Hoofdsponsor

1/144 F-16A & F-16AM Tigermeets (1/144) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nils

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
331
terwijl mijn Gnat op de wachtafel staat tot ik een nieuwe tube plamuur in huis heb, dacht ik tussenin te beginnen met een nieuw project 8)

nadat ik op het nieuws gisteravond beelden heb gezien van de jaarlijkse NATO Tigermeet in Kleine Brogel, kreeg ik ineens de zin om een paar Tigers te bouwen, ik had immers al de Tigermeet F-16's liggen van 1991 (Dragon, 1/144) en 1998 (revell 1/48 + minikit) en ik wilde ze graag nog aanvullen met andere.

dus seze morgen bij kruitvat 2 F-16 gekocht van revell (ik weet, de 1/144 F-16's zijn echt bagger, maar er lagen eenmaal geen revell F-16C's of Dragon kits).

de eerste F-16, de F-16A, komt in de Tigerpaint van 1985 te staan, deze is nog redelijk makkelijk en ik verwacht niet te veel problemen hiermee :nowink:

0996315.jpg


voor wat betreft de 2de F-16, die een MLU zal zijn, weet ik het nog niet echt, maar ik ben erg onder de indruk van de nieuwe 2009 Tigerpaint, dus wie weet misschien :O

255_194509_0.jpg


hier een foto van de 2 kits die ik heb gekocht.

004.png

voor de MLU versie, ben ik al begonnen, te beginnen met de verlenging op de staart 8)

005.png

tot de volgende update 8)
TIGER, TIGER, TIGER!!! :laugh:
 
Laatst bewerkt:
jazeker, deze zondag ga ik naar Sanicole om de deelnemers van de Tigermeet in actie te zien, dus verwacht maar foto's en video ervan als ik terug kom 8)

UPDATE:

de eerste F-16A, voor de '85 tigermeet, zit al grotendeels in elkaar, motor-uitlaat en landingsgestel worden nu klaar gemaakt om geschilderd te worden.

voor de '85 tiger ga ik deze (met uitzondering van de serienummers en de finflash) volledig met de hand schilderen.

voor de 2de tiger denk ik te gaan voor de 2003 versie, maken van de decals hiervoor is momenteel gaande :)
deze tiger storte helaas neer in december 2003, waarbij de piloot om het leven kwam :(

f16_fa93_tiger_2003_schoofs_05.jpg
 
Laatst bewerkt:
UPDATE:

Tiger #1 begint al goed te komen, deze zit al voor een groot del inde verf en de eerste laag geel is al aangebracht, morgen krijgt het een 2de laag, de staart moet ook nog geschilderd worden, maar daar wacht ik mee tot de vleugels volledig klaar zijn.

006.png

007.png

op de vleugeluiteinden zal ik 2 sidewinder raketten plaatsen, om te tonen dat deze tijger ook nog tanden heeft 8)

008.png

verder zijn het landingsgestel, wielen en uitlaat ook in de verf gezet, het wit zou nog een 2de laag moeten hebben 8)

009.png

010.png

ik ben ook al begonnen met het ontwerpen van de decals voor beide tigers, voor Tiger #2 heb ik enkele profiles gedownload en zal op basis hiervan de staart ontwerpen.

om het op juiste maat te maken, zal ik de staart van de Tiger #2 in de scanner steken omdat ik dan precies op maat kan maken, deze techniek heeft al gewerkt op 1/72, dus ik ga nu proberen om nog kleiner te gaan :laugh:

EDIT:
vanwege dat ik nu goed gemotiveerd ben, overweeg ik zelfs om morgen in de kruitvat er nog een 3de F-16 bij te halen, en er de nieuwe 2009 tiger van te maken. het is echt moeilijk om dit men de hand te schilderen, maar ik heb een nieuw pak met fijne penceeltjes gekocht en ik hou wel van een uitdaging :D
 
Laatst bewerkt:
man man man, dat is klein hoor, ik vind 1:72 al te klein ;)
Je gaat wel als een speer te werk Nils
 
laatste update voor vandaag,

terwijl de onderdelen voor Tigers 1 & 2 aan het drogen zijn, ben ik beginnen zoeken naar andere onderdelen en wapens voor de tigers, voor de 2003 tigermeet heb ik een centerline tank gevonden van een Dragon F-16A en 2 AIM-120 AMRAAM's.

ook heb ik al voor de 3de tiger (de nieuwe 2009 Blackbird tiger) 2 betere externe tanks gevonden van dezelfde dagon kit, hoewel er van 1 tank de helft ontbrak, heb ik er nog een nieuwe kunnen scratchen 8).

de decals zijn al klaar voor 2 F-16's, die voor de 3de ga ik nog mee wachten tot ik meer en betere foto's heb ervan, dus hopelijk kan ik er enkele nemen/vinden op Sanicole 8)
van de eerte decals heb ik al een test-druk gedaan op normaal papier, en de eerste resultaten zijn al veelbelovend want ze passen perfect :D

morgen doe ik verder en hoop ik naar huis te komen met de 3de viper 8).

001.png

002.png
 
UPDATE:

deze morgen moest ik oostende zijn om enkele inkopen te doen, heb toen daar ook in de kruitvat nog 2 F-16's gekocht met mn overtollig kleingeld :D

dus de 3de Tiger kan nu ook gemaakt worden, wat ik met de 4de F-16 ga doen weet ik nog niet, misschien een operationele gevechtsjager of nog een Tiger, we zien wel, maar voorlopig heb ik al mn handen vol met de eerste 3 :)
 
Handen vol zegt hij, aan zo'n kleine dingen?
Maar het belangrijkste is dat je er fun aan hebt.
 
1/144 F-16A/B Tigermeet quartet

UPDATE:

van de 4 F-16's die ik nu aan het bouwen (waarvan 3 hier te zien) zit er 1 2-zits model tussen, deze heb ik kunnen ombouwen met de canopy van een 1/144 Tornado IDS.
de 2-zitter komt ook met een special tail, maar welke dat wordt, dat blijft een verassing.

002-1.png

Tiger #1 is bijna klaar, de 2de laag geel op de rug is al aangebracht, morgen zou hij normaal zn strepen krijgen.

003.png

hier nog een shot van de onderdelen van de 2-zitter, de staart van de 2de tiger en de staart van de 3de tiger (ongeschilderd).

004-1.png

het ontwerpen van de decals heeft jammergenoeg vertraging opgelopen, grotendeels omdat ik geen goede foto's kan vinden van de nieuwe 2009 tiger zn brandstof-tanks. voor de belettering "31 Tigers" ging ik de text vanuit foto's halen, maar de foto's op mil.be ervan zijn veel te klein en ze zouden te onduidelijk zijn moest ik deze gebruiken, daarom ga ik wachten tot na Sanicole, dan zullen er genoeg foto's van dit toestel de ronde doen 8)

voor de start van Tiger #3 (de 2009 tiger) ga ik wachten tot de andere afgewerkt zijn, omdat deze laatste nogal erg moeilijk ga zijn om te schilderen 8)
 
UPDATE:

deze morgen al mn eerste tegenslag gehad :(, toen ik de decals afdrukte, waren ze veel te klein afgedrukt, het probleem bleek te liggen bij de instellingen, had namelijk het verkeerde formaat ingegeven :D
dusja, 2de keer goede keer, en inderdaad gelukt :lol:
de zwarte delen op de foto zijn van de 4de verassings F-16.

003-1.png

al bij al weer vooruitgang, Tiger #1 is klaar om zn strepen te krijgen en Tiger #2 wacht op zn decals, decals voor Tiger #3 zijn ook al klaar, dus de bouw van Tiger #3 zal ook straks beginnen.

004-2.png
 
je gaat als een speer maar het ziet er wel erg netjes uit nils
 
Bedankt voor de complimenten ;)
en ik heb nog een update en nog een kleine verassing,

eerst de update,

de eerste 2 Tigers (de 1985 en de 2003) zijn volledig klaar, die staan nu te drogen, voor de '85 tiger ben ik heel de namiddag bezig geweest om de strepen er zo correct mogelijk op te schilderen, dat was nog het minste van mijn zorgen, momentel heb ik echt pijn aan mn ogen omdat ik de decals voor deze Tiger echt heel dicht heb moeten afknippen, omdat het papier wit was en niet doorzichtig.
met de 2003 tiger heb ik vrijwel geen problemen gehad :)

en nu wat betreft de 2de verassing, de eeste is de special tail op de 2-zitter. met dat ik al een paar Tigers heb in 1/144, ga ik ze op een prachtige manier presenteren, hoe, dat zie je aan het eind van de bouw B)

ik ga straks (als mn ogen beter zijn) beginnen met de bouw van Tiger #3, de nieuwe Tigermeet F-16AM.

alle afgewerkte F-16's zal je te zien krijgen aan het eind van de bouw, dus mogelijk na Sanicole, omdat ik daar nog iets wil halen om de presentatie echt geslaagd te maken.
 
mischien een vergroot glas aanschaffen nils want je ogen kun je echt niet missen hoor.

ik ben wel heeeeeeeeeel beniewt nu 8)
 
mischien een vergroot glas aanschaffen nils want je ogen kun je echt niet missen hoor.

ik ben wel heeeeeeeeeel beniewt nu 8)

ik heb een vergrootglas liggen, maar het is nogal moeilijk om met zoiets te werken, omdat je niet echt een goed dieptezicht kan hebben. :nowink:

UPDATE:

de Werken aan Tiger #3 zijn begonnen, de staart is al klaar, alleen moeten er een paar plekjes met licht grijs worden ingevuld.
voor te Tijger strepen zal ik met een fijn penceel de licht-grijze strepen maken, en dan met een kleiner penceeltje (en indien nodig zelfs met een tandenstoker) de zwart/grijze buitenlijnen aanbrengen. het vliegtuig zelf is momenteel geschilderd in zeegrijs/blauw, voor de neus dacht ik aan muisgrijs 8)

de staart op de foto's is nog niet gelijmd ;)

001-1.png

002-2.png
 
een vraag Nils, ga je niets meer doen aan die panel lines en een beetje verweren??

Zou niet mis staan op deze modellen, en de canopy in een beetje oranje ecoline steken en laten uitlekken om die oranje tint te geven zou ook al een verschil maken, zijn maar een paar tips he Nils.

voor de rest ga je inderdaad gelijk een speer door de F-16's ^^
 
een vraag Nils, ga je niets meer doen aan die panel lines en een beetje verweren??

Zou niet mis staan op deze modellen, en de canopy in een beetje oranje ecoline steken en laten uitlekken om die oranje tint te geven zou ook al een verschil maken, zijn maar een paar tips he Nils.

voor de rest ga je inderdaad gelijk een speer door de F-16's ^^

dat ben ik wel van plan, maar dan wel met 1/72 modellen, op de 1/144 F-16's zijn de conopies veel te laag en te klein, en er zitten geen panellines in, bovendien zijn de F-16's enkel aan de achterkant van de canopy oranje. ik heb hier een potje doorzichtige oranje verf, en heb nog een extra canopy, dus ik kan misschien iets experimenteren :laugh:
 
Nils heb je juist het VTM nieuws gezien? Het ging over de Tiger meet in kleine brogel, machtig om te zien hoor, hopelijk heb je het niet gemist.
 
heb het gemist :(
maar geft niet, ik herbekijk het straks wel op iwatch, bedankt om het te laten weten :)
 
UPDATE:

Tiger #3 heeft deze morgen zijn speciale paint gekregen, en ik moet zeggen, het heeft beter gegaan dan ik had verwacht :)
de zwarte "smokewinders" staan er ook al op, eveneens als de brandstoftanks onder de vleugels.

vanavond gaat het landings gestel er aan en dan zullen alle 4 de F-16's klaar zijn. voor de eindfoto's ge je moeten wachten tot Maandag, want morgen ben ik weg om de tigers aan het werk te zien in Sanicole. en om de presentatie echt geslaagd te maken, ga ik iets moeten halen op de show.

ik beloof dat het eindresultaat het wachten waard zal zijn B)
 
het heeft wat langer geduurd omwille van PC problemen, maar de foto's en de modellen zijn klaar en geupload.

zie hier het eindresultaat, ik heb voor de Tigers een tarmac ondergrond op het internet gevonden, heb deze uitgeprint, uitgesneden en op een plank geplakt, maakte de presentatie iets mooier. ik ging normaal een sticker van het embleem van 31 Tiger squadron gebruiken, maar nadat deze op sanicole niet te vinden was heb ik er eentje van de 2009 Tigermeet gebruikt.

008.png

009.png

tigers2.png

en dan nu, het eindresultaat per vliegtuig 8)

eerst, van oud naar nieuw, de 1985 Tiger, de eerste getijgerde F-16A van het 31ste.

013.png

014.png

015.png

en hier, de Tigerpaint van 2003, helaas is het echte toestel in 2004 verongelukt in nederland waarbij de piloot om het leven kwam, een klein eerbetoon uit respect :(

016.png

018.png

024.png

en dan hier, de 3de en laatste Tiger, de Blackbird tiger van 2009 8)

010.png

011.png

012.png

tigers.png

tigers3.png

en dan als laatste, de 2 zitter, en de tail art is een eigen ontwerp, van 10 jaar Droopyspotter (omdat het 10 jaar geleden is dat ik begonnen ben met vliegtuigspotten)
de canopy is overschilderd omdat het afkomstig is van een oud vliegtuig en nogal wat lijmschade had :8

019.png

020.png

021.png

022.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan