel een hele stomme fout. Zoals jullie hier zeggen een camel geschoten toch?
 
t'is niet camel, hier in limburg is het né kémel geschoten.

vermits de scharnieren in een uitsparing zitten zal het roer er toch niet uitvallen, hooogstens 1 a 2 mm zakken.

voor de resr ziet het er zeer goed uit.

wel een paar reetjes in de kiel aan het roer,maar ik vermoed dat je niet teveel wilde schuren wegens de allergische reactie op het houtstof.
 
né kémel geschoten

Dat bedoel ik. :D

Maar goed, ik denk eens even na over een oplossing. Meestal komt die vanzelf. De tijd brengt meestal de beste oplossing.

Die reetjes komen van het krimpen van het hout. Het is oud hout. Dat al jaren op zolder heeft gelegen. Ik had het netjes naast elkaar liggen. Maar na een paar dagen gedroogd te hebben kromp het, de houtlijm maakt het nat he.
 
Ja Rik je kan het toch echt niet laten, al dat priegelen,dit is weer mooi werk, prachtige spiegel o.a.
Wat betreft die kemel, je zal nog wel een oplossing vinden.
En de romp die is veel te mooi om wit te schilderen!
Maar hier spreekt een totale leek dus...

Groetjes

Carl
 
Ja Rik je kan het toch echt niet laten, al dat priegelen

Ja Carl, helaas he, waar het bloed kruipt. Zal ik maar schrijven. Maar het figuur schilderen met een onbekend verf systeem, daar wacht ik nog twee weekjes mee. Dan is het als het goed is voorbij. :D Wel spannend.

Maar ik heb wel een update. Omdat ik gewezen ben door een collega bouwer op het Nederlandse forum, ben ik maar eens gaan nadenken over wat nu met de scharnieren. Ik kon niet zo snel een oplossing vinden. En ik ben altijd heeeeeeeeeeeeeel eigenwijs. Dus ben maar gewoon gaan breken. En kijken waar het schip strand. Maar het is gelukt. En best netjes. Al moet ik het zelf zeggen. :D

1_SANY1036.jpg
Zo had ik de scharnieren geplaatst. Oorzaak, niet opletten en het schip op de kop houden. Als je goed kijkt kun je zien dat de pennen naar beneden wijzen. Hierdoor zal het schip haar roer verliezen. De pennen moeten omhoog wijzen. Om zo een aanslag te hebben of een draagvlak.

2_SANY1041.jpg
Dit is dan zoals het zou moeten, het betreft hier nog een dryfit. En de onderdelen zijn ook nog niet schoongemaakt.

1_SANY1042.jpg
Na het schoonmaken en alles netjes vast gezet. Ook nu weer een klinknagel gebruikt om het scharnier vast te zetten.

1_SANY1043.jpg
Het roer mocht drogen vanwege het lakken. Maar nu dus tijd om de potdeksels te maken. Dus deze eerst even nat gemaakt. En lekker een minuut of 10 laten weken. Daarna op een plankje gespijkerd waarop de vorm is overgenomen. Zo kan het even lekker drogen en de juiste vorm aannemen. Als je goed kijkt zul je zien dat de ronding iets meer is genomen. Dit omdat het hout altijd iets terug buigt. Dan zou het na het drogen de juiste vorm moeten hebben.

1_SANY1044.jpg
En dan de potdeksel er opgelijmd. Ook nu weer netjes met houtlijm er op gezet. Ik heb het geheel op de kop kunnen laten drogen. Het gewicht van de romp deed dit voldoende klemmen.

1_SANY1045.jpg
Even de voorzijde, de potdeksel loopt niet helemaal door naar de boeg. Volgens de tekening moest ik hier stoppen. Dan komt daar aan binnenkant een spant die aansluit op het laatste stukje van de potdeksel. Hier is gelijk te zien dat het dek is dicht gemaakt. Het was de bedoeling dat hier de latjes horizontaal zouden lopen. Maar dat vond ik niet mooi. Ik heb als afwerking ook nog een extra latjes horizontaal gebruikt. Dan zien we de koppen van het hout niet. En ook dat leek mij mooier.

1_SANY1040.jpg
En zo heb ik dit schot gemaakt. Eerst het schot zelf gemaakt. Daarna netjes pas gemaakt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooi. geen andere woorden voor nodig.
 
En dan kunnen we weer verder met het schip. Helaas het plaatje vergeten van het roer. Dit komt nog goed.

Maar we hebben ook niet echt veel gedaan........ Op de een of andere wijze ben ik de laatste paar dagen druk met van alles maar doe ik eigenlijk niets. Komt ook omdat ik nogal aan het stoeien ben geweest met de software van de nieuwe mobiel. Kan soms best lastig zijn.

1_SANY1048.jpg
Maar goed wel wat gedaan. Ben dus ook aan het vijlen geweest, en de boegspriet, nog in ruwe vorm, past er iig in. Wilde ik graag omdat ik nu dit nog netjes kan bijwerken. Strakst zal dit lastig gaan. Het is een dryfit en straks dus geen boegspriet voor een tijdje.

1_SANY1050.jpg
De kraanbalken afgewerkt. Volgens de bouwbeschrijving moest dit zo. Ik dacht dat dar een soort van katrol in zou zitten. Helaas heb ik geen andere referentie foto's kunnen vinden dan dat dit dus zoals hier getoond is. Dit is dus echt alleen aan de hand van modelbouwfoto's.

1_SANY1053.jpg
Mja. Dit zou dus de slee moeten worden voor de kanonnen die op de boeg staan opgesteld. Dit zie ik niet echt zitten. (Dit zou dus echt verboden moeten worden om dit zo af te leveren.


Sigaren kistjes hout. overal handig voor. Eerst netjes en heel voorzichtig uitzagen. Dan de binnenkant nog veel meer voorzichtig uitzagen. En dan eerst op het dek lijmen. Om het iets platter te kunnen schuren. Anders is het zo gebroken.

1_SANY1054.jpg

Lijkt mij toch mooier dan dit exemplaar. Gewoon gestandst denk ik en dan nog gelaagd uit een slechte kwaliteit hout.

1_SANY1055.jpg

Zoals ik al schreef, heel voorzichtig uitzagen. Dat is gelukt. Niet gebroken en niet al te veel gesplinterd.

1_SANY1056.jpg

1_SANY1057.jpg

De lijsten voor de luikopeningen gemaakt. Wel even in het verstek. Hier nog nat van het lijmen. En gelijk ook maar de binnenkanten van de luiken zwart geschilderd. Dit omdat het daar zo'n rommeltje was. Normaal zou je dit eerst even netjes maken voordat de huidlagen er op komt. Maar dat zat er al op, en er is een direct zicht naar binnen. Dit leek mij nu even de mooiste optie.

1_SANY1058.jpg
Dan moet het glijrailtje hier komen. Maar ben even gestopt hiermee. Dit ivm de oogjes. Kreeg hoofdpijn van het consentreren. En de handjes gingen daardoor trillen.

1_SANY1060.jpg
En het volgende vraagstuk waar ik weer even over ga nadenken. Dit is dus niet een echt goed passend onderdeel. Zelf zit ik te denken aan milliput. Dus misschien hebben jullie een beter alternatief.

Volgende updat het roer dat er aan zit. En wie weet wat al niet nog meer.

Verbeterpunten altijd welkom.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die slee voor de kanonnen is wel een heel erg gevalletje.
Dit is uiteraard geen reklame voor de fabrikant.

Gelukkig heb je dit goed weten op te lossen, Rik.
Het ziet er nu in ieder geval al veel beter uit. Mooi gedaan!

Voor wat het niet goed passend onderdeel betreft, daar zou ik ook voor de Milliput gaan.


Droop
 
Wat past er juist niet, zie je nog teveel hout bovenkant beeld of waarop moet ik letten.ps je hebt het toch over het boogbeeld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan