Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz.182 King Tiger Porsche turret [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Swa

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 mei 2008
Berichten
1.067
Zoals de meeste onder jullie al weten bouw ik altijd aan een 3 a 4 modellen tegelijk en zijn het meestal jaar(en)projecten in mijn geval. Hierbij dan ook het nieuw op te starten winterproject 2009-2010.

Ik heb nog het nodige researchwerk welke versie het gaat worden, maar ik neig zeer naar de winterversie "Anneliese".
Wanneer ik dit ik allemaal compleet heb dan zal ik dit in de post toevoegen.

Kingtiger1.jpg
Boxart Anneliese.

Kingtiger2.jpg

Kingtiger3.jpg

Kingtiger4.jpg
Volgens Dragon traditie een zeer goed gevulde doos.

Kingtiger5.jpg
Toch een aantal extra's, PE zimmerit en een Lion roar update set. Over Friultjes wordt nog nagedacht want ik vind de Magic Tracks van Dragon ook niet verkeerd.

Kingtiger6.jpg
De diverse bouwplannen.

Groeten,

Swa
 
Wow, interessante keuze !!! Zo'n Königstiger is altijd mooi om te zien, maar een Porsche-turret-versie is nog iets speciaals hé.
Kit ziet er prachtig uit, veel plezier en succes ^^

"Wet Sellery"
 
mooie kit, veel plezier met de bouw. ik heb laatst voor mijn panther ook de magic tracks gebruikt en was er zéér tevreden over;)
 
@kurt & Pascal; bedankt voor de interesse en zoals gewoonlijk gaan we weer gewoon proberen er een leuke kit van te maken.

Hierbij de geschiedenis van de King Tiger (Köningstiger), foto's volgen nog, want ik ben nog steeds op zoek naar de juiste.

De Panzerkampfwagen VI Tiger II Ausf. B "Königstiger" (Sd.Kfz.182) / VK4503 (H) is de meest krachtige tank van de Tweede Wereldoorlog. Tot aan het einde van de oorlog hebben de geallieerden niets kunnen invoeren dat daadwerkelijk op kon tegen de "Königstiger". De "Königstiger" voorzien van een zwaar 88mm kanon met een pantser dat vrijwel ondoordringbaar was voor een geallieerde tank of anti-tank kanon. Het resultaat was een bijna ongelijke strijd op het slagveld.

Planning voor de Tiger II begon al in mei 1941, een jaar voor de Tiger I in productie. Door de val van 1942/1943, begonnen ontwerpers te werken aan een nieuwe zware tank die uiteindelijk de zou Tiger I vervangen. In januari 1943 beval Hitler de nieuwe Tiger te worden gewapend met een lange 88mm kanon en hebben 150mm frontale bepantsering en 80mm bepantserin aan de zijkanten. Front en zijkant platen werden hellend aangebracht, wat resulteerde in een ontwerp dat lijkt op de toenmalige nieuwe PzKpfw V “Panther” (Sd.Kfz.171).

Nogmaals, Henschel en Porsche werden gevraagd tot de ontwikkeling van het nieuwe voertuig. Porsche mits twee projecten die waren gebaseerd op de vorige VK 4501 (P) design en werden aangewezen VK4502 (P). De eerste, Typ 180 (Turm Vorne) A / B, had zijn toren gemonteerd centraal, terwijl Typ 181 (Turm Hinten) A / B / C, de toren was gemonteerd in de achterzijde met een in het midden geplaatste motor (vergelijkbaar in lay-out de moderne Israëlische Merkava belangrijkste tanks). Beide ontwerpen deelde hetzelfde chassis en romp, samen met alle andere componenten en benzine-elektrische systeem van VK4501 (P). Beide ontwerpen waren zeer vergelijkbaar zijn, met het enige verschil is de locatie van de toren en enkele mechanische componenten. Alleen de houten modellen werden geproduceerd in eerste instantie.

Het Henschel ontwerp is ontwikkeld in een veel sneller tempo en was bestemd om de productie te gaan. Het deelde veel onderdelen van de Panzer V Panther en II Panther (bijv. bovenste romp luiken) om de tank productie te gaan standaardiseren, zoals opgedragen in februari 1943. Het VK4503 (H) design is volledig anders dan die van de Tiger I, met enige gelijkenis met de uitgebreide Panther, en beiden hadden een aantal gemeenschappelijke onderdelen. Op 20 oktober 1943, een houten model van Henschel's Tiger II werd gepresenteerd op Arys, in Oost-Pruisen. De voorbereidingen voor de productie in de fabriek van Henschel in Kassel begon in december 1943, met drie prototypes geproduceerd. De Tiger II productie begon in januari 1944 en eindigde in maart 1945. Slechts 489 productie van voertuigen (en de drie prototypes - V1, V2 en V3) werden gebouwd in vier productie-serie (420500, 420530, 420590 en 420680), van de oorspronkelijke 1500 besteld. De productie werd vertraagd door de totale oorlog situatie en de bombardementen op de Henschel fabriek in Kassel.

Productie Periode: Aantal Productie:
December 1943 12 stuks
January - December 1944 377 stuks
January - March 1945 100 stuks

De eerste geproduceerde "Königstigers" van januari-september 1944 waren bekleed met Zimmerit anti-magnetische mijn pasta, met uitzondering van de drie prototypes. Sommige geproduceerde voertuigen vóór juni werden ook uitgerust met apparatuur voor het doorwaden van water, maar dit was voornamelijk voor testdoeleinden. Over het geheel genomen werden tijdens de productie, een groot aantal wijzigingen aangebracht aan de voertuigen. Bijvoorbeeld: de vervanging van pakkingen en afdichtingen, het type van de gebruikte tracks, de installatie van contactdozen, de installatie van extra spoor links, enz. Geen van de wijzigingen waren zo ingrijpend dat dit het uiterlijk of de prestaties van de tank veranderde.

De eerste 50 "Königstigers". (waaronder de drie prototypes) waren uitgerust met turrets door Krupp ontworpen voor VK4502 Porsche (P) - beter bekend als Porsche turrets. Latere modellen waren uitgerust met torentjes door Krupp ontworpen voor Henschel - bekend als Henschel of Krupp Productie torentjes. Beide torens waren gemonteerd in het midden van de tank. De Porsche toren werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de VK4502 (P) tank, die was gebaseerd op de VK4501 (P) chassis. Dit project werd afgewezen, maar het ontwerp van de turret werd aanvaard en aangepast voor Henschel's Tiger II (Henschel, omdat de toren nog niet klaar was). In de Porsche turret was gemonteerd een een-delig 88mm kanon, terwijl de koepel Henschel's een twee-delige 88mm kanon gemonteerd (vanaf mei 1944). De Tiger II met Porsche torentje voerde 80 stuks munitie, terwijl de productie-versie met de Henschel torentje 86 stuks bij zich had. Vijfenzeventig procent van de munitie was opgeslagen langs de romp zijden, en de resterende 25% is opgeslagen in de achterkant van de toren. Ook werden een totaal van 5.850 7.92mm rondes uitgevoerd voor drie 34/MG MG 42 machinegeweren voor de lokale en luchtverdediging.

De Porsche toren had een gebogen mantel en de koepel van de commandant werd gecompenseerd aan de linkerkant. In december 1943, werd Henschel gevraagd tot een nieuw ontwerp van de toren om te worden gebruikt als een standaard voor toekomstige modellen. Krupp ontwierp de toren, die een vlakke koepel had in plaats van een uitpuiling aan de zijkant zoals de Porsche toren, en een saukopf mantel bij het kanon. De Henschel toren was ook bekend als de Krupp productie toren, of de Serien Turm. De "Königstiger". met de Porsche toren woog 68.500 kg, terwijl bij de Henschel torentje 69.800 kg woog. De toren zou 360 graden kunnen draaien in 19 tot 77 seconden, afhankelijk van de motor RPM; bij 2000 tpm van de hydraulische aandrijving was dit 19 seconden. Het kon ook met de hand, met behulp van het handwiel bediend door de schutter.

De "Königstiger". werd aangedreven door 12 cilinder Maybach HL 230 P30-motor produceert 700hp (zoals gebruikt in de Panther) met een 8-speed Maybach OLVAR EG 40 12 16 B-versnellingsbak (8 vooruit en 4 achteruit). Ook werd de "Königstiger". gekenmerkt door een nieuwe L 801 stuurinrichting door Henschel. Door deze combinatie kon de zware tank rond draaien ter plaatse van waar hij stond.
De ophanging van de "Königstiger". was samengesteld uit negen sets van overlappende 800mm staal (rubber gedempte) wielen per zijde, de schommel armen afgeveerd op torsiestangen. Van de negen wielen, vijf werden buiten en binnen vier wielen. Hierdoor werd het probleem opgelost van de Tiger 1, die door modder, ijs en rotsen toegebracht schade aan het spoor mechanisme regelmatig niet kon rijden. Dit systeem was een verbetering, maar niet alle problemen werden opgelost. De "Königstiger". was uitgerust met twee soorten tracks: 660mm smalle tracks (gebruikt voor transport) en bredere 800mm tracks voor op het slagveld. De "Königstiger" kreeg te maken met een gebrek aan mobiliteit vanwege zijn hoge gewicht en hoog brandstofverbruik (vermogen / gewicht verhouding - 10.1hp/ton). Maximum snelheid op de weg was 35-38 kmh (22-24 mph) en cross-country is 17 kmh (10 mph). Brandstofverbruik is een ernstig probleem, omdat een enkele "Königstiger” 500 liter per 100 km (2 liter per mijl) verbruikte, terwijl de brandstof schaars was. Bij de "Königstiger" was ook voortdurend onderhoud nodig om hem operationeel te houden.

De "Königstiger" was bewapend met de zeer nauwkeurige 88mm KwK 43 L71 tank gun. Deze 88mm kanon, 71 kalibers lang (6,3 of 21 voet), had een maximale bereik van 10 km (6,2 mijl). De "Königstiger" was aanvankelijk uitgerust met een binoculair Turmzielfernrohr (TZF) 9b / 1 waarneming telescoop en later met de monoculaire TZF 9d waarneming telescoop. Het kanon zou kunnen worden verhoogd tot een maximum van 17 graden en omlaag tot een maximum van 8 graden. De granaat voor het 88mm kanon woog bijna 20 kg (44 pond) elk, wat resulteerde in een relatief langzame tempo van het vuur. De krachtige 88mm kanon was in staat om een Sherman, Cromwell en T-34/85 tanks bij een bereik van 3.500 meter (2,2 mijl) te vernietigen, ver buiten het bereik van vijandelijke kanonnen.
Daarnaast werd "Königstiger" uitgerust met op de torent gemonteerde Nahverteidigungswaffe (90mm NBK 39 close-wapen ter verdediging). De bemanning werd beschermd door het dikke schuine pantser dat maakte het een harde doelstelling, en zijn slechts een paar verhalen bekend waaruit blijkt dat de geallieerden daadwerkelijk in staat zijn geweest om het te vernietigen van dichtbij. Er zijn geen gegevens of foto's om te bewijzen dat de "Königstiger" frontale bepantsering ooit was doorgedrongen in een gevecht. De zijkant daar in tegen was wel te door dringen door bijvoorbeeld een Sherman Firefly, T-34/85 of de JS-II.

De "Königstiger" had een vijf-koppige bemanning bestaande uit de commandant, schutter, lader, chauffeur en radio-operator. Allen waren verbonden door een intern telefoonsysteem met uitzondering van de lader. Het voertuig was voornamelijk uitgerust met een FuG5 radio, en sommige hadden een FuG2 radio set.

"Königstigers" werden afgegeven aan schwere Panzer Abteilungen (zware tank bataljons) van zowel de Wehrmacht en Waffen SS. De meerderheid ging naar Wehrmacht-eenheden, terwijl ongeveer 150 werden ingezet bij de Waffen SS. De eerste "Königstigers" werden door de schwere Panzer Abteilungen van zowel de Wehrmacht en Waffen-SS al in februari 1944 ingezet. De eerste vijf productie King Tijgers werden afgegeven aan de Panzer Lehr Division (Panzer Kompanie Funklenk 316), maar werden niet gebruikt in een gevecht. De eerste "Königstiger" zag actie in mei 1944 in de buurt van Minsk, gevolgd door een andere actie van schwere Panzer Abteilung 501 onder bevel van luitenant-kolonel von Legat) in juli 1944 op Sandomierz in Polen. Slechts twee onderdelen van schwere Panzer Abteilung 503 onder bevel van Hauptmann Fromme, uitgerust met "Königstigers" (met Porsche turrets), namen dee aan de gevechten in Normandië, waar hun mechanische problemen en geallieerde jachtbommenwerpers en kanonnen hen fataal bleken te zijn, aan het einde van augustus 1944, waren zij allen verloren. De "Königstigers" van schwere Panzer Abteilung 506 onder bevel van majoor Lange, zagen strijd tijdens het "Market Garden" operatie in Nederland in september 1944. "Königstigers" nam ook deel aan het Ardennenoffensief, door de Schwere SS Panzer Abteilung 501 (Kampfgruppe Peiper). Op het Oostfront,namen "Königstigers" deel aan de gevechten in Hongarije en in Polen in 1944 en 1945.
De "Königstiger" zag verder zowel actie op het west als op het oostfront, waar het een prachtig wapen bleek en een waardige tegenstander bleek wanneer deze door een ervaren crew werd bediend en goed onderhouden was. Een klein aantal van "Königstigers" verdedigde Berlijn in april en mei van 1945. Een "Königstiger" van schwere Panzer Abteilung 503 was ook de laatste Duitse tank die vernietigd zou worden in de oorlog. Het werd opgeblazen door de eigen bemanning in Oostenrijk op 10 mei 1945.

Vandaag, is een mooi voorbeeld van een nauwkeurig herschilderde intact gelaten Königstiger als een monument in La Gleize, te bekijken.
In het buitenland kan men ze nog bekijken in Saumur, Bovington , Schrivenham, Munster, Thun en Kublinka. Dus zoals je ziet zijn er van dit symbool van de geduchte Panzer formaties, een in verhouding groot aantal bewaard gebleven.

Groet,

Swa
 
Swa'ke,

Zijt ge in een poëtische bui vandaag? Zo'n boterham.
Maar het is wel leuk, zo'n stukje bijhorende geschiedenis.
 
@Exserco, had jij dan geen trek vandaag?:D:laugh:

Ik vind het persoonlijk altijd interessant een stukje historie te lezen van iets wat gebouwd wordt. Dus probeer ik altijd hier een bijdrage in te leveren als het kan, zodat een ander ook hier altijd weer wat van kan opsteken.

Na een aantal opmerkingen van medebouwers zal ik gaan trachten bij deze build wat meer pics te posten. Ik denk eraan om dit op bouwvolgorde te doen, stap 1, 2 enz........ Het zal dan wel gewoon aan de werktafel zijn en niets hoogstands met belichting ofzo.

Groet,

Swa
 
Een mooie tank
Een mooie uitleg
PE en aanverwanten
Hoh, wat moet een mens nog meer hebben?
 
Laat deze plastic- en koperberg maar snel oprijzen tot een gigant van het Duitse Leger ! Dit gaat wat worden !
 
Wat een schitterend project veel plastic,PE,enz...
Laat de bouw maar beginnen :D
Een tank met een winterjasje word interresant 8) 8)
 
Mannen, allen bedankt voor de interesse.
Hier wat eerste pics:

PICT0191.jpg
Heel veel wielekes, maar tadaa geen rubber te schilderen deze keer.

PICT0192-1.jpg
Dryfit van de wielen.

PICT0185.jpg

PICT0186.jpg

PICT0190.jpg
Dryfit van de eerste PE zimmerit onderdelen. O ja ik moet ook nog de gaten doorboren in de uitstekende delen ter hoogte van het motordek.

En hier komt de eerste vraag van me, ik wil graag ook wat schade aan de zimmerit aan gaan brengen. Ik denk dit met een dremel dit te gaan doen, wat denken jullie? Let wel het is retedun en zeer fragiel!

Groet,

Swa
 
Vrij tricky, maar wel te doen hoor. Je zou plaatselijk weg kunnen nemen en bijwerken met milliput of zo.
 
En hier komt de eerste vraag van me, ik wil graag ook wat schade aan de zimmerit aan gaan brengen. Ik denk dit met een dremel dit te gaan doen, wat denken jullie? Let wel het is retedun en zeer fragiel!

Groet,

Swa

Swa, in de realiteit is zimmerit ook retedun.
Hieronder een foto als voorbeeld.
Let ook ineens op de schade door granaatinslag.
Maw. wat let je om er eens in te vliegen en lekker gek te doen.

PA130665.jpg
Bron, foto door modelbouwerke in het IWM te London

Erik.
 
Zo, een flink werkje zo te zien. Mijn complimenten hiervoor.

Verder nog even vermelden dat je een ontzettend mooie intro hebt met geschiedenis en alles erbij. :)
 
Knappe referentiefoto van onze reporter te Londen.
 
Hey Swa,

Om beschadigingen in metaal aan te brengen gebruik ik een graveerfreesje, zoals dit :

oragetblob.dll

Bron : dremel.com

Wel op een laag toerental, want het gaat als een mes door boter.

@ Modelbouwerke : Is dat een foto van een Jagdpanther ? Welk serienummer heeft hij ? En weet ge ook welk type kanon die penetraties heeft gemaakt ?

"Wet Sellery"
 
Mannen,

Allemaal bedankt voor het meedenken, er zijn in ieder geval al wel wat ideëen aan het ontstaan.

De PE insnijden en verder bijwerken met putty, goed idee maar krijg ik de gewenste vloeiende overgang van Zimmerit naar blank metaal?

Pe verwijderen met de Dremel, ik denk dan de PE op een metalen ondergrond te moeten fixeren. Ik heb namelijk zo het idee ik het los of op hout doe de Dremel wel eens direct zou kunnen happen in het materiaal en de PE opfrommelt. Dan is het denk ik exit PE, want het materiaal is net zo dik als A4 papier.

Mijn Dremel heeft trouwens een instelbaar toerental van 10.000 tot 33.000 toeren.

Groet,

Swa
 
Wauw, ik ben normaal niet zo gek van de Tigers, maar deze is toch een mooie...En een mooie kit ook trouwens.

Die PE zimmerit kan je misschien met een mesje snijden en daarna pas wat bijwerken met de Dremel.

Om een vloeiende overgang te maken naar Milliput, kan je de Milliput wat verdunnen met water en het er met een penseel op "schilderen".

Ik denk dat GUnit hier wel ervaring mee heeft.

Een winterjasje zou ik ook wel eens willen proberen, dus ik volg hier met spanning.
 
Ik denk dat Koekie het hier bij het rechte eind heeft voor die zimmerit.
En voor de rest ook...
 
Yeah, een tijgertje in schaal, één van mijn favorieten ;)

Je bent al goed gevorderd zo te zien, en het ziet er goed uit...
Ben eens benieuwd naar je ervaringen met de PE op de turret, want die moet daar wat gekromd worden :O

En ben je al zeker van Anneliese?
Niks mis mee hoor, maar je ziet altijd Anneliese, en nooit een andere...
Persoonlijk zou ik een andere maken, gewoon om wat origineler te zijn ;)
Maar doe maar waar jij zin in hebt hoor, ik blijf je zowiezo volgen :D

Suk6 mate,
Beyond
 
Mannen allemaal bedankt voor het meedenken en de complimenten, hierbij een update met de turret (dryfit) en de hull reeds verlijmd. Tevens heb ik de beschadigingen ook aangebracht wat een zenuwslopend werkje was. Ikzelf ben best tevreden over het resultaat, echter ben ik zeer zeker benieuwd naar jullie mening

PICT0196.jpg

PICT0198.jpg

PICT0199-1.jpg

Verder kon ik het in Nieuwegein afgelopen zaterdag niet laten om een paar nieuwe "schoenen" voor onze "tijger" aan te schaffen. Bijna 400gram schoon aan de haak, heel veeeeel onderdelen en een mal om een en ander in elkaar te zetten.

PICT0201.jpg

Dit trackstuk bestaat uit bijvoorbeeld 6 onderdelen. Om het niet beu te geraken doe ik elke keer maar een klein stukje bouwen want wat je boven op het doosje ziet liggen is al gauw een klein uurtje werk.

PICT0202.jpg

Groeten,

Swa
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan