Hoofdsponsor

1/50 spanten bouw pinas ( spiegelretour schip )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ziet er goed uit Dirk......toch wat uitschieters..zoals ik kan zien...is het mogelijk een foto te nemen van de zijkant...maar voor de rest....knap....gewoon volhouden ...maatje...;););)
 
Ik volg je in stilte Dirk. Het ziet er indrukwekkend uit !
 
Dit is een mooi verslagje en scheepje in wording. Echt eentje om te blijven volgen.
 
die houtsnuivers kunnen er wat van amaai

als je dit allemaal ziet, chapeau:8

grtz

huge
 
thx mannen.
over de uitschieter wil ik nog iets zeggen, ik zal de laatste zijn die zegt dat het perfect is maar we kijken hier aan de binnen kant van de spanten. het is de buitenkant die aangehouden word en als er dan een spant niet even dik is krijg je dit verschil langs binnen.

en om alle spanten juist 100% met de hand te branden is iets dat ik niet kan dus er zal wel geschuurt moeten worden langs buiten maar het valt allemaal hard mee hoor ;)

en dan de laatste voor vandaag

2dmh36x.jpg

morgen de boeg eens goed onderhanden nemen ;D
 
Prachtig Dirk..........deze foto geeft ook veel meer duidelijkheid.........ziet er toch wel strak uit...;););)...en zoals je zegt en van mening bent,dat de buitenkant...met niet al te véél moeite kan bijgewerkt worden...heb je eigenlijk héél veel moeielijkheden van je nek gegooit....prima ambachtelijk werk maatje......:nowink::nowink::nowink:
 
ja swa het malletje was dus tog een goed idee :D
soms moet je iets proberen en als het dan lukt ben je weer een beetje slimmer voor de volgende keer :)
 
Dirk, dit ziet er mooi en veelbelovend uit!
Maar ja, je hebt ook hulptroepen :P
 
Dirk,
Met vallen en opstaan zult je erwel geraken.
Wat jij doet, daar durf ik maar dromen.
Eigenlijk van niets....:|, uit Witsen's scheephandleiding, moet maar durven.
Logisch dat er soms moet herbegonnen worden, he?
Alvast van mij een Applaus, hoor!
Groetjes
ward
 
Als we op deze wijze een schip willen bouwen, hoeveel spanten dan ook, dan zullen we altijd met een mal moeten werken. Dit is puur omdat we de spanten dan beter kunnen uitlijnen. :laugh:

Ach een ding is zeker. Als er geen eigenwijze mensen hebben die geloven in wat zij goed vinden hadden wij nu onze technische vooruitgang niet gehad. ;) Dus lekker bouwen. :)
 
thx wim & ward
ja ward wie niet waagt blijft maagd zeggen ze hier :laugh:

ik heb tog al weral veel bij geleert. en heb ook nog eens naar jou doorsne model gekeken.

wat me daar opvalt is dat je veel in het ruim hebt zitten wat ik bij witsen niet terug vind en waar ik ook aan twijfel of het er nu in moet of niet omdat ik er dus niets van terug vind.

ik heb het hier over de steunpalen in het midden je ziet ze bijna in elke bouwtekening staan engels , franse schepen en ook bij de meeste holanders zie ik ze op het plan staan tog vind ik hier niets over terug. weeten jullie hier mischien iets meer over ?
 
He, he, he, die steunen zijn er wel degelijk in aangebracht, kijk maar eens naar schepen die nu nog bestaan. Zoals de Victory, o.k. deze is wel verbouwd maar deze pilaren horen er wel in en zijn origineel.

Deze zitten er gewoon in vanwege het simpele feit dat het dek gedragen moet worden, reken eens uit wat het allemaal weegt wat er op een dek staat, en dan het dek weer daaronder. En daaronder? Zal niet gaan denk ik. Dus moet het dek gedragen worden.

De plaatsing is meestal uitgedacht tijdens de bouw. Dus de eigenaar van het schip wil dit schip voor een doel gebruiken. En dus komen de pilaren niet altijd standaard op de zelfde plaats.

Deze boeken schrijvers hebben geprobeerd de standaarden te beschrijven. Heel goed en daar hebben we echt wat aan, maar, er is een maar. Alles dan niet standaard is word niet beschreven. Ook niet eens een verwijzing hiernaar. Dit is met alle zaken die niet standaard zijn. Denk maar eens aan de fixatie van het balast. Zie je daar ook niet in terug. Dat is toch iets dat moet. De stenen zullen gaan rollen als het schip helt of overstag gaat. En dat wil je niet. Dan gaat het schip kopje onder. :unsure:

Denk ook aan de plaatsing van het roer, de helmstok enz. Dit is niet echt duidelijk beschreven, ze hebben een poging gedaan, maar niet echt een richtlijn aangegeven. Gewoon omdat iedereen iets anders wil. En waar slaapt de kapitein. Is dat niet ongeveer op de plaats boven de helmstok? Of toch weer niet. Dus moet het roer er anders uit zien, allemaal wens van de koper. ;)
 
8) thx rik ik was ook aan het twijfelen want zoals je zegt de overspanning en het gewicht is niet van de poes. nu moet ik nog een koper vinden die mij zegt wat hij graag wil :laugh:
 
van daag lijfhouten gemaakt deze zijn op schaal bizonder dun maar het zij zo. ik heb ze wel uit 1 geheel gemaakt omdat dit iets makelijker werkt.
ook zijn de inkepingen gemaakt waar de dekbalken in komen. ik heb de balken van het dek er ff ingelegt om te zien dat bb en st wel even hoog staan.
dit heb ik gedaan met over de hekbalk te kijken en op het zicht recht gezet.
de hoogtes van de dekken staan in het bestek van witsen en die hou ik dan ook aan.
het verdek en de koe brug moeten er nog onder komen.
ook een foto van de voorboeg staat er bij.
alles is dryfit , als jullie nu ernstigge fouten zien kan je het gerust zeggen dan kan ik het nog aanpassen.

11s2oi1.jpg

30wqtki.jpg

2wq8uv7.jpg

312iiwm.jpg

2wmnmo2.jpg

xgh7ux.jpg
 
Wat moet ik hier over zeggen Dirk.....ammaai....ziet er knap uit.....hoe krijg je het voor elkaar..:O:O:OJe hebt zoiets wat anderen niet hebben....jij gaat overal door gewapent ...met je voorbereidingen...en dan wil ik zeggen...de geest van Witse zit een beetje in je hoofd..en ik denk ook dat Witse dat ook had ,op sommige momenten...dat hij het ook niet meer goed wist...en ik moet Rik..hier zeker in bijstaan...elk schip werdt qua interieur en indelingen gewoon bepaalt door de koper..dit is zoiets van vandaag ,ik ga een auto..kopen en ik wil dit en ik wil dat...als je maar betaalt.........maar ik zou zeggen als jij nu de koper bent...vraag er maar op los maatje...ik weet dat dit de goeie richting zal uitgaan...alleen..Witse had ook raadgevers....en jij hebt er hier zeker een paar héél goeie...gewoon ééns luisteren....maar toch...:nowink::nowink:
Ik ben er zeker van........;);););)
 
thx swa maar je kunt wel eens gelijk hebben met die auto van deze tijt :)

zo had ik het nog niet bezien.
;)
 
nog ff iets rechtzetten het zijn dus geen lijfhouten maar balckwagers die aan de zij kanten zitten.
nu heb ik de maten van de lijfhouten aan gehouden en zoals ik al zij ze zijn verekkes smal.
nu ben ik naar de afmetingen van de balckwagers gaan kijken en deze zijn 2x zo dik.
foutje van mij natuurlijk :sleep:
waarom zit er ook zoveel hout aan een schip :laugh:
 
;D kwam ik vanmorgen in mijn werk kot
en ze waren tog weer bezig zeker ;D

1556hpg.jpg

nosnd4.jpg

dell5i.jpg

166gqe.jpg

2uic75i.jpg
 
Hoooo.....

Voordat dat allemaal vast komt te zitten, wel eerst de spanten gelijk schuren he. dat zul je straks echt gaan waarderen.

Wat je dan kunt doen is een dremel, die heb je toch? Daarmee zo´n stifje waarin je een slijpschijfje kunt doen gebruiken. Daarop maak je een rubberen rondje. Zo´n 2 mm dik. Denk aan een stukje of twee aan binnenband. Dan een stukje schuurpapier uitsnijden gaatje in het midden zodat het schroefje erdoorheen past. Dan kun je de maat (doorsnede) houden op ong 4 tot 5 cm. Daarmee kun je doordat dit zich vormt naar het hout de binnenzijde heel goed gelijk schuren, alles is hol en het rubber zal zich hieraan aanpassen. :P
 
je hebt gelijk rik ik heb niet goed nagedacht en zeker niet over de binnenkant te schuren en effen te maken.
dat moet ik wel eerst gaan doen anders krijg ik problemen met de planken aan de binnen zijde

thx rik want ik had er niet aangedacht op dit moment
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan