Hoofdsponsor

Bouwverslag EV05 'Princess Olayinka' (ex HD21) [DONE]

  • Onderwerp starter Droopy'ke
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
D

Droopy'ke

Guest
Hoi iedereen,

Graag had ik jullie m'n volgend projekt voorgesteld.

Het gaat namelijk over de kotter HD21 'Jacob Senior'

1055318663.png
Dit is dan de 1:1 kotter.


Het model zal op schaal 1:33 gemaakt worden wat resulteert in een lengte van 1200mm.

HD21001.png
Hier zien we de romp en het bakdek van deze kotter. De romp is gegoten door Bert Kroes.

HD21003.png
Deze afgetopte messing schroef van 85 mm en pvc straalbuis zullen instaan voor de voorstuwing van het model.

HD21004.png
Als schroefas zal dit exemplaar moeten volstaan.
Het is de 300-08 van Raboesch met een lengte van 290mm en een M5 as.

HD21005.png
Wat het roer betreft ga ik niet helemaal het originele schip volgen maar heb ik gekozen voor dit Beckerroer van Robbe.
Dit uiteraard met het oog op de uitstekende manoeuvreereigenschappen die zo'n roer bezit.



Alhoewel ik toch al enkele rc-schepen op m'n palmares heb staan, heb ik geen ervaring in het maken van een kotter. Daarom dat ik voor enkele zaken de hulp heb ingeroepen van enkele experts ter zake:

HD21018.png
De netten met een lengte van 117cm (!) heb ik via Greko kunnen bestellen.

HD21021.png
Deze werkende winch is tevens van de hand van Greko.
Deze zal later instaan voor het vieren en hijsen van de bomen en het zakken en ophalen van de netten. Inderdaad, het is de bedoeling dat bij deze boot later alles zal werken.


HD21007.png
Een Robbe Power 1000, een Rokraft 120µP en een Rokraft 50µP gaan nu zorgen voor de hoofd- en boegschroefaandrijving van de HD-21.


HD21008.png

HD21013.png
En dit is dan de boegschroef: de Raboesch 108-30.
Echt een juweeltje!


HD21022.png
Aangezien dit een volledige scratch-build item gaat worden, kan ik uiteraard niet zonder de plannen.
Via m'n werk heb ik 8 (!) plannen van het 1:1 schip kunnen verkrijgen. Van romp tot het topje van het voorpoortaal, alles heb ik nu op papier staan. Bij deze gaat m'n dank dan ook uit naar Henk van Maaskant Machinefabrieken voor het verstrekken van deze onmisbare kleinoden.


Het leuke is dat ik voor de bouw van dit model over genoeg referentiemateriaal beschik want de 1:1-kotter ligt bij ons op de sloperij te wachten op haar einde:

schepen003.png
Hier ligt ze nog in haar pracht bij ons aan de kade.

HD21138.png
De HD21 wordt hier van haar opbouw gescheiden...

HD21125.png
... en als een verminkt dier wacht ze gelaten haar lot af.

HD21188.png
Op deze foto zien we de kotter op de slipway liggen waar ze volledig tot schroot zal worden herleid.


Zo, dit was een hele boterham, niet?
Maar het is m'n eerste posting op dit forum en daarom had ik met dit bouwverslag een kleine achterstand in te lopen.

Ik hoop dat het niet heeft verveeld. :rolleyes:

Wordt vervolgd,


Droop
 
Nou dat is met die achterstand dan nu geloof ik wel over toch. U heeft er een heel mooi begin aan gemaakt. Ik kan niet anders schrijven dan lof over het intro. Leuk dat u er ook wat achtergrondfoto's van heeft. Ik heb geen verstand van kotters. Maar waarvoor heeft deze gevaren. (Welke vis) En weet u ook waar. Het is altijd leuk om iets extra's te weten van een schip.

Droop, ik blijf u volgen. En leuk dat u zich hier ook laat zien.
 
Nice Droop.
Direct het grote geweld......

verveeld????? ben je gek? dit is wat we willen zien.


(heb ik al gezegd dat ik blij ben je nu ook hier te mogen zien, ik heb al je werk bewondert bij onze noorderburen)
 
Prachtig gaat dit zeker volgen.

Veel foto's en veel uitleg als het niet te veel gevraagd is:D
 
Ik heb geen verstand van kotters. Maar waarvoor heeft deze gevaren. (Welke vis) En weet u ook waar. Het is altijd leuk om iets extra's te weten van een schip.
Ok, een woordje uitleg is hier wel op z'n plaats.

Dit systeem van vissen noemt men de boomkorvisserij.
Schepen die met zo'n systeem zijn uitgerust vangen hoofdzakelijk de platvissoorten zoals schol, tong, schar en griet.

Natuurlijk komen er ook andere vissen in de netten terecht (de zogenaamde bijvangsten): kabeljauw, rog, wyting, poon, zeeduivel, tongschar... ... .

Een kotter met een vermogen van 2000 pk verbruikt per visreis van vier dagen ongeveer 28.000 liter brandstof. De gemiddelde vangst per visreis ligt op ongeveer 175 kisten, dat is 7 ton. Voor 1 kilo vis is dus 4 liter brandstof nodig, wat aangeeft dat de boomkorvisserij een energieverslindende visserij is. Deze vorm van visserij was desondanks meestal lucratief, maar met de gestegen brandstofprijzen is dat nu niet meer zo. De visser betaalt voor een liter diesel in 2006 zo'n 0,40 euro (accijnsvrij), voor elke kilo gevangen vis krijgt hij gemiddeld 2,2 Euro.
Bron info: North Sea Foundation

Dus, een kotter met een motor van 2000 pk is zeker geen alleenstaand geval.
Natuurlijk is zo'n motor alleen niks op zo'n schip. Daar hoort ook een schroef bij. En wat voor eentje!
Om zo'n kotter mét de netten in het water in beweging te houden zal de schroef ook al geen kleintje mogen wezen. Dit getuige het volgende foto'tje wat ik bij ons op de sloperij genomen heb:
HD21100.png
Hier zien we de straalpijp waar de schroef inzit. Voor de mensen onder ons die het niet moesten weten: de schroef past perfekt in zo'n pijp en is enkele centimeters gescheiden van de binnenkant van de pijp. Tussen de schroef en straalpijp kan je niet je hand steken.
Als we nu kijken naar de persoon dan kunnen we ons wel voorstellen door welke grote schroeven zo'n kotter wordt aangedreven, niet? ;)

Het vissen met boomkorren vind voornamelijk in de Noordzee plaats.
Meer info vind je hier.


De voorbereiding van dit projekt zal nog enkele maanden in beslag nemen. Ik hoop om in het najaar aan de eigenlijke bouw te kunnen beginnen. Natuurlijk hou ik jullie ondertussen op de hoogte van de nodige vorderingen die ik maak.


Droop
 
Laatst bewerkt:
hoi,luc
mooi dat je ook hier een verslag plaatst.
zoals ik al eerder verwoorde,dit word zeker uw meester werk.
groetjes,ronny
 
hoi,luc
mooi dat je ook hier een verslag plaatst.
zoals ik al eerder verwoorde,dit word zeker uw meester werk.
groetjes,ronny
Hoi Ronny,
Tja, nu we eindelijk ook eens een deftig Belgisch forum hebben kon ik hier toch niet achterblijven.

Groetjes,

Luc
 
Dat is een zeer mooie uitleg, is altijd leuk om te weten wat er met een schip gebeurt. Maar ook leuk om te weten wat er gedaan werd met een schip, de achtergronden dus. Droop ik blijf je volgen.
 
Ik heb juist je howto gelezen van verweren van scheepsmodellen, zeer goed uitgelegd.

Maar wat mij vooral opviel was de foto "Maggie M" rustig varend met de bomen achter zich.
Als men deze foto steekt tussen echte boten gaat niemand weten dat het maar een modelbootje is. prachtig gedaan
 
Ik heb juist je howto gelezen van verweren van scheepsmodellen, zeer goed uitgelegd.

Maar wat mij vooral opviel was de foto "Maggie M" rustig varend met de bomen achter zich.
Als men deze foto steekt tussen echte boten gaat niemand weten dat het maar een modelbootje is. prachtig gedaan
Hallo naamgenoot,

Hartelijk dank voor je lovende woorden i.v.m. de Maggie M. :)
Als je maar een goed camerastandpunt inneemt, dan kan men van z'n modellen soms zeer leuke foto's nemen.


In afwachting dat ik m'n bestelde spulletjes voor de HD21 geleverd krijg, volgen hier de laatste 2 foto's van de sloop van de echte Jacob Senior.
Het is de bedoeling dat ik aan de hand van de volledige sloopreportage die ik gemaakt heb, een muzikale documentaire op dvd ga maken. Die zal de bouw van de kotter helemaal af maken.

Afijn, hier de laatste foto's:

HD21305.png
Als een prooi die door haar jager is verscheurd, ligt de HD21 te zieltogen op de sliphelling.

HD21307a.png
... een hoofdstuk is afgesloten... ... .


Luc
 
Droop, misschien een beetje of topic. Maar waarom gaan dat soort schepen niet gewoon via een particulier netwerk nog meer doen. Volgens mij zijn deze zoals ik dat kan zien op de foto, best nog dienst doen voor andere dingen. Dat hier niet meer mee gevist kan worden kan ik begrijpen.
 
Inderdaad Rik, sommige van die kotters waren nog echte parels toen ze bij ons aanmeerden. Er waren er zelfs die nog op eigen kracht, met de bemanning aan boord naar de sloperij waren gevaren.

Waarom ze precies bij ons moeten worden gesloopt en ze niet mogen worden doorverkocht en een 2de leven beginnen, is me ook niet duidelijk.
Alles zal wel (zoals gewoonlijk) weer met geld te maken hebben.



Luc
 
Wel in het begin had ik willen schrijven waarom koop je niet het grote bootje tegen 15 cent/kilo oud ijzer ipv een modelbootje te maken.

Ze is iets groter dan ik had gedacht.
 
Toch jammer, maar goed. Er zal wel een reden achter zitten die dan met geld te maken heeft.

Maar we gaan weer snel on topic. ;) en wacht met smart op een update. Ik ben zeer benieuwd naar de video. :D
 
Ik zal ook een beetje OFF topic zijn ...

Ik zie dus dat je bij Van heygen Recycling werkt , hoe zit het met de Zinnia ?

Is het nog mogelijk om aan boord te gaan om stukken te kopen ?

de groetjes ,

Laurent
 
Mijne heren , binnekort is dit forum in diepe rouw.:(

Verslag aan het lezen op modelbouwforum.nl van droop en wat staat daar in.
Na de HD21 zijn meesterwerk stopt droop wegens plaatsgebrek voor het uitstallen van de boten,zoon wilt niet het huis uit ,heeft het te goed,anders had hij nog een extra kamer voor een paar extra boten.

Droop ,heb een grote kelder als je wilt plaats genoeg, een grootmeester mag/kan/wil/moet niet stoppen.

Veel bouwplezier nog, naamgenoot
 
Die diepe rouw hoeft niet, hoor Luc. :D

Inderdaad, zoals mijn opmerkzame naamgenoot het goed heeft gelezen bij onze nooderburen, stop ik na dit projekt met modelbouwen. Meer bepaald met het bouwen van schepen.

Ons huisje staat nu al boordevol schepen en allerlei ander modelbouwspul zodat er nu geen plaats meer is voor een deftig projekt (of ik zou onze zoon het huis moeten uitgooien, hahaha).

Maar gelukkig zal dit alles niet voor vandaag zijn want de eigenlijke bouw van de HD21 zal maar tegen het najaar gaan plaatsvinden want ik heb eerst nog enkele maanden werk met de voorbereidingen. En tegen dat dit projekt dan op zijn beurt achter de rug zal zijn, dan zijn we alweer een héééééle tijd verder.

Dus, jullie zijn hier nog niet van me af hoor. :p



Droop
 
Nieuwe levering

Zo, vandaag heb ik een nieuwe levering materialen binnen gekregen die moeten dienen om de bouw van de kotter te verwezenlijken.

Een grote doos -mij toegezonden van Modelbouwshop Flevoland- stond mij op te wachten toen ik thuis kwam van het werk.
Allerlei styrene profielen, bolders, radar, antenne, reddingsboeien enz. waren vakkundig ingepakt (bedankt Frank!) en zullen later één geheel gaan vormen met de rest van de onderdelen.

Op de onderstaande foto zien we mijn 'rommelkastje' waar alle HD21-benodigheden al klaar liggen.

1_HD21.jpg

Ik moet nu nog één bestelling plaatsen en dan kunnen we binnen enkele maanden van start gaan met dit projekt.


Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deftig spul wat ik daar allemaal zie liggen. Dat maakt het steeds meer interesant. Zo te zien wordt alles op RC. :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan