Hoofdsponsor

Bouwverslag Ecureuil

Status
Niet open voor verdere reacties.
D

DDV

Guest
Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt, en ga mijn Vario Kobold ombouwen tot een Ecureuil.
Dit zou het moeten worden:

1_Ecureuil_website.jpg

Dit wordt mijn eerste schaalheli project: ik ben dus een absolute beginner.
Maar geïnspireerd door de fantastische bouwverslagen en tips die ik hier op het forum vond, wil ik het er echt wel op wagen 8)

Ik ga de vorderingen hier zeker illustreren, maar voor ik aan de bouw begin, moet ik eerst mijn werkplek reorganiseren !!!
Bij het openen van de kit kon ik maar een ding vaststellen: Heb duidelijk een grotere werkplek nodig ...

Ik hou jullie op de hoogte,

DDV
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beginner of niet, je vraagt maar raad. Bluebird zal je zeker wel van de nodige tips kunnen voorzien.

Succes ermee!
 
Jiiiiiiiiiiha, een RC-helischaalbouwer erbij ApplausApplausApplaus

Welkom welkom Dirk. Je begint aan een hels avontuur, maar het Vario RC-heliteam Belgium sleurt je er wel door zodat je een schaalhelivlieger wordt die ook daadwerkelijk zal vliegen.

Het kleurenschema die je gekozen hebt (geel en zwart) ziet er machtig uit. Het zal een kist worden die in de lucht goed te zien zal zijn.
Just spijtig dat je niet gekozen hebt voor een benzinemekaniek. De investering hiertoe is inderdaad in het begin pijnlijk, maar op termijn win je het eruit... om maar te zwijgen van het gebruiksgemak tov een methanol-nitro...
Neem een benzine toch nog maar eens in overweging...

By the way... eind deze maand komen we met het voltallige Vario Belgium RC-heliteam naar de eting van jouw club in Lessen...

Enne... ik heb ook een knoop doorgehakt betreffende mijn komende bouwprojecten... (Jadefulconguard zal dit graag lezen). Voor ik mij ga wagen aan een Apache, wordt mijn volgende grote bouwproject toch eerst een Cobra AH-1S.
In benzine-uitvoering natuurlijk.
Maar eerst wordt er een Millenium 90 in elektro-uitvoering als trainer gebouwd.

Heligroeten, succes met de bouw en tot gauw,

Nick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
veel plezier en succes met de bouw, ik kom nu en dan eens een kijkje nemen op je topic;)
 
Hey mannen,
Dit doet plezier !

't zal nog een tijdje duren voor ik er effektief aan begin, want ik moet zoals reeds vermeld, eerst een goede werkplek hebben.
Dit houdt in dat onze garage gaat gehalveerd worden. (heb groen licht gekregen van mijne general manager ;) )
Dus muurtje bouwen, mooi kleurtje geven, nodige verlichting voorzien, etc ... Ik post wel een fototje wanneer die af is

In the mean time zit ik niet stil, en ben de plannen grondig aan het bestuderen, alsook alle tips aan het vergaren wat betreft schuren, plamuren en alles wat met verven te maken heeft, want daar heb ik de meeste vragen/twijfels over.

@Blue Bird:
Ja Nick, ik weet het jong, we hebben het er nog zo over gehad in Pottes ... benzine of elektrisch, alleen: 't was na calculatie toch wel even slikken !! :(
Ik kan het ook niet over mijn hart krijgen om de vrij nieuwe Kobold met alle randapparatuur aan de kant te laten staan.
Wat mij uiteindelijk toch voor de ombouw doen beslissen heeft: Françis zijn mega machines en Guy zijne MD900.
Enfin: 't is nog maar mijn 1e project hé. Wie weet wat de toekomst brengt 8)

Al een 1e vraag voor jullie pro's: de "echte" Ecureuil heeft (ondanks zijn linksdraaiende hoofdrotor) zijn staartrotor aan de rechterkant van de staart staan (vanuit pilootpositie bekeken).
Bij de Vario skyfox mechaniek staat die rotor aan de linkerkant, en alle aandrijvingen zijn zo voorzien.
Doe dit inbreuk aan het "scale"-zijn van een heli als ik dit zo laat, of moet het geheel toch omgedraaid worden. En zo ja, gaat dit geen nadelige gevolgen hebben tijdens het vliegen ??? :O
let me know !
 
Dirk,

PLEASE... bezint eer ge begint...

Advies 1 : hou je Cobolt als trainer

Advies 2 : spaar wat langer en steek er een benzine in !!!

Methanol-Nitro moteurs steek je, naar mijn mening en ondervinding, anno 2009 NIET meer in een schaalmodel!
Francis zijn machines zijn inderdaat mega de max, MAAR ik hem reeds enkele keren al lachend (we zijn de beste vrienden) gezegd dat hij naar meetings drie machines meebrengt om er zeker van te zijn dat hij met eentje kan vliegen!!! En Guy zijn MD... een pracht van een ding, maar na twee vluchten kun je zwemmen in zijn romp!!!
Boven alle argumenten pro benzine, die ik je al gegeven heb, is het ook zo dat je bij wijze van spreken, zal failliet gaan aan de stookkosten van je methanol-nitro motor...

Over je hekrotor... als je 100% schaal wil gaan zet je hem rechts, gelijk bij de echte, ook al draait je hoofdrotor links.
Bij mijn Alouette is het ook zo (bij de echte Alouettes draait de hoofrotor rechts).
Bij de Alouette heb ik van deze "tegenwringende" opstelling geen last, daar hij geen verticale stabilisatievlakken heeft.
Bij jouw Eekhoorn ligt dat anders. Daar wordt het staartrotoreffect geblokkeerd door 2 kanjers van verticale stabilisatievlakken. Je zal dat voelen in hover en in vlucht en zeker bij rechtse stall-turns. Hoe sterk dit effect zal zijn weet ik niet... je zal dus de schaalgetrouwheid moeten afwegen tegenover de wendbaarheid... aan jouw de keuze...

Heligroeten,

Nick

PS 1... GO FOR BENZIN (of elekro)

PS 2... Francis zijn volgende grote investering wordt ook een benzine (et pas de methanol!!!)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja Blue Bird, heb de kit al in huis ...
Ik ga er toch voor gaan, en kan eventueel later nog ombouwen naar electro, zoals de T-Rex (waarmee ik eigenlijk het meeste vlieg)

't is inderdaad een joekel van een verticale stabilisator. Ik vermoed dat je dit sowieso voelt tijdens het vliegen.
Voor alle zekerheid zal ik maar bij de standaard inbouw van de staartstaartrotor blijven, zeker :wub:
Tenzij iemand hier wel goede ervaring mee heeft op een Ecureuil...

Een ander punt:
Er loopt een stevige lasnaad over de gehele lengte van de romp, staartbuis & stabilo .
Daar mag op het eindresultaat natuurlijk niets meer van te zien zijn: dus schuren & plamuren geblazen.
Enige tips hoe dit best wordt aangepakt voor een goed resultaat ?
 
verstand op 0 en dan uuuuuuuuuuuuuuuuuuuren schuren.
Modelbouw = schuren
Je moet er leren van houden van dat schuren...
Laagje per laagje er af wrijven (liefst nat) en niet te vlug willen gaan, anders zit je al gauw te diep.
Als je denkt dat het goed is... een laag fijne autoplamuur erover en weer schuren enz. enz. tot je de naad niet meer voelt als je er met je nagel over krabt en hem ook niet meer ziet... dan een dun laagje grondverf erover. Zie en voel je nu niks meer van de naad, dan ben je er... anders verder schuren, plamuren en schuren.
Helaas heb je ervoor geopteerd toch voor een methanol-nitro motorisatie te kiezen... let dus op wat voor lak je erop zet hé.
Dat mengseltje vreet en vecht met lak. Je zal dus zeker met een tweekomponentenlak moeten werken...

Heligroeten,

Nick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, we zijn weer wat verder ... met de voorbereidingen :P
De werkplek in de garage neemt al aardige vormen aan.

1_Ombouw_garage_1.jpg

Goedgekeurd door de zoon ...

1_Ombouw_garage_2.jpg

Maar nog veel te doen...

Deze namiddag was het echter te mooi weer, dus we zijn gaan vliegen in de club

Wordt vervolgd ....

DDV
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er al goed uit. Ben benieuwd naar het vervog.

[mod]

Nick, ik de tekst even aangepast aan de normale tekst. Dit komt de leesbaarheid van het forum echt ten goede.

[mod] Modelengeneer.
 
Eindelijk ! De bouwwerken zijn zo goed als af.
Nog wat schapjes aan de muur en wat stopcontacten plaatsen en ik heb nu de ruimte om aan het echte werk te beginnen.

Hier enkele beelden van de romp, en de Kobold erachter die we dus gaan ombouwen...

1_DSCN5269.jpg

Wat is die groot :)

1_DSCN5270.jpg

1_DSCN5272.jpg

Wordt vervolgd ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wow wat een ding, die is behoorlijk groot inderdaad, en leuk he zo'n werk plekje hebben.
Nog veel plezier met het verder afwerken van je hobby ruimte en natuurlijk met je project.
 
o ddv ik zie dat je al weer al aan uitbrijding toe bent van je werkplaats want met de bladen er boven op gaat hij tog niet meer in je kot passen ;)

wat een enorm grote romp zeg dit word zeker een mooie heli. en zeker weer eentje om te volgen
 
Hey Dirk,

je nieuwe helibouwplek ziet er netjes uit jongen. Maar vertel eens... heb je de lengte van je heli aangepast aan je bouwplek of omgekeerd ??? :P
Zelf zou ik beginnen met de muren links, rechts en achter je bouwtafel te slopen... want zoals Amazone schrijft lijkt het nu allemaal een beetje nipt. Zeker als je je model gaat moeten beginnen draaien en keren.
Als ik aan mijn machines werk verschuif ik mijn bouwtafel naar het midden van de kamer, zodat ik er gemakkelijk rond kan. Want zo een model veelvuldig draaien en keren lijdt tot miserie... en ik spreek uit ervaring. Vroeg of laat gaan er spullen op wandel en worden ze het slachtoffer van de zwaartekracht...

Heligroeten en veel bouwplezier in deze donkere tijden...

Nick
 
Hey Blue Bird,

Geen nood. Dit is de nis waar de tafel ingeschoven wordt na de grote werken. Er is nog een redelijke ruimte ervoor ...
Voor de fijnere werkzaamheden is dit dan wel weer geschikt, hé...

Zeg eens, hoe is het met Joe en zijn team ? Zijn die nog ergens aan bezig ?
 
Hiep hoy Dirk,

Joe en zijn team zijn enkele weken technisch werkloos geweest wegens gebrek aan een vitaal onderdeel om de mini-Titan verder om te bouwen tot Whisky Cobra...
Nu toevallig ontdek ik vandaag dat het onderdeel gisteren in Liedekerke is aangekomen. Als onze heligoeroe het morgen niet vergeet mee te brengen kunnen we hier opnieuw aan de slag.
Verder ben ik bezig met een Alouette II-dummy turbine te fabriceren voor op de Francis zijn in aanbouw zijnde Leeuwerik.

Foto's van dit alles worden de komende dagen weer gepost.

Heligroeten,

Nick
 
Zo, we zijn aan de romp begonnen

1e taak = uitlsijpen van ramen en deuren in de romp en uitslijpen van de deuren

1_DSCN5275.jpg

1_DSCN5276.jpg

Tegen mijn verwachtingen in laat het materiaal zich goed bewerken. Slijpen ging als door boter, schuren valt ook reuze mee.

Alleen de deuren vind ik ongelooflijk dik en zwaar. Dat zal wel zijn rede hebben zeker ...
Die gaan mij wel nog kopzorgen bezorgen. Zoals je in volgende foto kan zien, sluit oa. de linker voodeur niet goed aan.

1_DSCN5277.jpg

Volgende stap = houten frame klaarmaken
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een mooie start Dirk.
Laat je maar goed gaan... zodat er volgend seizoen een schitterende heli door het zwerk at Airfield 34 vliegt.

Heligroeten,

Nick
 
heb je al die ramen en dueren er moeten uitsnijden of moesten ze gewoon er uit geduuwt worden want het is zeker wel goed gelukt .

ja de duer ofwel de duer dunner schuren of wat plamuur op de romp zou ik denken om het mooi vloeénd te maken.
je zult het beter weten dan ik peins ik dus laat ik je maar rustig doen . maar ga je zeker volgen ;)
 
heb je al die ramen en dueren er moeten uitsnijden of moesten ze gewoon er uit geduuwt worden want het is zeker wel goed gelukt .

Ja amozone. Alles is uitgesneden.
Werkwijze: Eerst alles mooi aftekenen op juiste afstand,
dan uitslijpen met de Dremel en daarna fijn afwerken met schuurpapier ...
ben je wel even aan bezig :8
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan