Hoofdsponsor

Bouwverslag Ecureuil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tja, Swaken, die revetten... = verstand op nul en plaatsen ... maar dat kan ook eens deugd doen.
Vooral als je het eindresultaat ziet, loont het de moeite. Het maakt de heli net een beetje echter. 8)


Ik ben nu bezig met de cockpit: pedalen, sticks, etc ... die details, dat is mijnen dada.

Groeten,

DDV
 
Zo, we zijn weer wat verder gesukkeld.

Enkele beeldjes:

- geschilderde cockpit benodigdheden

1_DSCN5400.jpg


Zicht op de laatste stand van de cockpitconsole:

1_DSCN5402.jpg
* De grondplaat van de cockpit wordt bedekt met een plastic blad met profiel. Geschilderd ziet er dat net uit als aluminium antislip dekplaat. Echt zeer realistisch ! Jammer genoeg heb ik nog wat materiaal te kort. Dit is in bestelling en in afwachting heb ik de binnenkant van de Ecureuil al in de juiste kleur geschilderd.

- het (primitieve) schildersatelier

1_DSCN5405.jpg
met een close-up van de werken:

1_DSCN5404.jpg

Dat schilderen is soms echt wel om :angryfire::aargh4::17: ...
Jezus man, als ik zie wat Blue Bird allemaal realiseert !!!!! Daar heb ik grenzeloze bewondering voor ...

En jawel, dames en heren, de zeer aandachtige toeschouwer zal op de bovenstaande foto gezien hebben dat de rivetten allemaal geplaatst zijn ! Jihaa !!

- Een detail beeld:

1_DSCN5408.jpg

De naad tussen de romp en de motorkap ziet er niet uit, maar hij is super glad. Dus eens geschilderd komt dit wel goed, hoop ik ! 't Heeft mij verdorie veel tijd gekost om die weg te werken ...

Enfin, op naar de volgende to do's:
- mechaniek, motor, servo's en stuur elektronica plaatsen ...

Wordt vervolgd ...

mvg,

DDV
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Dirk,

het patroon van de paneellijnen en revetten komt goed tot zijn recht.
Zo te merken heb je er heel wat uurtjes schuren en plamuren opzitten. Je baartje zal nu wel compleet grijs zijn.
Wel opletten met die spuitbussen hé. Meestal hou ik mijn hart vast als ik iemand met een spuitbus een model zie aanvallen. Je hebt totaal geen controle over de spuitdruk en de verf die uit een spuitbus komt vind ik meestal 10 keer te dik... 'k Merk dit aan je laatste geposte foto. Je grondlaag zou zeker de helft dunner kunnen.
Tip: gebruik ne keer een goeie airbrush gekombineerd met de modulatie- of laagjestechniek, die ik mijn draadje heb uitgelegd. Verdun je verf tot ze bijna inkt lijkt en je pas volledige dekking krijgt na minstens 5 laagjes. Zo krijg je echt diepte en leven in elk vlak, wat met een spuitbus zo goed als onmogelijk is.

't Wordt een schitterende machine Dirk.

Heligroeten,

Nick
 
Word zeker iets moois, en goeie tips Nick, is iedereen iets mee, en DDV, om aan het resultaat te komen van spuitwerk zoals Nick, moet je inderdaad een mooie airbrush gebruiken, en veel proberen ;)
 
Spuitwerk

Tja, jullie hebben natuurlijk ongelooflijk gelijk ! :$

Alleen vrees ik dat airbrushen een kunst op zich is.
Combinatie van juiste materiaal, afstelling, juiste verftype & verdunning, enz.
Om daarna nog alles eens op de juiste manier te reiningen (ultrasoon en zo )

Ik heb er totaal geen ervaring mee, en ik vind het nogal veel variabelen die tegelijk meespelen.
Ziedaar mijn voorkeur om een spuitbus: goed schudden, spuiten en 't is klaar = niet zo veel variabelen. 8)

Vandaar dat ik ook op zoek ben naar een geoefend iemand (particulier of professioneel) om de buitenkant onder handen te nemen, zodra de maiden er op zit.
Ik ben doodsbenauwd om daar zelf aan te beginnen. Je kan maanden werk in een paar minuten om zeep helpen, hé.

Dus als iemand mij aan een goed adres kan helpen ...

Groeten,

DDV
 
The Power of the Beast

Yes yes, ik kon het niet laten jullie mee te laten genieten van mijn nieuwste aankoop.

1_DSCN5410.jpg
En zoals je ziet Nick, ELECTRIC POWER !!!-foto--foto-

Een Kontronik JIVE 80 + HV regelaar met een 4.2kW :wow: Scorpion HK4035-560 motor. Dat zal hem wel mooi in de lucht houden, zeker ...
12S Lipo's 5000mAh (2x 6S1P in serie) als voedingsbron. Hopelijk is de vliegtijd daarmee toch nog redelijk aanvaardbaar.

Gevolg van dit alles: de Kobold blijft onaangeroerd, en zal dus nog vollop vlieguurtjes maken. 't Was zonde om een goed vliegende heli al te slopen om maar een paar, weliswaar vitale onderdelen te gebruiken.

OK, op naar het volgende !

Groeten,

DDV
 
Schitterende aankoop Dirk. In zo een mooie heli een nitro aandrijving steken zou idd. echt zonde geweest zijn.
De inbouw van al dit moois ga ik met de meeste belangstelling volgen want ooit ga'k er ook nog eentje op elektro bouwen.
Laat weten wanneer je bij Guy gaat om hem af te stellen en in te vliegen hé, want daar wil ik bij zijn.

Heligroeten,

Nick
 
OK, I need some help here !!!!

Blijkbaar kan de putty die ik gebruikt heb niet tegen de grondlak voor kunststof.:worried:

Ik heb gebruik gemaakt van de klassieke TAMIYA PUTTY Basic Type Grey omdat die zeer gemakkelijk werkt en glad schuurt. Alleen lost die blijkbaar net iets te gemakkelijk op :tongue:

Heeft iemand een tip waarmee die TAMIYA PUTTY kan gefixeerd worden ?
En is dat product dan op zijn beurt bestand tegen een grondlaag.

Ik heb er uren plamuren en schuren opzitten, en zou niet graag herbeginnen ...

Laat het me weten, aub !

En zoals ze zeggen: pech komt niet alleen ... de cockpit stuur elementen waren volledig geschilderd, klaar om gelakt te worden.
Dit lakken zag er op het eerste zicht goed uit, maar heeft zich na enige uren gewroken ... resultaat: oppervlakte volledig gekraakt. :zx11pissed:
Ben het hele weekend bezig geweest met alles weer te herstellen.
Stomme beginnersfouten, zeker ...:(

Groeten,

DDV
 
Chemie is een grote vijand Dirk... 'k weet daar ook over mee te spreken.
Om problemen te vermijden volg ik volgend algemeen principe.
Producten op basis van olie combineren probleemloos met acryl en omgekeerd.
Nooit leg ik nog olie op olie of acryl op acryl. Da's om miserie vragen...

Praktisch voorbeeld. Als grondverf gebruik ik enamel van Humbroll, daarboven komen de kleurkes op basis van acryl en op de kleurkes komt dan weer brandstofbestendige vernis op basis van thinner. Sedert ik het zo doe zijn de chemieproblemen hier opgelost...

Heligroeten,

Nick
 
Thanks voor de feedback Nick !
Dus die Tamiya Putty basic wordt niet aangetast door de enamel van Humbroll ?
OK, dan gaan we dat proberen.
O Jee, dit is waarschijnlijk lak die je niet in spuitbus kan verkrijgen zeker ...;)

Ondertussen is de cockpit weer een stap verder.
Ziehier enkele plaatjes:

1_DSCN5415.jpg

En vanuit een andere hoek:

1_DSCN5416.jpg

Mijn vrouwtje neemt de bekleding van de stoelen voor haar rekening.:P
Lucky me, want ik zou het begot niet kunnen !
Hier al een voorproefje van de rugleuning :

1_DSCN5417.jpg

Strak, hé !!!

Iets anders: de mechanica ...

De Servo's en de motor zijn op het frame ingebouwd. Het zijn stevige beestjes, die servo's: 12 kgcm koppel AUB !

1_DSCN5412.jpg

Toen ik de tandwielen tussen motor en hoofdas wou proberen, kwam ik tot een onaangename verrassing.
Kijk zelf maar: dit is een foto met de motor zo maximaal mogelijk naar het hoofdtandwiel toe geschoven :(

1_DSCN5413.jpg

Oeps, klein foutje ...

Dezelfde overbrengingsverhouding moeten ik nu realiseren met grotere tandwielen. Gelukkig is onze Guy op dat moment niet ver, en wordt dit binnenkort mooi opgelost !

Zo, 't begint spannend te worden. Ik zie al een maiden op het einde van de tunnel :P

OK, tot de volgende !

Groeten,

DDV
 
Dat van je verfproblemen is gewoon pech hebben en het is inderdaad iets chemisch.
Olie op olie en acryl op acryl gaat ook hoor maar het probleem is dat niet elk merk dezelfde stoffen gebruiken in hun verf.

Om zeker te zijn dat je geen problemen krijgt moet je eigenlijk alles met hetzelfde merk schilderen of spuiten. Om 100% zeker te zijn kan je best een proefplaatje gebruiken.

vb: Je doet op dat proefplaatje ook die putty en spuit daar de primer op. Geeft dit geen problemen dan spuit je dat op je model.
Het volgende wat je dan moet spuiten op je model spuit je dan weer eerst op dat plaatje enz....

Let wel op: Het is niet omdat je 1 uur na het proefspuiten geen problemen hebt dat je al op je model moet gaan spuiten. Pas als je na een 24 uur geen problemen ziet kan je zeker zijn dat het geen kwaad kan.

Ook zeker de voorgaande verfsoort of de putty goed laten drogen alvorens het volgende te spuiten.
 
De mechanica is klaar, de elektronica is ingebouwd en alles is afgeregeld. 8)

1_DSCN5419.jpg

De trays voor de batterijen zijn aan de zijkant van het frame verankerd.

1_DSCN5420.jpg

Enkele detailfoto's van de motor en regelaar:

1_DSCN5421.jpg

1_DSCN5422.jpg

Het geheel past ook netjes in de romp, en zit met 6 M4 bouten vast.
Door de accu's aan het frame te bevestigen kan ik het volledige frame vlot in en uit de romp krijgen, en dat is wel een meevaller ^^

Nog een zicht van bovenaf:

1_DSCN5425.jpg

Deze week zal er nog vlijtig verder gewerkt worden, om zo ver mogelijk te raken tegen vrijdag.

Want vrijdag wordt een belangrijke dag !
Dan heb ik een half dagje verlof en afspraak bij Guy van Heli-Tempel, om het geheel te laten controleren.
En misschien, als Guy zijn GO geeft en de weergoden ons gunstig gezind zijn wordt vrijdag de maiden gevlogen !!!

Groeten,

DDV
 
Indrukwekkend hoor die mechanica en elektronica!

We duimen voor goed weer tegen vrijdag, en de voorspellingen beloven veel goeds.:D dus dat moet goed gaan komen.
Succes met de maiden vlucht!

Fred
 
Wow, nu ik besloten heb om de buik van de Cobra op te vullen met een elektro aandrijving kijk ik hier met heel andere ogen naar. 't Ziet er allemaal veelbelovend uit.
Hopelijk zijn de weergoden je vrijdag gunstig gezind en krijg je alles netjes ingesteld en afgeregeld voor een eerste testrun en misschien een maiden.

Heligroeten,

Nick
 
Een kleine update:
De maiden is uitgesteld naar een latere datum ...
einde update :P

Een ontbrekend tandwiel heeft er anders over beslist.
Maar niet getreurd. Er is veel na te kijken en in te stellen aan zo een grote heli.

Jongens toch. Gelukkig heb ik Guy dit laten nakijken !
Had ik hem met mijn instellingen in de lucht gestuurd, was er nu niet veel meer over... :nowink::$
Iemand al gehoord van "virtual swachplate rotation" ? :O

Enfin, alles is nu juist ingesteld. Dikke merci, Guy !!:You_Rock_Emoticon:
Nog wachten op het tandwiel, en dan zijn we er helemaal klaar voor !

Ik zit in elk geval op hete kolen ... Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten,

DDV
 
ja een na zicht door een kenner is geen overbodige luxe.

we wachten dus op een nieuw tandwiel en een maiden ;)
 
Heren,

Met enige trots mag ik jullie melden dat de Ecureuil met glans zijn 1e vlucht doorstaan heeft !!!! :laugh:

Nog enkele detail beeldjes van de eekhoorn:

1_DSCN5426.jpg

Zicht op het zenuwcentrum:

1_DSCN5427.jpg

en detail van de staart rotor:
1_DSCN5428.jpg

En toen was het zover: zondag namiddag, schitterende weer (maar wel veel wind) verzamelen geblazen op het vliegveld AMCE te Enghien.
Met de steun van Blue Bird en Guy alles nog eens gechecked en gedubbel checked en dan met klamme handen en knikkende knieën de vogel in de lucht gestuurd :

1_Maiden_1_Klein.jpg

Een foto in volle vlucht:

1_Maiden_2_Klein.jpg

Guy geeft een helpende hand bij het trimmen:

1_Maiden_3_Klein.jpg

De 1e vlucht was kort, want er moesten nog wat zaakje aangepast worden.
Zo was het motor toerental wat naar de hoge kant, en was er nog wat exponentieel nodig op de nick en de roll.

De 2e vlucht (hooveren voorlopig) verliep vlekkeloos. Ondanks de felle windstoten bleef de heli rotsvast hangen.
De motor loopt echt smooth, en was na de vlucht nauwelijks warm. Dus dat geeft vertrouwen !!! :P

Via deze weg nen dikke merci aan Blue Bird en Guy en al diegene die de bouw tot hiertoe actief mee beleefd hebben !

Nu volgt de afwerking, hé ...

Groeten,

DDV
 
Mocht je naar de ledendag komen, dan kan je ons eens laten zien hoe hij vliegt ;)

Proficiat alvast met de luchtdoop van je heli :)
 
Hey Dirk,

't was zalig om je geslaagde maiden bij te kunnen wonen. Mits wat tips ivm met de instelwaarden voor je elektronica kregen we een stabiele Eekhoorn te zien.
Het vliegbeeld is nu al mooi. Je kan nu vollop je modelbouwtalent loslaten om je machine af te werken.

Heligroeten,

Nick
 
Mooi dat de maiden vlucht goed gegaan is Dirk.

Hey Dirk,

Je kan nu vollop je modelbouwtalent loslaten om je machine af te werken.

Waarom, wit is toch ook mooi:D:D
Nee hoor, succes met het "aankleden" van deze heli.

Fred
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan