Hoofdsponsor

Bouwverslag Ecureuil

Status
Niet open voor verdere reacties.
dat is dan wel heel netjes gedaan mag ik zeggen .
petje af hoor .

8)
 
Toch een prachtige vormen hé, die eekhoorn (mooier dan de meeste yankee heli's, vind ikzelf :p ).

Maar aan het begin van dit draadje noemde jezelf toch een beginner dacht it ? Ik hoop dat dit meer met het bouwen dan wel het vliegen betrekking heeft ? Want anders zou ik toch adviseren om er nog een toestel bij te halen om mee te vliegen hoor.
 
Ik zou het liefst iets zinnigs willen kunnen schrijven in ieder aangemaakt topic, op iedere sectie van ons forum, want overal steken modelbouwers hun hart en ziel in hun project, maar...

Als ik hier nu 'ns verstand van had !!!

Ik weet het, het is wat off topic, maar toch...
Als kind ging ik regelmatig kijken naar het RC vliegveld net over de grens hier bij ons. Genieten telkens weer, met de wens later ook zo'n vliegtuig, helicopter of voor mijn part vliegende heks of verkeersbord te kunnen vliegen. Het is er niet van gekomen, drempelvrees ! Te veel toestellen zien crashen en dat soms binnen 5 minuten na het opstijgen van het spiksplinternieuwe bouwsel.

Terug on topic : ik wou dat ik dit kon !

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
@dancooper
Geen zorgen, ik heb nog een T-Rex 500 (elektrisch) waar ik mee oefen. En verder uuuuuren achter de simulator doorbrengen, hé.
Ik ben al een tijdje bezig met vliegen, en dat lukt redelijk ... al ben ik ook al iets te overmoedig geweest en deze T-Rex de grond ingeboord :wub:

@GUnit
Ik vind die schaalheli's gewoon de max !
En vooral geïnspireerd door Blue Bird, HeliTempel en andere draadjes op dit forum heb ik gewoon de knoop doorgehakt.
Dit is dan ook mijn eerste schaalheli.
Ik weet niet hoe het zal eindigen, maar ik voel mij gesteund door bovengenoemden... anders had ik er nog steeds niet aan begonnen, denk ik ...
 
OK, weer wat verder gewerkt.

Nu de deuren uitgeslepen zijn, komt het houten frame aan bod.
Dit dient als drager van de mechaniek.
Het hout is 1e klas triplex. Licht en toch stevig.
Alle vormen zijn uitgesneden met Laser, en hangen nog op sommige puntjes vast.
Dit doorsnijden en dan voorzichtig het geheel uitdrukken.
Gaat heel gemakkelijk.

1_DSCN5279.jpg

Het frame dient in elkaar gelijmd te worden. Dit ahv epoxy lijm: 2 componenten die je moet samenvoegen.
Ik ben wel verschoten van de dikte van het papje. Als test heb ik 2 houten blokjes aan de onderkant verlijmd... viel toch wat tegen:huh:
Ik zal nog wat moeten oefenen naar dosering.
Hoewel het een dikke brij is, vloeit het blijkbaar toch gemakkelijk open onder druk ...

Verder de dragers van het landingsgestel gemonteerd, en voorzien van markering, zodanig dat ik achteraf eenvoudig de gaten in de romp kan maken waar de ski-dragers door moeten.

1_DSCN5281.jpg

Wat betreft het landingsgestel uit de kit: dit vind ik ongelooflijk lelijk met die dikke plasieken klamps waar de ski's door moeten. Komt in de verste verte niet overeen met de echte bevestigingen. Bij de echte heli is dit een metalen bevestiging die mooi overloopt op de ski's en daar met 3 bouten gefixeerd is. (Zie 1e foto van dit draadje)
Dit zou ik willen namaken... maar dat wordt nog een moeilijke klus ....:ohmy:
Iemand enige suggestie ?

Greetings,

DDV
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allemaal ! Al het beste voor 2010 !

We hebben niet stilgezeten.
Volgende stappen zijn er intussen genomen:

- inbouwen van het houten draagframe
- plaatsen van het onderstel
- aanbouwen van de staart
- plaatsen van de grote stabilo in de staart

Enkele impressies:

1_DSCN5291.jpg

't is redelijk gelukt om alles ongeveer waterpas te krijgen.
De romp week toch serieus af kwa vorm ten opzichte van de vorm van het houten frame.
Schuren, schaven en veel herpassen was de enige (tijdrovende) oplossing :wacko:

1_DSCN5289.jpg

De stabilo in de staart is ook redelijk goed gelukt, al zeg ik het zelf.

1_DSCN5290.jpg

What's next ?
Wel, het inbouwen van de mechaniek, met vooral extra aandacht voor het staartgedeelte.

Blue Bird gaat het graag horen: ik heb uiteindelijk toch beslist om mijn Kobold te behouden.
Het kriebelt te veel om te vliegen, en eer dat deze Ecureuil klaar zal zijn ...
Ik ga er een gloednieuwe mechaniek in plaatsen.
En ... nu komt het .... ELEKTRISCH aandrijven !!! :P:P:P

Wordt vervolgd ...

Groeten,

DDV
 
Laatst bewerkt door een moderator:
redelijk goed gelukt zegt men dan het is gewoon klasse .

en je bent al goed opgeschoten
 
Hey hey Dirk,

je beslissing om je eekhoorn elektrisch aan te drijven ipv er een blauwe rook spuwende nitro in te steken kan ik alleen maar toejuigen.

Je bouwwerk begint vorm te krijgen. Goed te zien dat er deze winter in RC-schaalheliland her en der naarstig wordt gebouwd. Zo te zien zal het Belgium RC-heli-Varioteam misschien uitbreiden met een schitterende machine.

Heligroeten en blijven bouwen,

Nick
 
Beste Dirk,

ik wil hier ook wel eens mijn haak inslaan!
Ik wens je vol goede moed om dit tot een prachtig resultaat te laten komen. En als er vragen zijn je weet me te vinden hé, gelijk wanneer!
Schaalland zal trots zijn op deze nieuwe machine, dat weet ik zeker.

Guy
 
Hey mannen, merci voor de support !

een kleine update ...

We zijn in afwachting van de nieuwe mechaniek met het interieur begonnen.
Er zijn veel foto's van het interieur te vinden op het net, maar daarmee heb je de juiste maten nog niet, hé.

Ik heb de mogelijkheid gehad om detailfoto's van een echte Ecureuil te maken, en ook alles rustig kunnen opmeten.
Nogmaals hartelijk dank, mijnheer Degroote :D

Dit is natuurlijk goud waard !
Niet alleen voor het interieur, maar zeker ook voor de plaatsing van de klinknagels in de staart . ( miljaar, wat zijn er dat veel :wacko: )

Met deze bagage op zak hebben we de echte afmetingen factor 6,6 verkleind en uitgetekend in een tekenpakket.
En ziehier: een eerste test in karton past wonderbaarlijk goed 8)

1_DSCN5293.jpg

Zo zijn de console en de stoelen uitgewerkt, alsook de rechter luchtinlaat.
Volgende stap: alles uitsnijden in PVC en aluminium, lijmen en schilderen.

Wordt vervolgd ...

Groeten,

DDV
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Schitterend bezig Dirk. Ga zo door en post hier héél véél prentjes.

Tot slot nog een weetje. 'k Heb een internetbedrijf ontdekt in Zwitserland waar je pilootpoppen op 1/7 kunt kopen. Die zijn 25 cm hoog. Ideaal dus voor de Vario schaalhelis die zich meestal rond die schaal situeren. Ik heb er eentje besteld. Van zodra ik het kereltje binnen heb stel ik hem hier wel voor...

Heligroeten,

Nick
 
Ecureuil ... en hij bouwde voort

Goed, het Forum komt op zijn plooi, de lente komt eraan, en we hebben er weer wat zin in.

Dus veel foto's, zoals Blue Bird vraagt :)

Volgende stappen zijn al ondernomen:

- staartrotor in elkaar gestoken en gemonteerd



- mecaniek in elkaar gestoken



- cockpit & stoelen gefabriceerd





- zijdelingse luchtinlaat (detail)



- instrumenten van de cockpit



- verluchtingsrooster in de neus



Ondertussen heb ik de cockpitconsole en stoelen mat zwart gespoten. Ziet er goed uit van ver, maar is verre van goed !!!!
Dus dat moeten we opnieuw doen, maar ditmaal in een stofvrije kamer of zo ...
Ik ben ondertussen bezig met de naad weg te schuren en te plamuren. Valt dit tegen zeg ... :(


Groeten,

DDV
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi DDV,

ziet er allemaal heel goed uit!
Ik kan zeker aan nemen dat het gaat kriebbelen met zo een prachtige dagen van de laatste dagen.
Blijven post hoor !!!
 
Waauww, sjieke dinges Dirk. 't Gaat goe komen met je eekhoorn,... 'k zie het. Goe bezig, blijven proberen en herbeginnen tot alles naar je goesting is, dat is de spirit.

Heligroeten,

Nick

PS. Leer houden van plamuren en schuren en modelbouw wordt nog zaliger...
 
ja knap hoor en plamuren en schuren is een hobby op zig laat je daar niet door afschrikken ;-)
 
Hallo allemaal,

't Is lang geleden, maar ik ben er weer aan begonnen ^^

Wat is er zoal gebeurd:

- bevestigen skids & enkele details

DSCN5332.JPG



- Plaatsen van torque-tube in de staart als aandrijving van de staartrotor. Viel dit even dik tegen zeg !:(
Ik heb dan ook direct de staartrotorbescheming gemaakt van een ijzeren kapstok nu ik er nog gemakkelijk in de staart kon

DSCN5333.JPG



- Plaatsen van de luchtschacht voor de motorkoeling en plamuren van de naad

DSCN5353.JPG


- Aanbrengen van de cablage voor de verlichtings LED's .
Ik heb deze al in de stabilo aangebracht, en dit geeft een mooi effect als ze branden ...

DSCN5354.JPG


DSCN5355.JPG


DSCN5356.JPG


Voilà, een kleine update ...

Groeten,

DDV
 
Laatst bewerkt door een moderator:
WOII Warbird

Naast heli's ben ik ook fan van WOII Warbirds.
Deze zomer heb ik enkel fantastische modellen op airshows gezien, en het spookt al lang in mijn achterhoofd om zelf zo een te vliegen.8)

Deze heb ik een tijdje geleden besteld:

Top_Flite_P-51D_Mustang.jpg


en sinds dit weekend staat volgende doos mij uitgebreid aan te staren:

Top_Flite_P-51D_Mustang_Bouwdoos.JPG


Hiervoor ga ik ten gepaste tijden een topic openen onder de rubriek "RC Vliegtuigen".
Maar eerst doen we verder met de Ecureuil (die dan toch maar de motor krijgt van de Vario Kobold. Reden = zie hierboven + gebrek aan sponsors :D )

Groeten,

DDV
 
wauw hoe groot is dat spel

wat is de vleugel breedte/lengte

grtz

huge
 
Redelijk groot. Het is een .60 classe
Hier heb je de specs:

Top_Flite_P-51D_Mustang_Specs.jpg


Groeten,

DDV
 
Leuk dat je terug gestart bent.
Nu zie ik wel heel wat verschillen tussen de skids van het model tov de foto van het origineel toestel (zie je eerste post).
Ga je deze nog verder aanpassen of blijft het zo?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan