Hoofdsponsor

1/250 "Japans slagschip Yamato" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
update 11-09-2009

De commandotoren nog een beetje bijgewerkt met plamuur en dan terug een laagje primer gegeven.
Waar de cirkels rond staan zie ik nu dat ik nog een beetje werk heb maar komt wel goed.
1_IMG_3806.jpg

Dan hier begonnen aan de boeg versteviging deel 1
1_IMG_3802.jpg

en dan hier deel 2 het geheel laten drogen tussen spanvijs.
1_IMG_3803.jpg

Hier dan de versteviging van het achtersteven ook laten drogen tussen zo'n spanvijs.
1_IMG_3804.jpg



(* 1 uur 15 min aan gewerkt, totaal 7.15 uur )
 
Laatst bewerkt:
Die toren ziet er toch al zeker goed uit....

Enne, die boeg he.... :unsure: Schuurze..... :P
 
Die toren ziet er toch al zeker goed uit....

Enne, die boeg he.... :unsure: Schuurze..... :P

Ja he, maar kan nog beter :sleep:
En schuren zal ik inderdaad wel moeten, maar met mijn nieuwe speeltje de schuurband is het een plezier om die dingen apart te schuren, dit zul je zien in de volgende update.

update 11-09-2009

De versteviging van het achtersteven al een beetje zitten schuren met de bandschuurmachine, en het ziet er redelijk uit, alleen nog eens kijken eens ik aan de spanten begin te schuren hoe dit dan in zen plooi komt, dus ik zal er nog wel mogen aan schuren eens ik aan het geheel begin.
1_IMG_3807.jpg
1_IMG_3807.jpg

Dan gemonteerd op de romp en laten drogen nu.
1_IMG_3808.jpg
1_IMG_3808.jpg

Met de versteviging van de boeg heb ik meer problemen, ik heb de rechte kant veel moeten weg schuren om hem echt vlak te krijgen en ik heb teveel weg geschuurd maar geen probleem, ik heb er terug een beetje hout tegen gelijmd en zal het nu in model van de voorsteven spant schuren.
Foto volgt straks of zondag.


(* 1 uur aan gewerkt, totaal 8.15 uur )
 
Laatst bewerkt:
Ziet er heel erg indrukwekkend uit, Dirk. Ik had ook ooit eens deel 1 gekocht, maar toen ik besefte hoe groot dat ding wel zou worden (bah eigenlijk vooral toen Pat zei dat dat soort schip niet in de huiskamer past) heb ik het maar gelaten voor wat het is.

Groetjes,
Dany (die er de pest in heeft niet te kunnen komen vandaag)
 
update 14-09-2009

Gewoon een overzichts foto van het geheel momenteel met de boeg en achtersteven versterking er tegen.

1_IMG_3815.jpg 1_IMG_3815.jpg

(* 30 min aan gewerkt, totaal 8.45 uur )
 
Laatst bewerkt:
Hoi Dirk,

het skelet van de romp ziet er strak uit hé.
Veel plezier met de beplanking hoor!!;);)
 
Hoi Dirk,

het skelet van de romp ziet er strak uit hé.
Veel plezier met de beplanking hoor!!;);)

Dank u wel, dit zal ook een mooie klus worden, ik geniet van elke beplanking, dit maakt of kraakt je schip, daarom neem ik er altijd de tijd voor een goede voorbereiding ;)
 
update 16-09-2009


Nog een beetje stukjes van het afweergeschut en de commando toren netjes bijgewerkt en dan een sopje gegeven om dan de primer te geven.
Hier dus het badje met een paar druppels dreft.
1_IMG_3826.jpg 1_IMG_3826.jpg

Laten uitlekken op keuken papier, het hout is niet gedaan met dreft :P
1_IMG_3827.jpg
1_IMG_3827.jpg

Dan al een eerste primer laag, de grijze delen met grijze primer van Action en de bescherm kappen voor de lopen van de kanonnen heb ik witte primer gebruikt daar deze een lichtere kleur krijgen in het eind resultaat.
1_IMG_3832.jpg
1_IMG_3832.jpg

1_IMG_3831.jpg

1_IMG_3833.jpg

Hier de witte primer :unsure:
1_IMG_3831.jpg


1_IMG_3833.jpg

Dan ook nog een onderdeel aan bb en sb geplaatst op de commando toren, heb het wel moeten aanpassen met de vijl want dit paste aan geen kanten.
1_IMG_3828.jpg 1_IMG_3828.jpg


(* 1uur aan gewerkt, totaal 9.45 uur )
 
Laatst bewerkt:
Hoi Dirk,

mooi verslag hé!
Maar nu ik dit gelezen ik heb!?
Een vraagje: voor je er primer aanbrengt schuur (slissen) je de onderdeeltjes eerst niet even?
Om een betere hechting te verkrijgen.
 
Hoi Dirk,

mooi verslag hé!
Maar nu ik dit gelezen ik heb!?
Een vraagje: voor je er primer aanbrengt schuur (slissen) je de onderdeeltjes eerst niet even?
Om een betere hechting te verkrijgen.

Ja, inderdaad schuur ik eerst ieder oppervlak grondig met een klein vijltje en dan met schuurpapier korrel 1000.
Daarna eens grondig ontvetten met een sopje, beetje afspoelen en dan laten drogen, daarna kun je de eerste primer laag aanbrengen.

Hopelijk is dit verstaanbaar ;)
 
update 16-09-2009

Nog een paar dingen op de commandotoren geplaats, moet wel alles goed bijvijlen, niets past onmiddellijk, had wel beter verwacht, maar zo blijft een mens een beetje bezig he, moet niet allemaal even snel gaan.
1_IMG_3841.jpg
1_IMG_3841.jpg

Hetzelfde met de beplanking die erbij zit, kijk hier eens naar, ik heb de eerste deel plankjes naast elkaar op tafel gelegd en met 2 blokjes alles plat met klemmen op tafel geklemd om te laten zien welk verschil er nu al op zit.
1_IMG_3839.jpg 1_IMG_3840.jpg

1_IMG_3839.jpg

Dan hier de close up van het resultaat.
Ik ben gelukkig dat deze volledig in de plamuur mag nadien, dus dat word zeer veel schuren en plamuren.

1_IMG_3840.jpg
Ik heb ook nog wat extra versterkingen tussen de eerste 4 spanten aangebracht, omdat tijdens het schuren de spanten nog al bewogen en ik wil geen schade, dus meer verstevigd en zal het makkelijker schuren zonder schade te maken + nog een steviger schip ;)

(* 1uur 30 min aan gewerkt, totaal 11.15 uur )
 
Laatst bewerkt:
mischien kan je ze nu al schrapen zodat ze al even dik zijn voor je ze er tegen doed. maar het kan natuurlijk ook later .

nu omdat ik nog nooit uit een kid gebouwt heb / ik dacht altijt dat deze latjes netjes even dik geschuurt waren maar dat is presies niet het geval ze zijn enkel gezaagt. en nog geen beetje ruuw ook niet :(
 
Deze huidlatjes zijn aardig zacht. dus gewoon leggen, dan daarna gewoon mooi glad schuren. Tja, dat zijn nu eenmaal kits. Doe je niets aan, maar het mag de pret niet drukken. Gewoon vast zetten, dan daarna glad schuren met een middelfijne korrel. Gaat nog sneller dan je denkt.

Gaat je gewoon lukken dit schip. Komt helemaal goed. ;)
 
Ja he amazone, het is zeer ruw gezaagd ook idd.

En ja hoor Rik, deze kit zal me zeker lukken, en die latjes mja, kan geen kwaad, omdat het een gladde romp word, dus plamuur en schuurwerk.
 
Dirk, eerst de latjes aanbrengen. Dan schuren, dan primer. dan plamuren. Anders hecht de plamuur niet goed. Dit is niet voor hout bedoeld.

Wat mijn verbazing wel eens schetst is dat er op de tube vaak staat ook voor hout. Dan lees je de eigenschappen op het internet. Blijkt dit hout wel eerst behandeld te moeten worden. Dus niet voor kaal hout. ;)
 
Dirk, eerst de latjes aanbrengen. Dan schuren, dan primer. dan plamuren. Anders hecht de plamuur niet goed. Dit is niet voor hout bedoeld.

Wat mijn verbazing wel eens schetst is dat er op de tube vaak staat ook voor hout. Dan lees je de eigenschappen op het internet. Blijkt dit hout wel eerst behandeld te moeten worden. Dus niet voor kaal hout. ;)

Ik had ook nog in gedachte voor ik ging primen eerst nog parket+ ging gebruiken om te voorkomen dat er later scheurtjes vormen, dus door te impregneren met parket+ dan plamuur en schuurwerk, wat denk je hier van??
 
Dirk,
ik ken wel niks van scheepsbouw en hout, maar denk aan het volgende....
Sols+ creëert een op acryl basis vernislaag...... ga je dan voldoende hechting hebben om er plamuur op te zetten?
 
Dirk,
ik ken wel niks van scheepsbouw en hout, maar denk aan het volgende....
Sols+ creëert een op acryl basis vernislaag...... ga je dan voldoende hechting hebben om er plamuur op te zetten?

Wordt nog geschuurd Dominiek na de behandeling met met sols+, dus zal wel hechten dan.
Ook als ik iets schilder na behandeling met sols+ schuur ik eerst voor ik de verf er op zet, heeft ook goede hechting da, dus denk ik dat na het schuren plamuren ook wel kan.

Bedankt voor reactie en de vraag, misschien dat er nog antwoorden op komen :D
 
Nope, geen parket plus gebruiken, dit goedje heeft ook een soort van was laagje in zich verstopt. Daardoor gaat plastic glas ook zo mooi glimmen.

Gewoon primer, dan plamuur. Dan weer primer. Dan kleur bekennen. ;)
 
Nope, geen parket plus gebruiken, dit goedje heeft ook een soort van was laagje in zich verstopt. Daardoor gaat plastic glas ook zo mooi glimmen.

Gewoon primer, dan plamuur. Dan weer primer. Dan kleur bekennen. ;)

Ok, ik dacht dat het impregneren goed was om scheurtjes te voorkomen, dus niet met sols+.
Is er iets die ik kan gebruiken die goed is om het hout te impregneren op een goedkope manier??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan