Hoofdsponsor

1/50 spanten bouw pinas ( spiegelretour schip )

Status
Niet open voor verdere reacties.
en we zijn begonnen8)

eerste deel is de zandstrook

66_006.JPG


het kleine spieke dat je ziet is mijn ijgen schuld ik had de groef van de kiel helemaal door getrokken tot van voor. en met het rabat in het voorsteven te maken krijg je zoiets. dus daar mee heb ik dit trug opgevuld met een spieke hout. volgens mij geen grote ramp.

dan het boven aanzigt
50_007.JPG

zoals je ziet heb ik aan de bovenkant al 1 huidplank liggen aan de andere kant is het gewoon de kiel

41_008.JPG


en dan hier de kant van de eerste huidplank. zelvde verhaal met het spieke. nu van de teorie van hier boven naar de praktijk. ik had het voorsteven dus zo afgeschreven als ik hier boven aanhaalde. wet blijkt nu dat ik de eerste huidplank aan het steven voor de helft moest verjongen.


wat de oplopende cijfers betekenen denk ik dat ik daar uit ben . naar mate het steven steiler en hoger word gaan de huidgangen zig ook meer verticaler zetten dit kan dus wel kloppen. het zal traag bouwen zijn omdat de lijm elke keer moet uitharden voor ik een andere plank kan zetten. geduld is een schone deugd :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ff wat vorderingen







voorlopig gaat alles naar wens maar we zijn dan ook nog maar net begonnen :D
 
Laatst bewerkt:
Hoi Dirk,

ik moet even wennen aan deze bouwstijl!:huh: ( zie geen spanten)
Maar het is wel boeiend om je zo bezig te zien.;);)
 
thx wouteb .

ja john het heeft wel iets spesiaal moet ik toegeven en is ook ontzettend mooilijk om er een lijn in te houden niet in de lengte maar de brete is echt niet makkelijk. maar voorlopig lukt het best wel goed zelvs beter dan ik had verwacht. enig probleempje dat ik heb is die kliene klemmetjes je hebt er hopen nodig. omdat ik er maar een 10 tal heb gebruik ik voor de rest wasknijpers en dat werkt best wel goed 8)

door de spanning die ook op de planken komt moet je ook in 2 keer lijmen dus eerst doe ik het midelste gedeelte aan twee kanten hier zit bijna geen spanning op, en als dat goed uitgehard is doe ik de voor en achterkant en dat werkt best goed . ook de houtjes van binnen zijn een heel goed hulpmiddel voor het hout op 1 lijn te houden ;)
 
ben benieuwd.

geen ervaring dus geen kommentaar.

Alleen had je misschien niet beter boeg en kiel vastgezet op 1 lijn.
Nu staan ze allebei los en kan de romp gaan torpederen ofzoiets.
 
Ik heb absoluut geen idee wat het gaat worden, maar ik ben er zeker van dat ge weer iets prachtigs tevoorschijn gaat toveren ^^

"Wet Sellery"
 
np pascal dat komt nog wel ;)
luc/ ben ik zeker van plan maar moet nog 1 plankje leggen ,ik hebt te wijnig plaats om mijn wasknijpers te steken. dus zo vlug ik er goed bij kan is dat zeker het volgende werkje 8)

wat betreft ervaring / tog mag je gerust en liever vroeg dan laat iets zeggen voor mij is het ook de eerste keer en ik kan er ook niet veel zinigs over zeggen om de zelvde reden.

daarom schrijf ik zo veel mogelijk neer zodat als ik ergens in de fout ga het later makkelijk kan vinden waar het juist was.
daar om ook de tekeningen hoe ik het doe dan kan ik het goed bij houden.
 
Laatst bewerkt:
het gaat traag maar gestaag. hoe meer ik naar boven beplank hoe meer stanning er op komt vooral van achter om dat het van plat naar redelijk stijl omhoog gaat en dan nog eens verticaal gaat staan hier tog wel wat spanning op de huidplank. aan het voorsteven blijft de verjonging goed een halve plank aan het steven ook al loopt het getal sistimatis op dit heeft geen enkele uitwerking op de brete van de huidplank. het heeft dus denk ik wel degelijk te maken met het verticaler staan van de huidplank hoe meer we naar boven beplanken. de schuinte die vooraan gezaagt word blijft ook onveranderd ook al word het steiler tog blijft het de zelvde schuinte houden.

voorboeg
102_001.JPG


93_004.JPG


achterstuk

94_002.JPG


en het deel in het midden

97_003.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
huidplank 6 ging er tegen tog hier een afwijking aan het voorsteven. de schuine kant word een stuk stoper dan de vorige 5 planken en is ook iets minder verjongt.

heeft waarschijnlijk te maken dat de planken meer vertikaler komen staan en de bolling steets groter word.

maar dat wisten jullie natuurlijk al :laugh:
 
Niet om u af te kraken dirk,maar ik stel mij toch vragen bij dit alles.

Je laat de vorm van het schip bepalen door de spanning van de planken.

Normaal gezien had je het grootspant al moeten hebben staan om een richtlijn te hebben en een spant aan de boeg .

Daarna centlatten enz.

Topic waar alles te zien is ken je.

Blijf je volgen maar heb er geen goed zicht in.

mvg Luc
 
:D hoi luc dat is het nu juist dit is een andere bouwmetode.
en je breekt me helemaal niet af hoor. dit is de hollandse metode maar de metode die henk gebruikt is de engelse metode zo was het tog in de 18 eeuw en er voor, daar worden eest de spanten gezet en dan de huidplanken. hier word eerst het vlak gelegt en daar na pas de spanten en de rest van het hout.

deze metode word in de modelbouw nawelijks of nooit toe gepast. ik heb er tog nog geen topic van kunnen vinden.

maar om te zeggen dat ik zomaar op de spanning van de huidplanken af ga is ook niet helemaal juist hoor er komt tog wel een beetje meer bij kijken.

op schaal mag het vlak niet hoger oplopen dan 4 mm op 1/3 van de lengte dit is net het mooielijke aan deze bouw daar dienen ook de kleine stokjes voor die langs binnen op de huidplanken liggen die houden de boel op hoogte , ze zijn wel klein maar zijn zeker nodig bij de bouw anders gaat het de mist in.

zoals ik zij in het begin het ziet er makkelijk uit maar dat is zeker niet want je moet verjongen naar de juiste hoogte dan moet je de hoogte respekteren op 1/3 van de voorkant en als je aan waterpas over de brete legt moet dit ook waterpas staan.

met andere woorden soms kom je gewoon 2 handen te kort om alles netjes te krijgen, want alles moet wel degelijk in lijn staan en niet zomaar er op gelijmt worden.

als het vlak klaar is dan worden er op 1/3 en 2/3 van de lengte spanten gezet en dan komen de centen er aan om de lijn van de romp te vormen . dus zijn er ook geen spantenlijnen uitgetekent zoals op elke andere bouw gewoon omdat het niet kan , juist het spant dat op 1/3 en 2/3 staat heb ik uitgetekent omdat je daar een maat van kunt pakken . maw daar is het schip op zijn breetst en die maten kun je wel in het bestek trug vinden.

als het vlak klaar is zal ik zeker de maten er bij zetten waar ik overal heb moeten naar kijken . 8)
 
Laatst bewerkt:
de laatste plank van het vlak gaat er tegen. deze plank word vreemd genoeg niet meer verjongt voor aan en de schuint die aangezaagt word is ook een beetje minder. er zit ook minder spanning op dan op plank 5 en 6 . dat voel je gewoon als je ze goedlegt tegen de andere planken.

straks zeker foto s en nog wat uitleg, ook een paar dingen die mis gegaan zijn zal ik zeker beschrijven :D
 
het oplopen en pas zetten van het vlak. dus de 2 mooilijkeste dinges van dit ding.

de 2 zwarte lijnen staan op 1/3 en op 2/3 van de scheeps lengte. hier woerd de brete en het oplopen van het vlak gedaan en gecontroleert. dat zijn ook de enige 2 referentie punten die ja kan aan houden om het te maken. de brete en het reizen van het vlak staat in de bouwomschrijving ook beschreven hoeveel het moet zijn. wat betekent dit op schaal 1/50 hier. het vlak is in zijn geheel 14.7 cm en reist o,4 cm.

dus de totale brete is 14.7 dit aan de zwarte lijnen en reist ( gaat omhoog ) van de bovenkant kiel tot de de boven kant uiterste huidplank 0.4

de rode lijnen die op de foto staan daar moet men de waterpas op leggen en dan moet het ook pas staan is dit niet zo moet je van het houtlatje dat te hoog zit wat afdoen tot het goed is. dit wil zeggen zet het vlak pas.
1_paslijnen_vlak.jpg


hier dus het rijzen van het vlak 0,4 cm
1_oplopen_van_het_vlak.jpg


hier staat wel een fout in die ik hier recht wil zetten de brete en het reizen van het vlak word enkel vooraan gemeten dus enkel op 1/3 van de lengte op 2/3 rijst het vlak meer en is ook smaller. het smaller worden is waarschijnlijk het gevolg omdat het meer reist en niet door versmalling van de huidgang
 
Laatst bewerkt door een moderator:
17_013.JPG

en dan wat kijk prentjes
10_015.JPG


7_018.JPG


10_016.JPG


23_012.JPG


24_011.JPG


28_009.JPG


42_008.JPG


31_010.JPG


16_014.JPG


98_003.JPG


95_002.JPG


68_006.JPG


51_007.JPG


94_004.JPG


74_005.JPG



en dan hier nog eentje waar ik een beetje in de fout ben gegaan . ik schreef het af op de juiste lengte als ik een dry fit deet van de huid plank. tog bleek dat je beter 2 mm langer afschrijft dan de lengte anders is het te kort. heeft zeker met de kromming en spanning te maken .

103_001.JPG


veel kijk plezier en heb je vragen zal ik ze zo goed mogelijk proberen te beant woorden. :laugh:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De huidplanken zullen nu in het midden ook omhoog gaan, veronderstel ik? En is dit geleidelijk of met een hoek?
 
hoi wouteb. het boek zegt dat de huidplanken nu omhoog gaan . maar niet echt gelijk matig. bij een smal vlak gaan ze gelijkmatig omhoog maar bij een wijd schip is deze knik zeer goed zigbaar. wel zouden de huidplanken hier 1 duim smaller moeten worden dan de huidplanken van het vlak. op 1/50 niet toe te passen want dat is 2/10 van een mm.

nu omdat dit een wijd ( breed ) schip is ga je waarschijnlijk het opklimmen van de huidplanken gaan zien met een kleine knik. de eigenaar van het schip was hier meestal niet gelukkig mee want hoeken en kanten onder water was om problemen vragen. staat in het boek.
 
voor ik verder wil gaan met de bouw heb ik nog een vraag aan de ervaren bouwers die ook wat meer boeken gelezen hebben dan mij denk hier aan rik, ward, dan, laurent ...en mischien nog een paar anderen die er zijn.

ff vertalen van het boek/

hoewel witsen het in zijn hoftstuk vergeet te vermelden, moest nu de tingel aan de kiel worden gelegt , deze tingel was een doorsne driehoekig stuk hout, dat met de scherpe kant van de kiel af , op de kielgang af werd bevestigt, zodanig, dat er tussen de kiel en de tingel een ruimte groot overbleef,waar door heen het lekwater kon stromen en waar in de onderkant van de pompen stonden, de bovenkant van de tingel kwam zo hoog als de bovenkant van de kiel, zodat de bevestiging van de kielgang aan de buikstukken ook steviger was, de ontstane goot langs de kiel noemde men het lockgat


er staat geen tekening of verdere uitleg van deze tingel kan iemand me hier bij helpen want ik versta het niet zo goed :laugh:
 
ik heb ff een tekening gemaakt van hoe ik denk dat een tingel er uit ziet en waar hij moet bevestigt worden :D

als iemand dit kan bevestigen of me een andere en betere tingel kan geven . alvast bedankt ;)

1_tingel.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het ziet er heel moeilijk uit Dirk!!

Ik heb dit nog nooit eerder gezien op deze manier maar ik vind het wel heel mooi.

Maar waarom klem je de kiel niet ergens in zodat deze zeker recht blijft?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan