Hoofdsponsor

1/35 1/35 conversie/sculpt Duitser Normandië. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

GUnit

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 aug 2008
Berichten
6.550
Gegroet mensen,

Voor mijn B projectje "Chiens Méchants !" heb ik vanzelfsprekend figuren nodig die passen in het verhaaltje.

Toch wil ik eerst een klein woordje uitleg verschaffen om duidelijkheid te scheppen, want iedereen denkt steeds dat ik nog honden zal toevoegen en dat is niet het geval.

In het verhaaltje zijn de honden al lang uit het zicht verdwenen want de setting vindt plaats op een verlaten oud domein.

De Duitse troepen met hun lichte veldgeschut hebben er bij de ingang een strategische positie ingenomen.

Eén van de soldaten dist uit het struikgewas bij de muur een oud verroest waarschuwingsbord op, waarop "Chiens méchants !" staat. Hier refereert dus de titel naar.

Hij staat er wat bij te glimlachen terwijl hij de aandacht van de anderen trekt. Hij legt immers de link met het feit dat zijzelf eigenlijk verworden zijn tot de "gevaarlijke honden" van dienst, ze waken immers bij de poort, net zoals vroeger de honden van het domein dat deden.

Alles draait hier dus om het thema 'bewaken', vandaar dus ook...mijn leeuwen op de poort.
Een beetje zelfspot in harde tijden dus, bij de Duitse soldaat die ik nu ga proberen te maken.

Tot zover de filosofie rond mijn figuurtje.

Omdat het niet vanzelfsprekend is dat de markt overspoeld wordt met figuurtjes die borden vinden, was ik genoodzaakt zelf aan de slag te gaan en te starten met een goede voorbereiding.

Ik ben dus beginnen rondsnuffelen in mijn reserve, op zoek naar handen, schoeisel, een helm, een leuk smoeltje van Hornet...

Voor de assemblage heb ik stugge messing bagetjes voorzien. Zij vormen straks het skelet waarop ik handen, schoenen en hoofdje monteer. Daarna volgt dan het sculpteren van armen, benen en torso met Milliput.

Ook zal ik me goed documenteren over de kledij die de soldaat zal dragen, referentiefoto's zijn hierbij van het grootste belang. Door sites van reenactors te bezoeken krijg je al snel een accuraat beeld van uitrustingen en hun kleuren.

Mijn soldaat zal een gevechtstenue dragen, in dit geval een Tarnjacke met camouflagepatroon erop. Dit was een katoenen kledingstuk dat over een andere jas gedragen kon worden. De broek wil ik eveneens in een camo steken, maar dan een andere dan op het jack.

Voor de eerste handelingen heb ik een scalpel, zaagje, boortjes, lijm en schuurpapier nodig.

Ik probeer de grootste aandacht te schenken aan heel zuivere onderdeeltjes, dus hier begint het werk.
Daarna maak ik met een boortje gaatjes in de handen, schoenen en nek van het figuurtje.

1-6.jpg

De volgende update wordt voor morgen, familiale verplichtingen...

Ik hoop dat het interessant wordt en dat ik samen met ondermeer René meer mensen kan opwarmen voor dergelijke unieke figurenbuilds.

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Hartelijk bedankt voor de links jongens, kijk, weeral een hoop hulp !
 
Hier gaat hij weer!

Ik heb al popcorn en cola klaar staan voor de volgende update.
 
Ha Koekie, ik hoop dat je jezelf niet verslikt in je popcorn als ik blunder.

Gelukkig heeft de Duitser die ik nodig heb, niet echt een moeilijke houding om te maken, het lichaam staat gewoon recht, de benen ietwat uit mekaar en net niet symmetrisch van stand.

Tijdens deze fase probeer ik zeer goed te letten op de onderlinge verhoudingen.

De schoenen werden op de messing bagetjes gezet en via wat Milliput verbonden met het bagetje waarop het torso moet komen. Hier staat het hoofdje als uiteinde al op gemonteerd.

Toen ik zo'n stokkenmannetje zonder armpjes had, kon ik de staafjes gaan bekleden. Dit doe ik zeer spaarzaam want het gaat er mij hier vooral om, grip te maken voor de kledij, om te beginnen de broek zelf.
Daarnaast mag ik in deze opbouw niet overdrijven, want ik wil goed uit de voeten kunnen met de volgende opbouw van Milliput om de broek afdoende te modelleren.

Ik heb hem alvast wat derrière gegeven, zodat ik weet tot waar de broek zal komen. Ook de knieën heb ik bepaald, want die zullen zich later nog aftekenen in de stof. In deze fase maakte ik de borstkas of een indicatie daarvan, zodat ik hieroverheen z'n Jacke kan modelleren. De schouderpartijen links en rechts maak ik momenteel. Hij wordt dus nog iets breder.

2-10.jpg

Ik heb een figuurtje in neutrale stand bij de hand om de verhoudingen continue te checken.

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Een tussentijdse update, ditmaal van de schouderpartij die ik wat heb aangezet, en en passant de borstkas die wat zwaarder werd. Nu heb ik een referentie om naartoe te werken met mijn Milliput, bij het sculpteren van de broek.

3-8.jpg

Cheers ! GUnit.
 
De broek ben ik ondertussen dus begonnen. Eén broekspijp werd er aangewerkt. De volgende stap is een grondig nazicht van dit werk.
Morgen kan ik met wat geluk (drukdrukdruk) de laatste correcties uitvoeren, elke plooi kan immers altijd gecorrigeerd worden. Hier zijn verschillende manieren voor, van weghalen geheel of gedeeltelijk, tot bijschuren, wegkerven...

Ik wil echt zo goed mogelijk leren sculpteren, elk foutje wil ik wegwerken om de grenzen te verleggen.

Morgen meer, veel gebeurd vandaag.

Groeten ! GUnit.
 
Goed bezig.
Ik kijk, maar begin er nog niet aan zene.

Erik.
 
Dit is echt wel iets waar je jezelf in moet smijten, eigenlijk begint het al bij anatomie, maar het is wel zo'n FUN om te doen.

Een volgende update dan weer :

De rechterpijp van de gevechtsbroek werd voorzien van plooien in een eerste fase. Na uitharding van het product heb ik dan volle, fijne plooitjes toegevoegd, waar de broek in de beenkap bij de schoen verdwijnt. Ik wil een lekker los uitzicht bekomen, die mooi aansluit op de Tarnjacke, die zowieso al een zwierige look heeft.

4-7-1.jpg

Cheers ! GUnit.
 
miljaarmiljaar, hoe doet ge da eigelijk e?
Ik zou voor op mijn Carentan diorama voor op het dak een paar duifjes willen plaatsen die ik ook zelf ga moeten maken (ideetje ergens gezien bij een poppenhuis van iemand :p )
Maar ik twijfel zelfs of me dat gaat lukken, en als je dan zulke dingen ziet,...
 
Fijn dat je begonnen bent, Guy.
En lastig ook, 1/35. Had je niet liever een fijnere variant van Miliput gehad?
De witte is erg fijn, maar bij kneden van het bolletje is contrast moeilijk te zien. Had eens een helmdoekje dat maar zacht bleef.

ga hem volgen, ziet er nu al goed uit1

René
 
Herptile, jij bent iemand die z'n doel niet wil missen, dus ik zeg met zekerheid dat jij dit voor mekaar krijgt.

Rene, dank je, ach 1/35 valt wel mee, voor wat de gear betreft is het leuk dat je makkelijk kan terugvallen op kwalitatief leuk gegoten uitrustingsstukjes (de Tristar figuren zijn echt heel netjes trouwens, ik verbaasde me deze week toen ik zo'n doosje geopend had tijdens mijn jacht naar handjes etc...).
Morgen de andere broekspijp.

Groetjes van GUnit.
 
:O tog niet te geloven hoe je dat doed,en het lijkt allemaal van zelf te gaan :). ik ga ook popcorn halen want dit is veel beter dan naar de film gaan :)
 
Bedankt voor de reacties mannen, en sorry voor het uitblijven van een update. Ik ben momenteel weer volop in de verbouwingswerken gesmeten, hopelijk kan ik vandaag weer eens iets doen.

Iig ga ik vanavond het forum even afstruinen.
 
Weer iets verder geraakt ondanks de geringe beschikbare vrije tijd het afgelopen weekend.

Tja, echt boeiend is het allemaal niet, de broek werd wat meer uitgewerkt met plooitjes.

Niets is definitief, het is erg gemakkelijk om partijen om te bouwen. Ik probeer alles wat ik achter de rug heb, telkens opnieuw te controleren op foutjes.
Ook werk ik bepaalde plooien uit in verschillende sessies, omdat het anders technisch amper haalbaar is. Het blijft klein om te doen, 1/35.

Mijn grote voorbeeld is Taesung Harmms van Alpine Figures, die man tovert !

Soit, een paar foto's van de tijdelijke toestand :

5-8.jpg

6-7.jpg

Tot later ! :)
 
denk dat ik jou als voorbeeld neem, Guy!

schitterend gedaan die plooikes..


René
 
Zeer fijn werk :ohmy:

Lijkt alsof het een echte broek is ;)

Grtz,
Beyond
 
Rene, daar zou ik toch maar beter twee minuten over nadenken, heheh.

Beyond, er moet nog een ietsie pietsie aan gewerkt worden, maar ik ben voorlopig best tevreden.

Vandaag heb ik eventjes verder kunnen doen, niet veel dus, enkel het koppel van de riem.

Hiervoor had ik eerst een experimentje gedaan met loodfolie, die ik over de gesp van een figuurtje had gewreven, om een soort van geponst koppel te krijgen.
Dit voldeed best, maar uiteindelijk koos ik toch voor een gesculpteerd exemplaartje.

Niet moeilijk, eerst een rechthoekig stukje Milliput aangebracht.
Daarna met een stukje plastic sheet voorzien van een gepast cirkeltje (boorgaatje), een embleempje gedrukt in het midden van het koppeltje.
Met het scalpel het geheel verder van grootte gemaakt.

7-2.jpg

Nu volgt het toevoegen van een loodfolie riem.

De riem (over het jack gedragen) wordt dan de begrenzing van de onderkant van de Tarnjacke, die ik er dan netjes onder kan gaan modelleren met Milliput.

Tot de volgende !
 
Laatst bewerkt:
Ziet er fijn uit.
Dat zal een mooi figuurtje worden ;)

Grtz,
Beyond

PS: kom jij naar Artevelde Challenge??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan