Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz.182 King Tiger Porsche turret [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mannen allemaal bedankt voor de complimenten.

@Wouteb, ik sluit me aan bij de anderen. Vergeet niet dat je sprak over een tank die 68,5ton woog, dus die 80cm brede tracks waren meer dan nodig.

@Ron, ik had nog nooit gehoord van Cavalier. Ik heb het even opgezocht op het web en het ziet er goed uit, dus bedankt voor de tip. ATAK kende ik wel maar daar heb ik op een paar fora's niet zulke goede berichten van gelezen daarom heb ik dus gekozen voor een PE variant.

@Swaken, hoe bedoel je precies? Als je spreekt over de aanwezige lasnaden en openingen in het oppervlak dan zet ik deze dicht met Tamiya putty. Let wel dit doe ik in 2 keer (putty+schuren en dan nog een keer putty+schuren), of dit in het geval van 1:72 nodig is kan ik niet zeggen.
Met een Valleyo putty (met een heel fijn spuitmondje) zet ik de randjes tussen PE en plastic dicht. Ook de naadjes tussen de PE onderdelen onderling zet ik hier mee dicht. Dan volgt de nabehandeling, als ik hier mee bezig ben zal ik wel eens een paar pics nemen en posten. Daar het bijna niet mogelijk is dit duidelijk uit te leggen zonder voorbeelden.

Als tip wil ik nog wel meegeven dat je voor het lijmen een "trage" lijm nodig hebt, zelf gebruik ik SloZap.

Is je vraag hiermee beantwoord? Anders hoor ik het graag van je?

Grtz,

Swa
 
Ja die zimmerit ziet er goed uit. Had niet gedacht

dat PE zimmerit zo goed te verwerken was.

En moet zijn grote schoenen aan ziet hij er imposant uit ;)
 
Hey Swa,:)

Inderdaad dat was het wat ik moest weten. De 'spleten' tussen de PE onderling en tussen PE en plastiek, het hoe afwerken, dat diende ik te weten. :8;)
Inderdaad, Vallejo-putty heb ik ook liggen en werkt fijn, dus da's mijn bedoeling voor later. :$
Allesinds bedankt voor de uitleg, ik begreep hem, dus verder geen probleem. Merciekes. :wub:;)

Mooie build.8)
 
Het leek me gewoon raar dat die tracks zover naar buiten staken. Maar 68,5 ton, dan lijkt het mij inderdaad ook logisch dat ze zo breed zijn.
 
Hier een kleine update van de King Tiger, maar wel met de nodige pics.

Een aantal van jullie weten dat ik sinds kort eigenlijk een beetje het solderen van PE eigen aan het maken ben. Ik had namelijk met mijn verjaardag een soldeerstation van Weller gekregen van het vrouwtje, en zoals het met vrouwen is vond ze het een miskoop omdat ik het tot op heden nog niet gebruikt had.:O:nowink: Dus zijn we er maar ingevlogen, een verbrande vinger en de nodige gebeden (#@*&) hebben we dit als resultaat. Ware het niet dat we nog met een addertje onder het gras geconfronteerd werden dankzij het update setje van Lion Roar. Daarover later meer, eerst de plezante pics:

kingtiger17.jpg
Overal de orginele onderdelen als vergelijk.

kingtiger18.jpg

kingtiger14.jpg

kingtiger15.jpg

kingtiger28.jpg
Voor een idee van de afmetingen

kingtiger16.jpg
Een het werkt nog ook.

Met macro opnamen zie je altijd zaken die je met het blote oog niet kan waarnemen, dus hier en daar nog wat aan te passen. Volgende pics op het model, eerst de orginele onderdelen dan de update:


kingtiger19.jpg

kingtiger20.jpg

kingtiger21.jpg

kingtiger22.jpg

kingtiger23.jpg

kingtiger24.jpg

Tot op heden ben ik best tevreden over de resultaten omdat je toch ergens moet beginnen. Wat denken jullie ervan?

Dan nu het gedeelte waar ik minder van gecharmeerd van ben, zoek de verschillen:


kingtiger26.jpg

kingtiger27.jpg

kingtiger25.jpg

Ik neem dat iedereen het al wel heeft gezien!?.............................De sideskirts passen dus niet!!:@:tongue: De totale lengte komt wel aardig overeen (ook niet zo een probleem want ik ga er toch een aantal aflaten) enkel komen de ophangblokken ook niet overeen. Dus, of ik laat de sideskirts eraf:( of ik moet de zimmerit op een aantal plaatsen aanpassen en de blokken verplaatsen. Wat vinden jullie?

Ik vind het trouwens ook wel een zeer gemiste kans van Lion Roar met zo'n in het oog springend onderdeel, omdat de rest van het set er wel onberispelijk uit ziet(of ik moet nog zoiets tegen komen natuurlijk).
 
Laatst bewerkt:
mooi werk met die PE en het solderen valt precies goed mee.
Ik persoonlijk zou eens kijken om de blokken te verplaatsen en de zimmerit.
Ik heb geen idee over hoeveel mm we in het totaal spreken natuurlijk.

Of anders zoals je zelf aangaf dat je er een paar gaat aflaten van de side skirts kun je deze misschien deze zo plaatsen dat je het helemaal niet ziet.

Mark
 
Ja Swa, dat ziet er bijlange niet slecht uit man, prachtig gedaan!!!! echt waar.:O
En die PE ,tja dat kan je soms hebben en daar sta je dan met je geleverd werk. Als je ze erop zet, zou je ze beter er helemaal opzetten dat gaat het veiligste zijn maar dat komt dan weer niet overeen met wat je in gedachte hebt !
Ofwel laat je ze er helemaal af ,is ook gemakkelijk, maar dan is al je werk verloren.
Je hebt ook een 3° oplossing. Komt hij gewoon op een sokkel of in een dio ? Als je hem gewoon op een sokkel zet ,kan je die fenders ook volledig afwerken samen met je panzer ,maar leg je ze er gewoon naast.
Begrijp je ? Bij modelauto's en motoren heb je dat soms dat men de motorkap afwerkt maar ernaast legt om zo de motor beter te kunnen laten zien.
Trouwens bij mijn jagdpanzer zal ik ook een skirt afwerken en ernaast leggen, maar die staat gewoon op een sokkel.
Plaats je hem op een dio gaat dat niet echt.
Dus Swa, de keuze is helemaal aan U !!!!! ;)
 
Bedankt voor de reactie mannen, ook weer eens andere invalshoeken belicht. Alleen weet ik het nog niet, ik denk dat we dit weer eens proefondervindelijk moeten uit gaan proberen. Wel even balen om nog niet verder te kunnen, Famo ook nog aan het drogen. Hmmm, maar eens op de stack loeren.
 
Ik ben weer onder de indruk van de soldeerprestaties hier ! En die schoonheidsfout van LR is er, zoveel is duidelijk, maar je gaf zelf al een oplossing aan, het weglaten van eentje hier of daar.

Zeer boeiend hier te komen kijken !
 
Ja je soldeerwerk ziet er aardig goed. Natuurlijk jammer dat de skirts niet goe passen.
Ik zou ook opteren om er hier of daar eentje weg te laten. Ge ziet maar
Anders knap werk :)
 
Na een paar dagen van wikken en wegen (en een s@#& gevoel) is de kogel door de kerk en ben ik begonnen met de aanpassingswerkzaamheden. Ik bedacht me namelijk dat ik van de PE zimmerit 2 paketten ontvangen had daar de 1ste bij verzending beschadigd was, deze is toen kostenloos vervangen en ik mocht de andere gewoon houden. Enkel had ik het al weg geschonken aan mijn broer daar ik het dacht niet meer te gebruiken, nu heb ik de turret onderdelen tot mijn beschikking terug gekregen om dit probleem aan te pakken (C bedankt hé).

Met veel pijn en moeite heb ik de ophangblokken eraf gekregen zonder beschadigingen en heb uit de reserve PE zimmerit stukjes gesneden van 1,5x2,5mm (plezant werk:tongue:). Dit was best nog een uitzoekwerkje omdat de naadjes in de zimmerit wel enigzins overeen moeten komen. Vervolgens heb ik deze met Slozap weer aangebracht en afgewerkt met wat white putty.

Ook heb ik voor onze "King" een paar ander sloffen gekocht in Hoboken, waarom:O? Dat zal ik uitleggen in de volgende update met de nodige pics erbij. Ook met pics van de aanpassingen aan de sideskirts. Swa is back on track.:laugh::D
 
Ik vind het echt raar dat Lion Roar zo`n stomme fout maakt met die fenders want wat is nu makkelijker dan het originele onderdeel te copieren?

Het zal straks wel allemaal weer goed komen en ben erg benieuwd naar de reden voor de nieuwe tracks.

Keep on track :laugh:


Ron
 
Daarvan krijg ik soms ook een punthoofd dus he ! Je koopt die dure zooi om je tank te pimpen met de juiste looks, en dan blijkt dat....grrrrrrrr !

Sloffen ? Back on track ? Zou het kunnen dat je...lol
 
Zoals ik eerder de topic al begonnen ben had ik al het voornemen om van deze King Tiger de welbekende “Anneliese” te maken. Nu ik geheel de historie compleet heb staat mijn besluit vast, zij zal het worden! Vooral de waanzin oorlog en het verbijsterende, ongelofelijk verhaal van het “meisje Anneliese” genaamd. Heeft hier veel mee te maken, wat zal blijken uit de onderstaande tekst.

De geschiedenis van Anneliese.

Eind 1944 heeft een van de bemanningsleden van een Tiger 2 van het 503.sPz.Abt. besloten vanwege heimwee of ter herinnering de naam van zijn vrouw of vriendin op de mantel van de loop te schilderen. De Anneliese is een unieke King Tiger vanwege de aanwezigheid van zijn Porsche turret waarvan er maar 50 zijn geproduceerd tot juni 1944. Verder omdat de meeste van deze tanks reeds aan het eind van 1944 allen vernietigd waren. Anneliese zag zich dit jaar te overleven als volgt.

In het voorjaar van 1944 was het 503de sPz.Abt. een van de oudste en een van de meest ervaren tankbataljons van Duitsland. Echter was het door de hevige gevechten aan het oostfront hevig verzwakt, in mei van dat jaar werd het bataljon terug getrokken naar Ohrduf. Dit om het bataljon weer op gevechtsterkte te krijgen, hierbij kreeg het 503de in juni zijn eerste 14 King Tigers toegewezen met een Porsche turret. Met deze extra toevoeging was het bataljon weer op zijn sterkte met in totaal 45 tanks. Omdat het bataljon voor de Wehrmacht de enige mogelijkheid was op dat moment om een antwoord te geven aan de geallieerde landing in Normandië, werd het 503de zo spoedig mogelijk per spoor naar het nieuwe westelijk front vervoerd. Rond 7 juli bereikte het bataljon Caen, waarna het weer snel ingezet wordt om de geallieerden het hoofd te bieden. Bij de eerste schermutselingen met sherman tanks worden geen King Tigers verloren, echter door hevige bombardementen op 18 juli verliest het bataljon 13 van zijn 45 tanks. De komende dagen is er geen andere mogelijkheid dan voor het 503de om zich terug te trekken naar het oosten, waarbij geregeld de nodige aanvallen af slaand. Een klein gedeelte van het bataljon bereikt het trainingskamp Mailly Le camp. het andere gedeelte van het bataljon zijn via de Orne vallei weg getrokken, waarna ze de Seine wilden oversteken. Enkel krijgen ze dit niet voor elkaar en zijn de bemanningen genoodzaakt alle resterende tanks te vernietigen.

Eind augustus worden de bemanningen in het trainingskamp allen terug geroepen voor orders naar Duitsland. Gelijktijdig worden alle resterende tanks weer per spoor vervoerd via Parijs naar het thuisland. Waar ze echter nooit aan zullen komen daar de colonne in de omgeving van Parijs zwaar gebombardeerd zal worden, waarbij alle tanks verloren gaan. Men zou nu denken dat hierbij het hoofdstuk ten einde is!

Ware het niet dat er 2 King Tigers achter gelaten zijn bij Mailly omdat zij beschadigd waren bij een propaganda demonstratie. Deze 2 tanks werden alsnog afgevoerd, met de geallieerden al kloppend op de achterdeur, naar Paderborn. Alwaar de overlevende bemanningsleden op 11 september nog enkel deze 2 Tigers met Porsche turret bezatten. Kort daarna zou tussen 19 en 22 september een aanvulling op de tanks plaatsvinden waaronder ook weer een aantal King Tigers maar dan met Henschel turrets.

Ondertussen zijn de 2 “oudjes” ook gemoderniseerd en aangepast, waarbij bijvoorbeeld de trackhaken op de turret zijn aangebracht. Daarnaast werd ook het loopwerk aangepast in verband met de volgende problemen. De King Tiger met Porsche turret werd namelijk in eerste instantie uitgevoerd met Gg24/800/300 tracks met 18 tands wielen. Echter werd al snel besloten om hiervan af te stappen, de reden waarom ze overgestapte naar de Gg26/800/300 rupsbanden met 9 tands wielen. Was omdat bij elke 2de tand bij de 18 tands wielen deze zeer snel inliepen/versleten en dus regelmatig vervangen diende te worden.

sprocketwheel1.jpg

Versleten 18 tands wiel.

sprocketwheel2.jpg

De 9 tands versie.

Medio oktober wordt het bataljon weer per spoor vervoerd naar Hongarije waar het de taak heeft gekregen de russen tegen te houden tijdens hun opmars. De komende maanden voeren ze dan ook hevige gevechten met hun oude bekenden van het rode leger. Bij de stad Sárkeresztes zijn enkele foto’s gemaakt van de Anneliese en haar bemanning, in deze regio heeft Anneliese dienst gedaan van eind december tot begin 1945. Verder is er geen beeldmateriaal bekend van Anneliese of haar broer.

Anneliese1.jpg

De Anneliese in Hongarije, zoals ook de volgende 2 pics.

Anneliese2.jpg

Anneliese3.jpg

Anneliese4.jpg

Bemanning Anneliese.

Deze namen zijn genoteerd van de bemanning “Anneliese” in Hongarije.
• Unteroffizier. Joachim Jaeckel (Kommandant)
• Obergefreiter. Rötz (Richtschütze),
• Gefreiter. Buhl (Fahrer),
• Gefreiter. Stadlbauer (Ladeschütze),
• Gefreiter. Niemann (Funker).

Note: het is mij niet bekend of een van deze bemanningsleden in Hongarije de naam “Anneliese” aan de King Tiger gegeven heeft of dit al in een eerder stadium is gedaan door anderen.

Anneliese5.jpg

Van deze pic en de volgende wordt op sommige forums beweerd dat dit de Anneliese is in Frankrijk of in een later stadium. Echter kan ik dit niet verder bevestigd krijgen, dus is deze info voor mij niet betrouwbaar.

Anneliese6.jpg

Vanaf begin 1945 zit er voor het 503de niets anders op dan zich onder zware Russische druk, langzaam maar gestaag terug te trekken via Hongarije en Oostenrijk om uiteindelijk Duitsland te bereiken. Het doel van de bemanningsleden van het 503de was zich over te geven aan de Amerikanen welke ze weten te bereiken in mei. Enkel geven deze geen gehoor aan hun overgave en dragen ze allen over aan de russen, waarna de nodige onder hun het gevreesde krijgsgevangenschap restte in Russische goelags.

Het 503de sPz.Abt. hield op te bestaan op 4 januari 1945 daar het werd omgedoopt tot de “Feldhernhalle” op last van het oppercommando. In zijn lange geschiedenis van het bataljon beweerde het ruim 1700 tanks en 2000 stuks geschut vernietigd te hebben.

Tot zover de historie en gaan weer on topic

In verband met het stukje over de tracks en de tandwielen heb ik moeten beslissen om nieuwe Fruils toe te passen om toch een beetje historisch verantwoord bezig te zijn. Als je verder dan ook nog de oude foto’s bekijkt, is het helemaal zo klaar als een klontje. Verder bouw ik wat ik leuk vind, of er nu bijvoorbeeld 1 sideskirt te zien is op de foto of dat ze allemaal aanwezig zijn maakt mij niet uit. Om dit te beslissen voel ik me vrij omdat ze er mijn inziens een keer allemaal opgehangen hebben. Nu we het toch over de sideskirts hebben, hier de ene zijde aangepast.

kingtiger29.jpg

Aanpassingen in de PE zimmerit.

kingtiger30.jpg

kingtiger31.jpg

Ook de voorzijde had een aanpassing nodig, enkel is deze een beetje te wijten aan Swa zelf. Want had ik de originele stukken van de kit gebruikt dan had dit probleem er niet geweest. Zie trouwens de vernieuwde track en zoek het verschil met de onderstaande pic.

PICT0201.jpg

kingtiger33.jpg

De blokken op zijn nieuwe juiste plaats. Je kunt trouwens goed zien dat het niet zo maar een beetje is wat Lion Roar er langs zit.

kingtiger34.jpg

kingtiger35.jpg

De ophangblokken verder afgewerkt met white putty, anders liggen ze optisch op de zimmerit wat niet de bedoeling is.

kingtiger32.jpg

De sideskirts weer op zijn plek.

Zelf ben ik aardig tevreden over het resultaat. Ik zal er nog wel hier en daar werk aan hebben, maar het belangrijkste is dat het klopt.

Ik ben zeer benieuwd wat jullie er van vinden.

Bronnen:
afvplanet.com
armchairgeneral.com
finescale.com
Egon Klein & Volkmar Kühn: Tiger, die geschichte einer legendären waffe 1942-1945
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit die aanpassingen.
En inderdaad ze zitten er wel wat naast.
Het verschil in tracks zit hem juist in de verspringing tussen de blokken als ik het goed gezien heb.
Is dat een vroege en late track of heeft dit te maken met het type van king tiger?

Mooie achtergrond info.

Mark
 
Klopt, de tussenblokken bij de nieuwere track zijn vol en bestaat uit een onderdeel. Bij de eerdere versie bestond dit nog uit 4 losse onderdelen, deze track was ook de vroege track. Degene die nu gemonteerd gaan worden zijn een latere versie. Indirect heeft het wel wat te maken met de versie van de King Tiger, daar de Porsche turret de vroege had en de Henschel de latere tracks. Enkel door modernisering van "Anneliese" kwam deze dus ook op de latere tracks te staan.
 
Swa,
Proficiat met je geduld om alles terug goed te krijgen en met je waanzinnig opzoekwerk! Geduld is een mooie deugd :) :)

@GUnit:
De tracks van de Kingtiger in La Gleize (!), als je daar voor staat krijg je bijna respect voor dit vehikel, zoveel jaren na z'n pensionering.
Jaren geleden heb ik er voor gestaan en hij is inderdaad indrukwekkend, alleen jammer dat er een mondingsrem van een Panter op staat (75 mm).
 
Mannen bedankt voor de complimenten, nu nog de andere zijde wat me zeker weer een 1/2 dag zal kosten.:tongue::wacko:

Maar zo als Peter al zei met een beetje geduld moet het goed gaan komen en kunnen we weer verder met de oorspronkelijke build. Dit uitstapje maar snel vergeten, zekers?
 
Wederom een update om u tegen te zeggen, zo ingaand op de details, lovely !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan