Hoofdsponsor

Bouwverslag EV05 'Princess Olayinka' (ex HD21) [DONE]

  • Onderwerp starter Droopy'ke
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Forse romp,maar is er geen gemakkelijkere manier om de waterlijn af te tekenen?.Dit lijkt me een onnoemelijke klus te zijn geweest.

Ron.
 
Ron zei:
Forse romp,maar is er geen gemakkelijkere manier om de waterlijn af te tekenen?.Dit lijkt me een onnoemelijke klus te zijn geweest.

Ron.
Er zijn inderdaad gemakkelijker manieren om de waterlijn af te tekenen, Ron.
Je hebt bijvoorbeeld het systeem met het blokje en het potlood en dit wou ik eerst gebruiken maar op de één of andere manier klopte de lijn dan niet met de plannen. Als ik aan de boeg begon, dan eindigde de waterlijn aan de spiegel véél te laag.
Begon ik dan aan d'r kont, dan eindigde ik véél te hoog aan de boeg.

Door het waterpassysteem toe te passen wat ik hier heb getoond, liep alles van een leien dakje en klopte de waterlijn precies met de tekeningen op de plannen.
Het is wel een beetje meer werk, maar het resultaat is dan ook 100%.



Terug tijd voor een ietsiepietsie klein update'tje:

1_DSCN8089.jpg
De 1ste horizontale stootbanden aan stuurboord zijn geplaatst.
Ik heb deze met 2 componenten epoxy gelijmd plus dat ik ze dan ook nog eens met heel kleine nageltjes heb verzekerd (dit systeem heb ik indertijd ook bij de Andrea Gail toegepast). Die nageltjes zorgen er nu voor dat de stootbanden onwrikbaar aan de romp verzegeld zijn.
Als alle banden geplaatst zijn, dan hoef ik met de Dremel enkel nog de nagelkopjes weg te schuren en daarna het geheel met plamuur af te werken.





Wordt vervolgd.



Droop
 
Droop, wat voor materiaal gebruik je voor de stootbanden?

Mvg.
 
Ik wist niet dat je die ook in deze grote had. Ik had laast in een winkel al eens even gekeken maar zij hadden alleen maar kleinere half-ronde styreenprofielen. Vandaar mijn vraag.
Thanks.

Mvg.
 
Afvoerpijpen

Tijdens de sloop van de HD21 is het me opgevallen dat er aan stuurboordzijde 2 afvoerpijpen zaten.
Waar die dingen voor dienden weet ik eigenlijk niet goed en er is tot nu toe niemand die me dat heeft kunnen verklaren maar ik ga op het model die kanalen gebruiken om het eventuele (regen)water dat zich ooit op het dek zal bevinden te laten afvloeien.

1_HD21_228.jpg
Hier zien we de 2 kanalen die ik bedoel.


1_DSCN8093.jpg
Twee messing elleboogjes en twee metalen rondeeltjes (hoe heten die krengen nu weer? arghh) moeten de klus klaren.
(Wazige foto': sorry)


1_DSCN8095.jpg
Na met de Dremel gaten te hebben gezaagd, werden de elleboogjes en rondeeltjes met dunne ca-lijm verzekerd. Toen deze droog waren moest ik enkel nog de binnenkant met plamuur waterdicht maken.

Jullie zullen wel opgemerkt hebben dat bij het 1:1 model de 2 kanalen niet dezelfde diameter hadden en hier op het model wel.
Maar aangezien ik de HD21 nu enkel meer als leidraad voor de 'Olayinka' gebruik, kan ik met de werkelijkheid een loopje nemen.
Zeg maar 'het voorrecht van de bouwer'. cute


1_DSCN8096.jpg
En hier nog eens een close-upje van één van de afvoerpijpen.

Deze pijpen zullen later elk met een siliconenslang met het dek verbonden worden zodat het water langs die weg z'n weg naar buiten vind.

Ziezo, en nu kan ik terug verder met het aanbrengen van de stootbanden.


Wordt vervolgd,


Droop
 
Het zijn dit soort foto`s die je inspiratie geven voor weathering.Daar leer je erg veel van.Zo kun je goed zien hoe roest zich een weg vormt(grillig)naar beneden.

1_HD21_228.jpg

Het klinkt misschien raar,maar dit vind ik heel mooi om naar te kijken.
Alleen...mijn huidig en komend project heeft geen verwering:s...

Daarna moet ik er toch weer een gaan zoeken.Prachtige foto,Luc.

Ron.
 
Het klinkt misschien raar,maar dit vind ik heel mooi om naar te kijken.


Ron.
Dan zou je bij ons op de scheepssloperij je hartje kunnen ophalen, Ron. Daar ligt het nu vol van verweerde kotters en Ierse shelterdeck trawlers. :D:D


Droop
 
Droop, dat ziet er toch heel goed uit. Maar die nagels in de stootranden, krijg je die wel mooi weg straks?
En dan toch nog even over de verwering, ga je straks het schip ook zo mooi verweren of wordt het nieuwstaat.
 
Van die nageltjes zal je later niets meer merken Rik.
Ik heb dit systeem ook bij de Andrea toegepast en daar zie nu ook niks meer van die nageltjes. cute
Daarbij komt dan ook nog dat dit systeempje een ijzersterke verbinding geeft.
En deze kotter wordt gebouwd om het ruwste vaarwater te doorstaan.
Mijn Maggie M kan wel wat hebben, maar deze kotter moet echt het onderste uit de kan kunnen halen. :D

Dit model zal later hetzelfde lot als z'n voorgangers ondergaan: dus dit wordt verweren. :D
Het is ieder z'n meug maar ik heb het nu eenmaal niet voor een werkschip dat er uitziet alsof het net te water is gelaten. Maar ja, over smaken valt nu eenmaal niet te twisten, niet? cute



Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben reuze beniuewd naar hou jij dat gaat doen, ik weet van Ron (Homeghost) met zijn sub al best veel. Die is ook zo mooi verweerd. Dus ik ga dit dan ook met arends ogen volgen. En blijf er boven op.
 
Weatheren is gewoon erg leuk om te doen.Zolang je de basis regels maar aanhoud.Dan wordt je model er alleen maar realistischer erdoor.

Maar Droop kent ze wel,dat heb ik al aan zijn modellen gezien.

Ron.
 
Ron,

misschien een idee om eens een howto van deze basisregels te maken?
 
Weatheren is gewoon erg leuk om te doen.Zolang je de basis regels maar aanhoud.Dan wordt je model er alleen maar realistischer erdoor.

Maar Droop kent ze wel,dat heb ik al aan zijn modellen gezien.

Ron.
Inderdaad Ron, ik mag zeggen dat ik door de jaren al een klein beetje ervaring heb in het verweren van een modelboot. Maar het is natuurlijk steeds weer leuk om te zien hoe anderen het doen. :D


Ik heb ondertussen van onze vakman Ronny een pb'tje gekregen met daarin een duidelijke uitleg over de gaten in de romp.
Voor de geïnteresseerden volgt hier een klein stukje uit het bericht:

Dag,droop
De twee gaten in de romp,iets lager dan het dek:
Volgens my is de achterste de afwatering van de bakken waar de vis in word gestort by het ledigen van het net. Er word immers veel water in de bakken gespoten om de vis op de transportband te krygen die onder de bak loopt.
De voorste is een stuk groter,deze zou normaal de goot moeten zijn om het vuil overboord te voeren die van de sorteer tafel komt die onder de bak staat.
Met vuil bedoel ik schelpen zeesterren kortom van alles die word opgevist maar men niet kan gebruiken voor de verkoop in de vismijn.
ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ronny, je bent een pracht van een kerel en ik dank je via deze weg nogmaals voor je reply! Applaus


Droop
 
Ik zou graag nog even terugkomen op het tekenen van de waterlijn.
Als de waterlijn niet evenwijdig loopt met de kiel, dan kan je dit met de potlood op een voorwerp methode doen maar dan moet je de kiel langs de kant waar de waterlijn het laagst is op een verhoogje plaatsen dat net zo hoog is als het verval in hoogte van de waterlijn. Zo kom je normaal gezien perfect uit als op het plan.

Voor de rest kan ik niets toevoegen Droop.
 
Ik zou graag nog even terugkomen op het tekenen van de waterlijn.
Als de waterlijn niet evenwijdig loopt met de kiel, dan kan je dit met de potlood op een voorwerp methode doen maar dan moet je de kiel langs de kant waar de waterlijn het laagst is op een verhoogje plaatsen dat net zo hoog is als het verval in hoogte van de waterlijn. Zo kom je normaal gezien perfect uit als op het plan.

Voor de rest kan ik niets toevoegen Droop.
Soms kan de oplossing voor een ingewikkeld probleem héél eenvoudig zijn en dit heb je hier nu wel mooi bewezen, Michel.
Een mens gaat het soms veel te ver zoeken.

Hartelijk dank voor je inbreng én tip! Applaus


Droop
 
Graag gedaan.
Ik ben blij dat ik eens een tip kan geven i.p.v. er een te vragen. :D
 
hallo Droop
komt steeds meer vorm aan je kotter,zal straks een mooi geheel worden,

gr ron
 
blijf je volgen verdacht

ps de nageltjes moeten die voorgeboord worden zodat de polyester niet barst of gewoon erin slaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan