Hoofdsponsor

Bouwverslag Ecureuil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je zou er kriebels van krijgen als ik jullie zo bezig zie, mooi hoor, jammer dat ik zo weinig van techniek ken anders zou het de moeite zijn eentje te bouwen :)
 
het ziet er nu al indrukwekend uit.

en met zo twee klasse bakken die je helpen moet het wel juist staan nu.
nog veel suc6 met de afwerking.
 
Hallo Allemaal,

Merci voor de reacties !

Wegens de jaarlijks terugkerende plichtplegingen in de tuin nu de lente in het land is, is er van bouwen niets meer in huis gekomen.
De eekhoorn heeft ondertussen wel al een paar vluchten gedaan, en alles verloopt naar wens.
Alleen moet ik nog iets vinden tegen de sterke trilling van het staartvlak.

Wordt vervolgd ...

Groeten,

DDV
 
Schaal details

Zo, weer enkele stappen verder geraakt.
Ik ben nu vooral bezig met opschuren van de romp en het aanbrengen van schaal details.

Zo een Vario romp is echt wel kaal, en je moet dus elk detail zelf maken en aanbrengen.

Enkele voorbeelden zijn de sluitingen voor de motorkap en dergelijke:

1_Klein_00001.jpg
Meer in detail:

1_Klein_00003.jpg
1_Klein_00002.jpg

Wat ook helemaal niet voorzien is op de romp, zijn de sluitingen onderaan:
Die heb ik zelf moeten ingroeven, omdat die in het echt ook in de plaat zelf liggen, zoals je hieronder kan zien:

1_detail_rechterkant_3_tn.jpg

Dit geeft volgend resultaat:

1_Klein_00004.jpg
Een precisie werkje, maar het eindresultaat zal er wel door verbeteren ;)

Wordt vervolgd ...

DDV
 
knap weer , en het begint er hoelanger hoe mooier uit te zien.
kan haast niet wachten tot je je begint te schilderen ;)
 
Schaal Details - Uitlaat & zoeklichten

Merci voor de feedback ! :D

Ondertussen de "Exhaust" in elkaar geknutseld.

De uitlaat dien je bij Vario apart te bestellen. Blijkt dat dit enkel het zwarte pijpje is (zie foto)
Om het een beetje te laten lijken op de echte, heb ik er een voetstuk aan gemaakt.
Was niet zo eenvoudig, gezien de grillige vorm.

De basis is gemaakt uit 2 in vorm gesneden multiplex plaatjes, met een blokje hout ertussen, om stevigheid te hebben. Het geheel is overtrokken met een plastic blad. En dan alles met plamuur & schuren op elkaar afgestemd.



1_DSCN5468_tn.jpg




1_DSCN5470_tn.jpg

1_DSCN5471_tn.jpg


't Is nog niet volledig af, maar het lijkt al een stuk meer op het echte.


Verder heb ik mij ook eens gebogen over de zoeklichten die aan deze heli hangen.
Op de detailfoto van het schaal 1:1 exemplaar zijn er 3 te zien.
Ze hebben daarbij nog een bijzondere vorm, en ik heb me het hoofd gebroken wat hiervoor in aanmerking zou kunnen komen.
Uiteindelijk viel mijn oog op de sfeerlichtjes die je krijgt op de "Night Of The Proms".
En met wat gefrees ben ik aardig in de buurt gekomen:


1_DSCN5472_tn.jpg


1_DSCN5475_tn.jpg

De achterkant nu eerst donker grijs gespoten, en dan in de gele kleur. Later plaats ik in de schelp een reflecterende zelfklever en in het buisje een LED. Ik weet niet of het wat gaat geven, maar 't is in elk geval licht en compact.

Wordt vervolgd ....

DDV
 
Hallo Allemaal,

't Is ondertussen al een tijdje geleden.
Verder gebouwd heb ik niet meer, maar wel regelmatig gevlogen.
Mike van de club was zo vriendelijk dit te fimen ... en wel in HD !!
Hier is de link: (vergeet dus niet de HD aan te schakelen, hé )


Ben er best wel tevreden mee :D

Nu nog een gaatje vinden om hem af te werken, hé ....

Groeten,

DDV
 
Voorbereiding spuitwerk

Door de werken van Blue Bird van dichtbij te volgen is bij mij de goesting weer aangewakkerd :wub:

Dus heb ik de Ecureuil van het schap gehaald, afgestoft en volledig ontmanteld.

Gisteren en vandaag ben ik dan ook vlijtig aan het schuren geslagen om hem voor te bereiden op zijn gekleurd jasje.

Een sfeerbeeld:

attachment.jpg

De stukken die los op tafel liggen zijn volledig klaar.
De romp voor 1/4e . Dus we weten nog wat gedaan deze week.
Hopelijk kan hij ergens in de loop van volgende week in de grondlaag gespoten worden.

Ik hou jullie op de hoogte !

Groeten,

DDV
 
Zalig da't mijn schuld is om opnieuw aan 't bouwen te slaan... maar troost je Dirk, ik ken er nog een paar die beheersterd bezig zijn.

Ga je hem zelf in de lak zetten of laat je 't nu doen?


Heligroeten,

Nick
 
Hey Nick,

Neen, ik ga dat lakken niet zelf doen.
Ik heb dat geprobeerd met mijn cockpit, en ben 3x moeten herbeginnen voor het ongeveer goed was ....
Dat kan ik mij niet veroorloven op de romp. Met al die revetten ... stel je voor ! Hier kan ik gewoon niet herbeginnen !

Francis gaat mij daarbij helpen.
Ik ben gisteren bij hem geweest. Hij heeft de staart van zijn moster al in de grondverf gelakt, en dat zag er toch goed uit !

Greetz,

Dirk
 
ben wel benieuwt hoe ze er uit gaat zien met een kleurtje op.
 
Een kleine update:
Na uren schuren is de Ecureuil klaar om in de grondverf te zetten. Alleen ben ik niet tevreden met de staart.
Daar waar de stabilo op de staart zit, is dit niet echt mooi.

Als ik zie welke details Blue Bird en anderen aanbrengen, heb ik besloten om zelf ook nog wat extra details aan te brengen.
Ik heb gelukkig nog close-up foto's liggen van de grote broer (schaal 1:1).

Hier zien we volgende constructie rond de stabilo:

attachment.jpg

Dit heb ik geprobeerd na te maken, en ziet er voorlopig zo uit:

attachment.jpg
attachment.jpg
So far, so good zou ik zeggen. 8)
(OK, de echte stabilo is filterdun aan de voorzijde, en die van Vario super lomp als je het zo in detail bekijkt!
Het zij zo; dat ga ik niet wijzigen !)

Alle gaatjes geboord, wil ik beginnen aan het plaatsen van de rivetten, en dan ... HELP ik zit zonder !!!! :ohmy:
Verdorie, en ik was weer goed op dreef !

Enfin, wordt vervolgd, als er weer rivetten zijn ;)

Groeten,

DDV
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier een daar een beetje detailleren met platiek card doet wonderen.
Enne 't zijn de talloze details die aan een model de "real look" geven. Goe bezig, het virus slaat over en zo te zien heeft het de taalgrens overgestoken.
Ma, ai, ai, ai, geen rivetten meer!!! Schande... rivetten moet je altijd in huis hebben, that's basic.
Vlug bestellen want ik vrees dat de Sint op deze Sinterklaasavond er ook geen bij zal hebben...
De Heli-goeroe in Liedekerke heeft er vast nog wel enkele duizenden op stok, alhoewel, ik denk dat dit dees dagen zijn best verkopende artikel is...

Heligroeten,

Nick
 
Grondlaag

Yes, weer een mijlpaal voorbij: de Ecureuil staat in de grondverf !!!!

Geniet maar mee van het resultaat:

attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.jpg


Hier en daar ben ik iets te ijverig geweest met het schuren :$ Gevolg: de epoxy ligt bloot, en dat is blijkbaar nogal poreus ...
Een klein likje zwarte verf op gespoten (zie foto 1). Dan zal bij het opschuren duidelijk worden waar er nog gaatjes zijn, want daar blijft het zwart natuurlijk !

Ik weet weer wat gedaan deze week :)

Groeten,

DDV
 
Laatst bewerkt door een moderator:
't Is winter, 't is koud, 't is guur en zelfs als schijnt er soms een waterzonnetje, 't is te koud om op een modelvliegveld te gaan staan.
Gevolg, iedereen is zo te merken aan 'bouwen... en hoe...
't Is zo sibiet helemaal iets anders hé, met een grondlaagje eroverheen geneveld. 't Is mooi gedaan en zo te zien heb je gekozen voor Motib filler. Just echt. Je rivetten, panelen en andere details komen mooi tot hun recht. Nu ne goeie pré-shading van alle rivetbanen, paneellijnen en paneelranden en dan filterdunne laagjes lak spuiten, zodat de pré-shading er finaal subtiel doorkomt.
Succes met het toestoppen van de gaatjes.

Heligroeten,

Nick
 
Hey Nick,

Jij bent anders ook nie slecht bezig, hé !!!
Yep, Motip Filler staat er op. Heeft notre président mr. Paduwat vakkundig gedaan voor mij :P

Nu, die pré-shading vind ik vooral tot zijn recht komen op echte militaire modellen, zoals jouw Cobra of Alouette zaliger (dat hij ruste in vrede)
Ik was niet van plan dit hier te doen, temeer omdat mijn 2e kleur al zwart is. ( en toch ook een beetje heel veel omdat ik niet over het nodige materiaal / kundigheid beschik om dit tot een goed eind te brengen) :$

Ik zie dat jij ook goed doorgeschuurd hebt op jouw Cobra: jij gaat ook nog serieus gaatjes mogen opvullen, vrees ik !

Zeg, om een of andere reden verdwijnen mijn foto's steeds :angry: Hebben jullie dit ook ?
Ik heb nu de links manueel gekopieerd. Hopelijk blijft het nu staan ...

Greetz,

DDV
 
De Piloot

Volgende kandidaat heeft met succes zijn sollicitatiegesprek afgerond !
Er volgt nu een grondige evaluatie, maar stiekem kan ik toch al meedelen dat hij grote kans maakt ;)

attachment.jpg

Wij houden u op de hoogte !

Groeten,

DDV
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan