Hoofdsponsor

Bouwverslag EV05 'Princess Olayinka' (ex HD21) [DONE]

  • Onderwerp starter Droopy'ke
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey Droop,

goe bezig en het is allemaal zeer boeiend om volgen...

Is je model een bouwdoos of scratch je alles of is het zoals bij mijn Alouette een beetje een mix van beide?

't Is toch iets appart die RC-modelbouw... soms ben je een dag bezig en dan vraag ik mezelf soms af... wat heb ik nu eigenlijk gedaan vandaag? Als je het dan toont en vertelt aan iemand verklaren ze je gek dadde er een dag aan bezig geweest zijt. 'k Zie dat fenomeen hier dus ook bij jou... één dag werk om "zogezegd" enkele plaatjes te maken en ze aan een buisje te bevesigen...

Blijven doorgaan Droop... ooit vormt de optelsom van al die dagen modelbouwplezier een schitterend model cute.

Heligroeten,

Nick
 
Hoi Nick,

Dit model is volledig scratchbouw.
Het kleinste dingske dat ik nodig heb moet ik zelf vervaardigen.

Zoals het je het zelf al aangaf, neem nu die steunen: die moet ik dus uit een messing plaat zagen en in model brengen en daar kruipt nu juist al je tijd in.
Het is wel gemakkelijker als je al je onderdelen uit een plastic zakje kunt halen.

Maar ja, we hebben er lol in en dat is het bijzonderste, niet? :k



Droop
 
hallo droop
het word steeds mooier, mooi gemaakt die portaalmastB:

krijgt het schip ook (spoelporten) luikjes in de balustrade om het water af te voeren

mvgr ron
 
Bedankt Ron,

Die luikjes komen d'r ook in. :k


Ik heb vandaag m'n koppelstuk (voor de motor) en de dieptemarkeringen binnen gekregen. Die zullen eerstdaags geplaatst worden en dan kan ik aan het dek beginnen.
Ik zit te denken om uit een triplexplaat het dek te maken en dit dan te beplanken met latjes die ik uit fineer heb gesneden. De breeuwnaden zou ik dan met zwart garen maken.


Droop
 
Hoi Droop.

Wat ook erg mooi is voor de naden is zwarte kit.Gewoon losjes erop spuiten(kleine gedeeltes)en dan met een flexibel plamuurmesje(krijg je in de bouwmarkt)over het dek strijken.Dan trek je alles weg,behalve in de naden.

De zwarte kit krijg je ook in de bouwmarkt.

Is maar een idee cute.

Ron.
 
Badkuiptest

Bedankt Ron voor dit -toch wel goede- idee. B:
Op die manier zou er voor mij veel werk gespaard blijven.



Update

Zo luitjes, door omstandigheden kon ik enkele dagen niet op het forum aanwezig zijn, maar nu is het terug tijd voor een update.


1_DSCN8254.jpg
Hier zien we de motor die nu aan de schroefas is gekoppeld.
Ook zijn de steunbalken voor het dek geplaatst.


1_DSCN8257.jpg
En vanmorgen was het grote moment aangebroken: de ultieme test in het bassin... euh... bad.
Deze test was nodig om te eens te zien hoeveel ballast de EV-05 nodig had eer ze stabiel in het water lag.
De 2 loodaccus waren aan boord plus ook de portaalmast en de bomen voor de netten. Die had ik er ook in geplaatst omdat dit relatief zware objecten zijn. De rest zou ik met lood bijpassen.


1_DSCN8261.jpg
In het geheel moest ik nog 4 van deze loodblokken in haar ruim plaatsen eer ze stabiel en bijna mooi op haar waterlijn lag.
Elke loodblok weegt precies 727 gr., dus heb ik in totaal een 2908 gr. aan lood aangebracht.
Normaal gezien zou er nog wat gewicht bij mogen maar dit zal later bijgepast worden door de nog te plaatsen stukken.


1_DSCN8258.jpg
Terwijl ze in het water lag, was het ook het moment om de Princess haar aandrijving eens te testen.
Hier zien we de boegschroef in werking (zwenkt uit naar bakboord).


1_DSCN8259.jpg
De hoofdschroef...


1_DSCN8260.jpg
We zien hier goed de kracht die de Power 1000-motor op de 85mm schroef overbrengt. Ik moest het model goed vasthouden want het zou bij wijze van spreken over de rand van het bad gevaren hebben. Wat een kracht!!B:




Wordt vervolgd,




Droop
 
Hier heb ik mij dus niet zo veel mee bezig gehouden, maar zover ik het kan zien, een mooi stukje vakwerk. Ze licht nog niet helemaal, maar dat kan idd later nog getrimd worden.

Enne, lijkt wel of je bij mij getest hebt. Zelfde tegels en bad. :|
 
Hier heb ik mij dus niet zo veel mee bezig gehouden, maar zover ik het kan zien, een mooi stukje vakwerk. Ze licht nog niet helemaal, maar dat kan idd later nog getrimd worden.
Inderdaad Rik, ik heb net gedaan met haar nog wat bij te trimmen met als gevolg dat er in de boeg en aan de motor nog telkens 1 loodblok moest worden bijgeplaatst. Het resultaat is dat er nu een totaal van 4.362 gr. lood aan boord is. Die loodblokken heb ik met Tec7 in de romp gekleefd. Die zullen later zeker niet gaan schuiven. :k
De totale waterverplaatsing op dit moment bedraagt 14,4kg.

Deze morgen bleek totaal onverwacht dat ik toch een héél klein lekje had aan de boegschroef. Dit heb ik opgelost door de binnenkant van de romp, waar de straalpijp zit, overvloedig met Pattex polyurethane te overgieten. Dit goedje zet zich dan in alle hoeken en kanten en door het uitzettingsproces werden alle kleine gaatjes aan de boegschroef volledig waterdicht afgesloten.
De Princess ligt nu al terug voor meer dan een uur in het water en van lekkage is nog steeds geen spoor meer te bekennen.
Ik ga voor alle zekerheid nog een uurtje of 2 wachten en als haar ruimen dan nog steeds poederdroog zijn, dan mag ik de test voor vandaag als geslaagd noemen.


modelengeneer zei:
Enne, lijkt wel of je bij mij getest hebt. Zelfde tegels en bad. :|
Nu begrijp ik waarom er een vreemde dame mij zo raar aankeek toen ik met m'n bootje in haar badkamer binnenviel. :D:D:D
bad_eendje.gif


De volgende stap: het volledig aankleden van het ruim zodat het polyester volledig aan het oog zal onttrokken worden.




Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb absoluut geen verstand van de kracht van een scheepsmotor, maar als ik die foto's van de bad-test zie, vind ik dat de "golven" op het water er veelbelovend uitzien. Die motor is een krachtpatser :|

Ben benieuwd naar de volgende update.

Groeten, Pascal
 
Het is eens iets anders dan een badeentje om mee in bad te spelen hé :D
Kracht zal er wel niet ontbreken met zo een schroef en motor.
Mooie update Droop. Heb je de constructie waar het dek op komt in hout gemaakt of in PS?
Ik blijf het natuurlijk volgen.
 
Hoe bereken je dat?
Daar valt niet veel aan te rekenen hoor, Rik.
De waterverplaatsing van een (model)schip is eigenlijk niets meer dan het totale (bruto)gewicht van dat schip.
Dus, mijn model weegt nu -inclusief de aandrijfaccu's én ballast- 14,4kg.
Naargelang de bouw zal vorderen zal dit gewicht uiteraard nog gaan stijgen.


@Pascal: Die motor/ schroefcombinatie is gewoonweg fantastisch.
De Ev-05 zal later geen problemen hebben om de -toch wel grote- netten door het water te slepen. Net als de Raboesch boegschroef. Ook van dit exemplaar schrok ik wel eventjes van de power.


@Michel: De steunbalken voor het dek zijn gemaakt met styreneprofielen. :k
Oh ja, ik zit toch liever met een badeendje in bad dan met zo'n joekel van een boot mét draaiende schroef. Lijkt me véél veiliger. :D:D



Droop
 
Eindelijk is dit het gewicht dat de boot weegt tot hij op de juiste waterlijn komt.
Mijn opduwerke komt op een kleine 24 kg mimimaal.Mag makkelijk naar 30 kg gaan.Ik heb momenteel onder in de boot nog 6 kg lood liggen en een batterij van 6 kg.Vooraan 2 kg lood en langs achter nog eens 1,5 kg.
De rest is de uitrusting en boot.

Groetjes

Marc
 
@Marc: lees dit eens eventjes door.

Deplacement is een term uit de hydrostatica en treedt op zodra een object wordt ondergedompeld in een vloeistof.

Een object dat volledig zinkt, verplaatst een hoeveelheid vloeistof die overeenkomt met zijn volume; de Wet van Archimedes zegt dat wanneer dit gebeurt, het gewicht van het object verminderd wordt met het gewicht van de verplaatste vloeistof. Het gewicht van de verplaatste vloeistof is het volume van het object vermenigvuldigd met de dichtheid van de vloeistof en de zwaartekrachtsversnelling. Als het gewicht van het object minder is dan deze hoeveelheid, dan zal het blijven drijven; het gewicht van de hoeveelheid verplaatste vloeistof komt dan overeen met het gewicht van het object.

Deplacement = Dichtheidvloeistof × Volumeondergedompeld object × Valversnelling

Deplacement wordt vaak gebruikt om de grootte van een schip aan te geven. Het deplacement is het gewicht van de waterverplaatsing en die is (in statische toestand) gelijk aan het scheepsgewicht. Hoewel de eenheid van gewicht Newton is, wordt het deplacement van schepen vaak aangeduid in tonnen wat een massa aangeeft. In de Verenigde Staten wordt het deplacement uitgedrukt in long ton. Dit was ook het geval voor de afspraken die golden voor de maximale maat van oorlogsschepen tijdens het Interbellum. De grootte van passagierschepen en vrachtschepen wordt meestal aangeduid met een inhoudsmaat in plaats van het deplacement. Zie tonnenmaat.

Bron: Wikipedia.




Waterverplaatsing
Het gewicht van de hoeveelheid water die door een drijvend vaartuig wordt verplaatst. Het is gelijk aan het gewicht van het vaartuig en alles wat het bevat.

Bron: encyclo.nl


Dus zoals ik schreef: het gewicht van de boot= waterverplaatsing. :k



Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmmmm, dat is toch beide een aannemelijke theorie. Ik kan mij van beide toch wel indenken dat ze goed zijn. En vind dit toch reuze interessant.

Maarrrrr. Even logisch gedacht denk ik dat het materiaal boven de waterlijn, ook drukt door dat er gewoonweg zwaarte kracht is. En het wordt dus ook gedragen door het water dat onder het schip is.

Maarrrr, aan de andere kant heeft het water niet zoveel massa gewicht als het deel dat in het water licht, maar ook niet als het gehele gewicht van het schip. Het zal er ergens tussen liggen.

Offff, denk ik nu gewoon te moeilijk, en moet ik dit nu gewoon aannemen?? Als een natuurkundige wet. :|
 
Tja ,eigenlijk is het alle 2 een beetje juist.
Er betaan veel formules daarvoor,maar ik heb nog geen enkele gevonden die echt juist uitkwam.Op mijn opduwer scheelde het al 2,5 kg.

Ik bedoelde eigenlijk,wanneer je wil weten hoeveel je model zal wegen
wanneer het vaarklaar is.


Dus wanneer je een romp hebt,dan leg je hem in bad oid en ballast je hem bij tot hij perfekt op de juiste waterlijn gekomen is.
Dit gewicht is dan ook het totaal gewicht,waar je dan nog alle nodige materialen voor de afbouw( motor,batterijen enz) moet aftrekken.
Het verschil tussen die 2 getallen(romp en +- alle materialen) en (gewicht afgeballast in bad) is dan natuurlijk Uw extra ballast .
Deze kun je dan aanpassen naar Uw behoeften.
Dit systeem gebruiken ze dan ook meestal in de Rc u-boat bouw.

Groetjes

Marc
 
Laatst bewerkt:
De wet van Archimedes is hier de juiste mannen. Ik heb dit meermaals in mijn schoolopleiding moeten leren.
Het is zo dat het schip een bepaalde massa (= gewicht) moet hebben dat gelijk is met de massa van de verplaatste hoeveelheid van de vloeistof waarin het schip zich in bevind.

Gewicht van het schip = volume van de verplaatste vloeistof van de romp tot aan de waterlijn x dichtheid van de vloeistof

En dus is het gewicht ook afhankelijk van in welke vloeistof je gaat varen. Dus het kan best zijn dat je schip perfect op de waterlijn ligt in zoet water maar dat het in zout water niet meer juist is. Dis komt door het verschil in dichtheid tussen zoet water en zout water.

Aangezien men meestal in zoet water vaart met een RC schip wordt de wet van Archimedes zelfs eenvoudiger want de dichtheid van water is namelijk gelijk aan 1 in de formule.

Men komt dan tot volgende berekening:

Gewicht van het schip = volume van de verplaatste vloeistof van de romp tot aan de waterlijn

Nu het moeilijke aan de zaak is dat het moeilijk is om het volume van de romp te berekenen. Het gaat hier namelijk niet om een kubus of balk ofzo......
Dus als je exact weet hoeveel volume je romp is van kiel tot aan de waterlijn (dus hetgeen in het water ligt) weet je tevens hoeveel het schip moet wegen.

vb. Je romp heeft een volume van 10 liter tot aan de waterlijn dan moet je schip 10 kg wagen om het mooi in het water te hebben.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ik heb het geprobeerd om het zonder veel fysica termen uit te leggen.

Met een plastic romp kan je dus vb. je romp vullen met water tot het water op de waterlijn komt en dan meet je hoeveel liter water er voor nodig is en dit zet je gewoon om in kg water en je hebt u antwoord. Natuurlijk is het eenvoudiger om gewoon in bad gewicht toe te voegen en kijken wanneer het goed is.
 
Juist ja. Dus zoals Droop beschreef kwam het dus eigenlijk heel goed in de richting.

Jongens bedankt, ik heb weer wat geleerd.
 
Elektra

Eer ik het ruim mooi ga aankleden ga ik er eerst voor zorgen dat al de elektrische leidingen zijn weggewerkt.
Dit ga ik doen door ze tussen de wanden van het ruim en de scheepsromp te plaatsen zodat ze volledig aan het oog onttrokken zijn.

1_DSCN8266.jpg
Daar ik met 2 verschillende voltages ga werken is het wel een vereiste dat de 6 volt van de 12 volt gescheiden is.
Op de foto zien we aan bakboord de plastieken buizen waarin de 12v leidingen zullen geplaatst worden.


1_DSCN8267.jpg
Aan stuurboord zullen dan de 6 volt leidingen komen.

Let nu maar niet op het rommeltje. Zoals ik reeds zei zal dit later volledig weggewerkt worden.
Men kan nu niet eenmaal een omeletje maken zonder een eitje te breken, niet? :k


Wordt vervolgd,



Droop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan