Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Inbouw schroef + G4 [DONE]
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Inbouw schroef + G4 [DONE]

Standaard Inbouw schroef + G4 [DONE]

ik heb 2 vraagjes ivm een eventueel toekomstig RC-project.

1. De schroef, schroefas.

Moet deze evenwijdig met de kiel lopen,of mag deze onder een schuine hoek (welke hoek dan).
    Is er een voorgeschreven hoogte waar de schroef moet komen tussen kiel en de waterlijn van het schip, (schip heeft geen schroef alleen zeilen gehad) om een goede voorstuwing te bekomen.

2. G4

Indien de romp beplankt wordt ,worden dan de kleine reetjes tussen de huidplankjes gevuld door G4 zodat alles waterdicht is, of moet men eerst nog iets anders doen.
    En is G4 transparant.
    Luc alias "newbie"

Werkbootje van 1820
    Colin archer van billing boats
    Santisima Trinidad (RC)

Standaard

Beste newbie, helaas kan ik jou niet met G4 helpen. Daar heb ik geen ervaring mee. Het is hier niet te krijgen in de omgeving en heb het niet gevonden daar waar ik ben geweest. Maar goed wel met de schroefas. En ja die moet evenwijdig met de kiel lopen. Maar hij mag wel iets schuin naar onderen wijzen. Als de as maar mee loopt met de Kiel. Ik neem aan dat deze voor Trinidat gaat worden. Het waterdicht maken zou ik doen doormiddel van een dubbele huidlaag en de zaak goed dichtsmeren aan de binnenkant met twee kompenenten lijm. Ik weet dus niet wat het spul g4 hiervoor kan betekenen. Maar daar krijg je vast wel antwoord op van een collega bouwer.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

Standaard

Inderdaad het is voor de trinidad maar niet op 1:90 maar op 1:50 zodat ik genoeg inbouwruimte heb.

Ben bezig alles te bestuderen ,probleem is ben nogal koppig ondanks het logische negatief advies ,watik begrijp omdat ik nog nooit RC heb gemaakt.

De voorstellen zoals paula III heeft een plastieke romp en deze bootjes zeggen mij niet veel dus waarom daar geld en tijd in steken .
    Luc alias "newbie"

Werkbootje van 1820
    Santisima Trinidad (RC)

Standaard

Mijn advies heb je. Dat hoef ik niet veel meer over kwijt. Wil je toch dit schip gaan bouwen en dan ook aandrijven middels een schroef op RC. Schaf dan als beginner een normale set aan van Robbe of zo. Daar zit alles in wat je nodig hebt om het geheel varend te maken. Dan kun je later altijd gaan experimenteren. Koop je losse onderdelen dan moet je je door de verkoper in de winkel wel heel goed laten adviseren.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding

Standaard

Het basisprincipe is dat de conventionele schroefas evenwijdig met de kiel meeloopt zodat ook de schroef volledig haaks op de kiellijn komt te staan. Dit -in geval van één enkele schroef- uiteraard in het midden van het vaartuig én onder de spiegel (logisch).
    Dus zoveel mogelijk achteraan het vaartuig.

Enige afwijking van de schroefstand ten opzichte van de kiellijn kan soms in een model onvermijdelijk zijn (dit heb ik bij mijn Andrea Gail ondervonden) maar men moet er toch voor zorgen dat het opgestuwde water zijdelings (!) langs het roer kan passeren en dit uiteraard met het oog op de bestuurbaarheid van het model.

Dus, hoe schuiner de schroef hoe meer energie je moet gaan steken in de voorstuwing en hoe minder goed bestuurbaar het model zal zijn.

Droop

Standaard

G4 is transparant inderdaad en deze zal uw boot waterdicht maken ook.

Standaard

ja , maar moeten dan de huidlatten perfect tegen elkaar liggen of kunnen ze scheurtjes vullen.
    scheurtjes van 1 mm of 0.5mm of 3mm. wat is de opvulkracht van G4.
    Luc alias "newbie"

Werkbootje van 1820
    Santisima Trinidad (RC)

Laurent
    Gast

Standaard

G4 heeft bijna niets van opvulkracht op zich ...

je moet gewoon zorg brengen bij het beplanken van je romp , geen spleten toelaten , de kleine scheurtjes zullen wel gevuld zijn , zoals het nerf van het hout , geen probleem ...

een goeie lijm die je kan gebruiken voor je romp is een PU lijm , dezelfde basis als G4 , deze lijm zwelt op bij het drogen ( die droogt niet , in feite , die "catalyseert" ) en dit zwellen zorgt ervoor dat de kleine spleten dicht komen ...

bekijk eens mijn rompen , niets van spleten noch scheurtjes :
    Foto.modelbouwforum.nl - Informatie
    Foto.modelbouwforum.nl - HMS Zinnia 16 novembre 2006

wel , ja , er zijn wel kleine spleetjes hier en daar , OK , maar niet veel toch

de groetjes ,

Laurent

Klein Loewietje
    Gast

Standaard

Newbie,

Laat je door negatief advies niet afschrikken, ik heb nog nooit een RC-model gemaakt van een kit, ik ben gewoon begonnen met een Revell U-boot op 1/72, en na veel vallen en opstaan is het me gelukt. Terwijl veel zogezegde kenners beweerden dat het niet ging etc. Veel succes, en als er iets is, er zitten hier op het forum genoeg mensen die je kunnen helpen!

Johan

siemenraets
    Gast

Standaard

andere mensen kunnen jouw talenten niet inschatten als ze je niet kennen. ik ben er zeker van dat jij dit wel gaat kunnen net zoals Klein Loewietje. ze kunnen je niet verplichten een makkelijker schip te bouwen dat je niet aanstaat. als jij deze leuk vind bouw je hem toch gewoon? het zal wel moeilijk zijn, maar je krijgt hulp van hier, en dan lukt het wel. ben ik 100% zeker van

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten