Hoofdsponsor

1/36 Friese Tjalk/ skutsje

  • Onderwerp starter mijn-kotter
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
M

mijn-kotter

Guest
Hallo Allemaal

Wij hebben deze week een bouwpakket gekocht van een Friese Tjalk.
En wilden jullie ook dit bouwverslag niet onthouden.
Normaal bouwen wij bijna altijd scratch alleen soms willen we ook nog wel eens een bouw pakket doen.
En gezien we al een serie skutsjes hebben gebouwd die op het oudere type lijken wilden we ook deze Friese Tjalk graag in onze collectie.
De skutsjes die je nu nog vaak in de wedstrijden ziet zijn vaak van deze friese Tjalk afgeleid.


1_IMG_0787.jpg 1_IMG_0789.jpg 1_IMG_0791.jpg

Dit is de eerste vordering van de bouw van deze Friese Tjalk.
1_IMG_0794.jpg

Gr ron
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Veel plezier er mee.

'T ziet er een eenvoudige doos uit (zeker voor een scratchbouwer).

Maar best wel een leuk bootje.


Doet me er overigens aan denken dat ik hier nog een Bensersiel staan heb die ik moet afwerken. :$

So much tot do and so little time ... :angry:


Groeten


Jos
 
mooi mooi is het ook op schaal van het dio ron ?
 
Tjonge, dat ziet er toch wel heel goed uit man. Ik ga je zeker volgen, houd je haar wel recht zo?
 
Hallo rik,dirk en Jos

De schaal van deze tjalk is 1:36 zou wel bij de dio passen denk alleen dat ik mijn dio dan weer groter moet maken.
Ik bouw alle modellen ook de botters op deze manier en die blijven ook recht en ga er dan ook vanuit dat deze recht zal blijven.
Ik bouw altijd beide kanten gelijk op zodat de spanning gelijk blijft.
En het is inderdaad makkelijker dan scratch,alleen heb je hier veel minder eigen inbreng en ben je afhankelijk van hoe een ander het bedacht heeft hoe ze gebouwd moet gaan worden.
En toch kunnen wij het natuurlijk niet laten om onze eigen inbreng te hebben op deze boot en niet overal de bouwwijze te volgen zoals de beschrijving luidt ook zullen we bepaalde onderdelen zelf maken zodat ze nog dichter op de werkelijkheid komt.

Gr ron
 
Mooi bootje, ik heb deze kit ook eens in m'n handen gehad in de winkel.
Veel plezier ermee!
 
Ziet er alweer een leuk projekt uit om te volgen.
Wat betreft de "geringe" eigen inbreng, ik weet zeker dat je als scratchbuilder ongetwijfeld veel meer zal van jezelf zal inbrengen als wat meneer Billing in gedachten had :)
 
Hallo allemaal

Dit is leuk werk niet zagen maar spantjes uitdrukken in elkaar plakken en alleen hier en daar met een mesje randjes weg snijden, misschien wat schuren en dan kunnen de huid latjes erop als de lijm droog is kunnen de blokjes balsa op de hoeken die moeten dan rond geschuurd worden. Om deze blokken te kunnen plaatsen moet ik eerst de huid latjes langs de spanten afsnijden tot nog toe vind ik dit model goed geschikt voor een beginner ook als je nog nooit een model hebt gemaakt, kun je dit model tot een goed einde brengen de enige basis wat je nodig hebt is geduld .en als je verstand gebruikt moet het lukken .het eerste wat je moet doen voor je gaat bouwen is de tekening goed bekijken en de bouw beschrijving goed doornemen
Het enige wat ik mis is de nummers op de spanten maar die kun je er zelf opzetten met een potloot.

1_IMG_0795.jpg 1_IMG_0796.jpg 1_IMG_0797.jpg


gr ron

1_IMG_0795.jpg 1_IMG_0796.jpg 1_IMG_0797.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
is het dubbel beplankt ron ? omdat je de voor en achterboeg niet gedaan hebt vermoed ik dat je daar een blokje in maakt.
 
nee Dirk het is niet dubbel en ja er komen blokjes zo ver ben ik nu:wub:1_IMG_0798.jpg 1_IMG_0801.jpg 1_IMG_0802.jpg 1_IMG_0803.jpg

gr ron
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:laugh: dat was snel 8)

nu maak je me natuurlijk wel nieuwschierig naar het vervolg :)
 
ja dirk dit is een wedstrijdskutsje :D:D:D

Nu even serieus dit is een hele fijne bouwdoos zo als ik al eerder schreef hij is echt ideaal voor beginners.
Alles past of is passend te maken.
Het enige moeilijke wat ik kon vinden is de blokjes voor en achter in model schaven dit is iets wat je aan moet voelen en menig een zou hiermee de fout in kunnen gaan.
Ik gebruik UHU hard die droogt snel (alleen ik raad het een ander niet aan om zo snel te bouwen en zeker niet als je begint )
1_IMG_0807.jpg 1_IMG_0806.jpg
Gr ron
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo allemaal

ik heb de skutsje in de grond verf gezet,en de verf moet nu eerst drogen voor ik verder kan.
Als ie droog is ga ik hem nog een keer helemaal schuren en dan nog tweemaal in de grondverf zetten zodat ie strak wordt.

1_IMG_0808.jpg
Op deze foto is goed te zien dat de neus nog niet helemaal strak is.

1_IMG_0809.jpg
gr ron
 
Laatst bewerkt door een moderator:
welke grondverf gebruik je voor dit werkje? vult ze eventuele kieren ook een beetje op?;)
 
hallo kurt
wij gebruiken voor grond verf gewoon huis tuin en keuken verf van gamma of karwei het liefst zo goedkoop mogelijk als je dit een beetje verdund aanbrengd trekt het in het hout dan kun je er gelijk weerover met on verdund gewoon wat dikker aan brengen dan vult het redelijk op eingenlijk het zelfde effect als spuit plamuur dan iets beter voor het hout

gr ron
 
Hallo allemaal

ondanks de drukte van de shows en dergelijke zijn we toch weer even bezig geweest met de tjalk en wilden de vorderingen even laten zien

1_IMG_1502.jpg 1_IMG_1498.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat ziet er al helemaal anders uit met het kleurtje er op ron :)

het ziet er goed uit , maar dat licht groen blijft dat de definitieve kleur of word er nog een laagje overgezet in een andere kleur ?

het ziet er anders best mooi uit hoor ;)
 
Altijd mooi om zo'n project te volgen, is ook mooi uitgevoerd hoor, ik heb veel van de Friese tjalken gezien toen ik op cursus moest in ter schelling, wat een varia aan zulke boten heb je daar, er zijn er zeer veel, en mooie, je had er zelf 3 masters tussen, als dat dan nog over dezelfde type gaat weet ik niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan