Hoofdsponsor

1/50 spanten bouw pinas ( spiegelretour schip )

Status
Niet open voor verdere reacties.

amazone

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 dec 2008
Berichten
4.896
winterproject. er staat al een beetje uitleg bij de voorbereiding. en ik kan ook spoedig starten.
als iemand van de mods het ff hier bij kan zetten zijn we vertrokken 8)

VAN AF PAGINA 11 BEGINT DE ECHTE BOUW VAN DIT SCHIP . DE REST IS VOORBERIJDING.
 
Laatst bewerkt:
het schip gaat dus gemaakt worden van een bestek en niet van een plan. ik zal het bestek eens zo goed mogelijk te vertalen dan weten jullie ook direkt hoe het er uit gaat zien :D

het gaat hier over een schip van 160 voet lang.
het voorsteven is 29 voet hoog en valt 29 voet.
de brete 3.5 voet. de dikte aan de binnen kant 16 duim en de dikte van buiten 10 duim.
de lassen 6en1/4 voet ,de lip op de kiel 6.5voet lang.
het achtersteven is 29 voet hoog en valt 4 voet en 6 duim, is boven 20 duim en onder6 voet breed. dikte binnen is 16 duim en achteraan 10 duim dik. de streek is 6 voet lang, wijt 39 voet,hol 16 voet.
het hek is 26 voet lang en heeft een bocht van 16 duim.
het vlak is 26 voet breed en rijst 8 duim.
de klimmen zijn 5 voet hol en 26 voet en 1 duim wijt .voor opzet 3 voet achter opzet 10 voet. de stutten komen 2 voet en 3 duim in. de ophangen hangen 16 duim uit.
de hekstuttenzijn boven 16 voet wijt.
de kiel is 126.5 voet lang op de hals 2 voet2 duim breed en 20 duim diep.de sponning dik,diep en wiit 4.5 duim, gestapelt 1 voet en de einden 5 duim dik, de waterlijn op 16 voet.
de koe brug11.5 voet op de hals gemeten.de hoogte is 4.5 voet. het verdek is 6.5 voet op de hals. de kajuit 7 voet.de hut 6 voet 70 voet van voor komt het grote spoor ,17.5 voet van voor komt t fokke spoor en 31.5 voet van achter het bazaan spoor :laugh:

nu hebben jullie ook een gedacht hoe ze er uit moet komen zien :O

voor deze 1 faze heb ik niet zoveel nodig van wat in het bestek staat. maar tog wel een paar dingen die esisensieel zijn voor de bouw.
1/ de hoogte en vallen van het steven
2/ lengte en brete, dikte van de kiel
3/hoogte en vallen van het achter steven
4/ brete en rijzen van het vlak

dat zal het zowat zijn denk ik;)
 
Hoi Dirk,

ik neem aan dat je het op schaal gaat nabouwen8).
Voor de verder rest zal ik het nog een paar keer moet lezen denk ik :wacko::wacko:!!!
Deze war taal lijkt me zeker iets voor gevorderde, dus ik ga hier lekker achterover zitten.:D
En kijk toe wat je ons allemaal voor gaat zetten!
Heel veel SUC 6 man!!!-fck--fck--fck--fck-
 
:D mijn duits is heel slecht maar aan het prentje te zien ben je goed ;)
de wartaal zal ik ik zeker bij de bouw schrijven een maal ik er ben want omdat nu netjes uit te leggen kan ik tog niet.
en het is natuurlijk een hele boterham van wartaal. zeker in het oud hollands.
 
Als je je eerste update geplaatst hebt zal ik dit direct verplaatsen. Dus gewoon blijven posten, komt het helemaal goed. ;)
 
ok thx rik.

na 3 weken ziek zijn doed het deugt om trug te kunnen bouwen 8)

gisteren had ik al wat hout gezaagt en dan konnen we vandaag gaan knutselen.


deze foto zie je het voorsteven en een stuk van de kiel.
eerste vast stelling was dat de sponning waar de huidplanken in moeten niet gelijk liep met de bocht van het voorsteven. van onder komt het iets meer naar voren en van boven iets naar binnen. ik had hier een plankje opgespannen om een mooie bocht te maken naar boven. het schild natuurlijk maar een paar mm maar het schol tog wel iets. de kiel is met een halve liplas in het voorsteven gemaakt zoals in het boek voorzien.
96_003.JPG


dan de kiel deze bestaat uit 3 delen die gelast worden met een schuine las die zie je dus hier
92_004.JPG


achteraan het achtersteven met de klos die er voor komt. dan zien we ook het hek liggen met daar onder dat drie hoekje en dat heet de broek dit word later onderaan het hek en het achtersteven vast gemaakt voor betere hechting ( sterker )
93_002.JPG


boven op het hek komt natuurlijk de hek balk van hier uit begint de holle wulf. deze heeft een sierlijst onder aan en staat krom , hoeveel voeten lang staat hij duimen krom.
ik heb hem van middag krom gezet en moet hem laten staan tot morgen anders houd hij zijn vorm niet.
73_005.JPG
[/URL]



en dan een overzicht van de werktafel.


de schaal is 1/50 ik wou hem eerst kleiner maken maar het is bijna onmogelijk om dan de maten aan te houden op schaal. of je moest alles van fineer maken en dat is niet de bedoeling.
 
Laatst bewerkt:
ehhh, even wat kritiek,

Het probleem is nu de boeg. Deze is te rond. De ronding van het boeg/dek loopt te bol. Tenminste als je een tijdsbeeld wilt volgen.

De hekbalken horen de zelfde hoogte als de breedte te hebben. Hier zijn Witze en van Yk het over eens. En dat zou ik dan ook als speerpunt nemen voor dit schip.

Verder toch de vraag of je het als het een zg. Dockjard of admiraliteit moet zijn.

Dan zul je toch ook de verbindingen moeten laten zien en dan ook de spanten via die wijze moeten uitbeelden. Dit blijf je anders echt zien.
 
rik ik denk dat ik je begrijp :D
dus wil ik ff reageren. het voorsteven is nog te lang er moet nog zeker 5 cm afgezaagt worden er staat een potloot lijntje op hoe hoog ze moet komen terhoogte van de hamer ongeveer. om dat hij nu zo lang is geeft het natuurlijk een heel vreemd zicht.

dit staat in het bestek en zoek het ook te volgen /het voorsteven is 29 voet hoog en valt 29 voet.
de verbindingen zijn er wel degelijk maar bij het steven zit het langs de andere kant maar zal morgen wat foto s van de verbindingen laten zien. zoals witsen ze beschrijft in het boek.
 
Laatst bewerkt:
Structureel kan ik er nog niet veel commentaar op leveren, deels doordat ik niet vertrouwd ben met het type schip.
Dus daar wacht ik nog mee.
Echter, als het inderdaad de bedoeling zou zijn om een opengewerkt model te maken, zou ik persoonlijk voor een andere houtsoort gekozen hebben.
 
dany ik wil eerst zien of dit wel lukt, het is voor mij ook de eerste keer ;) . als ik totaal de mist in ga kan ik het met een gerust gevoel in de stoof steken :laugh: moest het wel lukken dan is het een goede voorbereiding . en dan kan ik wel eens overwegen om ze in goed hout te maken.
niet dat ik green slecht vind maar eik of notelaar geeft wel een totaal ander zicht. maar ik wil er zeker van zijn dat ik het vlak uitgetimmert krijg want dat lijkt me een helse klus omdat goed te krijgen en natuurlijk de rest ook ;)
 
Amazone,

Nu als goede houtbouwer uit bijvoorbeeld de muziek tak, moet je toch weten dat je nu de plank mis slaat he.

Als je met goed hout werkt, lees perehout etc. Dan zul je zien dat het werken makkelijker gaat. De constuktie hierdoor toch mooier word. En dat je dit hout op een totaal andere wijze zult moeten en kunnen bewerken.

Voorbeeld. Kijk dan eens naar de boeg. Die heb je uitgevreesd. Je kunt zien dat de vezel van het hout je weg mede bepaald door je mee te nemen door het harde deel en een zacht deel van het hout. Dus je krijgt geen mooie rechte lijn. Waar je dan later weer mee in de knoop komt met de afwerking. Blijft een voorbeeld hoor.

Zo ook je apanten. Het afwerken van het hout zal altijd mooier zijn. Dit is puur door het schaaleffect dat je krijt met de de nerf van bijvoorbeeld notelaar.

Ik weet het is een keuze. Nu kun je de vorm bepalen en van daar uit kijken of je het boek kan volgen, echter geven hun echte maten die jij weer verkleint. Dus moet je ook zo gaan denken.

Ik ben nu al een jaar bezig met de Trinidat. Dit als voorbereiding, hout verzamelen enz. Puur vanwege al het boven staande.

Denk hier nog eens over na. En bepaal een route en bepaal wat je wilt. Ga dan aan de slag. Wat voor hout je gebruikt, altijd zonde van je werk om dit in de stoof te doen.
 
rik ik kan je helemaal volgen. en natuurlijk is het als je het met ander hout mooier. maar stel dat ik hier nu gelijk mee in de mist ga en er niets van terecht breng, wat heel goed mogelijk is. zou het geen zonde zijn zoals je zegt al het hout verzamelen en zagen. + het laten drogen, dit wil zeggen een opbouw van stok van een paar jaar. en je besluit te gaan bouwen en gaat totaal de mist in met je bouw.

bekijk het als een voorbereiding naar het betere of echte werk. dan bouw ik liever met goedkoop hout ,er van uitgaande dat ik maar 40 % kans heb op slagen .

nu kan ik lekker veel ervaring opdoen die ik nu tog mis en van naar prentjes kijken leer je nog niet bouwen dat moet in je vingers zitten.

maar de verbindingen en ook het rabat in het voorsteven zijn niet met een maschiene gemaakt maar met een beitel uitgestoken.

dus laat me rustig verder bouwen tot ik het vlak gelgt heb en moest dit goed lukken zal ik zeker overstappen naar het betere hout en trug opniew beginnen ;)

als ik in de mist ga zal ik trug beginnen met green tot ik het in de vingers heb. mischien kunnen we de titel veranderen naar pinas voorbereiding. zodat hier geen misverstanden over bestaan 8)

nu kan ik al eens iets wat fout gemaakt is makelijk verbeteren tot het goed is met een minimum aan hout dat bijna niets kost. want de uren die ik er insteek maken voor mij niets uit dat kost me geen cent.

dus ervaring op doen is hier het sleutelwoord :laugh: en dan kun je best wat hulp gebruiken van derden . ik hoop dat ik het een beetje duidelijk verwoord heb van hoe ik te werk wil gaan ;)
 
:laugh: dit bedoel ik nu . ben nog maar pas begonnen en zit al in de fout :D volgens mij een fout die enkel ik kan maken :laugh:

de hekbalk is naar de verkeerde kant krom gemaakt.
1_verkeert.jpg


ik had hem hol naar achter toe gezet maar hij moet bol naar achter toe zijn. dit moet eerst veranderd worden voor ik verder kan 8)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik krijg de kriebels als ik zie wat voor ingewikkelde discussies hier gepost worden. En de bouw lijkt me al even heavy ! Maar ik heb er wel vertrouwen in.
 
;) thx gunit. we gaan proberen

eerst ff een foto van de verbinding van de kiel en het voorsteven volgens het boek moet het zo
29_010.JPG



nu over de hekbalk hoe doe je nu zoiets wel je volgt het boek en dit staat er in
22_011.JPG

zoals je ziet staat de hekbalk naar achter toe hol.

als je dan ongeveer 20 blz verder kijkt zie je dit
22_012.JPG


:ohmy: wat kan men dan nog geloven :laugh: dus moeten we het gezonde boeren verstand laten werken. boven op de hekbalk komen de knieén van de holle wulf en daar boven bigint het horizontale hakbord. bij veel grote schepen als bij de st trini begint daar ongeveer de balustrade die oversteekt en als je langs boven op het schip kijkt zie je een bolle vorm en geen holle vorm. en dat zie je dus bij alle schepen. dus is de 2 foto juist en de eerste fout denk ik.

als jullie hier iets aan toe willen voegen hoor ik het natuurlijk graag want we willen wel juist zitten natuurlijk :laugh:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is ook niet zo,n makkelijk klus ,ik heb me hier nooit aangewaagt ( hout !! ) , maar alles komt uit een boek ?

Succes verder
 
:laugh: dit bedoel ik nu . ben nog maar pas begonnen en zit al in de fout :D volgens mij een fout die enkel ik kan maken :laugh:

de hekbalk is naar de verkeerde kant krom gemaakt.


ik had hem hol naar achter toe gezet maar hij moet bol naar achter toe zijn. dit moet eerst veranderd worden voor ik verder kan 8)

Kan je hem gewoon niet omdraaien ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi bubblegum ja inderdaat dit komt allemaal uit een boek, maar soms wel vervelend als het boek zig zelf tegenspreekt:wub:

dany ik heb al een andere gemaakt want omdraaien ging niet er zat namelijk een lijst aan gefreest en dit moet gebeuren als het hout nog recht staat :)

weer een mooi ilustratie dat je niet blind op het boek kan voort gaan maar tog nog ff de grijze massa laat werken
 
voor ik de huidplanken er tegen maak heb ik nog ff een reken sommetje gemaakt. of dit juist is weet ik niet. wel is te zien dat er aan het achtersteven niet verjongt word, dit leid ik af aan de maten die worden aan gehouden van het rabat dat in het achtersteven zit. het rabat onderaan is net zo breed als 3 volleplanken en ook het rabat naar boven geeft de zelvde maat aan als de brete van de huid planken.

dus kan ik met veel zeker heid zeggen dat er achteraan niet verjongt werd. hoe zig dit later in de bouw gaat vertalen weet ik ook niet. wel is de hoogte die van achter berijkt word de juiste hoogte van het koedek.

aan het voorsteven zwijgt men in alle talen van de hoogte
logis gezien zou ik denken dat dit de zelvde hoogte moet zijn omdat het het spant op 1/3 en op 2/3 van de lengte van het schip geplaatst word en de afstand naar achter en naar voor het zelvde is.

dus heb ik ff een tekening gemaakt hoe hoog het vlak uitgetimmert moet worden op het voor steven. de maat is gepakt in het rabat waar de huid planken in moeten komen. deze lengte is gedeeld door het aantal planken het vlak heeft
dat wil zeggen waar de huidplanken schuin aangezaagt worden om in het rabat te komen.
1_verjongen_voorboeg.jpg


of dit de juiste berekening is : ik denk van wel als je naar prentjes kijkt kan dit heel goed kloppen alleen de hoogte word niet aan gegeven . dus hou ik het op de hoogte van het koedek net als van achter. zoals je aan de tekening kunt zien zal er waarschijnlijk wel verjongt moeten worden maar hoeveel weet ik ook niet. wel vreemd dat de getallen sistimatis naar boven gaan . waar ik helemaal geen verklaring voor kan geven :laugh:

als je er niets van verstaat / geeft niet dit is ook redelijk ingewikkeld . bij het beplanken zal ik de tekening hier boven beter proberen uit te leggen aan de hand van foto s.;)

let wel dit is pure teorie of de huidplanken zig zo gaan gedragen is natuurlijk een andere zaak maar ik ga wel proberen om het zo toe te passen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan