Hoofdsponsor

1/35 Diorama "Chiens méchants !".. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mooi boetseerwerkje. Hoe groot is deze nu?

En natuurlijk heb je hier zelfhardende materiaal voor gebruikt? Of van die afbakklei? Fimo of iets?
 
Eerst even mijn kogelgatenrecept voor onze Herptile :
niet veel van bijzonders, je neemt een vuurwapen, bijvoorbeeld MG42...
Serieus nu, wanneer het over kogelgaten in kurk gaat, doe ik dit met een scalpel, met de punt probeer ik heel voorzichtig brokjes weg te pulken, tot ik tevreden ben van het resultaat. Onherstelde kogelgaten maak ik wat donkerder voor het effect van diepte.
Bij de randen maak ik het dan opmerkelijk lichter.
Opgevulde kogelgaten, simpel, de gaten even vullen met filler (plaastergips) en kleuren in een betonkleurtje.

Beyond, tot mijn 35 heb ik voor een galerij geschilderd, maar sculpteren is puur een sluimerende passie, die heel af en toe boven water komt, wanneer het nodig is. Zoals nu dus hehe. Maar ik laat het aan anderen over om de meningen te vormen. Het gaat me wel voor de wind nu met dit leeuwke, waarschijnlijk omdat die beesten zo'n uitgesproken krachtige tronie hebben.
Zo had ik een lijstje opmerkingen voor mezelf gemaakt die me moesten helpen om het tot een goed resultaat te brengen :
- breed plat voorhoofd,
- hoekige neustip van opzij bekeken,
- lichte knik in de neusbrug,
- geprononceerde wenkbrauwen,
- pruilende onderlip met opmerkelijk langer haar, als een sikje bijna,
- bijna ronde oren,
- sterke, hoekige jukbeenderen,
- gespierde kaken...

En dan begonnen he.

Rik, geen probleem mate, ik heb dat soms ook.
Maar ik zal je wel een foto tonen die je een idee geeft van de grootte :

10-5.jpg

Tot later jongens !
 
Laatst bewerkt:
Oke, ik zal nog maar eens een domme vraag stellen ...:$

dat je talent hebt is onmiskenbaar, maar waar sculpteer jij mee ? Als ik de maat zo zie zou ik gokken op de punt van een scalpel, maar daar krijg je toch geen zachte randen mee ? :unsure:

in elk geval en mooi beestje in wording !

Groeten


Jos
 
Ik sculpteer met Milliput Standard, maar een scalpel gebruik ik niet hoor Jos. Ik werk met tandenstokers die ik afvlak, rond schuur etc...
Om de harde lijnen waar nodig in te blenden, gebruik ik een zacht aquarelpenseel, ook zeer bruikbaar tijdens het maken van de manen.

11-5.jpg

12-4.jpg

"Mijnheer de Leeuw, gij hebt zo'n groot bakkes ? Weroem ?" De leeuw antwoordde "Omdat ik snel uw pop zou kunnen opeten !"

13-4.jpg

Jullie zien dat ik momenteel bezig ben aan de manen en andere typische details. Toch ben ik nog niet klaar en zal ik morgen nog eens rustig bekijken waar ik desgevallend nog wat massa kan bijmaken. Dit is makkelijk als de drager gedroogd is, anders bestaat het risico dat ik de boel opstuw.

Tot morgen !
 
Geloof me of geloof me niet: bij die laatste foto's kreeg ik de rillingen op m'n rug.

Fantastisch is een understatement...
 
Koekie, rillingen ? Amai dan zal het wel in orde zijn zeker ? Ik hoop dat je nog vele rillingen mag krijgen van mijn noeste arbeid, ik heb namelijk nog veel te doen hier !

En nu eerst terug over naar Jos, heel raar, ik heb jouw post over het hoofd gezien, al lijkt me dat toch kras.
Ik ga van naald tot draad uitleggen hoe alle fases in hun werk gaan voor wat betreft de kurk toestanden.

Cheers GUnit.
 
Nu heb ik een flinke poos geleden eens iets gedaan met een overschotje milliput, ook met tandenstokers. In ieder geval inzake vormgeving helemaal niet wat jij presteert hoor Guy.
Heb toen ook penselen gebruikt. Ik vraag me nu af hoe je dat zo glad krijgt? ik had toen water gebruikt meen ik.
Kan het niet laten zien of zeggen wat het is of ik vlieg in den bak :D laat ons zeggen dat het een peche is.
In ieder geval de vlaamsche is een streling voor het oog.

Grts
Peter
 
Je weet al denk ik dat ik dit ook gebruik, ik gebruik altijd water om alles glad af te werken. Maar ik heb wel eens gehoord dat er mensen zijn die sla olie gebruiken, maar ik heb dat nooit aangedurfd omdat ik bang ben dat je het dan daarna niet meer kunt schilderen, olie is vet. En daar houd de olie niet op.

Verder ziet er meer dan geweldig uit man. Op deze schaal. Heel bijzonder.
 
Peter, tja, ik gebruik enkel water en dat in combinatie met zachte aquarelpenselen maatje 0, 1 of 2. Ik zou wel eens een foto willen zien van die pruim...euh, peche...of zullen we dat maar houden voor een fruitforum ?

Rik, inderdaad, water is het veiligst denk ik, en dan mooi poetsen met heel lichte, bijna strelende druk.
Sla-olie ??? Amai, als je dan later nog een herstelling of verbetering wil doen, dan kleeft dat gegarandeerd niet meer zoals het hoort.
 
Olie zou ik ook niet aandurven.
Ik wil gerust foto trekken en posten.
Kan dat hier een beetje peche ?, het is en blijft altijd een sculptuur en dus wat mij betreft een vorm van kunst.
Desnoods achteraf wissen ofzo.
In ieder geval Peche is gepost in mijn garage :)

Grts
Peter
 
Laatst bewerkt:
Tja wat kan je hier nu van zeggen :wacko:

Zeer geslaagd dat poesje :8

Ron
 
dit is ongehoord geen modelbouw meer maar pure kunst
amai maatje zeker de moeite om te volgen dedju
talent talent talent alarm
 
En nu eerst terug over naar Jos, heel raar, ik heb jouw post over het hoofd gezien, al lijkt me dat toch kras.
Ik ga van naald tot draad uitleggen hoe alle fases in hun werk gaan voor wat betreft de kurk toestanden.

Cheers GUnit.


Hey,

heel erg bedankt hé. Dan zal ik maar direkt een eerste vraag stellen :ph34r:

Is dat nog altijd ikea glazenonderleggerskurk (amaai wat een woord !!) die jij gebruikt ? en hoe krijg jij dan stenen van verschillende maten ? Ik bedoel, lengte en hoogte, tot daar toe (heb je al gezegd, op zicht snijden en niet meten), maar diepte ?? Of snij je de kurk ook nog eens in de dikte door ?

Als ik ambetant ben, moet je het zeggen hé. 'K wil hier niet beginnen te storen, maar als ik jouw Kunstwerken (jaja, met een grote K) zie, zou ik het graag allemaal snappen om zo snel heel veel bij te leren en dan enkele jaren te kunnen oefenen met een goede basiskennis.

Any way, bedankt.

Groeten


Jos
 
Jos, als ik dit storend zou vinden zat ik niet op dit forum he, no problem.

Die onderleggertjes zijn ongeveer 2 mm dik, ik snij die niet meer door om ze nog dunner te maken. Mijn steentjes maak ik ongeveer 2 mm X6 mm.

Vraag maar, samen weten we meer.
 
Even wat duidelijkheid over het kurk bewerken.

Omdat er veel interesse bestaat over de kurkwijze, heb ik een foto gemaakt die mijn uitleg wat duidelijker kan maken.

Hier is de detailfoto met omcirkelde zones :

6-5.jpg

groen : gehalveerd in de dikte en opgekleefd

purper : met de scherpe punt van een scalpel voorzichtig brokjes weggestoken

rood : met een fijn schuurpapiertje afgerond

Gehalveerde steentjes doen een echt oude muur vermoeden. Soms zie je her en der zo'n baksteen waarvan de zichtzijde er helemaal afgebrokkeld is.

Het scalpel gebruik ik om kogel- of granaatinslagen te maken. In elk dorp zie je dit nog bij oude huizen.

De scherpe kanten van hoekstenen durven nogal 'ns verwering door weersinvloeden vertonen.

Helifool, als je hier een topic opstart, zal ik graag mijn "ervaringen" met je delen en dit geldt voor elkeen die kurk wil gaan verwerken in een diorama.

Om af te sluiten nog een globaal overzichtsfotoke :

5-6.jpg

Dit is bijna klaar is voor de volgende fase, en dan wordt het normaal gezien pas "echt", namelijk het invoegen. Volgende update dus deze werken (er kan ook nog wat leeuw tussenzitten).

Groeten GUnit.
 
Tja, je bent modelengeneer of niet he. Dus ik heb weer eens een kritische blik geworpen op jou werk.... :unsure:

1_5-6.jpg


De zwarte strepen, deze staan symbool voor het dicht plijsteren zoals de zuil. Dan de rode zou ik een verdikking op aanbrengen, dit soort statige hekken zijn toch altijd voorzien van zo´n afwerking juist om de statigheid neer te zetten.

Zo kun je zelfs de groene lijn ook nog eens verdikt aanbrengen.

Ik hoop dat je dit weer eens aan het denken zet onder het boetseren. Je zult zeker een goed resultaat neer zetten. ;)
 
Rik, de stenen ga ik zeer zeker niet wegsteken onderaan, maar ik denk wel dat ik de arduinen stukken onderaan bij de palen nog een sierrandje zou kunnen geven. Ik heb veel rood nodig als tegengewicht voor het gele van het kanon, dit moet straks mooi contrasteren.

Dominiek, toen het woord statigheid viel, wist ik dat Rik gelijk had. De leeuw mag op een meer dan doordeweeks muurtje staan. Zo'n sierrandje extra komt dan mooi uit.
 
Laatst bewerkt:
amai maatje
sorry dat ik niet antwoorde qua kogel gaten
maar denk wat na en het lukt je wel
ik boor een gaatje met mijn hand boortje
en maak dan met de scalpel een drie a vier kraks vertrekkende uit het gaatje
en even tueel extra brokjes afsnijden
aan de hoekjes van het gaatje dit geeft de kracht van de inslag weer
 
Bedankt Scotty, dit zal ook wel treffende kogelgaten maken.

Anyways, ik heb weer een kleine update te plaatsen over de leeuw.

Vandaag heb ik enkele zaken verder op punt gezet, maar niks is af.

De spieren achter de schouders werden wat prominenter gemaakt omdat dit meer kracht uitstraalt. De rug dien ik nog helemaal verder uit te werken omdat hij uiteindelijk hiermee naar de toeschouwer zit (dit heeft trouwens een bedoeling, zie onderaan de update !).

De voorpoten werden alvast wat aangepakt. Deze werden voorzien van klauwen.

Door de leeuw een beetje te draaien op z'n sokkel kwam er één voorpoot bij de rand te staan, waardoor ik hem meer "klauw" kon geven. Hierdoor gaat ie er een pak dreigender uitzien en geeft hij de indruk dat ie van z'n sokkel lijkt te willen springen. Van effect ben ik wel tevreden.

De foto zegt denk ik, meer dan al mijn uitleg :

18-2.jpg

Het waarom van de leeuw met z'n rug naar de toeschouwer :

Ik had een truukje nodig om de kijker naar de andere zijde van de muur te lokken. Deze zal waarschijnlijk de leeuw z'n tronie beter willen bekijken, waardoor hij achter de muur nog enkele zaken ontdekt die hij anders misschien over het hoofd had gezien.

Een zij-aanzicht, hier zie je dat ik tussen manen en rugharen nog wat haarmassa heb toegevoegd :

19-1.jpg

Hoe verder de leeuw gecompleteerd geraakt, hoe meer ik kan fijn afstemmen op het beeld dat ik in mijn hoofd heb zitten.

Tot later ! GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan