Hoofdsponsor

RC Skûtsje [DONE]

  • Onderwerp starter mijn-kotter
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
M

mijn-kotter

Guest
hallo allemaal

ik ga nu iets doen wat ik zeker al 2 jaar van plan was een RC skûtsje bouwen dus wezen zoeken naar tekeningen en toen vond ik deze site Helderse modelboten vereniging "nieuwe Koers".
waar ze skûtsjes hadden na gebouwd nu mag dat toeval zijn dat deze club ook in het wtc Leeuwarden is,waar wij ook staan met onze modellen en dat ze nog een polyester romp hadden die heb ik gekocht dat is een mooi winter project :P8)

Het skutsje is 1.20 lang en 25 cm breed.
 
Ah, mooi zo, dan kijken we al uit naar een nieuw verslag ;-)
 
mooi project, benieuwd naar de eerste foto's en update;)
 
H ier komen dan de eerste foto's van de romp van het skutsje.
De eerste foto's zijn van zoals de romp uit de mal komt en de andere foto's zijn van na het weg snijden van de overbodige rand aan de boven kant.En dan ook de definitieve vorm van de romp
1_IMG_1563.jpg 1_IMG_1565.jpg 1_IMG_1566.jpg 1_IMG_1569.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb de spanten op het hout getekend hier voor zijn veel manieren ik vind deze het makelijkst ik leg de tekening van de spant op het hout dan prik ik met een punese door de lijn van het spant dit doe ik het hele spant in het rond nu zitten er allemaal gaatjes in het hout en dan trek ik een lijn met een pen van punt tot punt en nu staat het spant op het hout en kan ik het uit zagen;):wub:

1_IMG_1570.jpg 1_IMG_1571.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben weer even bezig geweest en heb een begin gemaakt met het skutsje.
Heb de scheg en de boeg uit gelijnt en vast gezet en de spanten tijdelijk ingezet met een coktailprikker en ga nu het dek opbouwen en vanaf dat moment kan ik bekijken waar de opbouw en de electronica en als dat allemaal uit gedoktert is kan ik alles vast gaan zetten.
1_IMG_1622.jpg 1_IMG_1621.jpg 1_IMG_1620.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
8) wat een mooie start weer ron ik ga op de voet volgen want het gaat weer iets mooi worden dat weet ik nu al ;)
 
Weer een mooie start.
Hoeveel laagjes polyester zijn dit en welke soort, is te zeggen hoeveel gram glas mat is dit??

Veel succes verder hoor, blijf ik ook volgen.
 
bedankt mannen voor de complimenten

en dirk ik weet het niet ik heb het casco niet zelf gemaakt maar ik denk dat het 125 of 180 grams is, drie lagen gevlochten niet ruwe het ziet er uit als een vliegtuig romp heel mooi
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ron,

ik wens veel bouw plezier van al weer een mooi project!!!
 
Bedankt john


Hallo allemaal ik heb de dekken er in gezet om het voordek te vormen moest ik het twee kanten op buigen dit is niet makkelijk maar goed te doen ik heb het eerst nat gemaakten vervolgens met de voorkant over een balkje van 5cm gelegd en onder het midden een stuk rond hout van 1.5cm en toen met lijmklemmen de zijkant naar beneden gedrukt en toen met een fonh droog gemaakt dit is het resultaat


1_IMG_1623.jpg 1_IMG_1624.jpg 1_IMG_1627.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de mast gemaakt het beslag moet er alleen nog op
Om de mast te maken heb ik rond hout van 18mm doorsnee genomen om de voet van de mast te maken heb ik de onderkant vierkant ge schaaft daar heb ik eerst aan de zijkant houten latjes op gelijmd met epoxy en toen de voor en achterkant geschuurd en daarna daar ook latjes op gelijmd als hout heb ik essenhout gebruikt om dat essenhout lange vezel heeft en is mooi sterk en ligt
:wub:

2_IMG_1631.jpg 2_IMG_1630.jpg 2_IMG_1629.jpg 2_IMG_1628.jpg 2_IMG_1635.jpg 2_IMG_1633.jpg 2_IMG_1634.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeer mooi Ron.
Is dit een kit of enkel de romp aangekocht?
Sorry, bovenaan staat romp gekocht.
Hoe kom je dan aan verdere gegevens zoals een plan?
Of is alles zelf verder ontworpen?

Erik.
 
hallo erik
het is enkel een kale romp de rest moet je zelf ontwerpen
er zit wel een cd bij met foto's en een verhaal hoe zij de skutsje gebouwt hebben, een skutsje heeft een paar richtlijnen waar je je aan moet houden als je een skutsje bouwt daardoor zijn er veel verschilen tussen de skutsjes en moet je zelf eigenlijk naar het skutsje toe om maten op te nemen
 
8) ziet er goed uit ron en essenhout zou ook mijn voorkeur hebben.

ligt de mast achteraan gewoon op de romp of komt hij daar ook in een soort van opvang V stuk ? het is mooielijk uit te maken op de foto O-oO
 
ja dirk achter komt nog een roef en daar komt een steun een dat ziet er uit als een pootje met een u er op;)
 
Hoi Ron,

je ben er zoals gewoonlijk er weer eens meteen goed in gevlogen!!^^^^
Wat betreft het dek heb ik nog even een vraagje.:huh:
Welk hout gebruikje? Het lijk mij vliegtuigtriplex, of ben ik weer eens fout!!:P
En nog even een vraagje die epoxy die je gebruikt is het daar nogniet te koud voor????:huh:
Ik zelf durf zelf nu niet goed te starten bij mijn project.
Het weer schommel er hier nogal (veel vocht in de lucht)!:wub:
 
hallo john
het is wel koud maar epoxy kun je tot 5c goed gebruiken en polyester is dan ook te gebruiken maar dan kun je beter even met de fönh er bij houden als de polyester dan zo goed als droog is ge buurt er niets meer mee lucht vochtigheid geeft niets zolang het hout maar droog is alleen met verven is de luchtvochtigheid belangrijk maar als het droog is kun je zelfs buiten verven
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo allemaal
Ik heb de buisjes voor besturing erin ge maakt en het achter dek er in gelijmd
1_IMG_1651.jpg 1_IMG_1653.jpg 1_IMG_1652.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ron,

ik zie dat je nylondraad in het buisje gestoken, is het de bedoeling dat je deze aan het roer bevestigd?
Of ga je deze vervangen door staaldraadje.
Die steunbalkje aan de zijkanten, doe je die ook aan de onderzijde aansmeren met stablid ter verstevigingen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan