Hoofdsponsor

1/35 Schwerer Panzerspahwagen (Revell)

Status
Niet open voor verdere reacties.
P

PeterC

Guest
Om eens iets anders te showen hierbij een (poging tot) diorama waar ik helemaal niet tevreden van ben. De ondergrond werd enkele jaren geleden opgebouwd (met zelf gegoten biels en rails, want die waren destijds niet in styreen verkrijgbaar). Het model van de 'Schwerer Panzerspahwagen' werd wat later gebouwd uit een bouwdoos van Revell.

Waarom ben ik er niet tevreden mee? De rails zijn roest en er zijn geen sporen van terug te vinden in de ballast (kan opgelost worden). Het diorama vertelt niets (hoe los ik dit op?). Het model staat op de rails en daarmee is alles gezegd (er is geen (kleur) verbinding tussen de omgeving en het model).

Het diorama staat te verstoffen op mijn kast en ik zou er graag iets mee doen, maar wat? Wat moet ik doen om er toch nog iets deftigs van te maken?

Hier enkele foto's:

_IMG_2614.jpg

_IMG_2615.jpg

_IMG_2617.jpg

_IMG_2618.jpg

_IMG_2622.jpg

Graag commentaar en oplossingen hoe ik hier nog iets deftigs kan van maken.
 
Dit is iets die wel potentieel heeft hoor.
Maar er zal wel nog wat werk aan zijn...

Je zou misschien nog een vrachtwagen kunnen toevoegen aan je diorama, één die de bevoorrading komt brengen, of een wagon die deze Panzerspahwagen komt aankoppelen...
Samen met enkele figuren, zodat deze het verhaal een beetje vertellen...

De wagon zelf zou misschien ook nog een beetje meer verweerd kunnen worden...
De rails waar de wagon gepasseerd is zou ik een beetje meer metaalglans geven aan de bovenkant, de rails aan het uiteinde mogen zo blijven.
De biels mogen iets bruiner.
Alsook de ballast steentjes wat bruiner/roestiger maken zou wat realistischer ogen...

En er zijn nog zoveel mogelijkheden....
Probeer om jezelf in die situatie in te beelden, en wat er zou kunnen gebeuren op die plaats, de rest is gewoon uitwerken ;)

Suk6,
Beyond
 
Zeer mooi diootje.
Kan enkel Beyond bijtreden.
Rails moeten aan de bovenkant metaalglans tonen of je voertuig moet al meer dan 60 uur stil staan.
En zo'n mooie balast duidt op nieuw materiaal, wat toen niet zo logisch was.
Verder geen commentaar, alleen een beetje jaloers op zo'n resultaat.

Erik.
 
Op zich ziet het er best leuk uit en zoals Beyond zegt, het heeft potentieel om er nog wat mee te gaan doen.

Mijn idee : de groene struikjes zou ik slechts aan één kant laten staan.
Nu lijkt het net wat te georkestreerd. De vrijgekomen plaats zou je kunnen inkleuren met hoge grassen, bijvoorbeeld in gele kleurschakeringen dmv grijzen en bruinen (dor dus). Op die wijze maak je verbinding met je voertuig, zal het zich meer settelen en minder schreeuwerig overkomen. Ik zou zelfs durven aanraden om hem in een herfstsetting te plaatsen, waarbij je dan de groene felheid van de grassen in de bermen afzwakt/varieert door dorre okertonen in te voeren, lekker random. De stenen zoals gezegd eerder hier, lekker bevuilen met bruine en zwarte washes, die stenen sloegen echt binnen de kortste keren vies uit ! Een zware boomtak langs de kant (alsof die over de sporen lag en opzij gezwierd werd) met opnieuw weer wat herfstblad aan, wat oranjebruin of zo, dat past immers ook prachtig bij je voertuigkleur !
Qua verhaaltje zou je er een soldaat met een verrekijker op kunnen posteren, die uitkijkt naar de locomotief die op komst is om te koppelen of zo ?
 
Ik ben zelf geen dioramabouwer maar het treintje zou ik eens telijf gaan met een pinwash- of gewone washbeurt, en daarna lekker roest opzetten , maar voordien eerst goed chippen en de grote chippingvlakken eerst een grafietpoederlaagje geven zodanig dat je de indruk krijgt dat het blank metaal is ,succes man
 
Ik heb nog wat zitten wikken en wegen over dit diorama en wil het gans anders aanpakken. Ik wil verder bouwen op het bestaande (renovatie van een 'oud' diorama?) en ben eens in mijn archieven gedoken. Mijn frustratie was groot want van die schweren Schienenpanzerspähwagens is heel weinig te vinden. Internet is een ramp op dat vlak. Gelukkig heb ik het boek 'Die Panzerzüge des Deutschen Reiches 1904 - 1945' van Wolfgang Sawodny. Na het lezen van het hoofdstuk van de schweren Schienenpanzerspähwagens is mij heel wat duidelijk geworden waarom er zo weinig informatie over beschikbaar is.
Ik heb ondertussen concrete plannen om verder te gaan, maar hier een vraag voor de Admins: doe ik verder in dit draadje of begin ik een nieuw draadje in het item "Diorama's"?
Ik heb de geschiedenis van de 'schweren Schienenpanzerspähwagens' wat samengevat en heb in mijn 'bouwdozenkast' nog een 'Commandowagen' gevonden van Revell (de prijs staat er nog op in Bfr, zo kan je al zien hoe oud de bouwdoos is...). Ik wil die Commandowagen combineren met de 'Artileriewagen' die ik reeds heb en enkele figuren bijvoegen (dit wordt mijn 'figurendoop'), een soort loskade en afrastering (draad of betonplaten) van het stationsgedeelte waar beide wagens staan te wachten op een (stoom)loko omdat ze beiden niet genoeg autonomie hebben om zichzelf over grotere afstand te verplaatsen.

De bouwdoos:
_IMG_2625.png

Samengevat: Admins, blijf ik hier of verhuis ik?
 
Samengevat: Admins, blijf ik hier of verhuis ik?

Vermits je in het topic "Show uw afgewerkte projecten hier" zit, is mijn voorstel om met je nieuwe project te verhuizen.
En wel naar "Militair rollend materiaal".
Nadien kan je alles samenbrengen in het dio gedeelte.
Is mijn gedacht maar.

Erik.
 
Zoals Modelbouwerke reeds zegt, de bouw van de Kommandowagen kan je plaatsen in militair rollend materiaal, en de bouw van je dio kan je dan in Diorama's vervolledigen...

Grtz en suk6,
Beyond
 
Wat de rails en de ballast betreft zou ik je volgende goede raad willen geven: ga eens naar een spoorwegbrug en kijk van boven eens naar de kleuren van de rails en de ballast. (niet springen hé). Neem een foto ervan en bouw de kleuren na. Het stootblok moet verweerd worden.
Geen groene struiken direct naast de sporen, dat is niet echt genoeg maar "geposeerd". De bovenzijde van de rails moet wat blinken net als de loopvlakken van de wielen trouwens.
Het geheel moet meer verweerd worden. Sporen van afgeregend vuil recht van boven naar beneden, de zogenaamde "rain strains", hier en daar wat chipping, een algemene wash en wat aflijning van de contouren.
Direct wat werk maar je zal zien dat het resultaat veel beter is.
 
Erwin,
Bedankt voor de raad! Ik denk wel dat het in orde zal komen, maar momenteel staan er nog enkele andere projecten te wachten of op stapel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan