Hoofdsponsor

1/35 Diorama "Chiens méchants !".. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

GUnit

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 aug 2008
Berichten
6.550
Hoog tijd om een kleine scene te maken, al was het maar om weer eens wat anders te doen dan enkel en alleen huizen te fabriceren. Binnenkort kan ik dankzij dit tussendoortje (het woord !) enkele figuren gaan aanpakken, ik kijk er echt naar uit.

Een hele tijd geleden kreeg ik van een inspirerende modelbouwer een tip om waarschuwingsbord voor gevaarlijke honden te plaatsen op het toegangshek/poort van mijn toen nog petieterige "Wilkommen !" diorama.

"Chiens méchants ! dacht ik toen, verdorie dat zou nog 'ns een titel kunnen worden van een klein diorama, bij deze !

De honden van dienst zijn ditmaal echter een aantal Duitsers die zich verschansen achter een muur, op de loer liggend om wat verderop eventuele vijandelijke pantsers op de korrel te nemen.

Het kanon wordt opgesteld tussen de palen.

Ik heb wat gepuzzeld met ideetjes, tot ik een leuke compositie in gedachten had. Het stuk staat met de loop bijna evenwijdig met de lange zijden van de sokkel, de poortpalen lopen met hun muurtjes bijna diagonaal door de scene.

Ik heb alvast wat kunnen prutsen met balsa, de ruwe vormgeving dan, en daarna de bekleding met kurk.

Om jullie een idee te geven, hier een foto van de werken in volle gang :

2-7.jpg

Dit gaat vooruit gaan. Ik zal elke vrije minuut heerlijk doorbrengen op mijn hobbykamer, want de renovaties van de laatste dagen zijn bijna achter de rug. Volop tijd om even gas terug te nemen dus...om gas te geven hier !
Ik heb besloten om dit diorama voorlopig enkel hier te bespreken, puur om tijd te sparen voor de werken.

Cheers GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Ook weer zo´n interessante dio, natuurlijk en dat zul je wel inzien inmiddels. Zal ik deze ook weer met arends ogen bekijken,

;)
 
Tussendoortje ..... tot er hier weer vanalles voorgesteld wordt zeker? Dan ben je weer vertrokken voor een paar jaar :laugh:
Grapje hé Guy, ik blijf het knap vinden hoe je met die kurk te werk gaat. Heb je die palen/muurtje van een foto of is dit uit je fantasie?
 
Rik, jouw arendsogen komen goed van pas. Always welcome !

Thomas, ik ga uit van een aantal foto's die me leuke details geven. Dit zijn dan afbeeldingen van allerlei poorten in dit geval.

Hier zie je zo'n foto tussen het gereedschap dat ik gebruikt heb :

1-4.jpg

Het is echt niet de bedoeling om hier jaren aan te werken, het is ook slechts 13 X 18 van afmetingen.

Vandaag ga ik dit hele muurtje bekleden en afbouwen, zodat het morgen in de verdunde houtlijm geborsteld kan worden, geprimed en dinsdag in de basiskleuren kan.

GUnit.
 
een te gek idee zal zeker een mooi dio geven
dit ga ik nu ook es volgen
zeer benieuwd
 
Oops Herptile, wij hebben tegelijkertijd gepost, vandaar dat ik u nog niet beantwoordde. Zo'n paaltje is 7,3 cm hoog. De steentjes zijn 2X6mm en ze zijn gesneden met een heel puntig scalpel. Ik zou eens zo'n snijding moeten aanschaffen, dan kan ik er in één beweging een stuk of tien maken. Eerst maak ik er eentje tegen de lat, van exact 6 mm lengte. Daarna gebruik ik dit om op het zicht een aantal steentjes te maken, echt alles perfect hetzelfde maken zou niet mooi ogen. Zo'n onderwerp moet het net hebben van een ietwat rommelig uitzicht.

Scotty, thanks my man, ik ben ook zo in uw werk geïnteresseerd omdat ik weet dat het mij later van pas zou kunnen komen, want wie weet welke paden ik allemaal nog wil bewandelen he.

Vandaag ga ik proberen om een leeuwtje op wapenschild te sculpteren, en mocht dit lukken, maak ik nog een tweede. Deze komen dan als wachters op de paaltjes te staan.

GUnit, tot strakskes !
 
Hey GUnit,

ben jij toch wel danig productief (en, nog belangrijker voor mij, instructief) dat ik hier weer een draadje meer moet volgen ! :$

Nog minder tijd om te knutselen :ohmy:

Zie je nu al aan dat het weer een huzarenstukje zal worden !


Groeten

Jos
 
Ben enkele dagen weg en wat zie ik hier??
Er komt hier terug een prachtig dio bij op dit forum...

Man man, en dit alleen maar omdat je de sokkel teveel vindt blinken? ;)
Hopelijk gebruik je telkens zo'n sokkel voor je modellen :))

Grtz,
Beyond
 
Man, man, dit beloofd weer iets prachtigs te gaan worden. Het begint ziet er al heel mooi uit ^^

"Wet Sellery"
 
Herptile, ik denk dat perfect gesneden stenen niet zo mooi zouden zijn. Als je kijkt naar oude gevels, zie je meestal materialen waarop de tijd grondig huisgehouden heeft, afgesleten, verweerd, uitgehold, verregend, noem maar op. Ik probeer eigenlijk te vermijden dat elke steen net hetzelfde is als de voorgaande, het zou saai en karakterloos zijn. Ook tracht ik de voegen ertussen niet te klinisch te houden, zo zet ik alles op het zicht, zonder lijnen op de drager. Enkel als ik een grote lengte zou moeten maken, teken ik een lijn om de zoveel cm, om niet te veel af te wijken.

Jos, plezant dat een R/C piloot hier ook eens komt kijken !

Beyond, ik doe m'n best. Vandaag wou ik er een ferme kap in geven, maar uiteindelijk ben ik in het dorp gaan genieten van een ganse namiddag wedstrijd tussen Belgische Pipe Bands.
Enkel vanavond nog wat doorgedaan.


HPIM2448.jpg

De leeuwkes zijn voor morgen, nadat ik de laatste steentjes heb opgekleefd. Ook volgt dan nog een kritische blik op al de steentjes, zo zijn er enkele iets te groot, die ga ik dan vervangen of verweren.
Sommige voegen mogen nog iets breder, dit doe ik met een fijn stukje schuurpapier, zo rond ik de stenen ook nog wat af.

Cheerskes !
 
Ziet er mooi uit Guy ^^

Heel handig dat ge na het lijmen van de stenen, het geheel nog kunt bijwerken met schuurpapier. Knap bedacht ;)

"Wet Sellery"
 
Da's inderdaad makkelijk Pascal.

Nu ben ik begonnen met het sculpteren van een leeuwke in milliput.

Hier enkele voorbeeldfoto's :

HPIM2462.jpg

De ruwe basis die ik nu laat uitharden, zodat ik er straks de dunne brokjes product op kan verwerken.

HPIM2459.jpg

Straks nog een updateje van de muur zelf, die is klaar qua kurk aan de zichtkant (de achterkant ga ik evenwel ook nog doen, omdat hier ook iets te zien zal zijn).

GUnit.
 
4-5.jpg

Nu ben ik klaar met het kurk plakken. Volgende karwei is het muurtje nog wat levendiger maken door er met de punt van m'n scalpel wat in te 'tekenen'. Ik wil heel doorleefde muren.

Ook ben ik aan het bekijken hoe ik het verder ga afwerken, ik vermoed dat ik leitjes op de randen ga lijmen.

GUnit.
 
Hey, :)

Waouw, wat een vooruitgang man. 8):wacko:
Weeral prachtig gebouwd, en met kurk, goe spul he. :8:D;)

Ik wil mos zien op je afgeleefde muren ;):$
 
haha grapjas wat dacht je van een dode hond
en een paar kogel gaten
de plaat boven op het pinnantje wat scheef leggen
 
Weer goed bezig hé maat.
Waar vind je alle tijd om dit toch te doen?
En de inspiratie?

Erik.
 
Zeg GUnit,

als jij zo doorgaat wordt ik RC-piloot af en terug statisch bouwer ! Ik ben JALOERS !!

Jouw schuld dat ik hier hele dagen moet kuisen (kwijl, kwijl, zever, zever, …). Daarbij hang ik hier ondertussen danig veel op dit forum rond dat ik zelfs geen tijd meer vind om alles een beetje af te bouwen wat ooit begonnen is en nog eens een beetje te gaan vliegen. :@

Het is niet eerlijk in deze wereld : jij bouwt vreselijk snel en onvoorstelbaar mooi, en ik ga maar niet vooruit en bak er niet veel van :tongue:


PS : ‘k heb het misschien al gevraagd in Willkommen (?), maar kan jij eens een How-To maken van hoe jij die muren maakt ? (please, ...) :$ Ik ga hier natuurlijk verder (af)kijken want het is net het stuk na het kurkplakken waar ik tot nu toe niet veel van begrepen heb.:O

Dus : kom maar op met de updates, liefst met veel foto’s, en als het kan een zo uitgebreid mogelijke uitleg van hoe je wat gedaan hebt zodat ik er voor een keer ook iets van begrijp. :huh:

Dan ga ik nog beginnen moeilijk doen ook :$ , seffens wordt ik hier nog buiten gegooid !::(

Thanks

Groeten


Jos
 
Herptile, ik ga je dat vanavond uitleggen, moet nu snel naar't werk.

Snel trouwens een foto van mijn leeuwke in ontwikkeling...

De kale maanloze leeuwentronie in opbouw :

leeuwensmoel.jpg
 
Ziehier, een kunstenaar die een beetje modelbouwd.....

;)
Beyond
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan