Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Bouwverslag Ecureuil
Pagina 1 van 9 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 121

Discussie: Bouwverslag Ecureuil

  1. #1

    Standaard Bouwverslag Ecureuil

    Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt, en ga mijn Vario Kobold ombouwen tot een Ecureuil.
    Dit zou het moeten worden:



    Dit wordt mijn eerste schaalheli project: ik ben dus een absolute beginner.
    Maar geïnspireerd door de fantastische bouwverslagen en tips die ik hier op het forum vond, wil ik het er echt wel op wagen

    Ik ga de vorderingen hier zeker illustreren, maar voor ik aan de bouw begin, moet ik eerst mijn werkplek reorganiseren !!!
    Bij het openen van de kit kon ik maar een ding vaststellen: Heb duidelijk een grotere werkplek nodig ...

    Ik hou jullie op de hoogte,

    DDV
    Laatst gewijzigd door DDV; 26-03-10 om 18:37

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    06-12-07
    Berichten
    3.079

    Standaard

    Beginner of niet, je vraagt maar raad. Bluebird zal je zeker wel van de nodige tips kunnen voorzien.

    Succes ermee!

  3. #3

    Standaard

    Jiiiiiiiiiiha, een RC-helischaalbouwer erbij

    Welkom welkom Dirk. Je begint aan een hels avontuur, maar het Vario RC-heliteam Belgium sleurt je er wel door zodat je een schaalhelivlieger wordt die ook daadwerkelijk zal vliegen.

    Het kleurenschema die je gekozen hebt (geel en zwart) ziet er machtig uit. Het zal een kist worden die in de lucht goed te zien zal zijn.
    Just spijtig dat je niet gekozen hebt voor een benzinemekaniek. De investering hiertoe is inderdaad in het begin pijnlijk, maar op termijn win je het eruit... om maar te zwijgen van het gebruiksgemak tov een methanol-nitro...
    Neem een benzine toch nog maar eens in overweging...

    By the way... eind deze maand komen we met het voltallige Vario Belgium RC-heliteam naar de eting van jouw club in Lessen...

    Enne... ik heb ook een knoop doorgehakt betreffende mijn komende bouwprojecten... (Jadefulconguard zal dit graag lezen). Voor ik mij ga wagen aan een Apache, wordt mijn volgende grote bouwproject toch eerst een Cobra AH-1S.
    In benzine-uitvoering natuurlijk.
    Maar eerst wordt er een Millenium 90 in elektro-uitvoering als trainer gebouwd.

    Heligroeten, succes met de bouw en tot gauw,

    Nick
    Laatst gewijzigd door Furioza; 19-10-09 om 12:10

  4. #4
    kurt
    Gast

    Standaard

    veel plezier en succes met de bouw, ik kom nu en dan eens een kijkje nemen op je topic

  5. #5

    Standaard

    Hey mannen,
    Dit doet plezier !

    't zal nog een tijdje duren voor ik er effektief aan begin, want ik moet zoals reeds vermeld, eerst een goede werkplek hebben.
    Dit houdt in dat onze garage gaat gehalveerd worden. (heb groen licht gekregen van mijne general manager )
    Dus muurtje bouwen, mooi kleurtje geven, nodige verlichting voorzien, etc ... Ik post wel een fototje wanneer die af is

    In the mean time zit ik niet stil, en ben de plannen grondig aan het bestuderen, alsook alle tips aan het vergaren wat betreft schuren, plamuren en alles wat met verven te maken heeft, want daar heb ik de meeste vragen/twijfels over.

    @Blue Bird:
    Ja Nick, ik weet het jong, we hebben het er nog zo over gehad in Pottes ... benzine of elektrisch, alleen: 't was na calculatie toch wel even slikken !!
    Ik kan het ook niet over mijn hart krijgen om de vrij nieuwe Kobold met alle randapparatuur aan de kant te laten staan.
    Wat mij uiteindelijk toch voor de ombouw doen beslissen heeft: Françis zijn mega machines en Guy zijne MD900.
    Enfin: 't is nog maar mijn 1e project hé. Wie weet wat de toekomst brengt

    Al een 1e vraag voor jullie pro's: de "echte" Ecureuil heeft (ondanks zijn linksdraaiende hoofdrotor) zijn staartrotor aan de rechterkant van de staart staan (vanuit pilootpositie bekeken).
    Bij de Vario skyfox mechaniek staat die rotor aan de linkerkant, en alle aandrijvingen zijn zo voorzien.
    Doe dit inbreuk aan het "scale"-zijn van een heli als ik dit zo laat, of moet het geheel toch omgedraaid worden. En zo ja, gaat dit geen nadelige gevolgen hebben tijdens het vliegen ???
    let me know !

  6. #6

    Standaard

    Dirk,

    PLEASE... bezint eer ge begint...

    Advies 1 : hou je Cobolt als trainer

    Advies 2 : spaar wat langer en steek er een benzine in !!!

    Methanol-Nitro moteurs steek je, naar mijn mening en ondervinding, anno 2009 NIET meer in een schaalmodel!
    Francis zijn machines zijn inderdaat mega de max, MAAR ik hem reeds enkele keren al lachend (we zijn de beste vrienden) gezegd dat hij naar meetings drie machines meebrengt om er zeker van te zijn dat hij met eentje kan vliegen!!! En Guy zijn MD... een pracht van een ding, maar na twee vluchten kun je zwemmen in zijn romp!!!
    Boven alle argumenten pro benzine, die ik je al gegeven heb, is het ook zo dat je bij wijze van spreken, zal failliet gaan aan de stookkosten van je methanol-nitro motor...

    Over je hekrotor... als je 100% schaal wil gaan zet je hem rechts, gelijk bij de echte, ook al draait je hoofdrotor links.
    Bij mijn Alouette is het ook zo (bij de echte Alouettes draait de hoofrotor rechts).
    Bij de Alouette heb ik van deze "tegenwringende" opstelling geen last, daar hij geen verticale stabilisatievlakken heeft.
    Bij jouw Eekhoorn ligt dat anders. Daar wordt het staartrotoreffect geblokkeerd door 2 kanjers van verticale stabilisatievlakken. Je zal dat voelen in hover en in vlucht en zeker bij rechtse stall-turns. Hoe sterk dit effect zal zijn weet ik niet... je zal dus de schaalgetrouwheid moeten afwegen tegenover de wendbaarheid... aan jouw de keuze...

    Heligroeten,

    Nick

    PS 1... GO FOR BENZIN (of elekro)

    PS 2... Francis zijn volgende grote investering wordt ook een benzine (et pas de methanol!!!)
    Laatst gewijzigd door Furioza; 19-10-09 om 12:10 Reden: Tekst te groot.

  7. #7

    Standaard

    Tja Blue Bird, heb de kit al in huis ...
    Ik ga er toch voor gaan, en kan eventueel later nog ombouwen naar electro, zoals de T-Rex (waarmee ik eigenlijk het meeste vlieg)

    't is inderdaad een joekel van een verticale stabilisator. Ik vermoed dat je dit sowieso voelt tijdens het vliegen.
    Voor alle zekerheid zal ik maar bij de standaard inbouw van de staartstaartrotor blijven, zeker
    Tenzij iemand hier wel goede ervaring mee heeft op een Ecureuil...

    Een ander punt:
    Er loopt een stevige lasnaad over de gehele lengte van de romp, staartbuis & stabilo .
    Daar mag op het eindresultaat natuurlijk niets meer van te zien zijn: dus schuren & plamuren geblazen.
    Enige tips hoe dit best wordt aangepakt voor een goed resultaat ?

  8. #8

    Standaard

    verstand op 0 en dan uuuuuuuuuuuuuuuuuuuren schuren.
    Modelbouw = schuren
    Je moet er leren van houden van dat schuren...
    Laagje per laagje er af wrijven (liefst nat) en niet te vlug willen gaan, anders zit je al gauw te diep.
    Als je denkt dat het goed is... een laag fijne autoplamuur erover en weer schuren enz. enz. tot je de naad niet meer voelt als je er met je nagel over krabt en hem ook niet meer ziet... dan een dun laagje grondverf erover. Zie en voel je nu niks meer van de naad, dan ben je er... anders verder schuren, plamuren en schuren.
    Helaas heb je ervoor geopteerd toch voor een methanol-nitro motorisatie te kiezen... let dus op wat voor lak je erop zet hé.
    Dat mengseltje vreet en vecht met lak. Je zal dus zeker met een tweekomponentenlak moeten werken...

    Heligroeten,

    Nick
    Laatst gewijzigd door Furioza; 19-10-09 om 12:11 Reden: Tekst te groot

  9. #9

    Standaard

    Zo, we zijn weer wat verder ... met de voorbereidingen
    De werkplek in de garage neemt al aardige vormen aan.



    Goedgekeurd door de zoon ...



    Maar nog veel te doen...

    Deze namiddag was het echter te mooi weer, dus we zijn gaan vliegen in de club

    Wordt vervolgd ....

    DDV
    Laatst gewijzigd door DDV; 26-03-10 om 18:39

  10. #10

    Standaard

    Ziet er al goed uit. Ben benieuwd naar het vervog.

    [mod]

    Nick, ik de tekst even aangepast aan de normale tekst. Dit komt de leesbaarheid van het forum echt ten goede.

    [mod] Modelengeneer.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  11. #11

    Standaard

    Eindelijk ! De bouwwerken zijn zo goed als af.
    Nog wat schapjes aan de muur en wat stopcontacten plaatsen en ik heb nu de ruimte om aan het echte werk te beginnen.

    Hier enkele beelden van de romp, en de Kobold erachter die we dus gaan ombouwen...



    Wat is die groot





    Wordt vervolgd ...
    Laatst gewijzigd door DDV; 26-03-10 om 18:42

  12. #12

    Standaard

    Wow wat een ding, die is behoorlijk groot inderdaad, en leuk he zo'n werk plekje hebben.
    Nog veel plezier met het verder afwerken van je hobby ruimte en natuurlijk met je project.

  13. #13

    Standaard

    o ddv ik zie dat je al weer al aan uitbrijding toe bent van je werkplaats want met de bladen er boven op gaat hij tog niet meer in je kot passen

    wat een enorm grote romp zeg dit word zeker een mooie heli. en zeker weer eentje om te volgen

  14. #14

    Standaard

    Hey Dirk,

    je nieuwe helibouwplek ziet er netjes uit jongen. Maar vertel eens... heb je de lengte van je heli aangepast aan je bouwplek of omgekeerd ???
    Zelf zou ik beginnen met de muren links, rechts en achter je bouwtafel te slopen... want zoals Amazone schrijft lijkt het nu allemaal een beetje nipt. Zeker als je je model gaat moeten beginnen draaien en keren.
    Als ik aan mijn machines werk verschuif ik mijn bouwtafel naar het midden van de kamer, zodat ik er gemakkelijk rond kan. Want zo een model veelvuldig draaien en keren lijdt tot miserie... en ik spreek uit ervaring. Vroeg of laat gaan er spullen op wandel en worden ze het slachtoffer van de zwaartekracht...

    Heligroeten en veel bouwplezier in deze donkere tijden...

    Nick

  15. #15

    Standaard

    Hey Blue Bird,

    Geen nood. Dit is de nis waar de tafel ingeschoven wordt na de grote werken. Er is nog een redelijke ruimte ervoor ...
    Voor de fijnere werkzaamheden is dit dan wel weer geschikt, hé...

    Zeg eens, hoe is het met Joe en zijn team ? Zijn die nog ergens aan bezig ?

Pagina 1 van 9 12345 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

  1. Bouwverslag SC-28 Lummetje [DONE]
    By mijn-kotter in forum RC Schepen
    Reacties: 19
    Laatste bericht: 24-08-08, 14:25

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •