Hoofdsponsor

Bouwverslag EV05 'Princess Olayinka' (ex HD21) [DONE]

  • Onderwerp starter Droopy'ke
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ron & Antje, hartelijk dank voor jullie reaktie.

Een foto zegt véél meer dan duizend woorden en dit is het bewijs.
Dit systeem hebben jullie goed uitgedacht. ApplausApplaus

Gedaan met het sleuren van lood e.d. zaken. Dit is het antwoord dat ik zocht.



Droop (bij wie het verzeulen van loodzware rc boten toch niet zo goed meer gaat. :| )
 
Ballasttanks

Ik heb hier nog een vraagje voor Ron & Antje: hoe weet je hoe groot de ballasttanks moeten worden?
Ze mogen niet te klein zijn want dan gaat het model niet diep genoeg en ze mogen ook zeker niet te groot zijn want dan kan de kotter té diep gaan liggen.

Het probleem zit er 'm ook in dat men dit bij het allervroegste in het bouwstadium moet kunnen berekenen én men toch nooit op voorhand weet hoeveel de opbouw plus de rest gaat wegen.
Die gegevens zijn dan wel weer noodzakelijk om de grootte van de ballasttanks te berekenen? Of zie ik dat verkeerd?

Help! :|


Droop
 
Wel Luc ,je gaat nog zeker antwoord krijgen van de experts maar ik wil ook helpen meedenken.

Ik denk de tanks te groot maken, komt ze te diep te liggen dan vul je een gedeelte van de tank op met een pvc fles gevuld met lucht bv. Hierdoor kan er minder water en stijgt de boot.

Stijgt de boot te hoog een beetje water in de pvcfles en ze zakt.

Ben benieuwd of ik ook maar een beetje in de buurt zit van de oplossing.
 
Erg goed uitgedacht systeem.Wet van de communicerende vaten.
Ook als je het schip dus later meer zou belasten(bijv.een toevoeging van details)zal dit systeem zich daar op natuurlijke wijze aan aanpassen.

Alleen ik heb nog een klein vraagje hierover.

Nu weet ik niet of het al is voorgekomen,maar als er nu een zijwaartse golf zou komen(bijv.een boeggolf van een ander schip of ietwat ruiger water)dan is er dus wel de kans dat er water in de openingen kan komen.

Heeft dit nadelige invloed,of kan dit geen invloed hebben?.

Ron.
 
hallo allemaal

Hoe je een ballast tank inbouwt, heel gemakkelijk ik ga uit van de waterlijn van het schip Daarna ga ik iets onder de waterlijn, de tank in bouwen ,dat is de hoogte
De breedte wordt bepaald door de apparatuur zoals de motor en accu’s die je nog kwijt moet.
Ik gebruik het vlakke deel van de romp het liefst zoveel mogelijk.
Het is feitelijk zo dat als je de boot zou vullen tot aan de waterlijn, deze dan ook echt op de waterlijn ligt.
Wij zetten er 3 slingerschotten in en dan maken we de bak dicht met 2 ontluchtingspijpjes met slangetjes naar buiten de boot , daarvoor gebruiken we de ventilatieroosters of de gaten die voor het afwateren van het dek zijn.
En het gewicht wat de accu en de overige onderdelen hebben, ligt de boot precies goed in het water.
En de boot blijft mooi ligt en kan je er alleen mee uitvaren en heb je geen hulp meer nodig.
Als wij de NG normaal zouden gaan belasten met lood en dergelijk zou de boot toch gauw rond de 35/40 (schat ik) kilo uitkomen nu weegt ie nog geen 15 kilo een heel groot verschil.

gr ron
 
Erg goed uitgedacht systeem.Wet van de communicerende vaten.
Ook als je het schip dus later meer zou belasten(bijv.een toevoeging van details)zal dit systeem zich daar op natuurlijke wijze aan aanpassen.

Alleen ik heb nog een klein vraagje hierover.

Nu weet ik niet of het al is voorgekomen,maar als er nu een zijwaartse golf zou komen(bijv.een boeggolf van een ander schip of ietwat ruiger water)dan is er dus wel de kans dat er water in de openingen kan komen.

Heeft dit nadelige invloed,of kan dit geen invloed hebben?.

Ron.

Hallo Ron

De NG heeft bijna op zijn zij gevaren en er is echt niks gebeurd ,het systeem is wat het noemt watervast .
Wij hebben het door en door getest en zijn er van overtuigt dat het goed werkt.

groet ron
 
Hallo ron

Wij hebben dit systeem door en door getest en zijn er van overtuigt dat het watervast is.
De NG heeft bijna op haar zij gevaren en ook met erg zwaar weer en er is nooit iets mee gebeurd en ook wij bouwen wel eens iets bij en dat heeft dus geen invloed ,wat ook niet zou mogen wat als je gaat vissen met onze boten komt ie ook wel eens dieper te liggen en komt er ook meer gewicht op de boot .
Ik durf te zeggen dat het een heel betrouwbaar systeem is wat veel gewicht scheelt en ben blij dat ik dit uit gedoktert heb soms moet je weleens iets als je lichamelijk niet alles meer kan he.
Mijn reuma en zware astma beperken mij in bepaalde dingen en dan ga je oplossingen zoeken .

groet ron
 
hallo allemaal

Hoe je een ballast tank inbouwt, heel gemakkelijk ik ga uit van de waterlijn van het schip Daarna ga ik iets onder de waterlijn, de tank in bouwen ,dat is de hoogte
De breedte wordt bepaald door de apparatuur zoals de motor en accu’s die je nog kwijt moet.
Ik gebruik het vlakke deel van de romp het liefst zoveel mogelijk.
Het is feitelijk zo dat als je de boot zou vullen tot aan de waterlijn, deze dan ook echt op de waterlijn ligt.
Wij zetten er 3 slingerschotten in en dan maken we de bak dicht met 2 ontluchtingspijpjes met slangetjes naar buiten de boot , daarvoor gebruiken we de ventilatieroosters of de gaten die voor het afwateren van het dek zijn.
En het gewicht wat de accu en de overige onderdelen hebben, ligt de boot precies goed in het water.
En de boot blijft mooi ligt en kan je er alleen mee uitvaren en heb je geen hulp meer nodig.
Als wij de NG normaal zouden gaan belasten met lood en dergelijk zou de boot toch gauw rond de 35/40 (schat ik) kilo uitkomen nu weegt ie nog geen 15 kilo een heel groot verschil.

gr ron
Hartelijk dank Ron voor deze uitvoerige uitleg.
Alles wordt me nu toch heel duidelijk.


Droop
 
Hoi Ron.

Bedankt voor de duidelijke uitleg hierin.
Dan is het systeem dus waterproof cute.

Goed uitgewerkt.

Ron.
 
Om jullie een ideetje te geven van de grootte van het model:

1_DSCN7946.jpg
De 2 Olayinka's: meter en model. :D




Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een flinke romp. ;P Daar zul je veel detail op kwijt gaan kunnen.

Enne ik zie dat jullie ook al een noodachegraat hebben staan. :D

1_1_DSCN7946.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verdikke Rik, jou ontgaat ook niets, hé? :D

Het toestel wat je daar op de achtergrond ziet staan is eigenlijk een supergeheime aandrijving voor m'n Dremel'ke. home_trainer.gif



Droop
 
Gaat een trotse nieuwsgierige meter worden.
 
Het toestel wat je daar op de achtergrond ziet staan is eigenlijk een supergeheime aandrijving voor m'n Dremel'ke.

Aha, je hebt er ook zo een met een flexibele as. :D
 
Waterlijn en allerlei hulplijntjes

Vandaag ben ik begonnen met het markeren van de waterlijn en het aanbrengen van de hulplijnen voor de stootbanden.


1_DSCN8080.jpg
Voor ik begon moest ik eerst een goede ondergrond hebben. mijn werktafel voldeed prima.
Daarna was het een zaak om de romp volledig waterpas te leggen.


1_DSCN8081.jpg
En dat lukte prima. cute


1_DSCN8082.jpg
Toen ik de goeie hoogte van de waterlijn had berekend, plaatste ik her en der met de waterplas allerlei hulplijntjes. Aan de hand van die lijntjes kon ik dan later de waterlijn aftekenen.


1_DSCN8083.jpg
Toen deze lijn er op stond, kwamen de hulplijnen voor de latere stootbanden aan bod.


1_DSCN8084.jpg
En dit is het punt waar ik momenteel ben geëindigd.
De hulplijnen staan nu zowel aan bak- als aan stuurboord getekend.
Jullie zien dat de eerste lijnen naar de boeg toe, dichter bij elkaar staan dan de rest. Dit is geen foutje van me maar dit moet zo zijn.


Met het uitrekenen van de onderlinge afstanden, het markeren én aanbrengen van die lijnen ben ik nu reeds enkel uren zoet geweest.
De rest (mevrouw haar kont) zal voor morgen zijn.



Wordt vervolgd.



Droop
 
Ja Droop, meten is weten en gissen is missen he. Het scratschbouwen van een schip komt heel wat meetwerk bij kijken. Eigenlijk ben je daar toch wel een heel groot deel van de bouw mee bezig. Dat is toch wel het leuke ervan vind ik. Zo kun je het model zo nauwkeurig als maar kan nabouwen om zo een natuurgetrouw model te krijgen.

Doe zo verder. Ik blijf je volgen.
 
hallo droop

de eerste strepen erop zie ik. Hiermee begint het balletje te rollen ben beniewt hoe je verder gaat bouwen.
In ieder geval succes met de bouw zal je blijven volgen

groet ron
 
Veel plezier luc en ik moet natuurlijk niet tippen dat ik je blijf volgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan