Hoofdsponsor

Bouwverslag EV05 'Princess Olayinka' (ex HD21) [DONE]

  • Onderwerp starter Droopy'ke
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Het kriebelde te hard zo te zien.

Veel bouwplezier.:D

Nog wel een kleine tip :
DE auto die nu maanden moet buitenstaan in de regen verdient toch eigenlijk een carport.
En als die carport er staat heb je ineens ruimte zat om nog heel veel projectjes te maken.
 
Nog wel een kleine tip :
DE auto die nu maanden moet buitenstaan in de regen verdient toch eigenlijk een carport.
En als die carport er staat heb je ineens ruimte zat om nog heel veel projectjes te maken.
Die carport stond al bij ons in de planning want de auto (SUV) is te groot voor onze garage.:D


Droop
 
He, he, he, dus de volgende word ook weer een mega project. Zeker nu je ruimte genoeg hebt van de garage. En je auto buiten mag slapen. Goede zet.

En natuurlijk veel bouwplezier in je nieuwe bouwpaleis. cute
 
Hij werkt met trucjes:^^

1/ Hij koopt een veel te grote auto
2/ deze kan dus niet meer in de garage slapen
3/ de garage is vrij voor modelbouw...

Ja, Lucske..... Ik heb je doorwacko
 
Hij werkt met trucjes:^^

1/ Hij koopt een veel te grote auto
2/ deze kan dus niet meer in de garage slapen
3/ de garage is vrij voor modelbouw...

Ja, Lucske..... Ik heb je doorwacko

een dure manier van werken, maar wel effectief ;)
 
naamsverandering

Ahoi iedereen,

Vandaag heb ik besloten om dit model toch niet de naam 'Jacob Senior' en de registratie HD21 te geven.

Aangezien dit (voorlopig) m'n laatste model zal worden, heb ik besloten om deze boot op te dragen aan m'n kleindochtertje.

Vanaf nu zal deze kotter 'Princess Olayinka' heten en zal ze de fantasieregistratie EV05 dragen.
EV staat voor Evergem, de gemeente waar wij wonen en 05 is het geboortejaar van Olayinka.

Bij deze dus.



Wordt vervolgd,


Opa Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Luc,ik heb zojuist je verslag doorgelezen.

Ik heb toch wel enkele vraagjes.

Hoelang vaart een Kotter gemiddeld?.
Is jouwn modelromp uit abs of uit polyester?.
Over de uitgaves zal ik maar geen vraag stellencute...

En die grote accu`s...neem je die mee om de boord accu op te laden tijdens de vaart?.

Ron.
 
Het is toch de bedoeling dat ik deze kotter een 3-tal uren aktief in het water kan houden.
De power 1000 motor heeft een gemiddeld verbruik van 2,5 amp, dus met een 12v - 7Ah accu moet ik die tijd zeker kunnen halen. Enkel de winch zal bij het 'vissen' hier nog wat stroom afnemen.
Al de rest van de elektronica (verlichting, enz ) zal uit een 6v-4Ah accu worden gehaald zodat de hoofdbatterij niet extra wordt belast.

Gezien haar grootte van 1200 mm zal de EV05 geen kleine waterverplaatsing hebben en zal ze zodus een groot gewicht aan ballast moeten meezeulen. Daarom zat ik eerst aan die extra loodaccu's te denken.
En nu kom ik in jouw vaarwater, Ron: ik zou graag dit vaartuig uitrusten met ballasttanks (net als bij de 1:1 schepen én de subs) zodat ik al dat loodgewicht niet hoef te zeulen en ik -als ze op het water ligt- de tanks kan vullen tot ze perfekt op de waterlijn ligt. Een soort van statisch duiken bij een sub.
Na het varen zou ik dan het water er terug moeten kunnen uitpompen zodat ik terug enkel het tarragewicht van het model heb.

Oh ja: de romp is een polyester exemplaar en gemaakt door Bert Kroes en over de uitgaven zullen we hier niet in details treden maar ik zit nu ongeveer aan een € 1300,00. :|


@Chris: bedankt hoor. :D



Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je wel voor de uitlegcute.

Om er dynamische tanks in te bouwen,heb je twee of vier pvc pijpjes nodig in een diameter die je het best zelf kunt inschatten ivm de grootte van de romp.Hoe groter de pijpjes,hoe beter uiteraard omdat je zo dan er meer water in kunt plaatsen,is dus meer stabiliteit.Net als bij de VII C.

Deze pijpjes koop je in een lengte gewoon bij de bouwmarkt.Worden gebruikt als afvoer bijv.
Althans als ze deze diameter in huis hebben,meestal wel.

Dan zul je dus wel wat inventiviteit moeten hebben om het in elkaar te knutselen.
Het principe is simpel,de uitwerking ook,maar de handigheid is lastig daarin.

Zaag dan liefst 4 pijpjes op dezelfde lengte in twee paren(achter mogen ze best langer zijn,of voren,als ze maar in deze positie gelijk zijn in lengte,anders gaat ze tuimelen naar bak of stuurboord.

Dynamische tanks zijn het simpelst,een andere mogelijkheid is perslucht.Dat is niet zelf te maken,dat kun je wel kopen.Gezien je project budget zal dit flink aandikken dan...

Dynamische tanks worden gevuld of geleegd door er een zuiger heen en weer te laten bewegen,aangedreven door een stappen motor.Zo kun je het ballast precies regelen.

De zuiger beweegt naar beneden,er wordt water aangezogen(lees gewichts toename).Naar boven,er wordt water eruit geperst(lees gewichts afname).

Spreekt voor zich,dat de cilinders(pvc pijpjes)wel goed gedicht moeten zijn.

De aanzuiging kun je bewerkstellen door er silicone slangetjes dmv fietsventielen aan de cilinders te bevestigen (aan kopszijde,zoals een bougie)bijv.Dus alleen het huis ervan.Door de rompwand kun je gewone pijpjes monteren,dit kan uiteraard ook in de romp aan de cilinders.

Het principe is eenvoudig,de uitwerking soms wat lastiger.Maar het is wel te doen..

Ron.







Net als bij een verbrandingsmotor.
 
Dit is een zeer goede uitleg, Ron.

Ik had bijlange nog niet aan pvc buizen gedacht. Ik zat eerder met baxterzakken in m'n hoofd maar die pijpen zijn véél beter en uiteraard véél stabieler dan die baxters.

Het aanzuig- en pompsysteem zal inderdaad een ander paar mouwen worden maar met je uitleg ben ik nu al heel wat verder.

Alvast van harte dank voor het meedenken.


Droop
 
Ron, wat ik begrepen heb van Ron Loorbach is dat Kotters een open deel hebben waar echt water in staat. Dit is een reservoir. Dat kan in de RC ook gebruikt worden. En dan kun je die in het schip namaken. Dus als je het schip te water laat vult het basin, zal ik het maar even noemen, zich waardoor het schip veel minder drijfvermogen heeft en daardoor minder balast nodig heeft. Dan neem je het schip uit het water dan loopt het water er dus weer uit. Ik zal hem anders eens vragen of ik een plaatje mag lenen van hem. Om het te verduidelijken, het is immers zijn idee. Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar hij sweert erbij.
 
Inderdaad, ik ken Ron's prachtige werk (bijvoorbeeld z'n LE62 'Ailda Natasha) van op het kotterforum en nu je het zegt, Rik, ik herinner me ook eens zoiets van hem te hebben gelezen.

Als ik dit systeem met de pvc-buizen van Homie kan combineren, dan zal mijn probleem opgelost zijn.
Kwestie van de 2 Ron's met elkaar te verbinden, zeg maar. :D


Droop
 
Kwestie van de 2 Ron's met elkaar te verbinden, zeg maar.

zou ik niet doen want dan krijg je een getorperdeerde Kotter. verdacht
 
Inderdaad, ik ken Ron's prachtige werk (bijvoorbeeld z'n LE62 'Ailda Natasha) van op het kotterforum en nu je het zegt, Rik, ik herinner me ook eens zoiets van hem te hebben gelezen.

Als ik dit systeem met de pvc-buizen van Homie kan combineren, dan zal mijn probleem opgelost zijn.
Kwestie van de 2 Ron's met elkaar te verbinden, zeg maar. :D


Droop


Hallo heren

Friesland heeft ook belgie weten te vinden en ik zoals enkele weten ben ik de vrouw van Ron Loorbach
Ik kon de registratie niet klaar krijgen en heb het dus nu op mijn naam staan.
Ik zal straks even de foto's plaatsen van het waterbassin onder in onze kotters
Die foto's staan bij de PD waar mee ik bezig ben en zal dan ook hier nog even een korte versie van de LE plaatsen die is nog niet geheel af,en vind dat ik dan hier ook nog wel een bouwverslagje kan maken.

Groet uit het noorden Friesland
 
Geweldig Antje, ben zeer benieuwd naar de plaatjes. :D


Hallo

Wij plaatsen een waterbassin onderin onze kotters om ze zo weinig mogelijk vaste ballast mee tegeven.
Als je nu de boot in het water zet loopt ie vanzelf vol althans het gedeelte wat er voor bedoelt is.
Je krijgt hierdoor een hele stabiele waterligging je moet wel tussen schoten plaatsen het water mag niet teveel bewegen natuurlijk.en zorgen voor goede ontluchting.



IMG_1539.jpg

IMG_4387.jpg

IMG_4392.jpg

vriendelijke groet

Antje en Ron
 
Dat is goed uitgedacht, net als het echte werk dus. Maar het betreft een RC model. Dus is er electronica ingebouwd, en die houd niet van vocht. Dat water zal gaan dampen in het schip, waardoor de electronica aangetast kan worden. Hoe los je dat nu op?
 
Dat is goed uitgedacht, net als het echte werk dus. Maar het betreft een RC model. Dus is er electronica ingebouwd, en die houd niet van vocht. Dat water zal gaan dampen in het schip, waardoor de electronica aangetast kan worden. Hoe los je dat nu op?


Hallo rik

Ook daar is over nagedach ,de electronica zit achter een ander gesloten schot in de romp ,en op de ontluchtings buizen boven op de bak hebben wij slangen aan gebracht die via de schoorsteen lopen.
Op de NG lopen ze naar de zijkant waar gaten zitten voor de afvoer van het water op het dek.


groet ron
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan