Hoofdsponsor

1/24 Maserati Bora van Airfix [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Neen hoor, enkel de laatste tijd veel te weinig tijd om te modelbouwen. Het zal ooit wel weer beteren...
 
goede tips, die kan ik zeker gaan gebruiken voor een volgend model.

Waarom dient dit forum anders?


Ok ok, ik weet wel dat deze vorige post al een paar maandjes oud is, maar toch wil ik bij dezen even een tip geven.

Op je foto's waar al een paar lagen blanke lak op ligt is te zien dat het model inderdaad niet meer mat is, maar echt glanzen als een showroom model doet het toch ook niet echt.

Mijn remedie is de volgende :

Na het aanbrengen van de blanke lak laat je de casco voldoende lang indrogen (een weekje moet ongeveer voldoende zijn), en dan ga je de lak te lijf met het "schuurstaafjes" (zo noem ik ze) die je bij de apotheker koopt(wel de variatie waar je vier verschillende kleuren (gradtie in "korrel" op ziet) (ze dienen dus eigenlijk om de nageltjes (of bij sommige exemplaren : de klauwen) van de madammen tot glans te brengen.
Wanneer dat achter de rug is, breng je een laagje "simonis" (Tamyia heeft die dus ook)aan, laat eventjes drogen, en verwijder die dan met een zachte doek (bij Tamyia is die ook bij geleverd), en je zult zien, het is een wereld van verschil.

Niet panniekeren wanneer je casco na de eerste schuurbeurt helemaal mat is, zo hoort het nu eenmaal.

Er zijn ook paketten in de handel (Novus via de brouwershop), maar deze sticks van bij de apotheker werken even goed.
Wat Tamyia ook nog heeft zijn de zogenaamde "rubbing compounds" te vergelijken met de Novus dinges. Deze compounds heb je tegenwoordig in drie gradaties, te gebruiken van "ruw" naar "fine", een goedkoper alternatief voor deze tubes is gewone, goedkope tandpasta.

Have fun ...
 
Laatst bewerkt:
Dank je voor de alternatieve tip.
Helaas ontbreekt het me voor het ogenblik een beetje aan bouwtijd. Alles staat op een zeer laag pitje. Maar geen paniek, we gaan er wel weer voor binnen korte tijd.
 
weer een klein beetje verder gedaan (eindelijk), terwijl mijn zoontje begonnen is aan zijn eerste bouw.

Het dashboard is nu bijgewerkt, naalden erop geschilderd (man wat zijn die klein) en in de wagen gekleefd.

2_airfix06413-29r.jpg

Dit wordt het stuurtje. Eerst maar even het origineel tonen want straks ga ik de gaten erin boren.
1_airfix06413-30r.jpg

En nu uitgeboord met een vluchtig laagje grondverf. De volgende stap is vlug even opschuren en daarna het metalen gedeelte gaan schilderen. Ik moet nu eerst nog even gaan uitzoeken bij het origineel of de buitenring in hout of in kunststof is.
1_airfix06413-31r.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat dit soort zaken klein weet ik. Maar dat soort details maken zo'n wagen toch tot een groot succes. Geweldig die aandacht voor die kleine dingen. :D
 
Goed bezig Dominiek, als je nog eens langs komt moet ge zeker eens dit wagentje meebrengen.

Ga zo voort, komt dik voor mekaar
 
en vandaag eindelijk een uurtje of 2 tijd om te bouwen, schilderen, knutselen........

Ik heb dat stuurtje in het zwart gespoten. Wel het zwart van Alclad dat gebruikt wordt onder hun chroom en aluminium.
Misschien morgen dan de spaken van dit stuur dan in het chroom spuiten.
Uiteraard volgen dan de pics.

Ik ben al blij dat ik vandaag kon spelen in mijn atelier aan mijn brouwsel, en dat van mijn zoontje.
 
Héhé, eindelijk nog eens aan het bouwen geslagen :p
Dat zwart van Alclad is natuurlijk perfect, maar als je dat niet in de kast
hebt staan kan je perfect bijna elke hoogglans zwarte verf gebruiken als grondlaag.

We wachten op de foto's ;)

Groetjes

Carl
 
Dat zwart van Alclad is natuurlijk perfect, maar als je dat niet in de kast
hebt staan kan je perfect bijna elke hoogglans zwarte verf gebruiken als grondlaag.

Groetjes

Carl

De paar keren dat ik heb getest met Alclad in mijn nog prille modelbouw-carriere, heb ik ondervonden dat het precies nog net dat ietsje meer resultaat gaf, wanneer de zwarte Alclad verf werd gebruikt als ondergrond.
 
Aha, dat was me nog niet opgevallen; binnenkort moet ik toch Alclad beginnen spuiten dus het moment om een en ander nog eens uit te proberen. Bedankt.

Groetjes

Carl
 
Verdikke, ik heb daarnet pics genomen van mijn spuitwerk, maar ben vergeten om er te nemen van het stuur, waar de spaken in chroom zijn...boos

Straks volgen foto's van de body.
 
Na nog een laagje Sols Plus en de ramen erin gelijmd.

1_bora1.jpg

1_bora2.jpg

1_bora3.jpg

1_bora5.jpg

Verd*/é&mme, kom ik hier tot de vaststelling dat ik nog maar eens een kemel heb geschoten.
Ik zou normaal de raamlijsten in Bare Metal Foil steken, maar heb het vergeten:confused:
Nu is het te laat natuurlijk, want de ramen zijn erin gelijmd.
Ik denk dat ik dit zo zal laten om het risico niet te nemen de boel te verknoeien (shame on me)
 
Laatst bewerkt:
Super. Echt. ;)

Wat de barefoil betreft. Dat idd jammer. Maar om alles nog lost te gaan halen in dit stadium zou ik ook niet doen. Maar je zou misschien nog wel met hele dunne stripjes kunnen gaan werken.
 
Het probleem is dat ik nog nooit met BMF heb gewerkt. Ik heb het ondertussen wel in huis, maar vrees dat de kans veel te groot is om de boel te verknoeien wegens gebrek aan ervaring.

Volgende keer beter...
 
Of je kan natuurlijk alles gaan afplakken en de raamlijsten een laagje Alclad-chroom geven. ;)

Netjes gedaan, hoor.


Droop
 
Of je kan natuurlijk alles gaan afplakken en de raamlijsten een laagje Alclad-chroom geven. ;)

Netjes gedaan, hoor.


Droop


Verdikke, waarom maken jullie het me zo moeilijkwacko
 
Mooi gedaan Dominiek maar ik vind toch dat Droop daar een punt heeft :p

Grapje hoor maar op deze pagine staat hoe je eraan moet beginnen :D

How to Use Metal Foil to Enhance Window Trim

(edit: sorry in dat artikel zijn de ramen nog niet geplaatst)

Groetjes

Carl
 
Laatst bewerkt:
Alclad spuiten vind ik niet zo moeilijk, maar dat afplakken.....
Ik vraag me af of het haalbaar is, want tussen bv het zijraam en het voorraam is de ruimte zo smal, dat ik niet goed inzie hoe ik dit moeten afplakken.
En, gezien ik al heb gelezen dat Alclad best niet wordt vernist, want anders verlies je een groot deel van de glans, kan ik ook moeilijk raam per raam gaan afwerken, want de tape gaat dan over een reeds eerder gespoten stukje Alclad.

Ik ben sterk aan het twijfelen.
Hoewel ik ervan overtuigd ben, dat indien dit op een goede manier kan worden afgeplakt, het resultaat er zeker zou mogen zijn.

Wat een dilemma......
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan