Hoofdsponsor

1/16 voorbereiding [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Reneduret

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 okt 2009
Berichten
1.391
...voor een tweede figuurtje natuurlijk!

Hoe en wat weet ik nog niet precies, maar zijn houding zou wel eens om dit geval heen kunnen draaien:

DSCF0405.jpg

het is een wat lastigere om te gieten, sommige details moeten later aangebracht worden.
Maar de vorm staat.

in de smeltkroes:
mp44, enfield, K98 en veul schoentjes, hoofdjes en gespen.

René
 
Hmm, dit wordt terug een Duitse soldaat :)
Schaal 120mm (1/16)?

Ziet er veelbelovend uit, welk seizoen? Winter/zomer??

En heb je geen zin om eens duidelijk uit te leggen aan de hand van veel foto's hoe je mallen maakt en deze afgiet?
Ik, en vele anderen hier, zullen zeer geinteresseerd zijn....

Grts,
Beyond
 
Ha Beyond,

het is inderdaad voor een 1/16 figuur.
De onderdelen zijn schaars, dus giet ik zoveel mogelijk.
Het figuur is in interactie met mijn Günther, voornamelijk gericht op de wat groter uitgevallen arm.

hmmmmm...kan weleens een topic wijden aan het maken van een mal en deze afgieten.
het is oefenen, heb door schade geleerd.
Wel gisteren resin met tragere werking besteld.
Vooralsnog is er best eea over te vinden door andere bouwers geschreven.

groetjes,

René
 
WOW.....

mocht je deze info over het gieten van resin willen delen, denk ik dat je véél mensen gelukkig gaat maken.
 
Ja inderdaad, lijkt me interessante info om te delen, mooi gedaan, ben wel benieuwd hoe dit in zijn werk gaat.
 
in dit geval moeten we niet te hard van stapel lopen.
Nog even geen plaatjes maar een korte introductie.

Zolang je bestaande artikelen nagiet en voor eigen gebruik benut, is er niks aan de hand.
Maak het niet ten gelde want hier rust wel degelijk copyright op. Mogelijk hebben sculpters met een eigen zaakje ook de liscentie om iets te mogen hergebruiken, mogelijk gaat het om eigen afgietsels met een kleine wijziging.

Is het gieten van resin goedkoop?
Ja en nee.
In het begin zal er wat mislukken, de verhouding van de resin klopte niet of de rubber was niet goed geroerd en bleef zacht.

Ik bestelde hier een proefpakket:
Resin en rubber gietset, mb7700, Modelbrouwers

Zo je ziet, is het niet goedkoop. Het gaat hier om een 1 op 1 hars die in twee verschillende potjes geleverd wordt.
Zo kan je visueel hoeveelheden afmeten. De siliconen in dit pakket zijn ook 1/1. Om kennis te maken met deze substantie raad ik het aan.

Zelf ben ik even gaan googelen en kwam bij een firma uit die het merk Biresin verkocht. Volumes flacons zijn iets hoger, de hars is wat trager en ook de mengverhoudingen zijn anders.
Komt nog een digitale weegschaal aan te pas.


Dan mag je je afvragen wát je wil nagieten.
Een hoofdje is net iets anders dan een geweer.
Het principe is hetzelfde natuurlijk, maar een geweer bevat bijvoorbeeld holtes die door de siliconen dichtlopen, vraagt wat voorbewerking.
Daarom raad ik een proefpakket aan.
Ook is het niet altijd nodig om een mal van siliconen te maken.
De bipods van mijn mg zijn erg fragiel en ook voor een simpel gespje vind ik het zonde de diepte in te gaan.
Heb gisteren gewoon wat stukken ingelegd in een plak fimo en daar de straaltjes resin die ik na een sessie overhield, opgegoten ( de bipods zijn zo helftsgewijs gegoten en na bijschuren tegen elkaar te plakken).
Als ik hier dan weer over doordenk, dat ik dit soort platte malletjes afbak en ze achteraf mbv vaseline van zachte fimo voorzie ( je krijgt dan onderdelen die je makkelijk kan manipuleren wanneer ze uit het malletje zijn, denk aan een munitietasje of holster waar je de flap van open wilt) zou je sowiso eens aan de slag kunnen met het principe van reproductie vooraleer je handen onder de rubber te hebben.

Zal eerdaags eens wat plaatjes laten zien. Met het maken van de mal heb ik de tijd voor plaatjes, wanneer ik ga gieten moet ik even iemand charteren om te schieten.
Vooral bij het lossen ( verwijderen van stukken uit de mal) heb ik twee handen nodig.
Zeker bij de lastige geweren moet ik wat snijwerk verrichten om later het lossen te vergemakkelijken. Daar zit wel de truc bij deze gevallen, goed voorwerk.

groetjes René
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan