Hoofdsponsor

1/24 Maserati Bora van Airfix [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hier de beloofde pic's:

Het rooster, wat een stukje van een vliegenraam is, op zijn plaats gehouden met enkele kleine stukjes tape. De rest van de ramen zijn ook getaped, maar dit is om te voorkomen dat er een witte waas op zou komen door het gebruik van secondelijm.

1_body1.jpg


Vanaf de bovenkant:

1_body3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er goed uit. Maar ik denk dat je beter verbandgaas had kunnen gebruiken, dit dan verharden met houtlijm en op kleur schilderen. :D
 
Hier ga ik nu even aan de slag met BMF, ook wel gekend als Bare Metal Foil.
Dit is een zeer fijn velletje metaal-papier. In mijn geval gaat het over "Ultra Bright Chrome".
1_bmf0.jpg

Hieronder de tools die je hiervoor nodig hebt:

1_tools1.jpg

Ik gebruik hiervoor volgende zaken:

een snijmat, een metalen meetlat om langs te snijden, een scalpel met (zeer belangrijk) een nieuw, scherp mes, oorstokjes, cocktailprikkers, stukjes papier.

1_tools2.jpg

Hieronder ga ik nu even de werkwijze beschrijven:

1_bmf1.jpg

Je brengt een stukje BMF aan dat te groot is.

1_bmf2.jpg

Met de cocktailprikker druk je voorzichtig de BMF, die zelfklevend is, aan op het item. In de hoekjes heb ik met mijn scalpel een inkeping gemaakt zodat ik deze ook kan aandrukken

1_bmf3.jpg

Met de scalpel snij je het overtallige weg. Hier is het zo belangrijk dat je een scherp mes hebt. Op die manier snij je gemakkelijk de BMF, zonder deze te laten verschuiven.

1_bmf4.jpg

Met het pincet verwijder ik dan het overtollige wat afgesneden werd. Daarna wrijf ik met een wattenstaafje alles mooi egaal op zijn plaats. (foto vergeten nemen cute)

1_bmf5.jpg

Het resultaat van 1 raam zie je hier.
Verrassend eenvoudig was dit.

O ja, de 2 foto's hieronder zijn om nog iets beter te tonen hoe je hoekjes moet verwerken.

1_bmf6.jpg

1_bmf7.jpg

Als ik straks gedaan heb ga ik nog enkele pics schieten en tonen.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

O ja, moesten er mensen zijn die zich afvragen waarom die kleine papiertjes dienen? Wel, op deze papiertjes "kleef" je de uiteinden van de BMF als je langere stroken gebruikt. Dit durft anders te krullen en op die manier kun je dit voorkomen.MG]
 
Laatst bewerkt:
Dat is echt gaaf spul. Ik snap dat je er veel mee kunt doen. Het werkt net als bladgoud. Wat ik zie is dat je de slag al goed te pakken hebt. Gen benieuwd naar het einde. Volgens mij gaat dit model een prijswinnertje worden. Mijn complimenten. ;)
 
Hier is de wagen volledig afgewerkt qua BMF.
Ik ben best tevreden van dit, voor mij nieuwe, product. Het was eenvoudig aan te brengen en eenmaal men de truc doorhad, ging het als niks.

Het is in elk geval een enorm verschil en nu ben ik blij dat ik het raam er terug uitgeprutst heb om tot dit resultaat te komen.

1_bmf8.jpg

1_bmf9.jpg

1_bmf10.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hier nog een paar dingetjes gedaan:
- onder de achterlichten is er BMF gekleefd voor de reflectie.
- de achterlichten zijn geverfd met de "clear" verven van Tamiya
- de plaatverlichting ook in het zwart geschilderd (was dat bijna vergeten)

1_achterkant.jpg


Het zwarte biesje, dat bovenaan de bumper zal zitten, is ondertussen ook bijgekleurd.
1_achterkant1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die bmf vind ik toch een knap iets.
Het geeft het model direkt een meerwaarde, vind ik.
Schitterend gedaan, Dominiek.

En je hebt het ook goed laten zien hoe we dit moeten aanbrengen. Daar hebben we met ons allen iets aan.


Droop
 
Als dit inderdaad je eerste poging is met BMF (wat ik natuurlijk helemaal niet betwijfel cute )
is het resultaat echt geweldig. Proficiat
 
Dank je wel voor de complimentjes, collega-bouwers.
Achteraf gezien had ik misschien toch nog beter de gewone "chrome" genomen in plaats van de "ultra bright chrome".

Maar niet getreurd, ik ben zelf ook wel best tevreden van het resultaat.
 
Is ook mooi gedaan maat, doe vooral verder zoals je bezig ben en breng snel nieuwe update's ik ben benieuwd naar de vorderingen van dit mooi wagentje.
 
De bumpers:

Deze zijn gespoten in Alclad2 chroom en daarna zijn de stootrubbers in het zwart erop aangebracht.

1_bumper1.jpg

1_bumper2.jpg

1_bumper3.jpg
Deze laatste vind ik nu de meest mooie (is dat omdat ik bij de vrouwtjes ook altijd naar de achterkant kijk?).
Enig puntje dat ik zelf nog kan verzinnen: De uitlaten zwart kleuren aan de binnenkant. Dat gaan we straks nog even vlug doen.
1_bumper4.jpg

Wat ik vergeten heb daarnet is het volgende:
Bij het eerste keer erin lijmen van het raam, had ik dus een kleine lijmvlek op een zijraam. Daarom maar eens de howto van Droop erbij gehaald over "hoe het verwijderen van een lijmvlek op een canopy".
Deze heb ik in de praktijk toegepast, maar ben er helaas vergeten foto's van te nemen.
Het resultaat tot nu is bevredigend, alhoewel ik nog niet voor 100% blij ben ermee. Misschien dat het er nog een stuk beter gaat uitzien, eenmaal ik de ramen even in de Sols Plus heb laten zwemmen. Dat gaan we dan nog wel zien. Indien nog niet naar mijn zin, denk ik er dan aan om eventueel het raam te tinten, bv met smoke van Vallejo, of anders met de Clear reeks van Tamiya.
 
Laatst bewerkt:
Als er zich nu nog kleine krasjes op het raam bevinden, dan zullen die met de Sols Plus als sneeuw voor de zon moeten verdwijnen (alhoewel dat getinte ruiten ook wel knap zullen staan op deze bolide). ;)

Je moet er in ieder voor geval zorgen dat je alles goed polijst met de tandpasta.

De bumpers zien er goed gelukt uit, hoor.


Droop
 
Ik zal eens enkele foto's bestuderen van het echte ding, om te weten te komen of er getinte ramen in zaten of niet.

Jawel, ik heb goed gepolijst met tandpasta. Nu mijn madam haar tandenborstel terugleggen straks als ik thuiskom en alles is terug ok.
 
Het gaat lekker zie ik. De laatste loodjes. :) en dan is de Bora af. Wat ik meen te herinneren aan dit soort auto's is dat er bij de achterlichten een rand tussen de verschillende lampjes zit. Deze zijn meestal zwart of van chroom. Verder denk ik (maar dat is voor de volgende keer) dat de uitlaat misschien wat verder uitgeboord had mogen worden.

Ik zou niet verder gaan met het blauwen of eventueel het verweren zoals je dat bij de uitlaat wil doen. Dit omdat je alles in nieuwstaat hebt gebouwd. Dit moet je dan helemaal doortrekken. (Dit is wel een persoonlijke mening) ;)
 
Wat ik meen te herinneren aan dit soort auto's is dat er bij de achterlichten een rand tussen de verschillende lampjes zit. Deze zijn meestal zwart of van chroom. Verder denk ik (maar dat is voor de volgende keer) dat de uitlaat misschien wat verder uitgeboord had mogen worden.

Ik zou niet verder gaan met het blauwen of eventueel het verweren zoals je dat bij de uitlaat wil doen. Dit omdat je alles in nieuwstaat hebt gebouwd. Dit moet je dan helemaal doortrekken. (Dit is wel een persoonlijke mening) ;)

Achterlichten: daartussen zit volgens mijn pics GEEN zwart of chromen rand. Dit is gewoon reliëf (verdieping) in de plastic wat je ziet.

800px-Maserati_Bora.jpg

De uitlaten werden (zijn) niet verweerd. Dit was ook de bedoeling niet. Enkel de binnenkant een beetje zwart maken, want dat blinkende chroom aan de binnenkant strookt niet echt met de realiteit.
 
Hmmm, oke, ik dacht het echt dat daar een ranje tussen zat. wacko Maar nu zie ik dat dat blijkbaar niet zo is en het randje er omheen zit.

Gaat zo door en blijf kritisch. :D
 
Ik gebruik nu de de zwarte verf van Alclad zelf.
Dit is een hele verbetering. Ik heb eens een testje gedaan met mat zwart van Vallejo (accryl) en daarnaast met de Alclad verf. Dit is een ongelooflijk verschil in het voordeel van de Alclad.
 
Is het mogelijk dat je een plaatje maakt van de resultaten. Ik ben zeer benieuwd naar het uiterlijke verschil. Of is het moeilijk op de gevoelige plaat vast te leggen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan