Hoofdsponsor

1/250 "Japans slagschip Yamato" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
update 17-09-2009

Zo, net de spanten wat schuin afgeschuurd en gekeken met een houten latje die ik ga gebruiken om te beplanken als ze overal de spanten raken, en jawel na een uurtje schuren waren de spanten van de boeg op maat en kon ik beginnen met beplanken.
1_IMG_3843.jpg


http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=19737
1_IMG_3844.jpg

De eerste plank is een feit, ik heb een klein gaatje voorgeboord om de punaise er makkelijker in te krijgen, dus heb ik beslist om deze manier te gebruiken voor de beplanking, deze romp is niet zo ingewikkeld als de Bounty, is zelf veel simpeler.
http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=197381_IMG_3845.jpg


Hier een foto van voor de boeg genomen, zo zie de eerste plank liggen zowel aan bb als aan SB, dit dus om het krom trekken van de romp tegen te gaan.
http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=197391_IMG_3846.jpg


Dan na een uurtje drogen heb ik dan de 2de plank er tegen gelegd, ook de binnenkant een klein beetje schuin gemaakt met schuurblokje om te proberen de naden te beperken.
http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=19740
1_IMG_3847.jpg


En zoals je kunt zien ligt plank nr3 tegen plank nr1 richting achtersteven.
Als ik bijna aan het achtersteven zit met zowel aan BB als aan SB 5 planken dan kan de bouw helling los, en zal ook moeten omdat ik dan nog moet schuren aan het hek ne zoals hij er nu bij staat kan ik er nooit aan, maar als je 5 planken of meer hebt aan beide kanten tot bijna het einde kan er nog weinig gebeuren.
http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=197411_IMG_3848.jpg


Ik heb ook nog wat onderdelen van de commandotoren mooi zitten opschuren en dan terug een badje van zeepsop gegeven, en na het drogen heeft dit al een primer laag gekregen, foto's volgen morgen als ik een paar stukjes heb gemonteerd op de commandotoren.


(* 3 uur 30 min aan gewerkt, totaal 14.45 uur )
 
Laatst bewerkt:
ziet er goed uit zo maar wat valt me nu wel op is dat in het dek een grote zak zit is dit normaal en wat mag dan de reden van deze zak dan wel zijn want het is nog geen beetje.
 
ziet er goed uit zo maar wat valt me nu wel op is dat in het dek een grote zak zit is dit normaal en wat mag dan de reden van deze zak dan wel zijn want het is nog geen beetje.

Dat is een goeie vraag waar ik ook niet op kan antwoorden :P
 
Dirk om het hout te behandelen zijn vele methodes beschikbaar. Wel allemaal verschillend in de prijs natuurlijk. Denk maar eens aan g4. Je hebt het zelf.

Maar zoals je weet, ben ik een traditioneel bouwer. Dit omdat het mij gewoon goed bevalt. Dat wil dus niet zeggen dat nieuwe methodes slecht zijn. Maar gewoon niet bekend bij mij. ;)

Het idee van de primer is dus het verzorgen van het hout. Daarmee voorkomen we dus gewoon dat dit scheurt. Ook verdunde lak is erg goed bruikbaar. Maar is het nodig?

De vraag over de knik. Ja die hoort er in. Raar, ja. Maar ik heb deze ook in het boek gezien toen ik deze doornam. Ik geloof ergens op pagina 30-35 als het mij nog goed bij staat. :sleep:
 
Waarom niet gewoon poriënvuller gebruiken als je het wil impregneren.
Desnoods eerst porïenvuller dan primer en dan plamuur ...
 
Waarom niet gewoon poriënvuller gebruiken als je het wil impregneren.
Desnoods eerst porïenvuller dan primer en dan plamuur ...

Ik zal G4 gebruiken, ik wil gewoon zeker zijn dat het later niet meer kan gaan beginnen leven, dus impregneren met G4 lost dit op, en inderdaad dan primer dan plamuur ;)
 
Zitten hier kleur freaks :P
Ik zoek namelijk de kleuren die ik wil hebben voor mijn schip, en deze kleuren heb ik van Deagostini zelf:

De bovenkant van de 'romp' heeft een marine-grijze kleur.
De code voor deze kleur is : GNZJ-032 De onderkand van de 'romp' heeft een rood-bruine kleur.
De code voor deze kleur is: GNZJ-029



Ik wil natuurlijk kleuren hebben die ik hier kan kopen en niet in Japan, dus mensen welke kleur zou het dichts bij deze kleuren komen, liefst Vallejo of Aqua Revell.


Bedankt om te helpen mee zoeken ;)
 
Dirk,
die voorletters van die verfjes, zou dit niet van Gunze kunnen zijn? Je moet maar eens proberen te achterhalen of Gunze deze titels in zijn gamma heeft.
 
Dirk,
die voorletters van die verfjes, zou dit niet van Gunze kunnen zijn? Je moet maar eens proberen te achterhalen of Gunze deze titels in zijn gamma heeft.

Niet echt dezelfde kleuren, ik zal wel kijken via Vallejo wat het dichts bij marine grijs en dat rode voor de antifouling van het schip past.
 
update 18-09-2009


Zo, dan nog een paar foto's van de vorderingen van dit toch wel imposante schip, hier de commandotoren die er al op begint te gelijken. De radar is er los op gezet.
1_IMG_3850.jpg

Vandaag of morgen ook beginnen met PE om de radar verder af te werken.Waar je het rode cirkeltje ziet kan ik nog wat bijwerken, je kan de naad nog zien en dat willen we proberen te voorkomen.
http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=197921_IMG_3849.jpg

Hier dan de ijzeren onderdelen waar nog veel aan moet gebeuren.
http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=197941_IMG_3857.jpg

En dan is er de beplanking.
Zoals je ziet op de foto is er zelf een plank los gekomen en niet alleen aan de lijm maar een stuk hout die los laat, dus heb ik op bepaalde plaatsen toch geopteerd om een nageltje door de plank in de spant te plaatsen, om er zeker van te zijn dat hij blijt houden.
http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=197881_IMG_3851.jpg

Een spant verder zijn de 2 planken in eens door een kleine kracht op te zetten :$ los gekomen, hier ook terug een nageltje door de plank in de spant.
Ik heb nu ook lijm aan de binnenkant van de planken gesmeerd en ook hier en daar een stukje plank aan de binnenkant tegen de beplanking gelijmd, zodat ze beter samen een hechting vormen, ook als ik plank tegen plank lijm dan lijm ik de planken niet alleen tegen elke spant maar ook nog eens de volledige plank tegen elkaar, dus lijm over de gehele lengte van de plank.
http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=197891_IMG_3852.jpg

Dan een overzicht foto van de huidige toestand, het gaat traag maar met die punaises kan het niet sneller, ik wacht minimaal anderhalf uur voor ik verder ga, en gebruik Bison snel droog houtlijm.
http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=197901_IMG_3853.jpg


http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=197911_IMG_3854.jpg


(* 1 uur 30 min aan gewerkt, totaal 16.15 uur )
 
Laatst bewerkt:
dirk dat het hout zo kopot springt is denk wel een beetje normaal gezien de spanning die er op staat en dan het kleine lijm oppervlak. het is als ware een hefboom efect dat op de plank komt te staan en dan kan je zoiets wel eens voorhebben. dit heeft niets met de bouwer te maken maar met de krachten van de natuur en daar kun je zelf niets aan doen.

het is volgens mij wel goed dat je over de hele plank lijm doed dat heb ik ook gedaan en geeft een veel sterker geheel aan de zwakke stukken. aan het spant dat los gekomen is heeft ook weer met het hefboom efect te maken. kijk wel dat er nu geen holling in je beplanking komt te staan als je het trug nageld want er staat wel een hoop spanning op de latjes hoor. en 1.30hr is zowat een goede tijt geloof ik wel zeker zijn dat de lijm transpirant is en niet meer wit anders is het wel te vroeg om te lossen.

de toren ziet er al heel goed uit hoor samen met de rest van de spulletjes. doe lekker voort je bent zeker goed opweg met je beplanking en met je toren.

voor dat rood dat is ijgelijk tegen de roest denk ik mischien kun je een spuitbus ijzerverf kopen tegen de roest maar ik weet niet of dit gaat houden op je romp mischien eerst ff aan rik vragen moest je het overwegen te doen.
 
voor dat rood dat is ijgelijk tegen de roest denk ik mischien kun je een spuitbus ijzerverf kopen tegen de roest maar ik weet niet of dit gaat houden op je romp mischien eerst ff aan rik vragen moest je het overwegen te doen.

Is niet tegen de roest maar tegen aanslag van algen en dergelijke, is tegen de aangroei in het algemeen, dit kan veel schelen in snelheid van het schip, daarom smeren ze die niet al te milieu vriendelijke antifouling er op, er in nu ook al biologische antifouling maar deze is zeer duur.

Bedankt voor de reactie
 
Dirk kerel, dat begint er echt op te trekken hé ;)! Ik ken dan mss wel niks van houtbouw maar ik herken wel iets moois als ik het zie :)!

Ik ben al benieuwd naar de volgende update!
 
hallo Dirk

Je kan het hout ook nat maken dan buigt het makkelijker en als het droogt neemt het de vorm aan die je er aan geeft

gr ron
 
hallo Dirk

Je kan het hout ook nat maken dan buigt het makkelijker en als het droogt neemt het de vorm aan die je er aan geeft

gr ron

Inderdaad, maar het is echt geen grote kromming, het buigt echt niet veel zoals je kan zien op een overzicht foto van alle spanten, maar inderdaad beter voorkomen dan genezen en misschien iets voorbuigen, maar dan duurt het proces nog langer, maar haast en spoed is zelden goed.

Ik probeer nu nog langer te wachten en ook aan de binnenkant een extra laagje lijm + hier en daar wat stukjes plank die ik er op kleef, en dat lijkt ook te helpen en nog meer verstevigen natuurlijk, zal er morgen foto van nemen ;)

Toch bedankt voor de reactie en de juiste tip
 
Dirk, zoals ik al reeds aanhaalde is dit hout van een zachtere kwaliteit. De nerf is niet in het verlengde en kort. Dat is de reden dat dit los laat. :ohmy: Dat kun je goed zien aan het stukje dat er nog aan de spant zit.

De latjes moet je zeker ook langszij lijmen. Anders zal dit zeker gebeuren.

Wel is het handig om hier speltjes te gebruiken idd. Deze kun je later er weer uithalen. Dan kun je gemakkelijk werken. Dit is nu eenmaal mogelijk omdat je romp toch gaat schilderen.

Kijk maar eens bij mijn kareldoorman. Daar heb ik ook genageld. Deze zijn er wel allemaal uit gehaald. Waarom moeilijk doen als het niet hoeft. ;) Als je hout gaat lakken blijf je dit zien. Maar na het plamuren trek je alles toch strak.
 
Dirk, zoals ik al reeds aanhaalde is dit hout van een zachtere kwaliteit. De nerf is niet in het verlengde en kort. Dat is de reden dat dit los laat. :ohmy: Dat kun je goed zien aan het stukje dat er nog aan de spant zit.

De latjes moet je zeker ook langszij lijmen. Anders zal dit zeker gebeuren.

Wel is het handig om hier speltjes te gebruiken idd. Deze kun je later er weer uithalen. Dan kun je gemakkelijk werken. Dit is nu eenmaal mogelijk omdat je romp toch gaat schilderen.

Kijk maar eens bij mijn kareldoorman. Daar heb ik ook genageld. Deze zijn er wel allemaal uit gehaald. Waarom moeilijk doen als het niet hoeft. ;) Als je hout gaat lakken blijf je dit zien. Maar na het plamuren trek je alles toch strak.

Is juist Rik, de Amerigo is ook zo gedaan met nageltjes, maar ik wou het gewoon eens testen als proef voor latere schepen, een soort training zeg maar :dry:
Vanaf de volgende laag zal ik terug de nageltjes gebruiken, gaat ook sneller dan.

Nu op naar de foto's die ik gisteren beloofde van de binnenkant van de beplanking waar ik kleine stukjes heb gelijmd.

1_IMG_3861.jpg
Zo heeft het geheel toch weer iets meer stevigheid, denk ik.

1_IMG_3860.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je schiet goed op Dirk, mooi werk!

ook als ik plank tegen plank lijm dan lijm ik de planken niet alleen tegen elke spant maar ook nog eens de volledige plank tegen elkaar, dus lijm over de gehele lengte van de plank.
Heel verstandig! Ik kreeg deze tip toen ik halverwege was met mijn Titanic romp, ik heb dit toen meteen toegepast en dit leverde een stevigere en strakkere romp op.

Groeten, Rinie
 
Om te beginnen eerst de tijd aanpassen die ik aan het schip werkte.

(* 2 uur 30 min aan gewerkt, totaal 18.45 uur )
Is van gisteren en vandaag zonder comment te geven op het forum.

Dan de verdere update

Dit word de voet van de gehele accomodatie + commandotoren enzovoort.
Dit stuk bestaan al uit 9 delen zoals je hem op foto ziet, en de naden met plamuur van Action gedicht en opgeschuurd.
1_IMG_3863.jpg

Dan nog een deel die ik af heb, de stukken zal ik morgen aan elkaar verlijmen, in de BB zeggen ze wel van het te primen iedere keer, maar het moet tocg gelijmd worden, dus monteer ik eerst alles en nadien primen en de lakken aanbrengen.Voor de grijze verf zal ik Aqua collor nr 78 nemen, komt het dichts bij die in de BB.
Voor het Rode onderwaterschip heb ik nog geen idee.
1_IMG_3864.jpg

Dan al beplanking aangebracht over de gehele lengte van het schip en begonnen met het priegel werk aan het achtersteven.
1_IMG_3868.jpg

Hier een overzichtsfoto van de huidige toestand.
1_IMG_3869.jpg






(* 4.15 uur aan gewerkt, totaal 23 uur )
 
Laatst bewerkt:
Dirk, de nagelijltjes niet zo ver proberen in te slaan. Anders krijg je ze er straks misschien niet meer uit, dat zou jammer zijn. Want dat is toch lastig hoor. Maar dat merk je later pas. ;)

Verder ziet het er weer mooi uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan