Hoofdsponsor

1/24 Maserati Bora van Airfix [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.

ExSerCo

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 dec 2007
Berichten
3.011
Het oorspronkelijke eerste berichtje is gemodereerd en gewist
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey,

Laat je ons dan wel meegenieten van de bouwsels. Ben wel benieuwd. :D

Enne jou scheepje. Die krijgt het wel koud in de koelkast hoor. :eek:
 
Tuurlijk zullen jullie meegenieten. Dit was in de eerste plaats een test voor het album. Het verslagje komt eraan met foto's, als ik iets meer tijd heb. Het is working time voor de moment.

In elk geval: dit is de doos


2_airfix06413r.jpg

Een stukje van de handleiding. Hier kon ik kiezen voor gesloten of open lichten.
1_airfix06413handleidingr.jpg

Het eerste laagje Andrea Blue van Vallejo gespoten. Zoals je kunt zien is de kit nu héél mat. Ik heb trouwens geöpteerd voor de gesloten lichten.

1_airfix06413-1r.jpg

De achterkant:
Daar kijkt toch iedereen naar (gelijk naar de vrouwtjes) cute

1_airfix06413-2r.jpg

De linkerzijde

1_airfix06413-3r.jpg

En de voorzijde, met de gesloten lichten. Ik vond dat hij er stoerder uitzag zo.

1_airfix06413-4r.jpg

En jawel, je gelooft het of niet, maar die verschrikkelijke Murphy heeft zijn ding weer gedaan. Blijkt dat ik op één of andere manier stof heb gevangen met het rechtse spatbord.

1_airfix06413-7r.jpg

De voorbumper, dieniet echt volgens het referentiemateriaal is. Ik heb ontdekt dat er 3 soorten voorbumpers zijn geweest, maar geen enkele zoals deze. Die extra's erop, zullen er dan ook moeten aan geloven.

1_airfix06413-8r.jpg

Na het herspuiten:
Eerst heb ik met fijn waterschuurpapier (korrel 2000 en daarna korrel 3200) de stofjes weggeschuurd, tot op de grondlaag. Daarna weer lekker de betreffende plek in het blauw gespoten, waarna ik het ganse model een lichtenevel heb gegeven met blauw. Dit om te voorkomen dat er kleurverschillen zouden zichtbaar zijn.

I
 
Laatst bewerkt:
Eén van de onbewerkte velgen.
Waarom toon ik deze denkt u? Wel, zoals je ziet is deze gegoten in 1 stuk. Op het echte model is buitenrand aluminium en de wielkap chroom. Raar hé? Ik heb dit gechecked bij verschillende bronnen en het was inderdaad zo.

[1_airfix06413-10r.jpg

Heb ik toch wel eventjes een kemel geschoten zeker.
De velg was eerst volledig gespoten in aluminium (Alclad). Naderhand moest ik het wieldeksel in chroom spuiten. Waarik niet aan gedacht had, was hoe ik in godsnaam die velg moest afplakken, om daarna het wieldeksel te kunnen spuiten zonder die aluverf te overspuiten.
Hieronder zie je de maskol die ik heb gebruikt. Dit is een vloeibaar goedje, dat in de fles tebewaren is, maar eenmaal eruit, een transformatie ondergaat naar een soort rubber.

1_airfix06413-11r.jpg

Het is normaal paarsvan kleur, maar ik had vergeten enkele fotootjes te maken, alvorens de velg te spuiten.

1_airfix06413-12r.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi werk maat

Heb me ook zo'n potje maskol aangeschaft, om de onderdelen die niet gespoten moeten worden deze mask aan te brengen, aan hun uitleg te horen kon je dit er redelijk gemakkelijk terug van verwijderen, is het niet?

Nu, doe vooral verder en ben benieuwd naar uw volgende update
 
Mooi werk maat

Heb me ook zo'n potje maskol aangeschaft, om de onderdelen die niet gespoten moeten worden deze mask aan te brengen, aan hun uitleg te horen kon je dit er redelijk gemakkelijk terug van verwijderen, is het niet?

Nu, doe vooral verder en ben benieuwd naar uw volgende update



Wel maatje, je vraagt en wij draaien. Gezien ik al een tijdje bezig aan het bouwen was, heb ik nog wat vervolgmateriaal voor op mijn verslagje.

Hierbij een fotootje van de Maskol die ondertussen was gespoten. Deze kon zeer eenvoudig met een tandenstokje worden verwijdert, zonder restjes achter te laten en zonder de onderliggende verf te beschadigen.

1_airfix06413-16r.jpg

Hier zie je een foto van de gespoten velg (links) en eentje met enkel aluminium erop (rechts).

1_airfix06413-15r.jpg

Nu de wielen zijn gespoten,moeten ze nog voorzien worden van de letters erop. De kunst bestond erin deze met een witte viltstift te bewerken op de voorgedrukte letters. Daarna werd het overtollige wit, wat nog niet droog was, met een kraspen verwijdert.
Toen alles droog was, heb ik deze letters met een matte vernis bewerkt. Ik heb dit vooraf wel getest op een binnenkant van een bandje om te zien of het zou lukken.

1_airfix06413-17r.jpg

Ondertussen staan er al enkele laagjes blanke lak op en de decals die ik erop wou.

1_airfix06413-18r.jpg

1_airfix06413-19r.jpg

1_airfix06413-20r.jpg


Tot zover de stand van zaken.
Het volgende op de agenda is nu de body polijsten (ik had misschien beter dit eerst gedaan, alvorens de decals te kleven), het interieur beginnen afwerken, en bmf (Bare Metal Foil) kleven op de raamlijsten.

Laat de kritiek maar komen.
 
Laatst bewerkt:
Kritiek, volgens mij ziet het er toch al mooi uit hoor, alleen denk ik dat je beter wacht to op het laatste om je decals aan te brengen, je wil altijd wel nog iets veranderen of bijwerken en dan sta je daar met die decals op je ontwerp, had ik vroeger ook met men vliegtuigjes.

Dirk
 
Ik ben dan ook nog maar een beginnerke dat nog veel moet leren hé.
 
Hoi dominiek,

mooi werk dat boratje. Dit is een van mijn favorite auto's. Verder is het de lelijke eend. En een paar amirikanen. En dan op stip een. De opel manta. Maar goed. Verder je weet het, houd ik niet van auto's. Maar goed. Ik kijk wel altijd omdat het modelbouwen hiervan erg mooi is. Maakt mij niet uit wat mensen bouwen dus. Maar goed. Wat ik eigenlijk wil vertellen is. Een maatje van mij heeft ook auto's gedaan. Rally auto's. Hij kraste altijd de portierdelen verder in. Dan ging hij spuiten. (in de orginele lak van de fabrikant) Waarna hij er met een laagje donkere verf bruin en zwart verdunt de schaduw in zette. Dit liet hij als het ware gewoon er in lopen doormiddel van de punt van de kwast in de gleuf te zetten. Het trok dan als het ware uit zich zelf in door de capulaire werking. Ik snap wel dat dit nu niet meer kan. Maar je zou dit alsnog bij een volgend model natuurlijk kunnen proberen.
 
goede tips, die kan ik zeker gaan gebruiken voor een volgend model.

Waarom dient dit forum anders?
 
Wel, een kleine update dan maar van het interieur.

Het volledige interieur eerst in mat zwart gespoten.
Daarna de zetels in de juiste kleur gezet, tapijtjes gemaakt en de vesnellingspook geschilderd en op zijn plaats gekleefd.


1_airfix06413-22r.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er netjes uit
komen daar nog veiligheids riemen ofzo op?

Keurig gespoten ook trouwens
 
over die riemen had ik nog niet nagedacht. (een nieuwe uitdaging in het verschiet)

spuitwerk is gedaan met Vallejo Acryl en een Badger 150. Deze combinatie begin ik nu onder de knie te krijgen, maar dat was met vallen en opstaan.
 
Wat betreft die veiligheidsriemen: die laat ik in dit model achterwege, gezien er zo weinig detail in het interieur zit. Anders voel ik me verplicht om véél méér detail toe te voegen om er iets van te maken.
Ik heb besloten om me op de buitenkant te concentreren.

Bij deze een foto van de voorbumper.
Alclad II chroom en de stootrubbers nadien in het zwart geschilderd.

1_airfix06413-22.jpg
 
Laatst bewerkt:
Toch denk ik dat een riempje meerwaarde geeft. Dit is toch wel een van de dingen die goed kunt zien in een auto. Je zou ook het versnellingspookje nog in de alclad kunnen zetten, wel de knop zwart houden. Die mat, hoe heb je dat gedaan. Ziet er goed uit.
 
Toch denk ik dat een riempje meerwaarde geeft. Dit is toch wel een van de dingen die goed kunt zien in een auto. Je zou ook het versnellingspookje nog in de alclad kunnen zetten, wel de knop zwart houden. Die mat, hoe heb je dat gedaan. Ziet er goed uit.

Ik heb nu niet echt zin in die riemen. Er is nog zo weinig detail in die kit aanwezig. Dit is trouwens een zeer oude kit, ergens van achter in de zeventiger jaren dacht ik, en toen hadden ze geen details.
Ik hou het op het uiterlijk voor nu.

Die matjes zijn gemaakt van schuurpapier korrel 150, op maat gesneden, niet geschilderd, wel gelijmd.

Toen ik bij (de eerste keer dat ik dit ooit deed) het polijsten op het dak, een speldeprik of 2 had "blootgepolijst", heb ik maar besloten om de wagen in zijn geheel te gaan
polijsten, zonder te kijken naar het door de lak wrijven. Op verschillende plaatsen zat ik door de lak, maar heb er geen punt van gemaakt. Daarnet is de body opnieuw gespoten met de blauwe verf. Deze laat ik nu terug goed uitharden en dan ga ik opnieuw enkele laagjes blanke lak neerleggen. Mijn basis is nu in elk geval een prachtige ondergrond.

1_airfix06413-23r.jpg

Hier kun je al het chassis zien met de gemonteerde velgen. Ik ben echt fier op mijn eerste Alclad II-ervaring als ik de velgen nu zie.

1_airfix06413-24r.jpg

2_airfix06413-23r.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er toch wel heel goed uit. Volgens mij kun je Alclad ook nog eens polijsten en wordt het net als chroom.
 
Ik denk niet dat je Alclad kunt polijsten, want die laklaag vind ik toch zeer fragiel. Zelfs als je het betreffende item met je blote vingers pakt, blijven er al zichtbare vlekken achter.Ik zal bij gelegenheid, als ik meer tijd heb dus, dit eens op een proefstukje testen en het antwoord laten weten.
 
Ik heb het eens gelezen. Maar idd een proefstukje zou goed zijn. Kun je dit gelijk aan ons mededelen. Dan kan dit mischien zelfs een een apart topic bij bv verfen kunnen staan.
 

Dit gedeelte is afgewerkt....... de wagen staat nu terug in het, weliswaar, mat Andrea-blauw, maar die laag ziet er zo gelikt uit in verhouding met de vorige foto's. Nu nog afwerken met parket plus ofzo en daarna weerom foto's hier neerzetten.
Die gepolijste ondergrond heeft duidelijk zijn effect niet gemist.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan