Hoofdsponsor

1/250 "Japans slagschip Yamato" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

pantani

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 dec 2007
Berichten
3.289
Ik ga beginnen aan een nieuw project, De Yamato.

Schaal is 1:250
Afgebouwd komt het schaalmodel op een totale lengte van 105,2 centimeter en een breedte van 15 centimeter.


Een klein woordje uitleg over dit mooie slagschip.

De info heb ik gevonden op wikipedia.

Het Japanse slagship Yamato, was tijdens de tweede wereldoorlog een slagship van de keizerlijke japanse marine.
De Yamato is vernoemd naar de oude Japanse provincie Yamato.Het schip was samen met zusterschip Musashi het zwaarste slagschip dat ooit werd gebouwd: het was bewapend met 46-cm kanons en had een deplacement van +- 65000 ton.

Besteld: Maart 1937
Kiellegging: 4 November 1937
Tewaterlating: 8 Augustus 1940
In dienst: 16 december 1941
Gezonken 7 april 1945 ten noorden van
Okinawa

Algemene kenmerken Deplacement: 65.027 ton (leeg, inclusief 21.266 ton bepantsering); 72.800 ton (schatting volgeladen) Tonnage:
Lengte: 256 meter ll, 263 meter oa Breedte: 36,9 meter Diepgang: 11,7 meter Voortstuwing en vermogen: 12 Kampon ketels, vier stoomturbines
150.000 pk (110 MW)

Vier 3-bladige schroeven, 6,0 m diameter Snelheid: 27,4 knopen Bereik: 11.500 km bij 16 knopen Boten: 14 Bemanning: december 1941: 2300
april 1945: 2767 Bewapening: In 1941:
9 x 46 cm (3x3)
12 x 155 mm (4x3)
12 x 12,7 mm (6x2)
24 x 25 mm luchtafweer (8x3)
4 x 13 mm luchtafweer (2x2)
In 1945:
9 x 46 cm (3x3)
6 x 155 mm (2x3)
24 x 12,7 mm (12x2)
162 x 25 mm luchtafweer (52x3, 6x1)

4 x 13 mm luchtafweer (2x2) Vliegtuigen en faciliteiten: 6, max 7

Type F1M2 'Pete'
F1M-2s.jpg


Type E13A1 'Jake'
jake-001.JPG


2 katapulten

Staat van dienst

De Yamato was vlaggenschip van 12 februari 1942 tot 11 februari 1943. Hierna nam de Musashi de functie van vlaggenschip over. Op 1 april 1945 begon de Yamato haar laatste missie: een zelfmoordaanval tegen de Amerikaanse vloot ten westen van Okinawa. 7 april 1945 werd het schip samen met de kruiser Yahagi en acht torpedobootjagers (in het Engels destroyers) gespot door een Amerikaanse duikboot. De Amerikaanse marine stuurde 386 vliegtuigen met het doel de schepen te vernietigen op ze af. De Yamato incasseerde acht bommen en 10 torpedo’s. Hierdoor kwam het schip echter niet tot zinken. Om te voorkomen dat het schip in de handen van de vijand viel heeft de kapitein besloten het schip op te blazen, zo'n 200 km verwijderd van Okinawa. In totaal verloren 2.475 bemanningsleden het leven. 269 zeelieden wisten te overleven en werden opgepikt.


6_yamato.jpg


Zo, straks een paar foto's van de kit en van de start van het Schip.
 
Laatst bewerkt:
Neen Kurt, dit is een schip van Deagostini, die krijg ik ook zoals de Amerigo Vespucci, dus iedere week 2 delen, ik heb al 83 delen van de 90, dus deze kit is ook bijna compleet ;)
 
Dirk, de fabrikant is wel Amati, maar De Agustini, geeft dit alleen uit, dit is een samenwerkingsverband. :dry:

Veel plezier, en natuurlijk graag foto´s he..... :D:D:D
 
update 08-09-2009

update 08-09-2009 (* 1uur werk)

Hier dan al een begin van het verslag.

De bouwbeschrijving bestaat uit 3 mappen met daarin dus 30 delen.Ook een zeer mooie historie van uiteraard de Yamato maar ook van verschillende andere slagschepen die zeer interessant is om te lezen.
1_IMG_3755.jpg
1_IMG_3755.JPG
1_IMG_3755.jpg

Hier zie je een voorbeeld van hoe ze uitleggen tot in de puntjes hoe je dit schip moet maken, het is zeer duidelijk uitgelegd en ook met zeer duidelijke foto's.
Wat ik wel doe is eerst eens de BB (bouwbeschrijving) doorlezen, dan kun je al zien als geen verassingen zullen opduiken, ik lees dus altijd een stukje vooruit zo zie ik als er soms geen dingen zijn die ik beter eerst monteer of schilder of iets dergelijks, omdat het later misschien moeilijker is om er bij te geraken.
1_IMG_3757.jpg
1_IMG_3757.JPG
1_IMG_3757.jpg

Dan de plastic bak waar ik alle onderdelen in heb verzameld en die ik nu dus heb opengedaan om te beginnen aan dit mooie schip.
1_IMG_3758.jpg
1_IMG_3758.JPG
1_IMG_3758.jpg

De uiteindelijke start!!!!!!!!

Ik heb dus al een paar spanten ( dwarspant 7 en 8 ) op de kielbalken gemonteerd, wel gechecked dat ze haaks staan.
Dan het geheel op de scheepsbodem gelijmd.
1_IMG_3759.jpg
1_IMG_3759.JPG
1_IMG_3759.jpg

Hier ook al begonnen met het maken van de Commandobrug voor het luchtafweer.Alles mooi vlak gevijld en dan met secondelijm vastgelijmd en tussen klemmen laten drogen.
Er zitten wel kiertjes tussen die ik later met plamuur zal wegwerken.
1_IMG_3760.JPG
1_IMG_3760.jpg
1_IMG_3760.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dirk, de fabrikant is wel Amati, maar De Agustini, geeft dit alleen uit, dit is een samenwerkingsverband. :dry:

Veel plezier, en natuurlijk graag foto´s he..... :D:D:D

Ach, dit wist ik niet Rik, bedankt om even bij te springen ;)
En de Foto's zijn al op komst
 
Ziet er goed uit,

Wel even een paar tips.

Ik zie dat je volgens het boekje bouwt. Dus deel voor deel naar voren bouwt. Beter is om eerst de bodem in het geheel neer te leggen van daar uit de kiel te vormen en vandaar uit een bouwhelling te maken. Zodat je dan zeker bent dat deze recht blijft. De methode die hier aan gehouden word, wil nog wel eens gaan torseren.

Hier ook al begonnen met het maken van de Commandobrug voor het luchtafweer.Alles mooi vlak gevijld en dan met secondelijm vastgelijmd en tussen klemmen laten drogen.
Er zitten wel kiertjes tussen die ik later met plamuur zal wegwerken.

Beter is een gaatje boren in beide delen, dan een messing staafje erdoorheen doen. Dan vastlijmen met de twee componenten lijm. Dus niet met ca lijm. De ca lijm plakt wel maar lijmt niet. Deze lijm word hard en brokkelt straks los. Hierdoor kan het hele spul loskomen. Ik spreek dan wel over een paar jaar. En niet over twee weken, maar toch. Beter investeren in tijd en een klein beetje extra geld om zo een sollide basis te krijgen.


Ik hoop dat je er iets aan hebt. ;)
 
Ziet er goed uit,

Wel even een paar tips.

Ik zie dat je volgens het boekje bouwt. Dus deel voor deel naar voren bouwt. Beter is om eerst de bodem in het geheel neer te leggen van daar uit de kiel te vormen en vandaar uit een bouwhelling te maken. Zodat je dan zeker bent dat deze recht blijft. De methode die hier aan gehouden word, wil nog wel eens gaan torseren.



Beter is een gaatje boren in beide delen, dan een messing staafje erdoorheen doen. Dan vastlijmen met de twee componenten lijm. Dus niet met ca lijm. De ca lijm plakt wel maar lijmt niet. Deze lijm word hard en brokkelt straks los. Hierdoor kan het hele spul loskomen. Ik spreek dan wel over een paar jaar. En niet over twee weken, maar toch. Beter investeren in tijd en een klein beetje extra geld om zo een sollide basis te krijgen.


Ik hoop dat je er iets aan hebt. ;)

Ik heb er zeker iets aan Rik, bedankt.
Die 2 componenten lijm zal ik deze week eens gaan kopen, heb je soms een goed merk, of waar men dit spul kan vinden??
De volgende stap zal zoals jij voorschrijft eerst de bodemplaat samen stellen en dan pas verder doen, om een bouwhelling te maken met een vlakke bodemplaat ben ik nog niet uit hoe het beste zo'n bouwhelling te maken maar zal eerst de bodemplaat samen lijmen en dan zien we wel terug verder.
Bedankt voor alweer een paar reuze tips Rik.
 
wat een project dirk dit gaat wel wat tijt in beslag nemen als ik de boeken zo zie liggen. veel bouwgenot gewenst met de mooie aanwinst
 
dag dirk

mooi projekt weer

als hij zo mooi wordt als de amerigo vespucci

dan gaan we hier weer een mooi kunstwerkje boven water zien komen


grtz

huge
 
Bedankt voor de lovende woorden, dat het een karwei zal worden dat is waar, maar er zit niemand achter me dus ik heb tijd, en zal ook nog verder doen met de Bounty na de ledendag, daar zal ik wat probleempjes naar boven brengen en hopelijk kunnen ze me daar helpen ;)

update 08-09-2009


Voila naar de DHZ geweest en een tube 2 componenten lijm gekocht en al gebruikt op de commandotoren, 30 min laten drogen voor ik er verder mee ga, maar het zweet staat me op men bolleke, het is zeer warm op men zolderkamer amai pfff
1_IMG_3761.jpg 1_IMG_3761.jpg

Dan de tip van Rik gebruikt en inderdaad eerst de volledige bodem + kielbalken bezig met plaatsen voor ik de spanten zal zetten, ik ga nog zien hoe ik een bouw helling zal maken.
Op de foto hier onder zie je dat de bodemplaten al gemonteerd zijn en ik ben bezig met de kielbalken aan het zetten.
1_IMG_3762.jpg 1_IMG_3762.jpg

1 per een omdat de bodem iets krom uit de verpakking is gekomen, daarom goed veel lijm aan de kielbalk gedaan en op zijn plaats geperst in de hoop dat hij iets recht trekt.
Na het lossen om de andere kant te doen zag ik dat het al platter was gekomen en ben er bijna zeker van eenmaal de andere kant + de spanten om hun plaats staan dat hij volledig recht is, anders zal het een waterbadje krijgen en vast klemmen tot hij recht is.
1_IMG_3763.jpg 1_IMG_3763.jpg

Hier dan de andere kant gemonteerd.
1_IMG_3765.jpg1_IMG_3765.jpg

(* terug 1 uur aan gewerkt, totaal 2 uur)
 
Laatst bewerkt:
o dirk dit zien er mooie klemmen uit waar heb je die gehaalt want die had ik nog niet eerder gezien.
 
o dirk dit zien er mooie klemmen uit waar heb je die gehaalt want die had ik nog niet eerder gezien.

Ach, als ik me niet vergis heb ik deze een aantal jaar geleden kunnen kopen in de Aldi of lidl, ze stonden daar echt super goedkoop, dat weet ik wel nog.
 
ok thx het lijken wel silicone spuiten die omgebouwt zijn ;)

nog veel plezier met de verdere bouw zit al goed wat schot in de zaak 8)
 
Dirk, het is dat ik al aan de BR52 begin met Dominiek, er staat nog een Buck Danny groepsbouw op het programma, want anders deed ik mee met u.
Ik heb namelijk ook de Yamato op het schap liggen.
Maar ik ga veel opsteken van u zene.

Erik.

P.S. goed begonnen.
 
Dirk, het is dat ik al aan de BR52 begin met Dominiek, er staat nog een Buck Danny groepsbouw op het programma, want anders deed ik mee met u.
Ik heb namelijk ook de Yamato op het schap liggen.
Maar ik ga veel opsteken van u zene.

Erik.

P.S. goed begonnen.

Kom doe mee, ik heb ook nog het een en ander te doen ;)
De Bounty en nog wat vliegtuigjes die ik ook wel tussenin zal maken, eens afwisselen kan nooit kwaad :P
Joeri zal deze ook nog maken, hij is ook bezig met de Amerigo, kun je ook op het forum zien, dus dat zullen dan 3 Yamato's worden, ook lekker hehe
 
Ziet er goed uit, met lijmen van de metalen onderdelen wel pinnen. Dan blijft dit levenslang zitten. ;)

Verder, is dit nu de absolute bodem, dan komt daar nog een kiel in?

Zo ja, laat dat dan wel even weten, misschien ook even de volgende stappen laten zien via foto uit het boek, kan ik even meedenken over een bouwhelling.

Ik heb al zo´n indruk, maar wil even weten of het klopt. De bouwhelling zal dan doormiddel van een echte rechte plank gaan, die via de zijkant geplaatst kan worden en met schroefjes vast gezet op een plank. Daarmee de Yamato, weer van binnen uit vast zetten door de bodemplaat heen. Vier wigjes om de bodemplaat recht te houden en zo de plaat recht te houden.

Hier dan wel rekening mee houden dat er nog een deel kiel aan vast komt. Dit ivm de lengte van het schip.
 
Ik zal straks eens een foto van de romp van uit het boek hier zetten Rik, kunnen jullie inderdaad mee helpen denken om een bouw helling op te stellen en er zo zeker van te zijn dat de romp loodrecht blijft ;)

Wat de ijzeren voorwerpen betreft daar zaten al pen en gat in Rik en als ik in het verdere verloop toch stukken tegen kom zonder deze constructie maak ik ze idd zelf.

Bedankt voor reactie
 
Je hebt voor een schitterend model gekozen Dirk. Dit wordt weer een leuke en interessante om te volgen!

Misschien heb ik het gemist, maar wat is de schaal van dit model? en hoe lang wordt ze?

Heel veel plezier met de bouw!

Groeten, Rinie
 
Je hebt voor een schitterend model gekozen Dirk. Dit wordt weer een leuke en interessante om te volgen!

Misschien heb ik het gemist, maar wat is de schaal van dit model? en hoe lang wordt ze?

Heel veel plezier met de bouw!

Groeten, Rinie

Schaal is 1:250
Afgebouwd komt het schaalmodel op een totale lengte van 105,2 centimeter en een breedte van 15 centimeter.

Sorry dat ik dit niet heb gemeld in het begin, zal ik er aan toevoegen maar hier heb je de afmetingen Rinie ;)
 
Prachtig schip Dirk, en dan ook nog eens in hout ^^

Dit wordt een plezier om te volgen.

Groeten, "Wet Sellery"
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan