Hoofdsponsor

1/48 Mig 21 MF Fishbed J (Academy) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

B-art

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
202
Omdat er tussen de droogtijden van de Thunderchief door veel kostbare modelbouwtijd verloren gaat ben ik alvast begonnen met deze nieuwe kit:

1_mig-21mf.gif

De boxart sprak geweldig tot mijn verbeelding en dus kon ik haar niet laten liggen.

In mijn haast om zo snel mogelijk te beginnen heb ik helaas geen foto's genomen van de inhoud maar geloof me vrij: deze kit mag er wezen.
De bedoeling is om de mig afgebeeld op de boxart zoveel mogelijk te benaderen.

Mijn eerst gedacht was om de kit oob te bouwen maar na mijn bezoek aan de beurs van KMK heb ik besloten om er toch iets meer uit te halen. (Misschien niet het beste idee gezien mijn relatieve onervarenheid m.b.t. het bouwen van jets :()

Aangezien ik geen zin heb om veel geld uit te geven voor een resin cockpit e.d. moet ik dus aan het scratchen gaan :( (Voor alles een eerste keer hé)

De bedoeling is om ietwat meer detail te steken in de zijdelinkse panelen van de cockpit (onbestaande in deze kit) en tevens wil ik een lelijke naad achterin de cockpit wegwerken m.b.v. een stukje evergreen en waarom daar niet meteen een beetje meer detail in steken?

Het is geenszins mijn bedoeling om 100% natuurgetrouw te gaan bouwen maar ik wil iets maken dat de 1/1 versie enigszins benaderd (als je je ogen zowat dichtknijpt én het licht uitdoet tenminste :P)

Aangezien de camera nog in mijn auto ligt en de vrouw ermee naar een concert van Clouseau (gelukkig gingen er een aantal andermans vrouwen mee) is moet ik jullie de foto's voorlopig schuldig blijven...

Wel kan ik jullie reeds een paar foto's laten zien van de echte cockpit in deie verschrikkelijk lelijke kleur:

1_cockpit_2.jpg

1_cockpit_1.jpg

1_cockpit3.jpg
 
Laatst bewerkt:
mooi toestel

je hebt gelijk,geen mooi kleurtje

grtz huge
 
Wel kan ik jullie reeds een paar foto's laten zien van de echte cockpit in deie verschrikkelijk lelijke kleur:

Dit zelfde kleur vind je ook terug bij veel russisch rollend militair materiaal aan de binnenkant.
 
Fantastiski, nog een ruski op het forumski :D Deze ga ik zeker volgen :)
 
Ik ben benieuwd naar deze kit.
Heb zelf ook een mig 21 liggen maar dan 1/32

Mark
 
Kleine update:

De zijdelinkse panelen van de cockpit heb ik gescratched uit een stuk styrene plaat uit de modelbouwwinkel.
Het was wel even meten en passen om de panelen passend te krijgen. Vervolgens heb ik me losjes gebaseerd op enkel foto's van een echte Mig 21 cockpit om de verschillende hendels en schakelaars na te bootsen. Voor het materiaal heb ik gebruik gemaakt van verschillende stukjes plastic in allerlei vormen.
Na een paar uur prutsen krijg je dan het volgende:

1_q11.jpg

1_qyes1.jpg

1_z12.jpg

1_z22.jpg

De pit zelf heb ik achteraan verhoogd met een op maat gesneden stukje evergreen. Dit heb ik gedaan omdat er anders bij het plaatsen ervan een lelijke naad zou overblijven. Dit verhoogd stukje zorgt ervoor dat de naad meteen onzichtbaar wordt.
Jammer dat ik geen foto heb van hoe de pit origineel was maar bij de verdere bouw zal alles wel wat duidelijker worden.

Het instrumentenpaneel is voor 99% origineel gebleven, ik heb enkel aan de zijkanten iets meer "knopkes" toegevoegd.

De zijdelinkse panelen worden na het schilderen / dry-brushen in de romp geplakt, evenals de rest van de pit.
Echt perfect aansluiten zal het allemaal niet doen maar het enige alternatief is een volledig nieuwe resin of p.e. cockpit. Laat ons hopen dat al het werk niet voor niets zal zijn geweest.

Ik ben benieuwd...
 
Laatst bewerkt:
Dat werk is nooit voor niets geweest. Ervaring rijker en het zal het geheel toch altijd ten goede komen.
Feit is wel dat goed schilderen en weatheren de boel tot leven brengt. Niet dat ik dat zo goed kan, maar het is toch ideaal om op te oefenen!
 
Jawel, ook aan de Mig heb ik nog eens wat kunnen doen.
De deels gescratchte cockpit zit erin, evenals wat extra gewicht om het neuswiel achteraf op de grond te kunnen houden.
De grote delen van de kit zijn in elkaar gelijmd met de nodige verrassingen tot gevolg:

Redelijk wat naden op te vullen en glad te schuren. Vooral de naad achter de cockpit (duidelijk te zien op foto 4 en 6) schrikt me een beetje af. Na het plamuren en het schuren zal ik ook de klinknagels terug moeten reconstrueren en dat is iets wat ik nog nooit geprobeerd heb :(

Op foto 6 krijg je echt al een impressie van "het beest"

De foto's:

1_IMG_1931.jpg 1_IMG_1930.jpg 1_IMG_1927.jpg 1_IMG_1925.jpg 1_IMG_1924.jpg 2_IMG_1934.jpg 1_IMG_1935.jpg
 
Laatst bewerkt:
Na wat schuurwerk en een laagje primer heb ik de camouflage aangebracht.
Het spuitwerk is los uit de pols gespoten en de gebruikte kleuren zijn: Humbrol 155 en Humbrol 93.
Ik heb mij voor de camo laten inspireren door de box-art maar verder heb ik geen opzoekingswerk gedaan nog voor de kleuren nog voor het schema.

De foto's:

1_m2.jpg

1_m1.jpg 1_m3.jpg

Opvallend is wel hoe de kleuren er in het echt meer "zand" en "bruin" uit zien dan op de foto's. Hier lijken ze meer "oker" en "groen" te zijn.

Nu alles even laten drogen alvorens we verder kunnen...
 
Laatst bewerkt:
Ja jongens, ik heb nog eens wat verder kunnen werken aan de Mig:

Alvorens de decals te plaatsen m.b.v. Daco Decal Setting, heb ik de Mig een glaslaag gegeven met P+. Vervolgens heb ik de decals dan ook weer gesealed met P+, het geheel een wash gegeven met zwarte waterverf en jawel wéér een laagje P+ aangebracht.

Vandaag heb ik me wat bezig gehouden met wat chipping:
Aangezien de zandkleur de basiskleur is heb ik hiermee wat chips aangebracht op de donkere delen van de camo. Hierbij heb ik trachten rekening te houden met de natuurlijke slijtage van de verf op de diverse toegangsluiken en de opliggende delen.
Hetzelfde heb ik gedaan met aluminium verf op het hele toestel: boven- en onderkant.
Op zich lijkt dit heel makkelijk maar ik moest me echt inhouden om niet te overdrijven. "Less is more", ook al ga je voor een "verweerd" uiterlijk:

De foto's:


1_yes7.jpg

1_yes5.jpg

1_yes4.jpg

1_yes3.jpg

2_yes2.jpg

2_yes1.jpg

Het glanzende van de alu kleur wordt nog afgezwakt na een laagje matte vernis.

Tevens stel ik vast dat ik geen foto's heb genomen van de onderkant. :(
Die houden jullie nog tegoed.

Wat moet er nog gebeuren:

- De schietstoel (moet ik nog aan beginnen :()
- Het onderstel (staat te drogen en heeft nog wat chipping en een wash nodig)
- Enkele bommen en/of een extra brandstoftank?
 
Laatst bewerkt:
Hey, :)

Tot nu toe een prachtstukje. 8);)
Zeker nier overdrijven met het chippen, vliegtuigen worden meestal goed onderhouden.:wub:
 
Ja jongens,

Wat mij betreft is de Mig af!
Hij stond hier al een tijdje te blinken maar omwille van de gekende problemen met de foto's op ons geliefde forum ben ik er nu pas toe gekomen om de eindfoto's te plaatsen.

m2.jpg

m1.jpg

m3.jpg

m4.jpg

m4.jpg

m6.jpg

m7.jpg

m8.jpg

Het heeft me heel wat moeite gekost om degelijke foto's te maken van de cockpit. Enkel m.b.v. de macro functie kon ik enkele scherpe foto's maken. Een beetje té scherp zie ik nu :unsure:

Ach ja weer wat bijgeleerd én ondertussen weer een paar nieuwe kits open getrokken:
M1A2 Abrams 1/35 van Trumpeter
F-14 A Tomcat 1/72 van Revell
F-5E Tiger II 1/48 van Revell = mijn eerste poging om panellines te rescriben :(

Zoals altijd: opmerkingen en opbouwende kritiek altijd welkom!
 
Zier er mooi uit en zoals je zelf al aangaf niet overdrijven met het verweren.
Je hebt het subtiel gedaan en je mag trots zijn op het resultaat.

Mark(die ook eens aan zen mig-21 moet beginnen:8 )
 
Bijlange niet mis hoor! ik vind het mooi gedaan
 
Wat kleur heb je gebruikt voor de binnenkant van de euh "landing gear box" (de binnenkant waar de wielen komen) ?

Voor mijn frogfoot (SU-25) heb ik lichtgrijs genomen en de leidingen met een fijn borsteltje overgeschilderd met aluminium. (schaal 1/72 btw :p)
 
Ik heb daarvoor dezelfde kleur genomen als voor de gehele onderzijde en dat was een eigen brouwsel van allerlei potjes "blauw en grijs" die ik staan had.
Dat heb ik vervolgens gedrybrushed met mat alu.

Op referentiefoto"s zie je veelal blank aluminium, groen of een wat grijze tint maar om eerlijk te zijn kan je daar bijna eender welke kleur voor gebruiken.

De Mig 21 is in zo veel landen in gebruik (geweest) dat er oneindig veel mogelijkheden zijn qua kleuren.
 
De Mig 21 is in zo veel landen in gebruik (geweest) dat er oneindig veel mogelijkheden zijn qua kleuren.

Inderdaad, als ik me niet vergis is dit het meest geproduceerde post WWII (met licenties inbegrepen) toestel ter wereld...... maar "om het even welke kleur" .... ? zou ik nu ook weer niet durven beweren, stel je het eens voor in fluo roze, lol.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan