Hoofdsponsor

1/50 spanten bouw pinas ( spiegelretour schip )

Status
Niet open voor verdere reacties.
volgende faze van de bouw zou ijgelijk eerst de groot spanten zijn. omdat dit mooielijk werken is en ze alleen maar in de weg staan ga ik eerst het vlak vol buikstukken leggen en knieén. daar na kan ik verder gaan met de grootspanten op te richten.

98_002.JPG


106_001.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nog ff wat vordering
77_005.JPG


en dan hier de chaos aan het voorsteven . :laugh: om de spanten recht ( verticaal ) te houden moet ik dit zo oplossen omdat ik geen referentie punten buiten de romp kan halen moet het langs binnen in gebeuren.

101_003.JPG


97_004.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Dirk,

Helaas moet ik mij hier toch bij de meerdere aansluiten!!:(
Het is iets moois die je hier aan het bouwen bent.^^^^
Ik kan alleen maar toekijken en genieten door de vele foto's ;)met daar bij je verwoordingen bij je bouwwerkzaamheden!
Ga voor al door hé ApplausApplaus, ik ga zeker eens een kijkje komen nemen hoor!O-oO
 
8) ik zal het proberen bij te houden john met foto s anders weet geen kat waar ik het over heb :laugh:

en kom gerust eens langs als je tijt hebt ;)
 
de buikstukken en klimmen staan er in.
hier is tog nog heel wat werk aan om het mooi strak te krijgen, maar eerst moet het goed uitharden voor ik kan gaan schuren.

dus heb ik nu de 2 grootspanten gemaakt.
dit zijn 2 dezelvde halve stekers
107_001.JPG


om deze juist te zetten moest een hele bedoeling geweest zijn , gelukkig bouwen in het klein 8) wat gebeurt er nu om deze juist te zetten.
er zijn maar een paar referentie punten waar je op kan richten
1/ de boven kant van de klimmen als deze slecht zijn uitgetimmert heb je wel pech natuurlijk. we kunnen de stekers van onder dus juist zetten aan het boegsel der klimmen.
2/ de brete van het verdek. deze brete is aangegeven op het groot spant dus aan het verdek kunen we meten hoever ze uit elkaar moeten staan.

op deze manier kunnen we ze al recht zetten maar ze kunnen behoorlijk schuin gaan staan zonder dat het opvalt. nu op het verdek hoogte spannen we een lat zodat deze juist van brete is , hier zetten we juist het midden op met een potloot lijntje.
3/ een koort spannen van voor naar achter steven. deze koort is juist het midden van het schip. als we nu het spant naar het potlood lijntje duwen van boven zou het spant goed moeten staan volgens witsen.

dus heb ik dat zo gedaan en het ziet er niet slecht uit moet ik eerlijk toe geven 8)
71_006.JPG


44_008.JPG


52_007.JPG


78_005.JPG


98_004.JPG


102_003.JPG


ik hoop dat een beetje duidelijk is:ohmy:

nu eerst een hoop hout zagen voor de spanten want mijn hout voorraad zit er bijna door ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je met die spanten nog niet aan de nieuwe patatjes bent om ze allemaal gelijk te krijgen en de rondte van de romp er perfect in te steken.
Ik wens je veel succes, het is een mooie werf en project om te volgen ;)
 
Hoi Dirk,

ik begin er stil aan wat in te zien?!:unsure: Denk ik mmmmmmmmmm!;);)
Zoals de andere Dirk al zij het zal zeker een hele klus zijn hoor.:huh::huh:
Maar zeker door doen het blijf zeker boeiend hé!!:D:D
Een van de dagen laat ik wel een telefoonje wanneer ik kom.
 
als ik hier nog niet aan de neuw patten zit dat weet ik zeker :D en de volgen de update zal nu ook ff op zig laten wachten, zoals je ziet moet er tussen elk buikstuk een spant komen. ik heb ze niet getelt maar ik denk iets van een 160 stuks per kant :O . ze worden ook niet in 1 stuk gemaakt maar worden aan het verdek dek nog eens doorgedaan .
dus komen de eerste delen tot waar de horizontale lat van het verdek zit ( iets hoger natuurlijk )

maar deze moet ik eerst allemaal nog maken zagen en daarna allemaal nog buigen tot de juiste bolling :8

voorlopig heb ik er nog een goed oog in dus doe ik ook nog door 8)
 
wat een bouwwerk dirk ziet er veelbelovend uit succes met de douw 8)
 
gisteren kreeg ik een pb van henk met de vraag / hallo amazone, ; ik volg je al een paar dagen, en je gaat supersnel. Ik sta wel ingeschreven, maar ik kan blijkbaar niet reageren. Dan maar via pb. een vraag. je bouwt een schip 4:1:0,4 = 160:40:16. Dan moet de grootste breedte van het schip toch op 16 voet hoog staan ? Het spant wat je nu bouwt ligt de breedte veel hoger lijkt me. dit is geen commentaar, ik kijk er een beetje vreemd tegenaan. mtvrgrt Henk


voor sommigen zal dit schinees zijn :wub: voor mij en henk die op modelbrouwers zit en aan een dergelijk project bezig is zijn dit scheeps maten . het wil niet meer zeggen dat het spant op 16 voet hoog het breedste van het schip moet zijn.

omdat ik gisteren de lat op het verdek gelegt had heb ik nu wat foto s getrokken waar de lat op de bak ligt deze ligt op 16 voet hoogte . waar schijnlijk gaf het gisteren een vertekent beeld, maar was wel blij dat henk reageerde 8) want in deze faze een fout maken is catostrofaal voor het schip en komt nooit meer goed. ik ben alles dus nog eens gaan nameten en berekenen omdat henk me nu wel deed twijfelen :).

gelukkig was er niets fout ik hoop dat je met deze foto s een ander zicht krijgt op de brete van de spanten op 16 voet.

103_003.JPG


99_002.JPG


108_001.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het nog steeds een gedurfd project,maar heel mooi om te volgen.
Alleen mis ik(als mogelijk)een foto van de verbinding tussen de kiel en het eerste spant.
Zou je dit kunnen plaatsen?.

Lijkt me erg leerrijk om te zien.
Ik leer ook nog steeds bij,door al die mooie projecten hoor.

Ron.
 
omdat ik een 160 spanten moet buigen heb ik iets gemaakt om dit proses wat te versnellen. want als ik maar 1 spant per dag kan maken zijn we in augustus nog spanten aan het buigen :laugh:. dit eenvoudig ding kan 20 spanten per dag buigen. allee ik hoop tog dat het lukt want kan ze er morgen pas uit halen anders blijven ze niet staan. dus op hoop van zegen :laugh:

99_004.JPG


79_005.JPG


72_006.JPG


de spanten eerst goed nat maken en dan met veeeeeeel kracht naar de gewenste buiging spannen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hopelijk heb je ze iets verder laten doorbuigen,want het hout zal een beetje terugveren.
 
ron/ er is geen verbinding met de kiel en het liggend spant deel. dus dit ligt boven op de kiel als het dat is wat je bedoeld. ?

luc/ het lukt niet op deze manier dus zal ik ze wel branden dan blijven ze zeker staan ;)
 
oprichten van het spant.

veel is er niet over te zeggen op 1/3 en op 2/3 van de lengte word het spant opgezet zoals ik hier voor al liet zien.

wel is er iets dat niet beschreven woord maar dit moet met het oog van de timmerman bekeken worden :O dat is de kromming van de scheerstrrok die uit eindelijk de vorm zal bepalen.

100_002.JPG


109_001.JPG


nu komt het oog van de timmerman van pas hier het eerste
80_005.JPG


hier het tweede

73_006.JPG


beslis zelv maar welk je denkt goed te zijn ik ben er wel benieuwt naar wat jullie oog zegt ;)

mijn oog zegt nummer 2
53_007.JPG
 
Laatst bewerkt:
plaatsen van de scheergang en hier zit ik dus wel degelijk vast en heb echt hulp nudig omdat ik er niet uit kom :wacko:

het boek zecgt dat de scheergang op het breedste punt van de romp moet geplaatst worden.

aan het achter steven zegt men dat het aan de onderkant van de hekbalk komt dus hier ben ik nog mee

32_010.JPG


aan het voor steven. omdat de breedste brete op de bak is dit is op een hoogte van 16 voet op het grootspant. het bestek zegt echter dat de bak vooraan 1.5 voet hoger ligt.
dus moet het volgens mij ook op 17.5 voet hoogte komen.
hier ben ik niet 100% zeker van maar ga er wel van uit dat het juist is.

dan het groot spant op 1/3 van de lengte. ook is hier de breedste brete op de bak 16 voet hoog. dus moeten we de scheergang op het spant naar 16 voet brengen
29_009.JPG


dus dit is volgens mij juist.

het 2 spant dat op 2/3 van de lengte staat is ook hier de bak het breedst. ik kan ook hier de scheergang op 16 voet brengen
25_011.JPG


dit zou kunnen maar als ik de scheergang gewoon laat lopen op het 2 spant en niet op 16 voet breng heb ik dit

24_012.JPG


moet ik nu de scheergang naar beneden trekken op 16 voet of moet ik hem gewoon laten lopen.:s

ik ga ff de bouw moeten staken voor ik zeker weet wat ik moet doen. graag een reactie op wat er allemaal fout zit bij de scheergang thx
 
Laatst bewerkt door een moderator:
om nog ff door te drammen over de scheer strook :D
deze zou ook de zeeg aan geven van het schip. dus de berghouten zouden op de zelvde manier moeten lopen. dit even in het achterhooft houdende.
 
Durf er niet van dromen, laat staan zoiets te maken op die manier.
amaai zeg, moet je durf en moet hebben..en....inzicht verworven in de konstruktie
Proficiat hoor ik zal eventjes volgen.
groetjes
ward
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan