Beloofd is beloofd.
De weg van dit:
naar:
De weg is niet zo hobbelig.
Ik heb vanmorgen redelijk vlug een voorbeeldje voor jullie gemaakt om wat kerstgevoel in diorama's te brengen.
Hier gaat het dus om het concept, niet om een geraffineerd einddiorama van me
Grondje. Heb er wat zeeschuim en een wortel in gestoken.
In zijn totaliteit donkerder aangezet, zeker de takken meenemen, dit verhoogt het dramatische effect van sneeuw.
De tools!
-Natriumbicarbonaat. Het is een zuiveringszout dat je bij een drogist kan bestellen. Let erop dat ze je niet afschepen met tabletten, het is ook een bestanddeel in een medicijn.
-houtlijm (jawel)
-bakje water dat je 50/50 aanmengt met houtlijm
-wat bredere kwast
Het begin...is altijd lastig.
Gewoon de kwast aanzetten met de vloeistof, mag wat dikker.
Wel leuk om erop te letten dat je niet elke vierkante centimeter insmeert, zo behoud je wat contrast die de sneeuw echter doet lijken.
Op de natte substantie rijkelijk strooien. Het zout trekt in de laag en hecht zich.
Het zal je opvallen wanneer je wat dikkere druppels aanzet het zout wat gaat opbollen, dat is een leuk effect, zeker op een tak.
Wanneer je ook bomen in je vignet hebt is het handig de grond eronder eerst te bestrijken met lijm, wanneer je strooit op de takjes gaat er zo minder verloren.
Voor een 'rijp'- effect kan je ook met blanke lak een tak bewerken, het zout hecht zich dan op meerdere plekken die bij normale sneeuwval niet logisch zouden zijn.
OK, ik weet het, verkeerde keus mannetje, maar laat hem denken dat de sneeuw erg vroeg valt dit jaar...
Sneeuw kan veel sfeer brengen in een vignet. Sneeuw kan je bevuilen met bloed, gelig spul, motorolie...
Maar het is ook durven, de angst om je fraaie Tiger lokaal te besprenkelen met houtlijm kan ondermijnend zijn.
Ik vind resultaten tellen.
kille groet,
René
Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op: