Hoofdsponsor

1/250 "Japans slagschip Yamato" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hier dan een paar foto's die uit de BB komen om de kiel te laten zien.

1_IMG_3766.JPG
1_IMG_3766.jpg
1_IMG_3767.JPG


1_IMG_3767.jpg
1_IMG_3768.JPG

1_IMG_3768.jpg

Zo hopelijk komen we er samen uit, waar ik niet aan twijfel :)
 
Laatst bewerkt:
Prachtig schip Dirk, en dan ook nog eens in hout ^^

Dit wordt een plezier om te volgen.

Groeten, "Wet Sellery"

Bedankt Pascal, dit zal ook een mooi schip worden en ik zal weer alles geven om er iets moois van te maken, maar samen kunnen we hem nog mooier en strakker maken, daarom het forum ;)
 
Modelbouwerke,

doe gerust mee, want zoals reeds eerder aangegeven kan het soms zijn dat ik 2 of 3 weken stil lig met de bouw van de BR52 wegens tijdsgebrek.

Enne, die klemmen komen idd van de Aldi enkele jaren terug. Ik heb er ook zo'n aantal in verschillende formaten.
 
ExSerCo en Pantani,
ik zal er nog eens goed over nadenken.
Momenteel heb ik werk genoeg en soms lijdt de modelbouw eronder.
Natuurlijk komt de winter eraan en zal het wel meevallen met tijd.
Misschien volg ik Pantani wel.

Erik.
 
heel mooi schip. zal het zeker opvolgen want zal er zeker heel veel van leren.
 
update 09-09-2009

Zo, nog een stukje van de kiel gemonteerd op het achterschip.
Op het voorschip heb ik al een eerste probleempje mogen oplossen, de kielbalk komt niet tot tegen de bodemplaat, dus heb ik fineer gelijmd op de plaats waar de kielbalk komt te staan, ik ga wel moeten opletten als ik mijn spanten plaats dat ze nu goed staan te opzichte van de andere.
Maar nu de foto's.

1_IMG_3782.jpg


1_IMG_3782.jpg 1_IMG_3780.jpg


1_IMG_3780.jpg En dan wat plamuur op de naden van de commandotoren gedaan, een uurtje laten drogen en kan ik daar ook mee verder.
1_IMG_3783.jpg 1_IMG_3785.jpg

1_IMG_3783.jpg

(* 30 min aan gewerkt, totaal 2 uur 30 min)
 
Laatst bewerkt:
Dag Dirk,

mooi project, alleszins...

Wat weinig mensen weten, is dat, bij Mushasi en Yamato, nog een derde suster-schip gebouwd werd, en tijdens de bouw is het omgebouwd naar vliegdekschip, het was de Shinano, die uiteraard ook zonk, nadat hij 6 torpedos kreeg van een US onderzëer.

By the way, er moesten normal gezien 5 slagschepen van de Yamato class gebouwd worden, maar daar Japan, onder andere, over te weinig staal beschikte, is het niet doorgekomen

de groetjes,

Laurent
 
Bedankt Laurent voor de interessante informatie, wist ik niet en stond ook niet bij sommige bronnen van info over dit slagschip.
 
Dirk,

Even nog een keer over het metaal. Dit een legiring van metalen. Niet erg en juist er goed bruikbaar voor de modelbouw, maar,,,,,,, plamuren gaat niet. En ook eerst goed blank maken. Ik zelf gebruik daar een messing borsteltje voor. Een soort staalborstel met messinghaartjes. Je ziet ze vaak in een verpakking met drie of vier verschillende borstels. Kosten bijna niets.

Dan in de metaal primer zetten. Dan pas plamuren. De ramen boven in de toren. Wel even afplakken dan, anders word dat gevuld door de plamuur. :D
 
Dirk,

Even nog een keer over het metaal. Dit een legiring van metalen. Niet erg en juist er goed bruikbaar voor de modelbouw, maar,,,,,,, plamuren gaat niet. En ook eerst goed blank maken. Ik zelf gebruik daar een messing borsteltje voor. Een soort staalborstel met messinghaartjes. Je ziet ze vaak in een verpakking met drie of vier verschillende borstels. Kosten bijna niets.

Dan in de metaal primer zetten. Dan pas plamuren. De ramen boven in de toren. Wel even afplakken dan, anders word dat gevuld door de plamuur. :D

Oeps, dus plamuren dit gaat niet op deze metalen, ai.
Dat word een klus om het er terug uit te prutsen, zal voor vanmiddag zijn, en dan eerst goed ontvetten en in de metaal primer zetten, en dan gaat het plamuren dus wel, goed om weten, bedankt voor de tip.
 
Veel succes en plezier met dit schip Pantani.
 
update 09-09-2009

Zo, de plamuur zo goed mogelijk verwijdert en een beetje opgeschuurd en dan in een lekker sopje met tandenborstel alles netjes ontvet om dan later deze dag nog een eerste laag primer te geven, de primer van Action zal ik hier voor gebruiken is ook goed voor metaal.
1_IMG_3785.jpg

De voorste kielbalk staat kaars recht zoals je kun zien op de volgende 2 foto's
1_IMG_3786.jpg

1_IMG_3786.jpg
1_IMG_3787.jpg
1_IMG_3787.jpg

Dan een eens een foto van de grote van dit mooie monster, en ook zie je dat ik ze op een betonplex plaat heb gelegd, nu de vraag aan de mensen om te helpen meedenken hoe ik deze vast maak??? Zou ik ze vast vijzen op verschillende plaatsen, is te zeggen een paar vijzen door de bodemplaat en zo in de betonplex, of vinden jullie dit geen goed idee??
Ik zou deze vijzen willen laten zitten tot ik aan beide kanten van de romp een 5 tal huidplanken vast heb zitten, zodat dit het krommen voorkomt.
1_IMG_3788.jpg

1_IMG_3789.jpg
Laat de suggesties maar komen, of als jullie dit goed vinden zo laat ook maar eens weten, ik wacht om verder te doen tot ik een paar antwoorden heb gekregen, dan pas begin ik met de spanten er op te zetten.
1_IMG_3788.jpg

Dan hier zie je dat ze nu al een kleine meter lang is.
1_IMG_3789.jpg

(* 1 uur aan gewerkt, totaal 3 uur 30 min)
 
Laatst bewerkt:
ziet er goed uit dirk maar als je hem echt vast wil zetten zou ik tog geen houtvijzen pakken.

dan zou ik aan raden om op een paar hoeken een druppel lijm te doen en dat kan je nadien met een mesje of bijtel makkelijk doorsteken en je schip is weer los.
 
Hmmmm, eigenlijk heel simpel. in de plaat voor en achter een schroefje in de plaat. Dan Alle spanten zetten. Als je alle spanten hebt. Een twee tal centers aanbrengen aan zowel stuur - als bakboord. Vandaar uit het schip doormiddel van hoekbeugeltjes en de spanten vast zetten maar dan onderste boven. Kun je beplanken. De centers houden het schip in lijn tot je het met beugeltjes vast hebt gezet. Dan bij de center aangekomen met beplanken kun je de centers verwijderen.
 
Hmmmm, eigenlijk heel simpel. in de plaat voor en achter een schroefje in de plaat. Dan Alle spanten zetten. Als je alle spanten hebt. Een twee tal centers aanbrengen aan zowel stuur - als bakboord. Vandaar uit het schip doormiddel van hoekbeugeltjes en de spanten vast zetten maar dan onderste boven. Kun je beplanken. De centers houden het schip in lijn tot je het met beugeltjes vast hebt gezet. Dan bij de center aangekomen met beplanken kun je de centers verwijderen.

Dus als ik het goed begrijp:

Een schroefje achter en voor door de bodemplaat in de betonplex vast schroeven.
Dan is de bodemplaat in ieder geval recht, dan de spanten plaatsen.
En dan de schroefjes er terug uit, en het schip omdraaien.
Dan zowel aan BB als SB een paar schroefjes of schroefoogjes en met touw vast zetten op de helling tot er een paar planken op hangen.

Zou dit het moeten zijn?
 
Ik heb nog eens zitten zoeken op het internet naar kleuren die ik zoek voor dit schip, op de site van Deagostini geven ze deze kleuren aan GNZJ-032 grijs en GNZJ-029 Rood-bruin , maar ik zou ze het liefst in Vallejo of Aqua revell hebben, dus aan de kenners graag ook hier een beetje hulp welke nr's ik het best gebruik voor de romp ( het roodachtige) en de opbouw ( het grijze ) .

Dank u
 
je hebt het helemaal begrepen. ;)

Waar het om gaat, is dat je je spanten/frame fixeert, maar ook nog kan werken er aan. :P
 
update 10-09-2009

Zo, nog een klein beetje verder gedaan, gisteren avond nog 2 laagjes primer op de commandotoren gegeven.
En straks beetje plamuur op de naden aanbrengen, en schuren maar.
1_IMG_3790.jpg
1_IMG_3790.jpg

1_IMG_3791.jpg Dan heb ik de bodemplaat met een 7 tal vijzen aan de betonplex vast gevezen en verder gedaan met het plaatsen van de spanten.
1_IMG_3792.jpg
1_IMG_3792.jpg

1_IMG_3793.jpg
1_IMG_3793.jpg

Hier en daar moest ik toch een beetje bijschuren om ze mooi te doen passen, de uitsparingen waren niet diep genoeg, dus met de vijl een beetje bijwerken tot ze mooi op de bodemplaat rusten.Ook alles nachecken dat ze wel haaks staan.
1_IMG_3795.jpg

(* 1 uur 30 min aan gewerkt, totaal 5 uur )
 
Laatst bewerkt:
update 10-09-2009

Voilan de commandopost na 2 laagjes primer bewerkt met plamuur van Action om de naden weg te werken, is opgeschuurd en heb nog een beetje plamuur rond het bovenste gedeelte gedaan, als deze droog is nog eens schuren en een nieuwe laag primer om de foutjes beter te zien.
1_IMG_3796.jpg 1_IMG_3796.jpg

Dan ben ik al bezig met het verstevigen van de achtersteven.
1_IMG_3798.jpg 1_IMG_3794.jpg

1_IMG_3795.jpg

Hier zie je dus een klein soort dekje als versteviging + aan beide kanten een stuk tussen de spanten.Je kan ook zien dat ik 2 kleine stukjes houten lat heb gelijmd tussen de 3de en 4de spant van achteren, dit om het haaks te houden en ook ter versteviging van het geheel.
1_IMG_3797.jpg 1_IMG_3798.jpg

1_IMG_3797.jpg


1_IMG_3800.jpg
(* 1 uur aan gewerkt, totaal 6 uur )
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan