Hoofdsponsor

1/35 KV1 (Trumpeter) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

koekie

V.I.P.
Registered
Lid geworden
9 dec 2008
Berichten
728
Tussen de soep en de patatten, nog een kitje begonnen.
Gewoon oob, om vooral wat schildertechnieken op te proberen.

Was een goedkope kit van een 18 eurokes, dus daar mag al eens iets aan mislukken.


Ben nog met de fotokes bezig, de rest komt straks.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er nog een schoon tankje uit he
ben benieuwd voor de fotokes

veel bouw plezier.
Doomwad.
 
Zoals beloofd, nog een update:

Van het plakwerk zelf heb ik maar een paar fotootjes, het ding ging zonder vulwerk in elkaar.
Is voor z'n prijs een zeer propere kit:



De tracks die erbij zitten bestaan uit vier grote stukken en een aantal losse schakels.
Na montage zien ze er zo uit:


Na de bouw direct aan de klieder gegaan.
Eerst een laagje primer en dan de basiskleur erop (vallejo Model Color Russian Green)










Je ziet dat er geen spatborden opzitten.
Die heb ik apart gehouden om zo de tracks op hun plaats te krijgen na dat deze zijn geschilderd.

Nu eerst eten, en straks het vervolg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aha, een van mijn favorieten modellen deze ga ik zeker volgen.

Dus laat het vervolg maar komen :D:D;)
 
Zo, alles binnen, tijd voor wat typselwerk.
Na de basislaag te hebben gespoten, heb ik er een laag Parket Plus opgezet.
En dan was het tijd voor de decals (zijn er maar twee).

Als die voldoende gedroogt waren, ben ik met olieverf aan de weer gegaan.

Een algemene wash van Raw Umber/Burnt Sienna, laten drogen, en dan het groen wat karakter geven met filters (blauw, rood en geel)

Dit laatste had ik nog niet eerder gedaan, maar het leek me niet zo moeilijk.

Met rode, blauwe en gele olieverf zet ik hier en daar wat toefjes (meer blauw naar de schaduwkanten aan en meer geel naar het midden van vlakken)

Daarna met zuivere verdunner en een plat penseel woredn die toefjes in elkaar "geblend".

Uiteindelijk zie je er niet veel meer van, maar het geeft je basiskleur wat nuances die het speelgoedachtige van je model laat verdwijnen.

Als dit droog was heb ik er een zachte drybrush overgezet met een lichtere versie van de basiskleur.
De pikkies.

Dit zijn de bovengenoemde "Fenders":




De koepel met de schaarse decals:






En de onderbouw:









Even een dry fit om het resultaat even te aanschouwen:















Dit ding is GROOT!
Ik heb, voor de lol, m'n Fiat tankje er naast gezet:






Volgende update straks (vooral de tracks)

Tot sebiet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Yes, de tracks.
Die zijn mij tot nu toe heel goe bevallen.
Ik werk ze volledig af, zodat ik ook de zijkant van de lower hull kan afwerken.
Daarna is het een kwestie van de tracks op hun wielen te lijmen, en misschien nog wat naar elkaar toebrengen met wat extra pigment.

Na een laagje primer kregen ze een basis van Vallejo Model Color USA Olive, gevolgd door een dunne wash van Valley Game Color Plague Brown:









Als dit droog was kwam er een mix van MIG en Vallejo pigmentjes op, vermengt met Pigment Fixer.


Na alweer de nodige droogtijd, ben ik over de loopvlakken en dergelijke met een zacht potlood gegaan.
Het resultaat is (naar mijn mening) heel overtuigend:








Voila, zover sta ik nu.

Ik twijfel nog een beetje over de volgende stap.
Ik dacht eerst de Hull achter de tracks te behandelen met pigment, zodat ik de tracks en de fenders kan plaatsen.
Daarna alle details onder handen nemen, de sleepkabels monteren en afwerken, en dan voorzichtig beginnen chippen.

Ik zie wel hoe het eruit komt en dan zien jullie het ook wel.
Commentaar is welkom.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wel, je bent verdorie al goed opgeschoten met de werken ;)
De topic is pas geopend, en je tank staat al in de verf...

Zeer mooi hoor tot nu toe, ben benieuwd naar je vorderingen.

Grtz,
Beyond
 
Yoooo Koekie, sjieke bedoening zou ik zeggen.
Nu ,ik kan het niet goed zien op de fotos, maar heb je die fading ook op de romp gezet of alleen maar op de fenders ?
Die fenders zal je nadien plaatsen zodat je gemakkelijker de tracks kan plaatsen. OK mij niet gelaten ,maar er is toch plaats genoeg tussen de draagwieltjes en de fenders ! Ik denk dat je gerust de fenders mocht plaatsen ,want als je die stukken nadien op je geverfde tankromp zal plaatsen zal je héél goed moeten opletten dat je geen lijmvlekken krijgt.
Als ik je een tip mag geven voor in het vervolg Koekie , als je geverfde stukken aan elkaar wilt lijmen moet je de verf van de te lijmen oppervlakten verwijderen of toch gedeeltelijk en dit is omdat je anders de verf verlijmt en niet de pvc.
Indien je de romp gefadet heb zal je moeten opletten want dat doe je met olieverf en op olie (verdund of nie) kan je niet lijmen .
Let op Koekie, het is niet mijn bedoeling om negatieve kritiek te geven ,zeker niet. Ik geef die tips omdat ik ook die zaken ervaren heb met het nodige gevloek en geketter als gevolg:wub:

Ik moet wel zeggen dat de tracks knap gedaan zijn. Die blinkende slijtage op tracks, daar ben ik zot van .Echt waar !!
 
Dit is een blitz bouw gebleken, wat een voortgang hier.

Alles ziet er prima uit tot nu toe, en die tracks al helemaal.

Benieuwd naar de finishing touch.
 
Even de domper erop, ik bouwde die tank niet op één dag hoor.

Was er aan begonnen een week of 5 geleden, maar ben ook nog met Max bezig, en af en toe moet er een figuurtje worden geschilderd.

En als jullie hier allemaal leuke dingen neerpennen, kan ik niet anders dan eerst daar naar kijken, en dan pas gaan bouwen.

@ Famo: die tracks kunnen er echt niet tussen als de fenders op hun plaats zitten.
Het grootste probleem is eigenlijk het aandrijfwiel, dat zit namelijk geblokkeerd achter een beugeltje (kan je hier en daar wel zien) en kan er dus niet af.
De tracks zijn van plastic en kunnen niet plooien, dus...

Maar ik wist (uit vroegere ervaring) dat je niet op verf kunt plakken.
Je ziet op een van de foto' een lijn op de hull staan.
Daar is de verf zo goed als weg om daar de fender op te lijmen.
Op de zijkant van de fenders is ook geen verf te bekennen.

Eens die op hun plaats zitten, werk ik de boel wel bij met wat verf en pigment.

Maar toch leuk dat er eens iemand kritiek durft geven.
Ik heb de indruk dat we hier soms wat te voorzichtig mee zijn.

Anyway, thanks voor de reacties.
 
Mooie uitleg hoor. Petje af voor dit resultaat.

Wel een vraag,,, aangezien ik meer met vietnam heb....

Eens wat leger voertuigjes gemaakt, daar heb dus rode pigment gebruikt destijds. Hierdoor kreeg ik dus ook een ander effect. Kan dat ook met deze methode?
 
Ik denk dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoeld...:O
 
Yoooo Koekie , ik heb nog eens goed gekeken en inderdaad ,ge hebt gelijk.
Trouwens ,ik zie dat je daar zo'n 3 stiftjes op gemonteerd heb om dan in die gaatjes in de hull te plaatsen. Awel ,das goed gevonden, die zal ik onthouden.
Wat dat trekwiel betreft, je kan misschien (als je nog een KV maakt) die beugel die in het trekwiel geplooid zit ook van zo'n stiftje voorzien zodanig dat het trekwiel eraf kan.
Toen ik mijn KV II maakte gebruikte ik tracks van Friul en deze kon ik er nadien oprollen. maar je hebt gelijk met pvc-tracks kan je dat niet.
Hola er schiet me hier iets te binnen :huh: ,moest je nu eens de koppeling van je stukken schakels juist in de ronding van je trekwiel steken dan zou dat wel gaan. Maar enfin, genoeg gezeverd over trekwielen :laugh:
Ge doet gij dat goed. Een kus van één of andere juffrouw en een bank vooruit;)
 
Nog een update-je van mijnentwege.

Wat is er nog gebeurt?
Ik heb een mengsel van Yellow Okre olieverf en Light Rust pigment gemaakt, heel veel verdunt, en dat hier en daar tussen de spleetjes laten vloeien (soort pinwash).

Het overtollige is weggehaald met een oorstokje, en wat overblijft geeft een roestig uiterlijk.





Dan ben ik in de weer gegaan met pigmenten.
Dezelfde mix als op de tracks is op de wielen en de lower hull gegaan en gefixeerd met Pigment Fixer:





Als dat was opgedroogd, zijn de tracks op hun plaats gelijmd:







En daarna de fenders, met dit als voorlopige resultaat:











Nu enkel nog wat details schilderen, en wat extra krassen en chips.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
he koekie ziet er heel goed uit. maar warom heb je de slijklappen van achter ook niet gedaan ? normaal hangen heze tog ook helemaal vol zelfs met een dikke klonter slijk er op en een pegel die naar beneden druipt. of moet je dit nog doen ,?
 
zeer knap gedaan, ben benieuwd naar de volgende update.
 
Het is de bedoeling om na het chippen nog wat met pigmenten te spelen.
Dit moest al gebeuren om de fenders en de tracks op hun plaats te kunnen zetten.
 
Mooie uitleg en duidelijke foto's Koekie, bedankt om te delen alvast.
 
Knap staaltje van tankbouwafwerking, wacht al op de volgende update;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan