Hoofdsponsor

1/60 Xebec Cazador

Status
Niet open voor verdere reacties.

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
3.425
Zoals ik reeds in een offtopic bericht vermeld heb, heeft de griep toegeslagen in huize Cooper, waardoor we niet naar de meeting konden komen.
Tjah wat doe je dan als niet naar een modelbouw meeting kan komen, en toch in de sfeer wilt blijven ?

Juist, dan doe je zelf een beetje modelbouw.

Pat was niet de enige die in het zonnige Barcelona een leuke kit op de kop heeft kunnen tikken. Ook ik kon niet anders dan bezwijken voor een charmante kit.

Hier volgt dan het (langzame) bouwverslag van een xebec.

Een xebeck (diverse spellingen in verscheidene talen), is rechtstreeks afgeleid van de middeleeuwse galleien, en dit is zeer duidelijk aan de romp te zien. Hoewel in eerste instantie een zeilschip, kan ze nog steeds geroeid worden indien nodig.

Prijs van de kit : 187 eurie

Deze xebec hoorde bij de Spaanse Armada van de 18de eeuw.

De doos :
P1030575.jpg

Inhoud van de doos :
P1030682.jpg

En aangezien we pas op het laatste moment geconfronteerd werden met het thuis blijven, was er nog geen plaats voorzien om aan deze dame te werken.
Maar ik wilde toch iets doen, dus dan maar een kleiner bootje begonnen die in de doos zit.
Juist, eerste werk is het bijbootje bouwen. In tegenstelling tot wat in de kits van de meeste fabrikanten meegeleverd wordt, is het dit keer geen stuk metaal of geperst karton dat enigszins op een bootje lijkt.

De bijboot is effectief, een spantenbouw projectje :
P1030678.jpg

Een dry-fit van de spanten op de kiel :
P1030679.jpg
P1030681.jpg

En net als bij schepen van een iets groter formaat, moet hier ook geschuurd worden, uiteraard met de nodige voorzichtigheid gezien de dikte van het materiaal :
P1030685.jpg

En uiteindelijk het eerste latje van de beplanking (1*3mm) :
P1030686.jpg

Wordt vervolgd ...
 
En weer een leuk schip om te volgen.

Ziet er goed verzorgd uit die kit, kan niet anders zeggen. Maar het dek, moet dat niet iets hol lopen bij dit schip..... Dat zal lastig gaan denk ik met die dikke plank als dek.... :ohmy:

Verders ga ik je zeker volgens.

Wel blijven controleren met het afschuinen. Steek daar genoeg tijd in en blijven kijken. Dan heb je daar later veel plezier van.

Enne natuurlijk, veel plezier met dit scheepje. ;)
 
Euh, Rik, dit is nog niet het schip, maar wel een bijbootje. En die dikke plank is een bouwhelling voor dit bijbootje :)
 
Ahhhh, geweldig..... Een mal. :P:P:P
Perfect. Gaat dit dan overnaads worden of gewoon glad beplankt.

Hoe een foto zo onrealistisch de maat aan geeft. :O
 
Dan en Pat, spijtig van die griep (het is toch de mexicaanse niet hé?)
We hadden jullie er graag bij gehad gisteren.
Maar we gaan jullie nieuwe topic met interesse volgen hoor.
Ik moet nl. ook houtsnuiver worden van Pantani, de Yamoto zou een duobuild kunnen worden.
Dus hier even komen kijken voor we zelf beginnen.
En volgende keer op de ledendag zijn jullie er gewoon bij.

Erik
 
Hoe een foto zo onrealistisch de maat aan geeft. :O

Lol, het toetsenbord van de laptop had een indicatie kunnen zijn :8

Dit sloepje word gewoon glad beplankt, blijkbaar een Meditteraanse traditie.

Erik, ik denk niet dat het de Mexikaanse griep is hoor, voorlopig spreekt niemand hier nog Spaans, en bovendien is de koorts vandaag al verdwenen, echter er blijft nog een lelijke hoest over.
 
Lol, het toetsenbord van de laptop had een indicatie kunnen zijn

Bweeehhh,,,,, jewel... en nog aan het mesje ook.... :ph34r:

Was nog niet echt wakker geloof ik..... 8)
 
En nog een kleine update, de twee bovenste latjes aan bakboordzijde zijn reeds geplaatst, en de twee aan stuurboordzijde staan te drogen :
P1030687.jpg

Uiteraard, is dit scheepje te heel erg klein, dus ik denk niet dat er in kan slagen om de beplanking te verjongen zoals het hoort. Maar we zullen we zien.

PS : hoe hou je in godsnaam een laptop netjes ??? Een sopje lijkt me niet zo verstandig.
 
PS : hoe hou je in godsnaam een laptop netjes ??? Een sopje lijkt me niet zo verstandig.

Allee, mijne oplossing voor alles eee.... ;)

Gewoon laptop wegbergen.... ;)
 
Hier volgt dan het (langzame) bouwverslag van een xebec.
Zo langzaam gaat het niet, je hebt een voortvarende start gemaakt!
Mooi model en een leuk begin zo met het bijbootje. Het begin ziet er al goed uit. Zoals Rik al zei: hou het afschuinen van de spanten goed in het oog om 'knikken' in de romp te voorkomen. En ik zou ook proberen te verjongen. Het voordeel van de dunne latjes is dat je er dan ook maar een heel klein beetje hoeft af te schuren ;)

En oh ja: die laptop zou ik gewoon dichtklappen tijden het bouwen :D

Veel plezier met dit project!

Groeten, Rinie
 
dit is inderdaad een heel mooie kit Danny. Zal dit project zeker blijven opvolgen.
En wat die laptop betreft ... doe gewoon zoals Rik en Rinie zeggen, dichtklappen en wegzetten:D:D
 
Mooi project om volgen hoor, al hoopte ik de Amerigo Vespucci te zien :)

De beplanking van dit kleine bootje nu, lopen deze vooraan al tegen elkaar?? Of kun je eens een foto nemen van de voorkant, het kan zijn dat je de boeg van dit bootje nog iets meer moet weg schuren dan komen ze mooi tegen elkaar de beplanking en komen ze dus in een spitsige vorm, of komt daar nog een stukje hout tussen??
Anders is het ook best eerst volledig de valse kiel te maken en dan de spanten en dan beplanking, is een tip voor het grotere werk die ik ook van Rik kreeg hoor ;) en gelijk heeft hij.
 
mooie kid hoor en het hout ziet er ook prima uit 8)

veel bouwplezier dany en maak er iets mooi van ;)
 
Een kleine update.

Het rompje van het bijbootje is bijna klaar. Ik sta nog in twijfel of ik het zal oliën dan wel schilderen (wit onder de waterlijn).

P1030688.jpg

Ondertussen is die opening aan de achtersteven die je hier nog op de foto ziet (aan de andere kant net hetzelfde overigens) ook al opgevuld, en de boeg is ook aangebracht.

P1030691.jpg

De binnenkant moet natuurlijk ook nog verder afgewerkt worden. Daar zegt de handleiding om zwart te schilderen, waarna er nog halve spantjes, een vloertje, en bankjes in komen.
Uiteraard moeten het berghout en de dolboorden ook nog bevestigd worden.
 
Ziet er goed uit. Even een tip. Schaf eens zo´n steekbeiteltje aan dat in de scalpelhouders past. Daarmee kun je nagenoeg splintervrij mee werken. Scheelt weer.

In dit geval zou ik wel schilderen. Dit vanwege het type schip. De echte waren toch altijd redelijk bond gekleurd zelfs.... En dat mag toch best terug komen. ;) Het gaat hier toch om een model van een bestaand schip.

Zo zie ik wel eens van die mooie houten schepen alleen gelakt. Denk aan de Victory. En in de eerste indruk weet je niet dat het om de Victory gaat. Zou vanalles kunnen zijn. Totdat je de spiegel bekijkt, dan zie je dat het de Victory is en herken je het schip pas. Heb je er eentje die de gele en zwarte strepen heeft, hoef je niet eens te kijken of je weet gewoon, het is de victory.....

Maar je hebt al wel netjes werk neergezet. Rustig aan verder bouwen. :)
 
mooi gewerkt dany zo n kleine rompen zijn niet makkelijk om te beplanken dus Applaus ziet er goed uit hoor
 
Ja hoor zeer zeker goed gedaan, het is inderdaad niet makkelijk dit kleine priegelwerk.
Kom maar met je volgende update Danny
 
Het gaat toch traag hé bij die Dancooper ? Tjah, hij heeft het dan ook tamelijk druk met het runnen van een guild in een online spel, het studeren voor de naderende 3-jaarlijkse bij de spoorweg en het in goede banen lijden van een gezin.

Maar allez, toch maar een piepkleine update ; de stootranden van het roeibootje zijn bevestigd nadat het rompje nog een laatste schuurbeurt gekregen heeft (ondertussen is het hout al zo dun geschuurd dat je de spanten werkelijk kunt zien zitten als je het scheepje tegen het licht houdt).

Volgende stap is het aanbrengen van de tweede reeks halve spanten aan bakboord (die aan stuurboord zitten er al).
Maar eerst een fotootje van hoe ze er nu uitziet :

P1030710.jpg

Tot spoedig.
 
Het gaat toch traag hé bij die Dancooper ? Tjah, hij heeft het dan ook tamelijk druk met het runnen van een guild in een online spel, het studeren voor de naderende 3-jaarlijkse bij de spoorweg en het in goede banen lijden van een gezin.

Is dat alles???? Man, in deze tijd bouwen we toch wel een heel schip toch? Anders gewoon minder slapen toch. :P:P:P

Nee hoor. Bouwen wanneer het uitkomt, en dan lekker ervan genieten, dat is echt beter voor het model ook.

Tot dus ver nog geen kritiek. Ziet er gewoon goed uit. ;)
 
En we zijn echt nog niet in slaap gevallen hoor. Ik heb zo net de eerste laagjes verf aangebracht aan het sloepje, maar ik moet wachten om foto's te nemen tot de accu van m'n fototoestel opnieuw opgeladen is.

Omdat er in de bouwbeschrijving niet over gebruikte kleuren gesproken wordt, heb ik volgende kleurenschema gehandhaafd :
- binnenkant van het rompje : Burnt Umber
- rompje onder de stootrand : Titanium White
- boven de stootrand : een mengsel van Crimson Red, Burnt Sienna en een tipje Burnt Umber. Dit mengsel komt dicht in de buurt van het rood dat in m'n bouwplaat van Santa Leocadia gebruikt wordt, wat dus mijn bedoeling was.

Toch eventjes ongezond gedaan voor de accu (hopelijk heeft ie geen geheugeneffekt) om er nog een paar fotootjes uit te persen :

P1030716.jpg

P1030717.jpg

Tot laters ...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan